7 درمان خانگی مؤثر برای سرماخوردگی در دوران بارداری

7 درمان خانگی مؤثر برای سرماخوردگی در دوران بارداری

05 شهریور 1401

درمان‌های خانگی سرماخوردگی در دوران بارداری می‌تواند به شما کمک کند تا علائم آزاردهنده‌ای را که با آنفولانزا و سرماخوردگی شروع می‌شوند، مدیریت کنید. وقتی دیگر نمی‌توانید داروهای بدون نسخه را انتخاب کنید، راه‌حل‌ها به کارتان می‌آید. اگرچه سرماخوردگی در دوران بارداری برای نوزاد مضر نیست، اما زمانی که با تغییرات هورمونی و فیزیکی منظم همراه باشد، می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اغلب گفته می‌شود که زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. 


آشنایی با سرماخوردگی و علائم آن


 

درمان سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که توسط ویروس‌های خاصی ایجاد می‌شود که ایمنی طولانی‌مدتی بر جای می‌گذارند. در نتیجه، افراد ممکن است به طور مکرر توسط آن ویروس‌ها آلوده شوند. طبق گزارش CDC، سرماخوردگی سالانه میلیون‌ها نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بیش از 200 نوع مختلف ویروس وجود دارد که ممکن است باعث سرماخوردگی شود، از جمله موارد زیر:

  • راینوویروس های انسانی
  • ویروس‌های کرونا
  • ویروس پاراآنفلوانزای انسانی (HPV)
  • ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)
  • آدنوویروس
  • علائم سرماخوردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • خراش یا گلودرد
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • خستگی
  • تب خفیف 

به طور متوسط، بزرگسالان دو یا سه بار در سال و کودکان حتی بیشتر سرما می‌خورند. سرماخوردگی نیز در دوران بارداری رایج است.


چرا در دوران بارداری سرما می‌خورید؟


شما در دوران بارداری بیشتر مستعد سرماخوردگی هستید زیرا سیستم ایمنی شما سرکوب شده‌است. هنگامی که باردار هستید، سیستم ایمنی طبیعی بدن شما نمی‌تواند جنین در حال رشد را از ویروس یا هر موجود خارجی دیگر تشخیص دهد و ممکن است از طریق آنتی بادی‌ها، جنین را هدف قرار دهد. برای اینکه جنین در برابر چنین حمله‌ای ایمن باشد، سیستم ایمنی مکانیسم دفاعی خود را کاهش داده و از وقوع آن جلوگیری می‌کند.
با این حال، اگرچه این سرکوب سیستم ایمنی از جنین در برابر حمله از درون محافظت می‌کند، اما شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌کند. و در حالی که ویروس نمی‌تواند به رحم برسد، ممکن است تمام علائم و ناراحتی‌های مرتبط با سرماخوردگی را احساس کنید. بنابراین بیایید ببینیم چگونه می‌توانید با درمان‌های خانگی ساده برای سرماخوردگی در دوران بارداری تسکینی پیدا کنید.


7 درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی در دوران بارداری


درمان سرماخوردگی در بارداری

1. آبرسانی

هیدراته ماندن در بارداری مهم است و اگر در این دوره سرما خورده‌اید، نقش هیدراته ماندن مهم‌تر نیز می‌شود. هیدراتاسیون ممکن است به رقیق شدن مخاط و کاهش احتقان کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که نوشیدن مایعات گرم ممکن است آبریزش بینی، گلودرد، سردی، خستگی، عطسه و سرفه را تسکین دهد. در مقابل، نوشیدنی‌هایی با دمای اتاق فقط می‌توانند آبریزش بینی، سرفه و عطسه را تسکین دهند. شما می‌توانید به اندازه‌ی کافی هیدراته بمانید و با نوشیدن 8 تا 12 فنجان آب ولرم/ داغ و سایر نوشیدنی‌های گرم از گرفتگی بینی خلاص شوید.

