21 آبمیوه و سبزیجات برای داشتن پوستی سالم و درخشان

21 آبمیوه و سبزیجات برای داشتن پوستی سالم و درخشان

18 آبان 1401

پوست برای سالم ماندن، درخشان و جوان ماندن به تغذیه‌ی مناسب نیاز دارد. و نوشیدن آبمیوه سریع‌ترین راه برای دریافت تمام مواد مغذی است. در این‌جا، همه‌ی چیزهایی را که باید در مورد آبمیوه‌ها برای داشتن پوستی درخشان بدانید، مورد بحث قرار داده‌ایم. در حالی که مصرف غذای کامل بسیار مهم است، آبمیوه‌ها به ویژه زمانی که عجله دارید مفید هستند.
میوه‌ها و سبزیجات تازه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، ریزمغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به حفظ یکپارچگی ساختاری پوست کمک می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند تا علائم پیری، چین و چروک، پوست نازک، رنگدانه‌ها و سایر مسائل را کاهش دهند.
این مقاله 21 آبمیوه‌ی مفید برای پوست شما، نحوه‌ی عملکرد آن‌ها، میزان مصرف روزانه توصیه شده و موارد دیگر را بررسی می‌کند.


چگونه آبمیوه‌ها برای پوست و سلامت کلی شما مفید هستند؟


میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که بدن شما را سالم نگه می‌دارند. آن‌ها ایمنی شما را تقویت می‌کنند و به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کنند. هنگامی که بدن شما تمام مواد مغذی حیاتی را دریافت می‌کند، تأثیرش روی پوست شما ظاهر می‌شود.
با این حال، همیشه توصیه می‌شود که از میوه‌ها و سبزیجات کامل استفاده کنید. به گفته‌ی متخصصان، در طول فرآیند آب‌گیری، میوه‌ها و سبزیجات فیبر غذایی را از دست می‌دهند که برای بدن شما مهم است. در حالی که مطالعات در مورد مقایسه‌ی فواید غذاها و آبمیوه‌های کامل بی نتیجه است، محققان مصرف میوه‌ها و سبزیجات کامل را به جای آبمیوه توصیه می‌کنند.
با توجه به سبک زندگی پرمشغله‌ی امروزی، اگر نمی‌توانید سبزیجات و میوه‌های کافی مصرف کنید، نوشیدن آبمیوه بهترین راه برای سالم ماندن و درخشان کردن پوست شما است.


بهترین آبمیوه برای پوست درخشان


1. آب هویج

هویج یکی از سالم‌ترین غذاها محسوب می‌شود. هویج یک انبار از کاروتنوئیدها (بتا کاروتن، نوعی ویتامین A که برای پوست مفید است)، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها است و همچنین پاسخ ایمنی شما را بهبود می‌بخشد. این ماده دارای قابلیت ترمیم زخم است و به کاهش التهاب و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند.
یک فنجان (100 گرم) هویج خام حاوی 41 کیلو کالری، 5.9 میلی‌گرم ویتامین C، 0.983 میلی‌گرم نیاسین، 1 میکروگرم لیکوپن و 0.66 میلی‌گرم ویتامین E (آلفا توکوفرول) است. همچنین حاوی مواد مغذی ضروری دیگری است که برای پوست شما مفید هستند. می‌توانید هر روز 2.5 فنجان هویج خام یا آب گرفته مصرف کنید. برای درک بهتر مقدار مصرف توصیه شده بر اساس نیازهای بدن خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

2. آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از بتاکاروتن و لیکوپن است.لیکوپن می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش (که آسیب نوری نیز نامیده می‌شود) محافظت کند. این می‌تواند از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی، علائم پیری نوری و رنگدانه‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض UV محافظت کند.
یک لیوان آب گوجه فرنگی (200-250 میلی لیتر) حاوی لیکوپن کافی برای تأمین میزان توصیه شده‌ی روزانه‌ی شماست.

3. آب لیمو

مرکبات، به ویژه لیمو و لیموترش، سرشار از ویتامین C (اسید اسکوربیک) هستند. ویتامین C برای سنتز کلاژن ضروری است. این یک جزء مهم از عضلات، بافت‌ها و پوست شما است. علاوه بر این، مصرف ویتامین C آلفا توکوفرول (ویتامین E) را در بدن شما بازسازی می‌کند، که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است که به حفظ سلامت کلی شما کمک می‌کند و پوست شما را سالم و درخشان نگه می‌دارد.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده ویتامین C برای مردان 90 میلی‌گرم و زنان 75 میلی‌گرم است.

