آیا ماساژ پوست سر در رشد مو تأثیر دارد؟

آیا ماساژ پوست سر در رشد مو تأثیر دارد؟

06 مرداد 1401

هیچ درد و مشکلی وجود ندارد که ماساژ پوست سر نتواند آن را برطرف کند، از جمله سردردهای گاه به گاه، خستگی، استرس و تنش با این حال، آیا در تقویت رشد مو و بهبود سلامت مو نیز مؤثر است؟
برای درک این موضوع، باید در مورد ارتباط بین ماساژ پوست سر و رشد مو بیشتر بدانیم. طبق تحقیقات، ممکن است بین ماساژ پوست سر و رشد مو ارتباط وجود داشته ‌باشد. به خواندن ادامه دهید تا در مورد آن بیشتر بدانید!


ماساژ پوست سر چه تأثیری بر رشد مو دارد؟


ماساژ پوست سر چه تأثیری بر رشد مو دارد؟

ماساژ پوست سر بسیار آرامش بخش است. این شامل اعمال فشار ملایم روی پوست سر با نوک انگشتان است. ماساژ پوست سر ممکن است به روش‌های زیر باعث رشد مو شود:
گردش خون را بهبود می‌بخشد
ماساژ پوست سر زائده‌های پوستی، رگ‌های خونی و اعصاب را تحریک می‌کند و جریان خون را در پوست بهبود می‌بخشد. بهبود جریان خون ممکن است باعث رشد مو شود. یک مطالعه نشان داد که ماساژ پوست سر می‌تواند ضخامت مو را بهبود بخشد.
کشش پوست سر
ماساژ باعث کشیدگی پوست سر می‌شود. این کشش بیان ژن را به ویژه در ژن‌های مرتبط با چرخه مو مانند IL6، IL6ST، BMP4، NOGGIN و SMAD4 تغییر می‌دهد و باعث رشد مو می‌شود. همچنین مشخص شده است که کشش سیگنال‌های Wnt (گذراندن سیگنال‌ها به سلول) را در فولیکول‌های مو تحریک می‌کند و فاز آناژن (مرحله رشد) را تسریع می‌کند.
بررسی دیگری نشان داد که ماساژ پوست سر باعث تحریک ضخامت مو در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک می‌شود. حدود 6.89 درصد از شرکت کنندگان تثبیت رشد مو را پس از شش ماه ماساژ منظم پوست سر گزارش کردند. با این حال، مطالعات بیشتر و آزمایشات بالینی برای اثبات اثرات ماساژ پوست سر مورد نیاز است.
ماساژ پوست سر فواید دیگری نیز دارد. از جمله:


1. ماساژ پوست سر استرس را از بین می‌برد


ماساژ پوست سر استرس را از بین می برد

به نظر می‌رسد، ماساژ 15 دقیقه‌ای پوست سر می‌تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که ماساژ پوست سر تأثیر مثبتی بر سطوح هورمون استرس، ضربان قلب و سطح فشار خون دارد. این باعث آرامش می‌شود و ذهن شما را جوان می‌کند.


2. پوست را نرم می‌کند


ماساژ باعث بهبود گردش خون در پوست و نرم شدن آن می‌شود. علاوه‌بر این، حرکت انگشت روی پوست سر شما نیز هرگونه تجمع پوست سر را پاک می‌کند. این کار فولیکول‌های مو را سالم نگه می‌دارد.
اکنون که دلایل خوبی برای انجام ماساژ پوست سر دارید، بخش زیر را برای بهترین روش‌های انجام ماساژ پوست سر در خانه دنبال کنید.


نحوه‌ی انجام ماساژ پوست سر در خانه


نحوه انجام ماساژ پوست سر

1. ماساژ سر انگشتان

پوست سر خود را با نوک انگشتان ماساژ دهید. یک فشار ملایم یا متوسط وارد کنید و انگشتان خود را به صورت دایره‌ای حرکت دهید. کل پوست سر را بپوشانید. این کار را هر روز به مدت پنج دقیقه انجام دهید.

2. ماساژ روغن

2-3 قطره از هر روغن ضروری (مانند روغن درخت چای و نعناع) و یک قاشق غذاخوری از هر روغن حامل (مانند روغن نارگیل، جوجوبا، روغن بادام شیرین) را مخلوط کنید. مخلوط را گرم کرده و با نوک انگشتان روی پوست سر خود ماساژ دهید. از وسط شروع کنید و به آرامی تمام پوست سر را با حرکات دایره‌ای بپوشانید.

3. از برس ماساژ پوست سر استفاده کنید

اسکرابرهای پوست سر یا برس‌های ماساژ پوست سر فواید متعددی دارند. این برس‌های دستی سر شما را تمیز می‌کنند، سلول‌های مرده پوست را لایه برداری می‌کنند، تجمع محصول را کم می‌کنند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند. از یکی در حین شامپو زدن استفاده کنید تا تمام آلودگی‌ها و تجمعات روی پوست سرتان پاک شود و آرامشتان را تقویت کنید.
حال، بیایید به چند سوال مهم که ممکن است برای شما پیش آمده نگاهی بیندازیم.


چه زمانی باید ماساژ پوست سر انجام داد؟


شما می‌توانید ماساژ پوست سر را به راحتی انجام دهید. اگر از روغن استفاده می‌کنید، حداقل یک ساعت قبل از شامپو زدن یا قبل از خواب این کار را انجام دهید. با این حال، به یاد داشته ‌باشید که قبل از خوابیدن، سر خود را بپوشانید.


آیا به ابزار خاصی برای ماساژ پوست سر نیاز دارم؟


لازم نیست. انگشتان شما برای اعمال فشار و تحریک اعصاب، لایه‌های پوست و رگ‌های خونی کافی هستند. با این حال، می‌توانید از برس‌های پوست سر و ماساژورهای پوست سر نیز استفاده کنید.


آیا ماساژ سر معکوس کمک می‌کند؟


هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ماساژ سر معکوس یا روش وارونگی بتواند رشد مو را تقویت کند. با این حال، ماساژ ممکن است گردش خون را تقویت کند، که به نوبه خود ممکن است باعث رشد مو شود. در مورد روش وارونگی باید بیشتر مطالعه کنید.
ماساژ پوست سر تنها یک راه آرامش بخش برای کاهش تنش در گردن و پوست سر نیست. همچنین جریان خون را تحریک می‌کند، مواد مغذی و اکسیژن را به پوست سر می‌فرستد و فولیکول‌های مو را دوباره پر می‌کند. ناگفته نماند، ماساژ پوست سر حتی ممکن است باعث رشد مو شود. اما، توجه به این نکته مهم است که استفاده از ماساژ پوست سر برای رشد مو در مرحله نسبتاً نوپا است و نیاز به تحقیقات عمیق‌تری دارد. اگر سایر داروهای مراقبت از مو را همراه با ماساژ پوست سر امتحان کرده‌اید و هیچ تغییری در ریزش موی خود مشاهده نکرده‌اید، ممکن است لازم باشد با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است یک مشکل پزشکی زمینه‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: 15 ماده غذایی مفید برای رشد مو

مطالب مرتبط