از فواید روغن میوه نسترن برای پوستتان غافل نشوید!

از فواید روغن میوه نسترن برای پوستتان غافل نشوید!

11 آذر 1399

پیشنهاد هر روغن دیگری غیر از روغن نارگیل کار نسبتا سختی است اما وقتی پای فواید روغن‌ها برای پوست به میان آید روغن میوه نسترن (یا همان روغن دانه میوه نسترن) در رقابت شدید با روغن نارگیل قرار می‌گیرد. از زمان مصر باستان روغن میوه نسترن مورد استفاده بوده است. مایاها و بومیان آمریکایی سال‌ها از خواص درمانی این روغن بهره برده‌اند. در بریتانیا نیز از آن برای تهیه شربت در دوران جنگ و نیز بالا بردن مقاومت بدن کودکان در مقبل بیماری‌های عفونی استفاده شده است. از گذشته‌های دور، شربت تهیه شده از دانه خام میوه نسترن برای درمان اسهال، دردهای شکمی، گرفتگی‌های قاعدگی، استفراغ و سوء هاضمه مفید بوده است. امروزه نیز به خاطر تاثیرات شگفت‌انگیز این دانه گیاهی بر روی سلامت و زیبایی پوست بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لذا همان طور که مشخص است فواید درمانی روغن میوه نسترن تنها به زمینه‌های پوست و زیبایی محدود نمی‌شود.


روغن میوه نسترن چیست؟


اسانس گل رز از گلبرگ‌های گل به دست می‌آید، در حالی که روغن میوه نسترن (یا همان روغن گل رز) از دانه‌های روغنی موجود در باسن گل رز به دست می‌آید. باسن گل رز، قسمت پایینی گل رز است که پس از گل‌دهی و ریختن گلبرگ‌های آن باقی خواهد ماند. روغن میوه نسترن از بذرهای بوته گل رز كه بیشتر در شیلی رشد می‌كنند برداشت می‌شود. این روغن، سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب است که برای درمان لکه‌های پوستی تیره استفاده می‌شود. ضمن آن که پوست خشک و ملتهب را آبرسانی کرده و حتی باعث کاهش جای زخم، التهاب و چروک‌های کم عمق پوست می‌شود. روغن میوه نسترن طی فرآیند ارگانیک پرس سرد، از بذر و باسن گل استخراج می‌شود. روغن میوه نسترن که از دانه و باسن گل استخراج شده در زمینه مراقبت‌های پوستی کاربردهای بسیاری دارد. به عنوان مثال گردش خونی و تولید سلول‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا حاوی بتاکاروتن (نوعی ویتامین A) و ویتامین‌های C و E است. همه این مواد، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. خواص درمانی روغن میوه نسترن به دلیل ساختار شیمیایی آن است. همان طور که گفته شد این روغن سرشار از اسیدهای چرب سالم است و به طور ویژه دارای اولئیک، پالمتیک، لینولئیک و گاما اسید لینولنیک می‌باشد. روغن میوه نسترن حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده (ویتامین F) است که وقتی از طریق پوست جذب می‌شود به پروستاگلاندین (PGE) تبدیل می‌شود. PGEها برای مراقبت از پوست بسیار عالی هستند، زیرا در بازسازی سلول و ترمیم بافت نقش موثری دارند. این روغن همچنین یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی ویتامین C است، لذا روغن میوه نسترن یک محصول عالی برای درمان چین و چروک و خطوط ریز و سایر مراقبت‌های کلی پوست به حساب می‌آید.


فواید روغن میوه نسترن برای پوست و غیره


1. خواص ضدپیری

روغن میوه نسترن فواید ضد پیری قابل توجهی برای پوست صورت دارد. فوق‌العاده سبک و بدون چربی است. وجود مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و قابلیت نفوذ به لایه‌های عمیق پوست از مزایای قابل ملاحظه این روغن است. به طوری که می‌تواند به صورت موثر پوست را آبرسانی کرده و علائم قابل مشاهده پیری را کاهش دهد. تولید کلاژن با افزایش سن به طور طبیعی کاهش می‌یابد، اما به لطف مقادیر بالای ویتامین C موجود در روغن گل رز، این روغن در واقع می‌تواند به تحریک تولید کلاژن در پوست کمک کند. در حقیقت، یک مطالعه بالینی منتشر شده در سال 2015 نشان می‌دهد که 60 روز درمان موضعی با "ویتامین C" به عنوان یک روش جوان‌سازی پوست بسیار کارآمد بوده و باعث افزایش سنتز کلاژن قابل توجهی در تمام گروه‌های سنی با حداقل عوارض جانبی می‌شود. برای افرادی که به دنبال اجتناب از مواد شیمیایی و بوتاکس هستند، روغن میوه نسترن به دلیل دارا بودن ویتامین C، A و لیکوپن و لذا خاصیت جوان‌سازی پوست می‌تواند بهترین گزینه باشد، چنانچه افزودن آن به برنامه روزانه مراقبت از پوست می‌تواند یک محلول ارگانیک و ایمن را برای ترمیم و بازیابی قابلیت ارتجاعی پوست به ارمغان آورد.

