بهترین رژیم غذایی برای پوستی صاف و شفاف

بهترین رژیم غذایی برای پوستی صاف و شفاف

26 مرداد 1401

مصرف غذای مناسب در زمان مناسب به شما پوستی را می‌دهد که همیشه آرزویش را داشتید.
آلودگی، آفتاب، استرس، هورمون‌ها و مواد غذایی ناسالم می‌تواند پوست شما را کدر و مستعد آکنه کند و در نهایت هزینه زیادی را برای محصولات مراقبت از پوست و آرایش بدون هیچ نتیجه پایدار خرج می‌کنید. دقیقاً به همین دلیل است که باید در رژیم غذایی مناسب پوست داشته باشید و میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم مصرف کنید. در این مقاله بهترین برنامه غذایی برای پوستی درخشان و فهرستی از غذاهایی که باید بخورید و اجتناب کنید را به شما ارائه می‌دهیم. آن را در سبک زندگی خود بگنجانید تا درخشش سالم و طبیعی به دست آورید.
شما مجبور نیستید به این جدول رژیم غذایی پایبند باشید. در در عوض غذاهای سالم مصرف کنید که به ترمیم و شادابی پوست شما کمک می‌کند. و برای آن، باید بدانید که چه چیزی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از چه چیزهایی اجتناب کنید. در زیر چند نکته وجود دارد که به شما در انجام این کار کمک می‌کند:
نوشیدن آب با معده خالی ضروری است. ممکن است آن را همراه آلوئه‌ورا، پودر زردچوبه یا آب لیموترش مصرف کنید.
همیشه قبل از بیرون رفتن صبحانه بخورید.
در هر وعده غذایی خود مقادیر مناسبی از میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین را بگنجانید.
با مصرف آب میوه تازه فشرده، ماست، دوغ یا آب نارگیل به میان وعده‌های سالم پایبند باشید.
از غذاهای مفید برای روده و کبد استفاده کنید.
از غذاهایی که ممکن است به آن‌ها حساسیت داشته باشید مانند لبنیات، غذاهای دریایی و گلوتن خودداری کنید.
با چاشنی کردن غذاهای خود با ادویه جات و گیاهان، خلاقیت به خرج دهید.
با گنجاندن آب، دوغ، آب نارگیل و آب میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه خود، هیدراته خود را حفظ کنید. آب یک سم‌زدای طبیعی است، بنابراین سعی کنید حداقل 2.5 لیتر آب در روز بنوشید (مقدار آن ممکن است بر اساس وزن بدن متفاوت باشد).
اکنون، اجازه دهید نگاهی به لیست غذاهایی که باید مصرف کنید و اینکه چگونه به بهبود سلامت پوست شما کمک می‌کنند بیندازیم.
13 ماده‌ی غذایی برای پوستی صاف و شفاف


نوشیدن آب 


نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز سیستم شما را هیدراته نگه می‌دارد که به نوبه خود مستقیماً روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. آب نه تنها سموم مضر را از سیستم شما دفع می‌کند، بلکه از چین و چروک جلوگیری می‌کند و باعث زیبایی و شفافیت پوست شما می‌شود. یک بطری آب در دسترس داشته باشید و هر زمان که هوس نوشیدن نوشیدنی مورد علاقه خود کردید آب بنوشید.


سبزیجات برگ‌‌دار سبز 


وقتی صحبت از سلامت پوست به میان می‌آید، سبزی‌های تیره در صدر فهرست قرار می‌گیرند. آن‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری هستند. سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج، برگ برگ تربچه، برگ خردل، کاهو، گشنیز، جعفری، بروکلی و آرگولا به رفع تیرگی پوست و افزایش درخشندگی آن کمک می‌کنند. می‌توانید آن‌ها را به سالاد، سوپ، ساندویچ و غیره اضافه کنید.


زردچوبه 


کورکومین ماده غذایی اصلی گیاهی است که مسئول خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی، ضدالتهابی و ضدقارچی زردچوبه است. زردچوبه که به صورت خوراکی مصرف می‌شود یا برای کاربرد موضعی استفاده می‌شود فواید کلی پوست دارد، از زرد چوبه برای سلامت پوست بهره ببرید. می‌توانید زردچوبه خام شسته و پوست کنده شده را اول صبح یا هنگام خواب با یک لیوان شیر مصرف کنید. همچنین می‌توانید زردچوبه تازه را به کاری، سس سالاد، آب میوه‌ها و غیره اضافه کنید.


