7 فواید شگفت‌انگیز شیر بز برای سلامتی

7 فواید شگفت‌انگیز شیر بز برای سلامتی

02 اسفند 1401

مزایای شیر بز ممکن است شما را در انتخاب آن به جای شیر گاو یا گاومیش تحت‌تأثیر قرار دهد. همگن شدن طبیعی هضم آن را نسبت به سایر انواع شیر آسان‌تر می‌کند. شیر بز حاوی کلسیم و ویتامین‌های A و B6 بیشتری نسبت به شیر گاو است. سلامت قلب و استخوان را تقویت می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد، ممکن است اضطراب را تسکین دهد و به پیشگیری از کم خونی کمک می‌کند. این مقاله فواید شگفت‌انگیز شیر بز، مشخصات تغذیه‌ای آن و هر گونه عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار می‌دهد. نگاهی بیاندازید.


فواید شیر بز چیست؟


شیر بز نسبت به سایر شیرهای حیوانی به راحتی قابل هضم است. برخی شواهد نشان می‌دهد که ممکن است التهاب را درمان کند و استخوان‌ها را بیشتر از شیر گاو تقویت کند.

1. به راحتی قابل هضم است

گلبول‌های چربی موجود در شیر بز کوچک‌تر هستند و این احتمالاً یکی از دلایلی است که شیر بز هضم می‌شود. گزارش‌ها به ارزش شیر بز در درمان ناراحتی‌های روده‌ای به دلیل سهولت هضم آن اشاره می‌کنند. ظرفیت بافر شیر و ویژگی فیزیکی کشک تشکیل شده توسط انعقاد شیر نیز عوامل مهمی در قابلیت هضم آن هستند. در مطالعه دیگری، مکانیسم هضم پروتئین در شیرخشک شیر بز با شیر انسان (نسبت به فرمول شیر گاو) قابل مقایسه بود. اگرچه شیر بز راحت‌تر از شیر گاو هضم می‌شود، اما هر دو حاوی تقریباً یکسانی لاکتوز هستند. برخی از مردم معتقدند شیر بز لاکتوز بسیار کمی دارد، اما این درست نیست. اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، ممکن است بخواهید قبل از مصرف شیر بز با پزشک خود مشورت کنید.

2. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

شیر بز منبع خوبی از منیزیم است که یک ماده معدنی مفید برای قلب است. منیزیم به حفظ ضربان قلب منظم کمک می‌کند و از تشکیل لخته‌های خون و افزایش سطح کلسترول جلوگیری می‌کند. منیزیم همچنین با ویتامین D، که یکی دیگر از مواد مغذی حیاتی برای سلامت قلب است، کار می‌کند. شیر بز نسبت به شیر گاو یا شیر گاومیش حاوی منیزیم بیشتری است. با این حال، داده‌ها در مورد شیر بز بومی اندک است. مشخص شد که برخی از انواع بومی شیر بز در مقایسه با شیر بوفالو دارای کلسیم کمتری هستند.
برطبق مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شده، دریافت شیر بز غلظت تری‌گلیسیرید پلاسما را کاهش می‌دهد.

3. به مبارزه با التهاب کمک می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که شیر بز (و شیر الاغ) می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی برای افراد مبتلاء به شرایط آلرژیک و التهابی توصیه شود. نشان داده شده است که شیر باعث ایجاد پاسخ‌های ایمنی ذاتی و سازگار در بدن انسان می‌شود. در مطالعات موش صحرایی، الیگوساکاریدزی شیر بز اثرات ضدالتهابی در موارد کولیت نشان داد. از این رو، شیر ممکن است در مدیریت بیماری التهابی روده مفید باشد. در یک مطالعه موش دیگر، الیگوساکاریدهای شیر بز التهاب روده را کاهش داده و به بهبود مخاط آسیب دیده کولون کمک کردند.