2. ریزمغذی‌های تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی

ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، آهن، سلنیوم و روی برای شما آنتی اکسیدان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن را فراهم می‌کنند که ممکن است به بهبودی شما کمک کند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C، ویتامین D و روی در کوتاه کردن مدت سرماخوردگی و کاهش شدت علائم آن مؤثرتر هستند. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک خود، ویتامین‌های دوران بارداری را انتخاب کنید که شامل تمام ریز مغذی‌های ضروری باشد. همچنین می‌توانید با خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی مانند هویج، فلفل دلمه‌ای، دانه کدو تنبل، توت فرنگی، انبه، طالبی، کلم بروکسل و مارچوبه آن‌ها را دریافت کنید.

3. سوپ مرغ

سوپ مرغ به طور سنتی به عنوان یک درمان خانگی محبوب برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود. در یک مطالعه، مشخص شده‌است که سوپ مرغ واکنش‌های ایمنی خاصی را مهار می‌کند، که به به حداقل رساندن علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. مطالعه‌ی دیگری که اثرات مایعات داغ را بر علائم سرماخوردگی مقایسه کرد، نشان داد که سوپ مرغ داغ در رفع گرفتگی بینی موثرترین است.

4. آب آناناس

بروملین، یک ماده‌ی فعال موجود در آناناس، اثر ضد التهابی و موکولیتیک قوی دارد. این بدان معنی است که ممکن است به تسکین گلودرد و احتقان در راه هوایی کمک کند. دستورالعمل سنتی  آب آناناس شامل چند ماده‌ی دیگر مانند نمک، فلفل و عسل است. برای تهیه‌ی آن، کمی نمک و فلفل سیاه را به یک فنجان آب آناناس اضافه کنید و یک قاشق غذاخوری عسل را هم بزنید.

5. زنجبیل

زنجبیل با ترکیبات فعالی مانند جینجرول و شوگاول، یک ماده‌ی ضدالتهابی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی قوی است. در حالی که مطالعات بیشتری برای اثبات اینکه چگونه زنجبیل علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد مورد نیاز است، در طب سنتی به طور گسترده‌ای به عنوان یک درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شود. می‌توانید یک تکه زنجبیل را با مقداری نمک یا کمی عسل بجوید. همچنین می‌توانید چای زنجبیل را با جوشاندن زنجبیل ورقه شده یا رنده شده با یک فنجان آب درست کنید.

6. زردچوبه

زردچوبه نیز مانند زنجبیل به طور سنتی به عنوان دارویی برای سرفه، سرماخوردگی و التهاب استفاده می‌شود. کورکومین، یک ضد ویروس، ضدالتهاب و آنتی اکسیدان قوی، ماده‌ی اصلی فعال زردچوبه است که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. عملکرد سیستم ایمنی قوی‌تر می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک کند، در حالی که اثر ضدالتهابی آن می‌تواند گلوی تحریک شده را تسکین دهد و همچنین احتقان بینی را کاهش دهد.
می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و کمی فلفل سیاه را به یک لیوان شیر گرم برای نوشیدنی آرام بخش اضافه کنید. روش دیگر، با استفاده از یک لیوان آب گرم و نصف قاشق چای‌خوری نمک و پودر زردچوبه، یک غرغره آب نمک زردچوبه درست کنید.

7. استراحت کنید

تحقیقات نشان داده‌است که خواب کم بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می‌گذارد و فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌ها از جمله عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌کند. استراحت کافی، یعنی بین 7 تا 9 ساعت خواب، ممکن است به تقویت ایمنی و مبارزه با عفونت موجود کمک کند. سر خود را با یک یا دو بالش بالا بیاورید تا خوابیدن در سرماخوردگی برایتان راحت‌تر شود. اگر متوجه شدید که در طول شب بیشتر از خواب بیدار می‌شوید، سعی کنید زود بخوابید تا ساعات بیشتری بخوابید.
سرماخوردگی یک عفونت ویروسی خود محدودکننده است و این درمان‌های خانگی ممکن است به شما در تسکین این علائم کمک کند. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته‌باشد که شما نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته‌باشید. بیایید نگاهی به آنچه است بیاندازیم.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


