بهترین ویتامین‌های پس از زایمان برای مادر و نوزاد

بهترین ویتامین‌های پس از زایمان برای مادر و نوزاد

04 مرداد 1401

شما احتمالاً در مورد اهمیت ویتامین‌های دوران بارداری و اینکه چگونه برخی مواد مغذی در مقادیر بالاتر در دوران بارداری مورد نیاز هستند، خوانده‌اید، اما آیا می‌دانستید که حتی پس از زایمان نیز این موضوع صادق است؟ ویتامین‌های پس از زایمان برای اطمینان از اینکه مادران تازه زایمان کرده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را پس از زایمان دریافت می‌کنند استفاده می‌شود.


بهترین ویتامین‌های پس از زایمان 


ویتامین‌های پس از زایمان، مواد مغذی مورد نیاز زنان را در دوران پس از زایمان فراهم می‌کنند. در حالی که حفظ سطوح سالم تمام مواد مغذی درشت و ریزمغذی‌ها برای زنان در این دوره مهم است، برخی از ویتامین‌ها و موادمعدنی نقش مهمی در تعادل هورمونی، تأمین شیر مادر و سطح انرژی سالم دارند.
به طور معمول، ویتامین دوران بارداری را می‌توان در ماه‌های پس از تولد نوزاد نیز ادامه داد. این مواد مغذی در دوران شیردهی و مرحله بهبودی نیز برای بدن مورد نیاز هستند.
در اصل، این ویتامین‌ها برای زنان در دوران باروری مفید هستند.
مواد مغذی که در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار هستند، پس از زایمان نیز مورد نیاز است، به ویژه برای زنان شیرده در اینجا به تفکیک مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای دوره‌ی پس از زایمان اشاره شده‌ است:

1. آهن

مصرف آهن در دوران بارداری

آهن یک ماده‌ی مغذی مهم در دوران بارداری و پس از تولد است. این به جلوگیری از کم‌خونی کمک می‌کند، که می‌تواند با از دست دادن خون خانم در حین زایمان تشدید شود.
اگر سطح آهن پایینی دارید و مولتی ویتامین قبل یا بعد از زایمان مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که حاوی آهن است. در غیر این صورت، می‌توانید یک مکمل آهن جداگانه برای شش تا هشت هفته پس از زایمان یا تا زمانی که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌تان توصیه به توقف آن کند، مصرف کنید.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده آهن برای زنان شیرده 27 میلی‌گرم است.

2. کلسیم

استفاده از کلسیم در دوران بارداری

کلسیم برای استخوان‌های مادر و نوزاد مورد نیاز است، بنابراین دریافت کافی آن در دوران شیردهی مهم است. کلسیم همچنین برای عملکرد صحیح سیستم گردش خون، عضلانی و عصبی مورد نیاز است.
مصرف روزانه‌ی توصیه شده‌ی کلسیم برای زنان باردار و شیرده 1000 میلی‌گرم است.

3. ویتامین D

مصرف ویتامین

تحقیقات نشان می‌دهد که باید تلاش‌هایی برای بهینه‌سازی وضعیت ویتامین D در مادران در طول و بعد از بارداری انجام شود تا از سطوح سالم در نوزاد و مادر حمایت شود. نه تنها نوزادان برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم به ویتامین D نیاز دارند، بلکه این ماده‌ی مغذی بر عملکرد مغز، ایمنی، هورمون‌ها و خلق‌و‌خوی زنان نیز تأثیر می‌گذارد.
زنان شیرده باید حدود 600 واحد بین المللی (یا 15 میکروگرم) ویتامین D در روز دریافت کنند.

4. کولین

کولین

کولین یک ماده‌ی مغذی است که در عملکرد عصبی، حرکت عضلات، متابولیسم، انرژی و چندین فرآیند مهم دیگر بدن نقش دارد. مصرف روزانه‌ی توصیه شده برای زنان شیرده 550 میلی‌گرم کولین است.

5. DHA

DHA

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) یک اسید چرب ضروری است که برای حفظ سطح سالم باید به شکل غذا یا مکمل مصرف شود. این اسید چرب از رشد نوزاد پشتیبانی می‌کند و مطالعات نشان می‌دهد که مزایای بلندمدتی برای نوزادان با سطوح بالاتر DHA از جمله رشد سریع‌تر عملکردهای رفتاری وجود دارد.
کمبود DHA ممکن است منجر به اختلالات یادگیری در نوزادان شود.
نوزادان DHA را از طریق شیر مادر دریافت می‌کنند، بنابراین مادران باید مطمئن شوند که به اندازه‌ی کافی چربی در غذا یا مکمل دریافت می‌کنند. زنان شیرده روزانه بین 300 تا 900 میلی گرم DHA و EPA ترکیبی (اسید چربی امگا 3 دیگر) نیاز دارند.