4. استخوان‌ها را تقویت می‌کند

دریافت 400 میلی‌لیتر شیر بز تأثیر مثبتی بر متابولیسم استخوان دارد. این، هنگامی که با درمان ترکیب شود، می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان در افراد مبتلاء به آرتریت روماتوئید نیز کمک کند. در موش‌ها، پروتئین خاصی در شیر بز (CSN1S2) برای بهبود تشکیل استخوان فمور یافت شد. شیر مؤثرتر از ماست بز بود. در حیواناتی که با شیر بز تغذیه می‌شدند، به نظر می‌رسید که فرآیند تثبیت چرخش استخوان خیلی زودتر شروع شده باشد. مشخص شد که این امر به ویژه در مورد کمبود آهن صادق است، که ممکن است چرخش استخوان را مختل کند.

5. یک عامل متابولیک خوب است

شیر بز یک عامل متابولیک عالی است زیرا استفاده متابولیکی از مواد معدنی مانند کلسیم و آهن را افزایش می‌دهد. با این حال، مطالعات بر روی انسان هنوز برای تأیید اثرات متابولیکی ادعایی شیر بز مورد نیاز است. علاوه بر این، دارای بتا کازئین A2 است که بسیار سالم‌تر از بتا کازئین A1 است که شیر گاو حاوی آن است. بتا-کازئین A2 گونه ایمن‌تر بتا-کازئین در نظر گرفته می‌شود، در حالی که همتای A1 آن یکی از عوامل خطر برای دیابت و بیماری ایسکمیک قلبی بوده است.‌در مطالعات روی موش‌ها، شیر بز نیز در مقایسه با شیر گاو که بعد از شیردهی داده می‌شود حساسیت‌زا کمتری دارد. ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا مشخص کنیم که آیا شیر بز به عنوان جایگزینی برای شیر گاو در فرمول‌های مبتنی بر شیر برای تغذیه نوزادان مناسب است یا خیر.

6. به تسکین اضطراب کمک می‌کند

مطالعات که روی موش انجام شده نشان می‌دهد که اسید لینولئیک مزدوج موجود در شیر بز ممکن است بر رشد مغز (و رشد فیزیکی) تأثیر بگذارد. در این مطالعات، تجویز شیر بز نیز باعث کاهش اضطراب می‌شود.
یک مطالعه بیان می‌کند که شیر بز با فراهمی زیستی آهن نسبت به شیر گاو برتری دارد. موش‌هایی که از شیر کامل بز تغذیه می‌کردند، بازده بازسازی هموگلوبین بسیار بالاتری داشتند (که درصد تبدیل آهن غذایی به هموگلوبین است).
هر دو نوع شیر دارای مقادیر مشابهی از لاکتوز هستند. در حالی که 100 گرم شیر بز 4.1 گرم لاکتوز دارد، همان مقدار شیر گاو 4.6 گرم لاکتوز دارد. شیر بز همچنین توانایی بدن را برای جذب برخی مواد مغذی از غذاها افزایش می‌دهد. شیر از نظر جذب مس و آهن در موش‌های صحرایی مبتلاء به سندرم سوءجذب تأثیر مفیدی بر شیر گاو دارد.
دانستنی:
کل تولید جهانی شیر بز در سال 2017 حدود 18.7 میلیون تن برآورد شد. آسیا بیشترین افزایش را در تولید شیر بز (22%) بین سال‌های 2007 و 2017 داشته است.
از نظر تغذیه و تحقیقات، شیر بز بهتر است. تا آخرش شیر بز هست؟ خوب، نه به این سرعت.


آیا شیر بز عوارض جانبی دارد؟


تنها عارضه جانبی عمده شیر بز که توسط علم مورد مطالعه قرار گرفته است، آلرژی است. آلرژی به شیر بز، که معمولاً با شیر گاو مرتبط نیست، یک اختلال نادر است. این آلرژی را می توان به پروتئین کازئین موجود در شیر نسبت داد. به نظر می‌رسد آلرژی به شیر بز بر کودکان بزرگتر تأثیر می‌گذارد و دیرتر ظاهر می‌شود. آلرژی مستلزم پرهیز شدید از شیر بز و سایر محصولات مشتق شده از شیر است زیرا واکنش‌ها می‌توانند شدید باشند. دوزهای حداقل شیر بز یا فرآورده‌های شیری می‌تواند باعث واکنش شود. از ارتقای سلامت قلب گرفته تا کمک به درمان اضطراب، شیر بز دارای چندین فواید سلامتی است. از آنجایی که هضم بالایی دارد، می‌توانید بدون نگرانی شیر بز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. برای سلامتی می‌توانید پنیر و ماست تهیه کنید یا حتی روزانه یک لیوان شیر بز بنوشید. در اینجا دستور‌العمل جالبی برای سس مکزیکی تهیه شده با شیر بز داریم که افزودنی سالم به رژیم غذایی شما خواهد بود. شیر بز طعم لذیذ و مشخصات غذایی غنی دارد. به راحتی قابل هضم است و بهترین جایگزین برای شیر گاو محسوب می‌شود. شیر بز فواید زیادی برای سلامتی دارد. ممکن است سلامت قلب را تقویت کند، به مبارزه با التهاب، تقویت استخوان‌ها، تسکین اضطراب و درمان کم خونی کمک کند. با این حال، ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی نیز ایجاد کند. شیر بز به دلیل محتوای پروتئین کازئین ممکن است باعث آلرژی شود. بنابراین، اگر به کازئین حساسیت دارید، از مصرف شیر بز خودداری کنید.