آووکادو 


آووکادو غذایی فوق‌العاده برای پوست است. سرشار از ویتامین E و چربی‌های سالم است.  یک مطالعه مقطعی که بر روی زنان ژاپنی انجام شد نشان داد که چربی‌های سالم به ویژه چربی‌های اشباع شده و تک غیراشباع خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. این بدان معناست که آووکادو آسیب به پوست را کند کرده و با حفظ رطوبت و جلوگیری از چین و چروک و تیرگی زودرس کمک می‌کند. آووکادو را به رژیم غذایی خود برای پوستی صاف و شفاف بگنجانید. حتی  از ماسک مو آوواکادو برای هیدراته کردن موهای خشک نیز استفاده می‌شود.


آلوئه‌ورا 


آلوئه‌ورا محبوب‌ترین روش خانگی برای تمام مشکلات پوستی است حتی آلوئه‌ورا برای درمان آکنه پوست استفاده می‌شود. هورمون‌های اکسین و جیبرلین موجود در آن دارای خواص ضدالتهابی هستند. از این رو، هنگامی که آلوئه‌ورا را به صورت موضعی استفاده می‌کنید یا عصاره آن را به صورت آب میوه یا مکمل مصرف می‌کنید، به کاهش هر نوع التهاب کمک می‌کند. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که می‌تواند سنتز کلاژن را تقویت کرده و زخم‌های پوستی را التیام بخشد. با این حال، هرگز ژل‌آلوئه ورا را مستقیماً از گیاه مصرف نکنید.


میوه‌ها


میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و قند میوه هستند. این خوراکی‌های شیرین گرسنگی شما را از بین می‌برد و از مصرف غذاهای ناسالم شیرین که التهاب را در بدن شما افزایش می‌دهند، جلوگیری می‌کند. از این رو با مصرف میوه‌ها سلامت پوست خود را حفظ کرده و درخشش و شفافیتی را که همیشه می‌خواستید به دست آورید. در اینجا چند میوه را به شما توصیه می‌کنیم:
انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) است که در پوست سنتز می‌شود. مصرف خوراکی بتاکاروتن به کاهش قرمزی ناشی از UV در انسان کمک می‌کند.  همچنین گفته می‌شود که از پیری زودرس جلوگیری کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند و رشد سلول‌های جدید پوست را تسهیل می‌کند، اگرچه شواهد علمی کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.
موز سرشار از ویتامین‌های A، B و E است و از چین و چروک‌های زودرس پوست جلوگیری می‌کند. خاصیت مرطوب کنندگی و آنتی‌اکسیدانی دارد. 
پاپایا دارای خواص ضدباکتریایی است. بنابراین، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و پوست شما را از ناخالصی‌ها پاکسازی می‌کند.
پرتقال و کیوی سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C شروع چین و چروک را به تأخیر می‌اندازد و سنتز کلاژن را تقویت می‌کند. کیوی همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است. سایر میوه‌های غنی از ویتامین C عبارتند از: گواوا، گریپ فروت و توت فرنگی. ویتامین C همچنین از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می‌کند و به گردش سلولی کمک می‌کند و در نتیجه جوانی و زیبایی پوست شما را حفظ می‌کند. 
شواهد نشان می‌دهد که یک لیوان آب گرم با عسل و آب لیمو می‌تواند رنگ پوست شما را روشن و شفاف نگه دارد.
سیب به حفظ لطافت پوست کمک می‌کند و پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد، اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد.
توت دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی هستند. شواهد حکایتی می‌دهد که مصرف آن‌ها ممکن است به شما کمک کند تا به سرعت از شر لکه‌ها و لک‌های تیره خلاص شوید.


هویج


هویج حاوی سطوح بالایی از بتاکاروتن، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان است. آن‌ها با دفع سموم پوست شما را از درون سالم می‌کنند. ‌آن‌ها از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند، فواید هویج برای سلامتی به همین جا ختم نمی‌شوند و علاوه‌بر جوانسازی پوست به تقویت رشد مو و کاهش وزن هم کمک می‌کنند.


ماهی و روغن ماهی


ماهی و روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. آن‌ها دوز سالمی از روغن‌های طبیعی (چربی های خوب) را برای کاهش التهاب، آکنه و قرمزی پوست فراهم می‌کنند. ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، سالمون و کپور مصرف کنید یا از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید تا پوست خود را سالم و نرم نگه دارید. ماهی کبابی یا پخته مصرف کنید. پوست را دور نریزید.


