9 نکته مؤثر برای افزایش 15سانتی‌متری قد

9 نکته مؤثر برای افزایش 15سانتی‌متری قد

24 دی 1401

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه 15سانتی‌متر قد بلندتر شوید، نکات خاصی ممکن است به شما کمک کند. بله شما آن را درست خواندید. اگرچه ژن‌ها عمدتاً قد فرد را تعیین می‌کنند، برخی عادات غذایی و عوامل محیطی نیز می‌توانند تا حدی (و تا یک سن خاص) بر آن تأثیر بگذارند. در اینجا، 9 ترفند مؤثری را که ممکن است به افزایش قد شما کمک کند، مورد بحث قرار داده‌ایم. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید.


1. یک صبحانه سالم بخورید


عوامل مؤثر در افزایش قد

یک صبحانه سالم نقش اساسی در حفظ رشد و تکامل مناسب بدن شما دارد. نخوردن صبحانه می‌تواند نشانه بدی برای رشد کلی شما، به خصوص قد شما باشد. برای افزایش متابولیسم باید صبحانه مناسب بخورید. به طور قابل توجهی بر رشد بدن شما تأثیر می‌گذارد.


2. از عوامل بازدارنده رشد اجتناب کنید


مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند باعث توقف رشد شود. از سنین جوانی از این اعتیادها دوری کنید. تغذیه مناسب برای رشد کودک ضروری است زیرا سوء تغذیه به کوتاهی قد نیز تبدیل می‌شود. مصرف زیاد کافئین و سیگار باعث اختلال در رشد بچه ها می‌شود. بنابراین، بسیار توصیه می‌شود که کودکان را از این عادات بد دوری کنید تا از رشد و تکامل مناسب بدن اطمینان حاصل کنید.


3. خواب کافی داشته باشید


عوامل مؤثر در افزایش قد

خواب و استراحت کافی به رشد و تکامل کلی بدن کمک می‌کند. کودکان و نوجوانان در حال رشد به 9 تا 11 ساعت خواب در هر شب نیاز دارند. شب به عنوان زمان رشد کودکان در نظر گرفته می‌شود. برای داشتن خوابی عمیق باید محیطی بسیار آرام و بدون سر و صدا ایجاد کنید. خواب خوب در عوض به شما کمک می‌کند تا به طور مؤثر قد خود را افزایش دهید. در طول خواب، بدن شما هورمون رشد را در غده هیپوفیز تولید می‌کند. این بیشتر به رشد و تکامل مناسب بدن شما کمک می‌کند.


4. غذاهای مناسب بخورید


رشد و نمو مناسب بدن مستلزم تعادل کامل تمام مواد مغذی ضروری است. برای تحقق این امر، می‌توانید مکمل‌های رژیمی را مطابق با گروه سنی خود همراه با رژیم غذایی مناسب خود انتخاب کنید. تغذیه متعادل برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است.


5. ایمنی خود را افزایش دهید


عوامل مؤثر در افزایش قد

سیستم ایمنی نقش حیاتی در رشد و تکامل بدن دارد. برای اطمینان از داشتن قد خوب، حفظ تناسب و عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. بیماری یا بیماری منظم می‌تواند باعث توقف رشد شود. ایمنی را می توان با ویتامین C که به وفور در پرتقال، گریپ فروت و لیمو یافت می‌شود، تقویت کرد. برای نوجوانان بین 14 تا 18 سال، مقدار توصیه شده ویتامین C مورد نیاز در روز 65 میلی‌گرم (برای دختران) و 75 میلی‌گرم (برای پسران) است.


6. بدن خود را ورزش دهید


تمرین و ورزش منظم می‌تواند رشد و تکامل بدن شما را تقویت کند. شنا، یوگا، دوچرخه سواری و دویدن را همراه با رژیم غذایی خوب و خواب مناسب انجام دهید تا از رشد مناسب بدن خود اطمینان حاصل کنید. همچنین باید برخی از تمرینات کششی یا «قد بلندتر شدن» را انجام دهید تا به شما در افزایش قد کمک کند. ثابت شده است که یوگا در افزایش قد بسیار مؤثر است. می‌توانید آساناهای یوگا مانند تاداسانا، وریکشاسانا و چاکراسانا را برای بهبود انعطاف‌پذیری و کشش بدن خود امتحان کنید.


7. وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید


تمرین وضعیت بدنی خوب می‌تواند به شما کمک کند 15سانتی‌متر قد بلندتر شوید. همیشه در حالت صاف راه بروید و بنشینید تا رشد خوبی در قد داشته باشید.


8. وعده‌های غذایی کوچک و مکرر


برای تحریک متابولیسم به جای 3 وعده غذایی سنگین، 6 وعده غذایی کوچک در روز بخورید. هورمون رشد و افزایش قد شما کاملاً به غذایی که می‌خورید بستگی دارد. از این رو، دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای به دست آوردن رشد طبیعی قد ضروری است.


9. وزن ایده‌آل بدن را حفظ کنید


عوامل مؤثر در افزایش قد

چاقی می‌تواند تأثیر بدی بر رشد قد شما داشته باشد. بنابراین، برای به دست آوردن قد خوب یا حداقل 15سانتی‌متر بلندتر شدن، حفظ وزن ایده‌آل بدن با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم حیاتی است.


حرف آخر


ممکن است نتوانید بعد از یک سن خاص 15سانتی‌متر بلندتر شوید زیرا صفحات رشد شما متوقف می‌شود. با این حال، چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای بلندتر به نظر رسیدن آن‌ها را دنبال کنید. تغییرات ساده در مدل مو، لباس و سایر تغییرات می‌تواند شما را قد بلندتر نشان دهد. قد شما توسط عوامل زیادی تعیین می‌شود. درست است که شما فقط تا یک سن خاص می‌توانید بزرگ شوید، اما چند راه وجود دارد که می‌توانید از این دوره استفاده کنید. از نکات ذکر شده نهایت استفاده را ببرید تا 15سانتی‌متر بلندتر شوید. یک رژیم غذایی متعادل سالم و یک رژیم ورزشی منظم برای یک سبک زندگی مناسب و پایدار ضروری است. علاوه بر این، باید مواد مغذی مناسب مصرف کنید، از مواد مضر مانند الکل دوری کنید و هر شب به اندازه کافی بخوابید تا از رشد سالم‌تری برخوردار شوید.


سوالات متداول


آیا بعد از 18 سالگی می‌توان 15سانتی‌متر افزایش قد داد؟
طبق گفته متخصصان تغذیه امکان رشد 15سانتی‌متر بعد از 18 سالگی وجود دارد. با این حال، این بسیار نادر است و به احتمال زیاد به دلیل یک وضعیت پزشکی است.
چگونه می‌توانم قد خود را در یک هفته 15سانتی‌متر افزایش دهم؟
نمی‌توان در یک هفته قد خود را 15سانتی‌متر افزایش داد. می‌توانید مطمئن شوید که خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش دارید تا مطمئن شوید که رشد مناسبی دارید.
آیا پریدن شما را قد بلندتر می‌کند؟
نه، عمل پریدن یا بالاتر پریدن باعث رشد استخوان یا بلندتر شدن شما نمی‌شود. با این حال، کاری که پرش انجام می‌دهد این است که هرگونه فشارزدایی در مهره های شما را از بین می‌برد، ستون فقرات شما را کشیده و احتمالاً ظاهری بلندتر به شما می‌بخشد.
آیا ورزش کردن باعث افزایش قد می‌شود؟
نه، در حال حاضر هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد ورزش یا باشگاه بدنسازی شما را قد بلندتر می‌کند. این به این دلیل است که قد شما توسط ژنتیک تعیین می‌شود و زمانی که صفحات رشد شما متوقف شود، رشد شما متوقف خواهد شد. می‌توانید غذای مغذی بخورید و ورزش‌های بدنی انجام دهید که وضعیت شما را اصلاح می‌کند، که ممکن است به شما ظاهری بلندتر بدهد.

بیشتر بخوانید: 15 تمرین قدرتی با وزنه مچ پا برای تمام بدن