سوالات متداول


تفاوت شیر بز تازه با شیر خشک بز چیست؟
شیر بز پودری یک محصول تولیدی است که از تبخیر شیر تا خشک شدن به دست می‌آید. اگرچه ممکن است به اندازه شیر بز تازه مفید نباشد، شیر خشک بز مطمئناً ماندگاری طولانی‌تری دارد.
آیا می‌توانیم شیر بز خام بنوشیم؟
شیر خام اساساً شیری است که برای از بین بردن باکتری‌های مضر پاستوریزه نشده است. ممکنه مشکلاتی ایجاد کنه از این رو، نوشیدن شیر خام آنطور که هست بی‌خطر است.
اگر به شیر گاو حساس هستیم می توانیم از شیر بز استفاده کنیم؟
نه همیشه. حتی اگر به شیر گاو حساسیت ندارید، ممکن است به شیر بز حساسیت داشته باشید. با این حال، این اختلال نادر است.
آیا شیر بز باعث افزایش وزن می‌شود؟
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که لبنیات بز در مقایسه با لبنیات گاو ممکن است پتانسیل سرکوب‌کننده اشتها نسبتاً بالاتری داشته باشد. اگرچه ممکن است به نظر برسد که شیر بز ممکن است به کاهش وزن کمک کند (و باعث افزایش وزن شما نشود)، هیچ تحقیق مستقیمی برای بیان این موضوع وجود ندارد.
آیا شیر بز استروژن دارد؟
تمام شیرها، از جمله شیر بز، حاوی مقادیر کمی هورمون‌های مختلف از جمله استروژن هستند.
آیا شیر بز برای نوزادان بی‌خطر است؟
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شیر بز ممکن است دارای خواص پربیوتیک قوی و ضدعفونت باشد که ممکن است از نوزادان در برابر عفونت‌های گوارشی محافظت کند. با این حال، تحقیقات بیشتری، به ویژه در مورد شیر بز (و نه شیر خشک) ضروری است.
آیا شیر بز برای پوست مفید است؟ آیا صابون شیر بز کمکی می‌کند؟
هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه شیر بز می‌تواند برای پوست مفید باشد وجود ندارد. با این حال، برخی از طرفداران شیر بز، صابون شیر بز را برای فواید پوست ترویج می‌کنند. اگرچه شواهد حکایتی نشان می‌دهد که صابون شیر بز می‌تواند به درمان آکنه، اگزما و پوست خشک کمک کند، اما هیچ تحقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.
آیا شیر بز برای دیابت مفید است؟
بله، مصرف شیر بز ممکن است به طور قابل‌توجهی تحمل گلوکز را افزایش دهد که ممکن است پیشرفت و پیشرفت دیابت نوع 2 را کند.
آیا شیر بز برای کبد چرب مفید است؟
مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که شیر بز حاوی خواص محافظت کننده از کبد است که ممکن است ترشح صفرا را تنظیم کرده و به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک کند.
آیا شیر بز پروبیوتیک است؟
بله، شیر بز حاوی مقادیر قابل توجهی از سویه باکتریایی، باکتری اسید لاکتیک (LAB) است که به دلیل اثرات پروبیوتیکی خود شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: 7 فایده‌ی شیر بادام هندی

مطالب مرتبط