چربی‌های سالم


چربی‌های سالم برای پوست شما عالی هستند. منابع اصلی چربی‌های سالم (اسیدهای چرب امگا 6) آجیل (بادام، گردو، ماکادمیا و غیره)، دانه‌ها (بذر کتان، تخمه آفتابگردان، دانه چیا و غیره)، روغن‌های سالم (روغن زیتون، روغن سبوس برنج، و غیره) و ماهی و روغن ماهی که قبلاً در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم. آجیل، دانه‌ها و روغن‌ها گزینه‌های عالی گیاهخواری برای تغذیه پوست، بهبود ساختار آن و التیام زخم‌ها هستند. آن‌ها را به مقدار کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید تا پوستی صاف و شفاف داشته باشید.


چای سبز/چای ماچا


چای سبز منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان است. مملوء از یک ماده مغذی گیاهی قوی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. درصد EGCG در چای ماچا و چای سبز بالاترین میزان قرار دارد. این آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای به از بین بردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند و در نتیجه از پوست شما در برابر پیری زودرس، لکه‌های تیره و قرمزی محافظت می‌کند. پلی‌فنول‌های چای سبز از آکنه ولگاریس و سنتز چربی توسط غدد چربی جلوگیری کرده و پوست شما را سالم و بدون لک می‌کند. 


کلم بروکلی


بروکلی منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در افزایش سلامت پوست دارند. رادیکال‌های آزاد اکسیژن به سلول‌ها حمله کرده و عملکرد طبیعی سلول‌ها و اندام‌ها را مختل می‌کنند. این به نوبه خود می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی، ضعف ایمنی، مشکلات روده و غیره شود. بنابراین، شما نیاز به دوز خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها از غذا، به ویژه بروکلی دارید، زیرا در مقایسه با سایر سبزیجات چلیپایی نتایج سریع‌تری به شما می‌دهد.


ماست


ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک‌هایی هستند که به هضم، جذب و دفع کمک می‌کنند. هنگامی که هضم شما صاف باشد و مشکل روده‌ای نداشته باشید، پوست شما کمتر مستعد جوش، خشکی و عفونت خواهد بود. ماست را هر روز بعد از ناهار، شام و در شیک و اسموتی مصرف کنید.


کدو


پوست شما را آبرسانی کرده و از آن محافظت می‌کند و در نتیجه به آن درخشندگی طبیعی می‌بخشد. مواد مغذی گیاهی موجود در کدو دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند. بنابراین، ممکن است به خلاص شدن از شر جای زخم به طور طبیعی کمک می‌کند. بطری آب کدو نیز هضم را بهبود می‌بخشد و یبوست را کاهش می دهد. بنابراین، ممکن است به پوست شما شفافیت و درخشندگی طبیعی بدهد. آب کدو بطری را در صبح با سایر مواد صبحانه مصرف کنید. یا سوپ کدو درست کنید.
غذاهایی که باید اجتناب کنید

  • غذاهای ادویه‌دار
  • غذاهای فرآوری شده و ناسالم
  • غذاهای پر سدیم و قند بالا
  • غذاهای چرب و غیربهداشتی
  • غذاهای حاوی سطوح بالای استروژن
  • غذاهایی که دمای داخلی بدن را افزایش می‌دهند
  • غذاهای بیش از حد پخته یا ذغالی شده (کباب)

پوست درخشان و سالم نشانه سلامتی است. به یاد داشته باشید که عادات غذایی شما بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد و پوست شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس یک رژیم غذایی سالم برای پوستی صاف و شفاف داشته باشید. تمام عادات غذایی ناسالم خود را کنار بگذارید. ما بهترین رژیم غذایی برای پوستی درخشان و همچنین لیستی از چیزهایی که باید بخورید و اجتناب کنید را گردآوری کرده‌ایم. آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا به درخششی طبیعی و سالم برسید.
سوالات متداول
آیا قهوه برای درخشندگی پوست مفید است؟
طبق یک مطالعه، مصرف قهوه تیره شدن نواحی رنگدانه و اثرات پیری نور را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، استفاده موضعی از قهوه روی پوست به کاهش لکه‌های خورشیدی، قرمزی و چین و چروک کمک می‌کند.
آیا کشک برای درخشندگی پوست مفید است؟
اسید لاکتیک کشک به آبرسانی پوست کمک می‌کند و آن را نرم و صاف می‌کند. همچنین پوست را درخشان می‌کند، جوش های آکنه را کاهش داده، التهاب را کاهش می‌دهد و به برنزه شدن پوست کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: فواید آب نارگیل برای پوست و نحوه‌ی استفاده از آن

مطالب مرتبط