درمان سرماخوردگی در بارداری

اگر متوجه شدید که علائم شما حتی پس از 10 روز بهتر نشد یا بدتر شد، ممکن است بخواهید با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید. با این حال، اگر علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کردید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از علائم نگران کننده عبارتند از:

  • تب بالا 
  • لرز
  • دشواری در تنفس
  • گیجی
  • سرگیجه
  • استفراغ

پس از تشخیص، پزشک داروهای مناسب و ایمن برای بارداری را تجویز می‌کند. با توجه به این نکته، تنها تعداد انگشت شماری از داروهای موجود بدون نسخه برای استفاده به عنوان درمان سرماخوردگی در دوران بارداری ایمن تلقی می‌شوند.

سایر گزینه‌های درمانی

داروهای بدون نسخه معمولا برای مبارزه با علائم سرماخوردگی استفاده می‌شوند. با این حال، زنان در سه ماهه‌ی اول بارداری خود باید از مصرف هر گونه دارویی خودداری کنند، مگر اینکه توسط ارائه‌دهنده‌‌ی مراقبت‌های بهداشتی و OB-GYN دستور داده‌شود.
در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از انتخاب خوددرمانی سرماخوردگی در دوران بارداری به خاطر داشته‌باشید:

  • استامینوفن یک مسکن است و به تب کمک می‌کند. در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. هنگام حمل کودک باید از مصرف آسپرین، یکی دیگر از داروهای مسکن خودداری کرد.
  • سرکوب‌کننده‌های سرفه حاوی داروهایی مانند دکسترومتورفان و گایفنزین ممکن است در دوران بارداری بی‌خطر باشند. حتی در این صورت، شما باید آن‌ها را تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید.
  • اسپری‌های بینی نمکی و نوارهای بینی را می‌توان با خیال راحت برای تسکین گرفتگی بینی استفاده کرد. آن‌ها جایگزین مطمئن‌تری برای ضداحتقان‌ها هستند که در بارداری به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند.
  • عطسه و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی ممکن است با استفاده از آنتی‌هیستامین‌هایی مانند دیفن هیدرامین، لوراتادین، کلرفنیرامین و ستیریزین کاهش یابد.
  • از آنجایی که مصرف دارو در دوران بارداری خطرناک است و سرماخوردگی می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، به نفع شماست که سعی کنید به طور کلی از آن اجتناب کنید.

چگونه از سرماخوردگی در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟


درمان سرماخوردگی در بارداری

برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری، نکات زیر را دنبال کنید:

  • مرتباً دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی کننده‌ی دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.
  • از لمس صورت با دست‌های شسته نشده خودداری کنید.
  • از افرادی که بیمار هستند دوری کنید.
  • فعال بمانید زیرا ورزش‌های سبک تا متوسط ایمن برای بارداری می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.
  • سالم بخورید و خوب استراحت کنید.

در نتیجه، سرماخوردگی معمولی در بارداری بسیار شایع است و به طور کلی نگران کننده نیست زیرا قابل کنترل است. با این حال، می‌تواند آزاردهنده هم باشد، بنابراین می‌توانید از داروهای خانگی برای سرماخوردگی در دوران بارداری مانند زنجبیل، زردچوبه و سوپ مرغ برای کاهش علائم استفاده کنید. در حالی که بسیاری از داروهای بدون نسخه در دوران بارداری بی‌خطر هستند، ممکن است برای کمک به درد و تب از استامینوفن استفاده کنید. هنوز هم به شدت توصیه می‌شود که قبل از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. با این حال، تب بالا یا ناگهانی ممکن است نشان دهنده‌ی آنفولانزا یا سایر عوارض پزشکی باشد، بنابراین باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. بهتر است به طور کلی از سرماخوردگی خودداری کنید، بنابراین خوب بخوابید و غذا بخورید، شستن دست‌ها را فراموش نکنید و از کسانی که ممکن است سرماخورده باشند فاصله بگیرید.

 بیشتر بخوانید: 5 فایده نوشیدن آب سرد برای سلامتی و خطرات آن

مطالب مرتبط