به همین راحتی ریه‌هاتو پس از ترک سیگار پاکسازی کن!

به همین راحتی ریه‌هاتو پس از ترک سیگار پاکسازی کن!

07 آبان 1399

شما پیش از این هم می‌دانستید که ترک سیگار انتخابی عالی برای داشتن سبک زندگی سالم است. در طول چند هفته اول، شما ممکن است علائم ناشی از ترک سیگار مانند احتقان قفسه سینه را تجربه کنید. شما ممکن است علائمی مانند سرفه، احساس گرفتگی یا خلط در سینه و گرفتگی کم در صدای خود را تجربه کنید. اگرچه این علائم در ابتدا می‌توانند کلافه کننده باشند اما احتقان قفسه سینه نشان می‌دهد که بدن شما شروع به بازسازی و درمان خود از عادت سیگار کشیدن شما کرده است.


بخش اول مقابله با احتقان قفسه سینه در کوتاه مدت


1. مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب به بدن شما کمک خواهد کرد که از طریق نازک کردن خلط موجود در گلو با احتقان قفسه سینه مقابله کند، در این صورت با سرفه بیرون آمدن خلط نیز راحت‌تر خواهد شد. اینکار بدن شما را نیز هیدراته نگه می‌دارد.

  • دود تنباکو حرکت موهای ریزی (معروف به مژک) که ریه‌های شما را پوشانده است کند می‌کند، این موهای ریز به از بین بردن مخاط کمک می‌کنند. هنگامی که شما سیگار کشیدن را متوقف می‌کنید، این موها فعال‌تر شده و شروع به از بین بردن مخاط جمع شده در ریه‌های شما می‌کنند. همین مسئله در ابتدا ترک سیگار باعث افزایش سرفه‌های شما به مدت چند هفته خواهد شد.
  • نوشیدن آب پرتقال و دیگر آب میوه‌های طبیعی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مقابله با احتقان قفسه سینه را فراهم می‌کند.
  • تا جایی که می‌توانید از مصرف الکل، قهوه و نوشابه خودداری کنید زیرا آنها می‌توانند بدن شما را بی‌آب کنند.

نوشیدن آب

2. روزی یک یا دو بار دوش آب داغ بگیرید

هوای خشک ممکن است ریه‌های شما را تحریک کرده و سرفه‌های شما را افزایش دهد. بخار تولید شده از دوش یا وان آب داغ می‌تواند مسیر تنفسی در ریه شما را مرطوب کرده و مخاط را نازک‌تر کند.

دوش گرفتن

3. هنگام خواب، بالشت بلند زیر سر خود بگذارید

با قرار دادن یک یا دو بالشت دقیقاً زیر سر خود، آن را در زاویه 15 درجه قرار دهید. با اینکار ورود خلط را به ریه خود را کاهش می‌دهید. وجود خلط در گلو باعث سرفه کردن می‌شود.

قرار دادن بالشت بلند زیر سر هنگام خواب

4. صورت خود بخور دهید

بخور صورت نتیجه‌ای مشابه مانند دوش آب گرم اما بیرون از حمام را خواهد داشت. بخار تولید شده از آب داغ را به صورت مستقیم رو به راه تنفسی و ریه‌های خود بگیرید. شش فنجان آب داغ (تقریباً در حال جوشیدن) را داخل یک کاسه بریزید. روی سر خود را یک حوله یا پارچه بیندازید. بینی و دهان خود را روی کاسه گرفته و عمیق نفس بکشید.

  • سه یا چهار قطره اکالیپتوس به آب اضافه کنید. روغن اکالیپتوس هم خواص آنتی باکتریال و هم ضد درد دارد و به عنوان شربت سینه عمل کرده و خلط که باعث سرفه می‌شود را نازک می‌کند.
  • چند قطره روغن نعناع فلفی را به آب اضافه کرده تا از خواص آرامش بخش و تسکین دهندگی آن بهره ببرید.
  • دستگاه‌های بخور مخصوص نیز در داروخانه‌ها وجود است.

بخور دادن صورت

5. از ویکس استفاده کنید

ویکس‌ها مانند واپوراب می‌توانند به تسکین احتقان قفسه سینه شما از طریق خواص منتول خود (ماده‌ای فعال در نعناع فلفلی) کمک کنند. منتول همچنین می‌تواند احساس تنگی نفس شما را کم کند. هرچند خواص این محصولات می‌توانند به صورت گسترده‌ای روانی باشند اما آنها می‌توانند علائم احتقان قفسه سینه (اما نه عامل آن) را تسکین دهند.

  • هرگز ویکس را مستقیماً زیر بینی خود استفاده نکرده یا آن را برای نوزادان یا کودکان زیر 2 سال تجویز نکنید. ماده فعال بسیاری از ویکس‌ها کافور است که در صورت بلعیدن می‌تواند سمی باشد.