نحوه‌ی مصرف / دوز

ویتامین‌های پس از زایمان و پس از تولد نوزاد نیز مصرف می‌شوند، معمولاً تا زمانی که شما شیردهی می‌کنید و بدن شما در حال بهبودی از بارداری است به آن‌ها نیاز دارید. با پزشک یا مامای خود برای استفاده و توصیه‌های دوز مخصوص بدن و سبک زندگی خود صحبت کنید.
مولتی ویتامین‌های پس از زایمان به صورت آنلاین و در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم در دسترس هستند. می‌توانید آن‌ها را به شکل کپسول، صمغی و پودری پیدا کنید.
به دنبال یک نام تجاری معتبر باشید، در حالت ایده آل با برچسب ارگانیک دارای گواهی USDA و لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده و دوز آن، همچنین اگر می‌خواهید مولتی ویتامین مصرف کنید، حتما یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که حاوی DHA باشد.
هنگامی که دیگر نیازی به ویتامین‌های پس از زایمان ندارید، می‌توانید از مولتی ویتامین استاندارد استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که سطوح سالم ریزمغذی‌ها را حفظ می‌کنید، به‌ویژه اگر رژیم غذایی شما در مناطق خاصی کمبود داشته‌باشد.

منابع غذایی

بهترین راه برای حفظ سطوح سالم ویتامین‌ها و موادمعدنی، خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای رنگارنگ و تازه است، درست مانند رژیم بارداری؛ غذاهایی که دارای بالاترین مواد مغذی پس از زایمان هستند و باید پس از زایمان در رژیم غذایی زنان گنجانده شوند عبارتند از:
ماست
پنیر بز
بادام‌ها
گردو
کلم بروکلی
گل کلم
کلم بروکسل
کلم پیچ
اسفناج
چغندر سوئیسی
لوبیا سیاه
لوبیا
نخود
نخود فرنگی 
عدس
ماهی 
مرغ ارگانیک
گوشت گاو تغذیه شده با علف
تخم مرغ 
قارچ پورتوبلو
دانه کدو تنبل
دانه‌های چیا
دانه کتان
زنان همچنین در دوران پس از زایمان به آب فراوان نیاز دارند. هیدراته ماندن از تأمین شیر مادر، سطح انرژی و عملکرد کلی بدن حمایت می‌کند. یک بطری آب را در طول روز در نزدیکی خود نگه‌دارید و بسته به دفعات شیردهی، حدود 12 تا 16 فنجان آب بنوشید.

خطرات و عوارض جانبی

وقتی نوبت به دریافت ریزمغذی‌های کافی برای سلامتی مطلوب بدن می‌رسد، مکمل‌ها جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم نیستند. آن‌ها زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم مصرف شوند بهترین عملکرد را دارند.
مکمل‌ها را می‌توان برای پوشش هر گونه شکاف احتمالی در رژیم غذایی استفاده کرد.
اگر هر دارویی مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از مکمل‌های ویتامین با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید که مغایرتی با یکدیگر نداشته‌ باشند. اگر عوارض جانبی یک مکمل مانند حالت تهوع، اسهال، بثورات پوستی یا گرگرفتگی را تجربه کردید، مصرف آن را قطع کنید و با پزشک خود صحبت کنید.
نتیجه‌گیری:
ویتامین‌های پس از زایمان، مواد مغذی مورد نیاز زنان را در دوران پس از زایمان فراهم می‌کنند.
در حالی که حفظ سطوح سالم تمام مواد مغذی درشت و ریز مغذی برای زنان در این دوره مهم است، برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در تعادل هورمونی، تأمین شیر مادر، خلق‌و خو، عملکرد مغز و سطح انرژی سالم دارند.
برخی از مهمترین مواد مغذی در دوران پس از زایمان عبارتند از آهن، کلسیم، ویتامین D، کولین و DHA. شما می‌توانید این ویتامین‌ها و مواد معدنی را از سبزیجات برگ‌دار، گوشت حیوانات ارگانیک، محصولات لبنی، آجیل و دانه‌ها و حبوبات دریافت کنید. مصرف مکمل پس از زایمان می‌تواند به پر کردن شکاف‌های موجود در رژیم غذایی شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: فواید عسل و لیمو برای بهبود سرفه

مطالب مرتبط