4. آب چغندر

خوردن (یا نوشیدن) چغندر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن شما را تقویت می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. بتالین‌ها (رنگدانه‌های قرمز موجود در چغندر) عوامل ضد التهابی هستند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داد که چغندر به کاهش فشار خون و مدیریت مشکلات قلبی عروقی کمک می‌کند.
یک فنجان (100 گرم) چغندر حاوی 4.9 میلی‌گرم ویتامین C، 1.61 گرم پروتئین، 9.56 گرم کربوهیدرات، 23 میلی‌گرم منیزیم، 33 واحد بین المللی ویتامین A، 40 میلی‌گرم فسفر و 325 میلی‌گرم پتاسیم است. می‌توانید هر روز 2.5 فنجان چغندر خام یا آب گرفته مصرف کنید یا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مقدار مصرف توصیه شده را بر اساس نیاز بدن خود بدانید.

5. آب انار

انار دارای خواص درمانی و دارویی است. آب انار منبع غنی اسید اسکوربیک (ویتامین C)، اسید سیتریک و مقادیر کمی از تمام اسیدهای آمینه است. عصاره‌ها و روغن این میوه باعث کاهش آسیب‌های ناشی از UVB و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
می‌توانید طبق توصیه‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا 2 فنجان انار (میوه یا آبمیوه) هر روز بخورید یا برای دوز مناسب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

6. آب پرتقال

آب پرتقال، مانند هر آب مرکبات دیگری، سرشار از ویتامین C (اسید اسکوربیک) است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است که پوست شما را سالم نگه می‌دارد. سرشار از فلاونوئیدها است که التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. آب پرتقال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد (به دلیل اثرات ضد التهابی آن)
بسته به سن خود، می‌توانید هر روز 1 ½ تا 2 فنجان آب پرتغال بخورید یا توصیه‌های روزانه توصیه شده توسط متخصص تغذیه را دنبال کنید.

7. آب خیار

سلول‌های بدن شما نیاز به هیدراتاسیون از درون دارند. در غیر این صورت پوست شما کدر و بی‌روح به نظر می‌رسد. مصرف آب خیار بهترین راه برای پر کردن سطح آب در بدن و حفظ درخشندگی پوست است. خیار حاوی 95 درصد آب و سرشار از بتاکاروتن، فلاونوئیدها، ویتامین K و لیگنان است که مواد مغذی حیاتی را برای بدن شما فراهم می‌کند و عملکرد سلولی را بهبود می‌بخشد.
یک فنجان خیار تنها حاوی 15 کیلو کالری و 95 درصد آب است. می‌توانید هر روز 1 یا ½ فنجان خیار (کامل یا آب گرفته) مصرف کنید.

8. آب سیب

یک سیب در روز می‌تواند میانگین و حداکثر طول عمر شما را بهبود بخشد. مطالعات حیوانی نشان داد که دارای خواص مقاومت در برابر استرس است. علاوه بر طول عمر، سیب همچنین طول عمر کلی، آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.
مصرف روزانه توصیه شده:
ممکن است یک یا دو فنجان آب سیب در روز یا طبق دستور متخصص تغذیه بنوشید.

9. آب پاپایا

پاپایا حاوی بتاکاروتن است که می‌تواند پوست شما را سالم نگه‌دارد. این کاروتنوئید یک محافظ نوری است. به عبارت دیگر، از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و اریتم ناشی از UV (قرمزی و تحریک پوست) محافظت می‌کند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
ممکن است 1 یا 2 فنجان پاپایا (میوه‌ی کامل یا آبمیوه) بخورید یا طبق دستور متخصص تغذیه مصرف کنید.

10. آب اسفناج

اسفناج چه خام و چه پخته سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر غذایی است. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند به حفظ سلامت کلی و سلامت پوست شما کمک کند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
می‌توانید هر روز 2 یا ½ فنجان اسفناج بخورید یا آب آن را بنوشید. با این حال، اگر مشکلات مفصلی دارید، در مورد مصرف اسفناج خود با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید. اسفناج حاوی سطوح بالایی از پورین است و پورین بیش از حد می‌تواند سطح اسید اوریک شما را افزایش دهد.