مالیدن ویکس روی قفسه سینه

6. ماسینکس بخورید

اگر مشکلی با مصرف داروها به شکل قرص ندارید، ماسینکس به طور چشمگیری می‌تواند هرگونه احتقان قفسه سینه که از آن رنج می‌برید را کاهش دهد. این دارو مخاط موجود در راه تنفسی شما را نازک و نرم کرده، احتقان را برطرف کرده و نفس کشیدن را برای شما آسان‌تر می‌کند.

  • ماسینکس برای تسکین موقت احتقان و علائم سرما خوردگی درست شده است. قبل از استفاده این دارو به عنوان درمانی برای احتقان سینه و سرفه ناشی از ترک سیگار حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن کپسول ماسینکس

7. از مصرف داروهای سرفه خودداری کنید

سرفه کردن به شما کمک می‌کند تا مخاط موجود در ریه شما نازک شده و به شما در درمان احتقان سینه کمک خواهد کرد. به بدن خود اجازه بدهید سرفه کند و داروهای بدون نسخه ضدسرفه را مصرف نکنید.

مصرف داروی سرفه ممنوع

بیشتر بخوانید: چگونه علائم آسم را از طریق رژیم غذایی درمان کنید


بخش دوم مقابله با احتقان قفسه سینه در کوتاه مدت


1. از دکتر خود درمانی برای ریه افراد سیگاری بخواهید

هرچند افزایش احساس احتقان در قفسه سینه طی چند هفته اول بعد از ترک سیگار رایج است اما توجه داشته باشید که عادت سیگار کشیدن خطر ابتلا به «ریه فرد سیگاری» را افزایش می‌دهد که اصطلاحی کلیدی برای برونشیت مزمن و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و با کاهش جریان هوا به دلیل آسیب ریه همراه است. هر دو این شرایط به همراه سرفه و احساس تنگی نفس دیده شده است.

  • هر شخص که ریه او در نتیجه عادت سیگار کشیدن آسیب دید است، ترکیبی از علائم شبیه به برونشیت مزمن و آمفیزم را تجربه می‌کند. این علائم شامل سرفه مزمن، نفس تنگی و مخاط در ریه‌های می‌شود.
  • هرچند درمان‌های زیادی برای این دو شرایط وجود ندارد اما مهم است که بعد از ترک سیگار با دکتر خود در مورد احتمال ابتلا به هر کدام از این مشکلات صحبت کنید.
  • پزشک شما ممکن است عکس برداری از قفسه سینه یا سی تی اسکن را برای جلوگیری از سایر احتمالات توصیه کند.
  • آزمایش عملکرد ریه یا آزمایش خون نیز ممکن است برای تعیین سایر عوامل موثر در بیماری شما لازم باشد.

صحبت کردن با پزشک درباره ریه افراد سیگاری

2. از قرار گرفتن در معرض سیگار و دود سیگار جلوگیری کنید

شما همچنین باید هنگام کار با مواد داری بو قوی مانند رنگ یا مواد تمیز کننده دارای بو قوی از ماسک استفاده کنید.

  • اگر ممکن است، روزهایی که آلودگی هوایی در درجه بالایی قرار دارد، در خانه بمانید.
  • از قرار گرفتن در معرض اجاق‌های چوبی و بخاری‌های نفتی که ممکن است بو تحریک کننده یا دود تولید کنند، نیز خودداری کنید.
  • اگر هوای سرد سرفه شما را تشدید می‌کند، قبل از بیرون رفتن به خصوص در زمستان از ماسک صورت استفاده کنید.

سیگار کشیدن در امکان عمومی ممنوع است

3. به صورت روزانه ورزش کنید

مهم است که ریه ها و سیستم قلبی و عروقی خود به صورت منظم فعال نگهدارید. بدن شما پیش از این هم بلافاصله بعد از ترک سیگار روند درمان خود را شروع کرده است. هرچه بیشتر ورزش کنید، به خصوص بعد از ترک سیگار، بیشتر به ریه خود کمک می‌کنید تا آن ظرفیت از دست رفته هنگام سیگار کشیدن را برگردانند.

  • مطالعه‌ای که در زمینه تاثیرات ترک سیگار انجام شده بود، تنها با گذشت یک هفته از ترک سیگار بهبودهایی فیزیکی مشاهده کرده است. یازده مرد جوان که تقریباً هر روز به مدت سه سال و نیم یک پاکت سیگار می‌کشیدند، قبل از ترک سیگار و یک هفته بعد در حالی که سوار بر دوچرخه ثابت بودند، تحت آزمایش‌های متعددی قرار گرفتند. در این مطالعه نشانه‌هایی از افزایش قابل توجه غلظت اکسیژن در ریه‌ها و افزایش مدت زمان ورزش مشاهده شد.

ورزش کردن

4. دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور بخرید

داشتن دستگاه رطوبت ساز یا بخور در اتاق خواب شما در حالی که خواب هستید می‌تواند به هیدارته نگهداشتن بدن شما را در شب و همچنین نرم کردن مخاط ریه کمک کند. فیلتر دستگاه را تمیز نگهداشته و دستگاه رطوبت ساز میزان احتقان قفسه سینه ناشی از گرد و غبار هوا را به حداقل خواهد رساند.

