13 فایده شگفت انگیز هویج برای سلامتی

13 فایده شگفت انگیز هویج برای سلامتی

20 مرداد 1401

 فواید هویج برای بسیاری از ما شناخته شده است. این سبزی از نظر علمی Daucus carota نامیده می‌شوند و هنگامی که در رژیم غذایی معمولی ما قرار می‌گیرند فواید شگفت انگیزی دارند. آن‌ها دارای مواد مغذی هستند و مملو از آنتی‌اکسیدان‌های مفید، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و بتاکاروتن هستند. علاوه‌بر این، شواهد نشان می‌دهد که هویج می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشد، خطر ابتلاء به سرطان را کاهش دهد و بینایی را تقویت کند.
با سایر فواید شگفت انگیز هویج و عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف بیش از حد آن آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.


تاریخچه مختصری در مورد هویج


مردم بیش از 5000 سال است که هویج می‌خورند. منشأ این سبزی خاورمیانه و افغانستان بوده و در ابتدا فقط در رنگ‌های بنفش و زرد وجود داشته است. هویج نارنجی که همه ما می‌شناسیم بعداً در دهه 1600 فرآوری شد.
امروزه محققان هویج را در رنگ‌های مختلف از جمله زرد، قرمز روشن و نارنجی تیره پرورش می‌دهند تا جذاب‌تر شوند. اما آنچه توجه را به خود جلب می‌کند مجموعه رنگدانه‌های موجود در هویج است که فواید مهمی را ارائه می‌دهد.


فایده خوردن هویج برای سلامتی چیست؟


فایده خوردن هویج برای سلامتی

1. سلامت چشم را ارتقا می‌دهد.

ویتامین A در مقادیر توصیه شده برای بینایی خوب ضروری است و هویج به وفور این ماده مغذی را ارائه می‌کند. اگر فردی برای مدت طولانی از ویتامین A محروم شود، بخش‌های خارجی گیرنده‌های نوری چشم شروع به تخریب می‌کنند که منجر به شب کوری می‌شود. 
کمبود ویتامین A فرآیندهای شیمیایی طبیعی درگیر در بینایی را مختل می‌کند. بازگرداندن مصرف کافی ویتامین A سلامت بینایی را تسهیل می‌کند.

2. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

هویج حاوی مواد شیمیایی گیاهی متعددی است که به دلیل خواص ضدسرطانی آن‌ها به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. تعدادی از این ترکیبات شامل بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها می‌شود. این ترکیبات ایمنی را تقویت کرده و پروتئین‌های خاصی را فعال می‌کنند که سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که آب هویج می‌تواند با سرطان خون نیز مبارزه کند.
کاروتنوئیدهای موجود در هویج ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ، پروستات، ریه و سینه را در زنان کاهش دهد. برخی معتقدند هویج خطر سرطان دهان را نیز کاهش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

3. سلامت پوست را ارتقا می‌دهد.

هویج سرشار از کاروتنوئید است. تحقیقات نشان می‌دهد که میوه‌ها و سبزیجات غنی از این ترکیبات جوانسازی پوست را بهبود می‌بخشند و به افراد کمک می‌کند تا نسبتاً جوان‌تر به نظر برسند.

4. رشد مو را تقویت می‌کند.

هویج منبع ویتامین‌های A و C، کاروتنوئیدها، پتاسیم و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که سبزیجات ممکن است به سلامت مو کمک کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

5. به کاهش وزن کمک می‌کند

هویج خام و تازه حدود 88 درصد آب است. یک هویج متوسط فقط حدود 25 کالری دارد. از این رو، گنجاندن هویج در رژیم غذایی یک راه هوشمندانه برای سیر کردن خود بدون انباشت کالری است. هویج همچنین حاوی فیبر است. در یک مطالعه، وعده‌های غذایی حاوی هویج کامل به سطح سیری بالاتر در افراد مورد آزمایش کمک کرده است.