11. شیره‌ی انگور

انگور حاوی پلی‌فنل‌ها و فلاونوئیدها (که عمدتاً در دانه‌ها و پوست موجود است) است که دارای اثرات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. این می‌تواند عملکرد عصبی شناختی را بهبود بخشد و مشخص شد که کاهش حافظه را در افراد مسن بهبود می‌بخشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره‌ی هسته‌ی انگور می‌توانند با کلاژن پیوند بخورند و از پیری زودرس جلوگیری کنند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
می‌توانید 1 و نیم فنجان آب انگور را بنوشید یا خود انگور را بخورید. با این حال، اگر از قبل یک بیماری سلامتی دارید، مشورت با پزشک و متخصص تغذیه را فراموش نکنید.

12. آب کلم بروکلی

بروکلی سرشار از ویتامین‌های C و E، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و پلی‌فنول‌ها است. این‌ها می‌توانند از پوست شما در برابر پیری نوری، استرس اکسیداتیو و التهاب پوست محافظت کنند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
ممکن است هر روز 2 تا ½ فنجان بروکلی (آب‌گرفته یا بلانچ شده یا در مایکروویو) بخورید.

13. آب زنجبیل

زنجبیل حاوی جینجرول و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو ناشی از UVB و کاهش التهاب کمک کند. این می‌تواند به جلوگیری از مشکلات سلامت التهابی و همچنین حفظ سلامت پوست کمک کند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
مصرف روزانه‌ی 2-4 گرم زنجبیل می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک کند. با این حال، توصیه می‌شود با یک متخصص تغذیه یا یک پزشک مشورت کنید تا با توجه به نیاز و شرایط بدن، میزان مناسب زنجبیل را که باید مصرف کنید، بدانید. زنان باردار و مادران شیرده از مصرف زنجبیل بدون مشورت با پزشک خودداری می‌کنند.

14. آب آلوئه ورا

استفاده موضعی از آب آلوئه ورا می‌تواند به مدیریت مشکلات پوستی (مانند پسوریازیس و درماتیت) و بهبود زخم کمک کند. نوشیدن آب آلوئه ورا ممکن است به کاهش التهاب کمک کند و اثرات مفیدی بر دیابت شیرین و زخم داشته ‌باشد. می‌توانید نوشیدنی و استفاده از آب یا پالپ آلوئه‌ورا را امتحان کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
آلوئه ورا ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته‌باشد. مصرف بی رویه‌ی آب آلوئه ورا ممکن است اثرات سمی به خصوص در دوران بارداری داشته‌باشد. اکیداً توصیه می‌شود که آب آلوئه ورا را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

15. آب کلم

کلم پیچ سرشار از ویتامین‌ها، کاروتنوئیدها (بتا کاروتن) و پلی‌فنول‌ها است. یک مطالعه نشان داد که مصرف خوراکی کلم پیچ محتوای کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد که به نوبه‌ی خود می‌تواند از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
هیچ توصیه‌ای در مورد مصرف کلم پیچ وجود ندارد. برای توصیه‌های صحیح بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

16. آب جعفری

جعفری حاوی پروتئین، ویتامین‌های A، B12، C، E و K، کاروتن و اسیدهای چرب ضروری است. این مواد مغذی پوست شما را سالم نگه می‌دارند و به حفظ سلامت کلی شما کمک می‌کنند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
هیچ توصیه‌ی استانداردی در مورد مصرف روزانه‌ی جعفری وجود ندارد. به سادگی می‌توانید چند شاخه جعفری را به هر آبمیوه یا اسموتی اضافه کنید. این همچنین طعمی منحصر به فرد به آبمیوه یا اسموتی شما می‌بخشد.

17. آب گریپ فروت

گریپ فروت حاوی سطوح بالایی از ویتامین C، فیبر غذایی، پتاسیم، منیزیم، و کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن، همراه با چندین فیتونوترینت دیگر است. آن‌ها برای کاهش التهاب، کاهش سطح تری گلیسیرید و حفظ سلامت پوست بسیار مفید هستند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
نصف گریپ فروت (حدود 154 گرم) 100٪ از ارزش روزانه (DV) ویتامین C، 8٪ از DV فیبر و 35٪ از DV ویتامین A را ارائه می‌دهد. بنابراین، می‌توانید آب نصف گریپ فروت را هر روز بنوشید.

18. آب موز

یک موز می‌تواند 23 درصد از کل پتاسیم مورد نیاز روزانه بدن شما را تأمین کند. همچنین سرشار از ویتامین‌های A، B6، C و D است. یک مطالعه نشان داد که زنانی که مصرف روزانه‌ی کم پروتئین، پتاسیم و ویتامین‌های A و C داشتند، پوستشان چین و چروک بود.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
می‌توانید هر روز یک اسموتی با 1-2 موز بخورید.