  • دستگاه رطوبت ساز و دستگاه بخور را تمیز نگهدارید. هر دو الا سه روز یکبار، با ترکیبی از وایتکس و آب (دو قاشق غذاخوری وایتکس به ازای هر یک چهارم لیوان آب) فیلتر آن را تمیز کنید. دستگاه را آنقدر در محل دارای تهویه مناسب دور از اتاق خواب خود روشن بگذارید تا خشک شود (حدود 40 دقیقه).

قرار دادن دستگاه بخور کنار تخت هنگام خواب


بخش سوم تسکین دادن گلو و قفسه سینه به دلیل احتقان


1. آب نمک گرم غرغره کنید

سرفه‌ای که ناشی از احتقان سینه باشد ممکن است گلو شما را خارش‌دار یا دردناک کند. یک محلول شست و شو دهنده مانند آب نمک مایعات اضافی جمع شده در بافت‌های ملتهب گلو را از بین برده و آن را به صورت موقت تکسین می‌دهد.

  • یک چهارم تا یک دوم قاشق غذاخوری نمک را در 227 میلی‌لیتر آب گرم (اما نه خیلی داغ) حل کرده، آن را به مدت 15-20 غرغره کنید و سپس آب را بیرون بریزید.

غرغره کردن آب نمک

2. آب گرم با آب لیمو و عسل بخورید

ترکیب عسل و لیمو می‌تواند به تسکین گلو و همچنین به احتقان قفسه سینه کمک کند. عسل و آب لیمو را به آب داغ اضافه کنید یا تنها خوردن یک قاشق چایخوری عسل گلو شما را تسکین خواهد داد.

نوشیدن آب گرم با آب لیمو و عسل

3. زنجبیل را به رژیم غذایی خود استفاده کنید

ریشه زنجبیل یک ضدالتهاب طبیعی است و می‌تواند ریه تحریک شده شما را تسکین دهد. چای زنجبیل بنوشید و ریشه زنجبیل را (نه زنجبیل متبلور شده) به دستور پخت سوپ و غذاهای سرخ کردنی خود اضافه کنید. شمع زنجیبلی می‌تواند راهی آسان برای کاهش سرفه باشد.

  • برای درست کردن یک چای زنجبیلی آسان، یک ریشه زنجبیل انداره انگشت شست دست خود را به صورت نازک تکه تکه کرده و آن را تقریباً به مدت 15 دقیقه بجوشانید. جهت تسکین بیشتر گلو و قفسه سینه مقدار کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

نوشیدن چای زنجبیل

4. چای نعنا فلفلی بنوشید

مانند زنجبیل چای نعنا فلفلی یک شربت سینه طبیعی است و می‌تواند در نازک و نرم کردن مخاط ریه به شما کمک کند. مواد عمده فعال آن منتول است که برای برطرف کردن احتقان مفید است و در چند دارو بدون نسخه برای درمان احتقان قفسه سینه پیدا شده است.

  • اضافه کردن نعناع فلفی به رژیم غذایی، مانند نوشیدن چای نعنا فلفی، می‌تواند به تسکین علائم اولیه احتقان قفسه سینه کمک کند.

نوشیدن چای نعنا فلفلی


نکات


  • بدون اجازه دکتر داروهای بدون نسخه کاهش سرفه را مصرف کنید.
  • سرفه مزمن یا تولید خلط به مدت حداقل سه ماه می‌تواند نشانه‌ای از برونشیت مزمن باشد، یک التهاب مزمن در ریه‌ها که به دلیل مسیر تنفسی متورم و تحریک شده به وجود بیاید. اگر شما این علائم را تجربه کردید، برای تشخیص علت آن به دکتر مراجعه کنید.
  • اگر یک ماه بعد از ترک سیگار علائم آنفولانزا مانند شما درمان نشد یا اگر در سرفه‌های خود خون دید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • فراموش نکنید که شما ممکن است بعد از ترک سیگار عوارض جانبی دیگری هم مانند افزایش وزن به دلیل افزایش احساس گرسنگی، استرس، افسردگی، گلو درد و یا زخم دهان را تجربه کنید. اگر هر کدام از این عوارض جانبی ناشی از ترک سیگار زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند، با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ به سوالات پر تکرار در این زمینه 


1. داروهای استروئیدی چگونه به درمان احتقان قفسه سینه کمک می‌کنند؟

از آنجایی که داروهای استروئیدی عوارض جانبی زیادی دارند، برای درمان بلند مدت احتقان سینه مناسب نیستند.

2. چقدر طول می‌کشد تا احتقان سینه را مشاهده کنیم؟

مدت زیادی طول نمی‌کشد. گاهی می‌تواند در طول یک شب نیز اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید: موثرترین روش درمان ذات‌الریه (پنومونی)

مطالب مرتبط