19 میوه برتر برای رشد مو

19 میوه برتر برای رشد مو

29 مرداد 1401

تغذیه مناسب برای رشد مو ضروری است. به غیر از سبزیجات، مصرف برخی میوه‌ها برای رشد مو یک مزیت اضافی خواهد بود. بله، چندین میوه حاوی مواد مغذی لازم برای تقویت سلامت موهای شما هستند. آن‌ها ممکن است مستقیماً بر رشد مو تأثیر نگذارند اما به تقویت فولیکول‌ها و ریشه‌ها، حفظ سلامت پوست سر، جلوگیری از آسیب مو و حفظ خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کنند. این عوامل همچنین برای حفظ موهای سالم و کاهش مشکلات ریزش مو بسیار مهم هستند. در اینجا، ما فهرستی از 10 میوه برتر که رشد و سلامت مو را تشویق می‌کنند، گردآوری کرده‌ایم. این میوه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید و نتیجه آن را خواهید دید.
بهترین میوه‌ها برای رشد مو


1. پرتقال


پرتقال دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است. این خواص ممکن است به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد و ریزش مو کمک کند و از شوره سر و سایر عفونت‌های پوست سر جلوگیری کند. پرتقال منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. کمبود ویتامین C باعث ریزش مو می‌شود. به جای انتخاب مکمل‌هایی که ممکن است بیش از مقدار مورد نیاز ویتامین C داشته باشند، یک پرتقال را انتخاب کنید.


2. سیب


سیب حاوی پروسیانیدین B-2 است که باعث رشد مو در سلول‌های اپیتلیال مو می‌شود. همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که آسیب مو ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. سیب همچنین می‌تواند تراکم مو و محتوای پروتئین را در مو افزایش دهد.


3. توت فرنگی


توت فرنگی دارای خواص آنتی اکسیدانی است و همچنین حاوی ویتامین C است که به افزایش سلامت مو کمک می‌کند. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که سیلیس موجود در توت فرنگی ممکن است ریزش مو و طاسی را کاهش دهد و رشد مو را تقویت کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. همچنین می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند و موها را نرم و براق کند.


4. موز


موز می‌تواند رشد مو را تحریک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند کیفیت پوست سر را با جلوگیری از شوره سر و باز کردن منافذ پوست بهبود بخشند. موز موهای شما را قابل کنترل‌تر می‌کند و درخشندگی می‌بخشد. آن‌ها حاوی پتاسیم، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و روغن‌های طبیعی هستند که از خاصیت ارتجاعی طبیعی مو محافظت می‌کنند و از شکاف و شکستگی موها جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به کنترل شوره سر و افزایش قدرت و درخشندگی مو کمک کنند.


5. آووکادو


آووکادو حاوی پروتئین، ویتامین‌های A، B، B1، B2، E و C، بتاکاروتن، اسید لینولئیک، لسیتین، کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر و نیاسین است. این مواد مغذی به حالت بخشیدن به مو و تقویت رشد مو کمک می‌کنند.


6. آناناس


آناناس حاوی کلسیم و ویتامین C است. هر دوی این مواد مغذی برای حفظ سلامت مو مهم هستند. کلسیم موهای شما را سالم نگه می‌دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. ویتامین C به کاهش ریزش مو کمک می‌کند و همچنین کلاژن را تقویت می‌کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از مو در برابر آسیب نوری و آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.


7. انگور


پروسیانیدین‌های موجود در انگور دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد قارچی هستند. این خواص آنتی اکسیدانی از فولیکول‌های مو در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. یک مطالعه نشان داد که پروسیانیدین‌ها می‌توانند بازسازی مو را تقویت کرده و باعث رشد مو شوند.


8. زردآلو


زردآلو حاوی دو اسید چرب ضروری لینولئیک و اسید لینولنیک است. آن‌ها به رشد مو کمک می‌کنند. روغن زردآلو به دلیل اثرات نرم کنندگی و مرطوب کنندگی به طور سنتی در هند به عنوان روغن مو استفاده می‌شده است.


9. هلو


نشان داده شد که مخلوط گیاهی حاوی عصاره هلو با طولانی‌کردن فاز آناژن باعث رشد مو در سلول‌های پاپیلای پوستی انسان می‌شود. هلو همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد میکروبی است. این خواص ممکن است به سلامت پوست سر و مو کمک کند.


10. آلو


آلو دارای محتوای فنلی بالایی است که دارای آنتی اکسیدان‌های طبیعی خوبی است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد مضری که باعث ریزش مو و آسیب مو می‌شوند را از بین می‌برند. همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به تسکین پوست سر و جلوگیری از عفونت پوست سر کمک کند.