2. محافظ در برابر لکه‌های ناشی از افزایش سن

اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث بروز لکه شود. ضمن آن که با افزایش سن احتمال ظهور این لکه‌های تیره بر روی پوست افراد بیشتر می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن گل سرخ، به ویژه ترکیبات ویتامین‌های C و E می‌توانند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و مقابله با اثرات مخرب اشعه خورشید کمک کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند تولید بیش از حد رنگدانه‌ها را کاهش دهند، رنگدانه‌هایی که تولید بیش از حد آن منجر به غیر یکنواخت شدن رنگ پوست و ایجاد لکه‌های حاصل از افزایش سن می‌شود. برای تاثیر بیشتر می‌توان این آنتی اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی خود نیز جا داد تا به دریافت بیشتر آن توسط بدن کمک کرد. نوشیدن چای گلاب که در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی سالم پیدا می‌شود، یکی از راه‌های سالم برای دریافت این نوع آنتی اکسیدان‌ها است. این روغن همچنین یک آبرسان و مرطوب کننده بسیار موثر به حساب می‌آید و برای حذف و کاهش قرمزی و التهاب پوست بسیار کاربرد دارد. وجود چنین ویژگی‌هایی باعث شده که بتوان از روغن به دست آمده طی فرآیند پرس سرد برای درمان آکنه و روزاسه (Rosacea) استفاده کرد. لذا برخی کرم‌ها و سایر محصولات پوستی، حاوی روغن میوه نسترن هستند.  

3. درمان خراش‌های پوستی و زخم‌های حاصل از آکنه

چربی‌های موجود در روغن میوه نسترن می‌تواند به شما در رهایی از خراش‌های پوستی و زخم‌های حاصل از جوش و آکنه کمک کند. زمانی که این روغن به صورت موضعی مصرف شود، اسیدهای چرب موجود در آن به عنوان یک نرم کننده عمل کرده و پوستی لطیف را برای شما به ارمغان می‌آورد، ضمن آن که آبرسان بسیار خوبی هم برای پوست می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده موضعی از این روغن به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی‌اش، اگزما را بهبود می‌دهد. به این معنی که یک مانع محافظتی موثر برای پوست ایجاد کرده و همچنین باعث نرمی و جلوگیری از پوسته پوسته شدن سطح پوست می‌شود. این روغن همچنین می‌تواند خارش سر و خشکی ناشی از مواد شیمیایی موجود در شامپوهای فروشگاهی را درمان کند.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

باسن میوه نسترن یکی از منابع گیاهی ویتامین C است که به درمان عفونت‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بانک اطلاعاتی دانشگاه مریلند خاطر نشان کرد که گل رز حتی می‌تواند به عنوان مکمل ویتامین C مورد استفاده قرار گیرد. ویتامین C علاوه بر اینکه نوعی آنتی اکسیدان است، مسئول تولید کلاژن در بدن نیز هست. کلاژن یکی از عناصر مهم در ساختمان استخوان‌ها و عضلات است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این ماده مغذی مهم به جذب مناسب آهن کمک می‌کند. آهن ماده‌ای ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز و لذا خونرسانی موثر در بدن است.

5. کاهش التهاب مفاصل و درمان آرتروز

افرادی که از آرتروز رنج می‌برند می‌توانند علاوه بر استعمال موضعی روغن گل رز، محصولات گل رز را به صورت خوراکی نیز مصرف کنند. طبق اعلام بنیاد آرتروز، پودر گل رز منبع غنی ویتامین C است. این ویتامین با مهار تولید آنزیم‌های التهابی و پروتئین‌ها، التهاب حاصل از آرتروز را کاهش دهد. در مورد استفاده موضعی روغن گل رز، اخیرا تحقیقاتی در مورد این روش صورت نگرفته، اما سال‌هاست که به طور سنتی به افرادی که از درد آرتروز یا روماتیسم رنج می‌برند توصیه می‌شود عصاره گلبرگ گل رز را به آب حمام اضافه کنند. شاید خود شما هم با افزودن کمی روغن میوه نسترن به آب حمام، اثرش را در کاهش دردهای مفصلی تجربه کرده باشید.