19. آب آناناس

آناناس سرشار از آنزیم‌ها و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های B1، B2 B3، B6 و C، همراه با منیزیم، پتاسیم، بروملین و فیبر غذایی است. همه‌ی اینها اثرات ضد التهابی روی بدن شما دارند، از خطرات قلبی عروقی جلوگیری می‌کنند و پوست را درخشان نگه می‌دارند.
مصرف روزانه توصیه شده:
خوردن 3 وعده یا بیشتر میوه ممکن است به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک کند. می‌توانید آب 1-2 فنجان میوه بخورید یا آب آن را بنوشید.

20. آب نعناع

نعناع حاوی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های A، B6 و C است. همچنین حاوی فیبر غذایی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، روی، پروتئین، تیامین و چندین ماده‌ی مغذی دیگر است.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
توصیه‌ی خاصی برای مصرف نعناع وجود ندارد. با این حال، می‌توانید چند برگ نعناع را به هر آبمیوه یا اسموتی اضافه کنید. طعم و عطر متمایزی دارد که می‌تواند به افزایش طعم نوشیدنی شما کمک کند.

21. آب لیمو شیرین

لیمو شیرین سرشار از ویتامین C، پتاسیم، آهن، روی، مس، کلسیم، مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. این نه تنها پوست شما را سالم نگه می‌دارد، بلکه گردش خون و عملکرد کبد را نیز بهبود می‌بخشد و به کاهش وزن کمک می‌کند.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده:
می‌توانید هر روز یا طبق توصیه‌ی متخصص تغذیه‌ی آب یک لیمو شیرین را بنوشید.
قبل از اینکه آبمیوه‌ها را به بخشی از رژیم غذایی روزانه‌ی خود تبدیل کنید، در اینجا چند نکته‌ی مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

نکاتی که هنگام نوشیدن آبمیوه برای داشتن پوستی درخشان باید به خاطر بسپارید:
هرگز روز خود را با آبمیوه شروع نکنید. آبمیوه‌ها حاوی فروکتوز هستند که اگر با معده‌ی خالی مصرف شوند ممکن است کبد را بیش از حد بارگیری کنند. بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه یا در هنگام صبحانه یا هر زمانی بین صبحانه و ناهار است.
از افزودن شکر یا شیرین کننده‌های مصنوعی به آبمیوه خودداری کنید. اگر می‌خواهید کمی شیرینی داشته باشد، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل خام را به آب آن اضافه کنید.
همیشه آبمیوه را بلافاصله پس از تهیه‌ی آن میل کنید. آبمیوه بلافاصله پس از تماس با اکسیژن هوا شروع به اکسید شدن می‌کند. از آبمیوه گیری آهسته برای تهیه‌ی آبمیوه استفاده کنید زیرا فرآیند اکسیداسیون را کند می‌کند.
به جای آبمیوه گیری سعی کنید مخلوط کنید. این به شما کمک می‌کند حداکثر فواید تغذیه‌ای را دریافت کنید.
سعی کنید آبمیوه را صاف نکنید. این تضمین می‌کند که الیاف ضروری را از دست ندهید.
از مصرف آبمیوه‌های بسته‌بندی شده یا کنسرو شده خودداری کنید. آن‌ها حاوی قندهای اضافه شده هستند و به اندازه‌ی آبمیوه‌ی تازه گرفته شده مفید نیستند.
نوشیدن آبمیوه‌ها و سبزیجات یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از دریافت تمام ویتامین‌ها، مواد مغذی، ریز مغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای حفظ سلامت پوست است. آبمیوه‌های مختلفی برای پوست درخشان وجود دارد که به راحتی تهیه می‌شود و طعم خوشمزه‌ای دارد. علاوه بر این، آبمیوه‌ها با تقویت ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی به سلامت کلی ما کمک می‌کنند. هویج، گوجه فرنگی، گریپ فروت، موز، پرتقال، اسفناج، جعفری، آلوئه ورا، خیار، سیب و بروکلی حاوی مواد مغذی ضروری هستند که به بهبود پوست و حفظ درخشندگی آن کمک می‌کنند. همچنین، بهتر است آن‌ها را در خانه تهیه کنید تا آبمیوه‌های بسته بندی شده را بنوشید.

 بیشتر بخوانید: فواید میوه اژدها یا دراگون برای سلامتی چیست؟

مطالب مرتبط