6. فشار خون را تنظیم می‌کند

یک مطالعه ادعا کرد که آب هویج به کاهش 5 درصدی فشار خون سیستولیک کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در آب هویج، از جمله فیبر، پتاسیم، نیترات و ویتامین C، به این اثر کمک می‌کنند.
با این حال، مصرف بیش از حد هویج (یا سایر غذاهای سرشار از کاروتنوئید) می‌تواند منجر به وضعیتی به نام کاروتنمی شود که در آن پوست شما زرد یا نارنجی به نظر می‌رسد. 

7. به درمان دیابت کمک می‌کند

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و حفظ وزن سالم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. در مطالعات، سطوح پایین ویتامین A خون در افراد مبتلاء به دیابت یافت شد. ناهنجاری‌های متابولیسم گلوکز نیاز به مبارزه با استرس اکسیداتیو دارد و این جایی است که آنتی‌اکسیدان ویتامین A ممکن است کمک کند. 
هویج سرشار از فیبر است. مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف فیبر متابولیسم گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می‌بخشد. سبزیجات را می‌توان به وعده غذایی دیابت اضافه کرد.

8. ایمنی را تقویت می‌کند

ویتامین A عملکرد سیستم شما را تنظیم می‌کند و از عفونت جلوگیری می‌کند. این امر با تقویت ایمنی بدن شما به دست می‌آید. این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی را از هویج دریافت کنید. هویج همچنین حاوی ویتامین C است که به تولید کلاژن کمک می‌کند که برای بهبود زخم ضروری است. این ماده مغذی بیشتر به یک سیستم ایمنی قوی کمک می‌کند.

9. استخوان‌ها را تقویت می‌کند

ویتامین A بر متابولیسم سلول‌های استخوانی تأثیر می‌گذارد. کاروتنوئیدها با بهبود سلامت استخوان مرتبط هستند. اگرچه هیچ تحقیق مستقیمی مبنی بر اینکه هویج می‌تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند، وجود ندارد، محتوای ویتامین A موجود در آن ممکن است کمک کند. برای درک بیشتر این مکانیسم به مطالعات بیشتری نیاز است.

10. سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

طبق مطالعات موش‌ها، مصرف هویج می‌تواند جذب کلسترول را کاهش داده و وضعیت آنتی‌اکسیدانی بدن شما را افزایش دهد. این اثرات همچنین سلامت قلب و عروق را ارتقاء می‌دهد. هویج خام همچنین سرشار از فیبری به نام پکتین است که ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند. 

11. برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید هستند

جویدن هویج ممکن است باعث تمیزی دهان شود. برخی معتقدند هویج نیز ممکن است نفس را تازه کند، اگرچه هیچ تحقیقی برای اثبات این گفته وجود ندارد. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که هویج ممکن است اسیدهای سیتریک و مالیک را که معمولاً در دهان باقی می‌مانند خنثی کند و سلامت دهان را ارتقاء دهد.

12. سلامت کبد را بهبود می‌بخشد و سموم را از بین می‌برد

هویج حاوی گلوتاتیون است. مشخص شد که این آنتی‌اکسیدان پتانسیل درمان آسیب کبدی ناشی از استرس اکسیداتیو را دارد. سبزیجات همچنین سرشار از فلاونوئیدهای گیاهی و بتاکاروتن هستند که هر دو عملکرد کلی کبد شما را تحریک و پشتیبانی می‌کنند. بتاکاروتن موجود در هویج نیز ممکن است با بیماری های کبدی مبارزه کند. 

13. به درمان PCOS کمک می‌کند

هویج سبزیجات غیرنشاسته‌ای با شاخص گلیسمی پایین است. این خواص ممکن است آن‌ها را به درمان خوبی برای PCOS تبدیل کند. با این حال، هیچ تحقیق مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد هویج می‌تواند در درمان PCOS کمک کند.

موارد ذکر شده 13 فایده شگفت انگیز هویج برای سلامتی بود که گفته شد در ادامه به تعدادی از مواد مغذی موجود در هویج اشاره می‌کنیم. 
 


مشخصات غذایی هویج چیست؟


بیشتر بخوانید: 11 فایده شگفت انگیز رژیم موز و شیر

مطالب مرتبط