نحوه استفاده از روغن میوه نسترن


نمی‌دانید چطور از روغن میوه نسترن برای زیبایی و درمان استفاده کنید؟ ابتدا به تهیه یک روغن اصل، خالص و ارگانیک از یک شرکت تولید کننده معتبر اقدام کنید. این روغن را می‌توان به شکل روغن خالص، کرم، پودر، چای و یا حتی کپسول تهیه کرد. مدت ماندگاری این روغن پایین است، لذا به راحتی خراب می‌شود. پس فقط به مقداری که لازم دارید تهیه کنید و در نگهداری آن دقت کنید. البته گاهی برای ماندگاری بیشتر، به آن روغن ویتامین E نیز اضافه می‌شود. برای ماندگاری بهتر می‌توان روغن میوه نسترن را در یخچال و یا در جایی خنک و تاریک نگه داشت. روغن‌های تهیه شده طی فرآیند فشار سرد اگر چه کمی گران‌تر هستند، اما در عوض تحت تاثیر گرما خواص اصلی خود را از دست نداده و لذا حاوی مواد مغذی بیشتری هستند. از آنجا که روغن میوه نسترن در دسته روغن‌های خشک قرار دارد، بسیار سریع جذب پوست می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از حرکات ملایم دست و ماساژ پوست، روغن را به صورت مستقیم به صورتتان بمالید و یا از سایر دستوالعمل‌های ذکر شده در بروشور محصول استفاده کنید. در ادامه چند روش آسان برای قرار دادن این روغن در برنامه روزانه‌تان آورده شده:

  • از سرم و لوسیون ارگانیک حاوی روغن میوه نسترن برای هاله‌های تیره و پف کردگی اطراف چشم استفاده کنید.
  • روغن را دوبار در هفته روی پوست بمالید. برای مناطق حساس پوست، می‌توان چند قطره روغن را روی یک توپک پنبه‌ای تمیز بریزید و پنبه را به آرامی روی مناطق حساس، دارای چین و چروک و لکه‌دار ماساژ دهید. فقط قبل از استعمال روغن از تمیز بودن پوست خود مطمئن شوید.
  • دقت کنید که روغن میوه نسترن از پوست شما در مقابل اشعه آفتاب مراقبت نمی‌کند. پس حتما بعد از استعمال روغن، از یک ضد آفتاب مرغوب استفاده کنید. 
  • اگر چه روغن می‌تواند جای زخم‌های آکنه را کاهش دهد و یا حتی درمان کند، اما زمانی که آکنه تازه روی پوست ظاهر شده و هنوز فعال است، نباید روی آن روغن مالید.
  • چنانچه پوست شما مستعد آکنه است، ابتدا روغن را روی بخش کوچکی از پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید منافذ پوست با روغن مسدود نمی‌شود و احتمال ظهور آکنه را بیشتر نمی‌کند.
  • از این روغن می‌توانید بر روی پوست صورت و گردن استفاده کنید و بدلیل جذب سریع و بالای آن، مطمئن باشید که هیچ اثری از چربی روی پوست باقی نخواهد ماند. البته فراموش نکنید که تنها به دو یا سه قطره از این روغن نیاز دارید نه بیشتر.

خطرات و عوارض جانبی روغن میوه نسترن


  • استفاده موضعی از روغن میوه نسترن به طور کلی جزو موارد ایمن محسوب می‌شود. اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است بار اول آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید و سپس در صورت عدم مشاهده هر گونه حساسیت، اقدام به استفاده روزانه از آن کنید. در صورت مشاهده قرمزی، سوزش، خارش یا سایر علائم التهابی، پوست خود را بشویید و استفاده از روغن را قطع کنید.
  • قبل از استفاده خوارکی از روغن میوه نسترن با پزشک خود مشورت کنید. اگر چه احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک پایین است، اما باز هم باید مراقب مشکلاتی نظیر آلرژی، بثورات پوستی، مشکل تنفسی، ضربان قلب سریع، ناراحتی قفسه سینه و خس خس سینه باشید.
  • هنگام استفاده خوراکی از روغن میوه نسترن دقت کنید که به خاطر وجود مقادیر بالای ویتامین C در آن، افراد داری کم خونی مزمن (آنمی)، افراد داری سنگ کلیه یا کلیه‌های سنگ‌ساز و اشخاص دیابتی باید قبل از استفاده از این محصول حتما با پزشک خود مشورت کنند.

نتیجه‌گیری


روغن گل رز از میوه گل رز استخراج شده و دارای مقادیر بالای مواد مغذی، اسید چرب مفید و ویتامین C می‌باشد. لذا می‌توانید از این روغن در زمینه زیبایی و درمان‌های پوستی بهره بگیرید. همچنین می‌توانید با مصرف خوراکی آن، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و احتمال بروز التهاب در بدن را کاهش دهید. اگر هنوز به استفاده از آن مطمئن نیستید و یا به تازگی استعمال آن را در برنامه روزانه خود قراد داده‌اید، کافی است چند قطره از آن را به سرم پوست روزانه خود اضافه کنید و حتی روزانه فقط یکی دو قطره از آن را به لکه‌های تیره روی پوست بمالید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.

مواد لازم:

  • 2 قطره روغن میوه نسترن
  • 15 قطره روغن کندر
  • 15 قطره روغن اسطوخدوس

راهنمای استفاده:

  1. تمامی روغن‌های بالا را با هم ترکیب کنید و در یک بطری شیشه‌ای کوچک بریزید.
  2. هر شب قبل از خواب، این روغن را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.
  3. از آنجا که ماندگاری این روغن نسبتا پایین است، بهتر است هر بار میزان کمی از این روغن را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از آب نارگیل برای مراقبت از پوست

مطالب مرتبط