11. گواوا


شامپوی گیاهی حاوی عصاره برگ گواوا برای تقویت رشد مو و حل مشکلات مربوط به مو یافت شد. گواوا همچنین خواص ضد قارچی از خود نشان می‌دهد. این می‌تواند به جلوگیری از شوره سر و سایر عفونت‌های پوست سر کمک کند.


12. انگور فرنگی


انگور فرنگی هندی یا آملا با طولانی کردن مرحله آناژن چرخه رشد مو باعث رشد مو می‌شود. همچنین برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو و تقویت فولیکول‌های مو شناخته شده است. همچنین دارای بالاترین غلظت طبیعی ویتامین C است که کمبود آن باعث ریزش مو می‌شود.


13. لیمو


یک مطالعه نشان داد که لیمو می‌تواند به کاهش ریزش مو و طاسی کمک کند. همچنین به کاهش شوره سر، شپش و آکنه پوست سر کمک می‌کند. لیمو همچنین حاوی ویتامین C است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند.


14. گیلاس


گیلاس دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد قارچی است. اینها ممکن است از مو و پوست سر شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و سلامت مو را تقویت کنند.


15. نارگیل


روغن نارگیل استخراج شده از نارگیل یک ماده شناخته شده مراقبت از مو است. مطالعات نشان می‌دهد که روغن نارگیل می‌تواند به ساقه مو نفوذ کند و آن را از درون با اسیدهای چرب خود تغذیه کند. همچنین از آسیب مو جلوگیری می‌کند. نارگیل حاوی اسید لوریک است که به رشد مو کمک می‌کند.


16. پاپایا


پاپایا منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و حاوی ویتامین‌های A، C و E است. به حالت دهی مو کمک می‌کند. همچنین فعالیت تحریک کننده رشد مو بالقوه را نشان می‌دهد. پاپایا همچنین دارای خواص ضدقارچی است که به درمان شوره سر کمک می‌کند.


17. گریپ فروت


گریپ فروت مانند پرتقال حاوی روغن‌های مرکباتی است که با خواص آنتی اکسیدانی غنی شده است. این آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند. عصاره گریپ فروت فعالیت ضد شپش را در کودکان نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند پوست سر شما را آرام کند و موهای شما را نرم و براق کند.


18. میوه اژدها


آب میوه اژدها اغلب برای درمان موهای رنگ شده استفاده می‌شود. میوه اژدها سرشار از ویتامین C است که از پیری نور جلوگیری می‌کند. حاوی اسیدهای چرب ضروری است که نه تنها پوست و موی شما را تغذیه می‌کند، بلکه از شوره سر نیز جلوگیری می‌کند.


19. انبه


انبه سرشار از ویتامین C است که به سلامت مو کمک می‌کند. همچنین منبع خوبی از ویتامین A است که رشد مو را تحریک می‌کند و باعث تولید سبوم می‌شود که پوست سر شما را مرطوب و سالم نگه می‌دارد. شواهد حکایتی حاکی از آن است که انبه به مو درخشندگی می‌بخشد و آن را نرم می کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این اثرات وجود ندارد.
یک رژیم غذایی سالم و متعادل نقش اساسی در رشد مو دارد. به غیر از سبزیجات، مصرف منظم برخی از میوه‌ها می‌تواند به داشتن موهایی صاف و سالم کمک کند. میوه‌هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، لیمو و آناناس سرشار از ویتامین C هستند که تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و از مو در برابر آسیب نور محافظت می‌کند. اگر این میوه‌ها جذاب به نظر نمی‌رسند، می‌توانید از میوه‌های دیگری برای رشد مو مانند انگور فرنگی، انبه، پاپایا، گیلاس، نارگیل یا گواوا نیز استفاده کنید تا موهایی مرطوب، سالم، نرم و مغذی داشته باشید.


سوالات متداول


آیا کیوی برای رشد مو مفید است؟
بله، کیوی به بهبود سلامت مو کمک می‌کند. برای از بین بردن کثیفی و تقویت رشد مو می‌توان آن را روی موهای خود اعمال کرد.
آیا خرما برای رشد مو مفید است؟
خرما سرشار از آهن است که ممکن است باعث رشد مو شود. با این حال، تحقیقات کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.
آیا انار باعث می‌شود موها را دوباره رشد کنند؟
انار دارای فعالیت ضد شوره سر است و عصاره‌های الکلی و آبی انار رشد مو را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از سیر برای  تقویت رشد مو

مطالب مرتبط