ویتامین‌هایی که ضدالتهاب!

ویتامین‌هایی که ضدالتهاب!

21 مهر 1399

تحقیقات انجام شده به ویتامین‌های خاصی اشاره می‌کنند که دارای ترکیبات ضدالتهابی هستند. این ویتامین‌ها می‌توانند در قالب مکمل و با خوردن مواد غذاهای طبیعی که حاوی این ویتامین‌ها هستند، مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه لیستی از شش ویتامین که دارای ترکیبات ضدالتهابی هستند و مواد غذایی که از منابع غنی این ویتامین‌ها به حساب می‌آیند را خواهید دید. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ویتامین A

مطالعات نشان دادند که ویتامینA  می‌تواند از واکنش بیش از حد سیستم دفاعی بدن که عامل بروز التهاب است، جلوگیری کند. ویتامینA  در دو فرم موجود است: بتاکروتن یک پروویتامین است که ویتامینA  را به بدن منتقل می‌کند. همچنین ویتامینی آنتی اکسیدانی است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. رژیم‌های غذایی غنی از بتاکروتن و ویتامینA  می‌توانند به کاهش التهابات کمک کنند.

  • منابع غذایی: غذاهای غنی از ویتامین A شامل هویج، قاصدک، کلم پیچ، کولارد سبز، اسفناج و طیف گسترده‌ای از سبزیجات برگ‌دار می‌شود.

ویتامین B

افرادی که دچار کمبود ویتامین B6 هستند معمولاً دارای میزان زیادی پروتئین واکنشگر سی هستند که یکی دیگر از ترکیبات مسئول برای التهاب به ویژه در بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید به حساب می‌آید. جهت کاهش التهاب و افزایش سطح ویتامینB6، سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که غنی از ویتامینB  هستند. از کلم پیچ، فلفل دلمه‌ای، قارج، طالبی، ماهی تن و مرغ می‌توان به عنوان مواد غذایی غنی از این ویتامین نام برد. تحقیقی نشان داد که حتی مصرف میزان کمی از مکمل فولیک اسید (همچنین به عنوان فولات، نوعی دیگری از ویتامین B، نیز شناخته می‌شود) به صورت روزانه و برای دوره‌های کوتاه می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

  • منابع غذایی: فولات شامل لوبیا چشم بلبلی، سبزیجات با برگ تیره، مارچوبه و جگر می‌شود.

ویتامین C

ویتامینC  به سالم ماندن سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. بعلاوه، مطالعات نشان دادند که ویتامینC  شما را از شر رادیکال‌های آزادی خلاص می‌کند که مسئول بروز التهاب هستند. ویتامینC  مانند ویتامینB  همچنین می‌تواند به کاهش پروتئین واکنشگر سی کمک کند. مکمل‌ها مفید هستند اما همیشه بهتر است که سعی کنید تا ویتامینC  را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

  • منابع غذایی: جهت دریافت ویتامینC بیشتر از رژیم غذایی خود، انواع سبزیجات و میوه‌ها را بخورید که همچنین پر از آنتی اکسیدانی‌هایی هستند که می‌توانند سلامتی شما را بهبود داده و به صورت بالقوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش بدهد.

ویتامین D

بر اساس یک گزارش منتشر شده از سازمان تحقیقات غذا و تغذیه، 41.6 درصد از آمریکایی‌ها دچار کمبود ویتامینD  هستند. مطالعات از مدت‌ها قبل ارتباط میان میزان کم ویتامینD  و انواع بیماری‌های التهابی را مطرح کرده بودند. بعلاوه، محققان می‌دانند که افزایش ویتامینD  می‌تواند به کاهش التهاب درون بدن کمک کند. گزارشی دیگر در یک ژورنال علمی وقایع خاص مولکولی و علامت دهنده را مسئول توانایی ویتامین D در مهار التهاب می‌داند. بعلاوه، افرادی که دچار کمبود ویتامینD  هستند قطعاً می‌توانند از مکمل‌های حاوی ویتامینD  بهره‌مند شوند. ویتامینD  را می‌توان به صورت طبیعی از نو خورشید دریافت کرد اما همه نمی‌توانند ویتامینD  مورد نیاز خود را از نور خورشید بگیرند. هر شخصی که فکر می‌کند دچار کمبود ویتامینD  است، باید با پزشک خود در مورد انجام آزمایش و دریافت مکمل صحبت کند.

  • منابع غذایی:، زرده تخم مرغ، گوشت ارگانیک و مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین D از جمله شیر هستند.

ویتامین E

ویتامینE  یک ویتامین آنتی اکسیدان دیگر است که به این معنی است که این ویتامین نیز می‌تواند التهاب را کاهش دهد. نتایج حاصل از متاآنالیز سال 2015 گزارش شده در مجله تغذیه بالینی اروپا تأیید می‌کند که ویتامین E دارای خواص ضدالتهابی است و مکمل آن می‌تواند برای افرادی مفید باشد که با شرایط التهابی زندگی می‌کنند.

  • منابع غذایی: ویتامین E به طور طبیعی در مغزها و دانه‌ها از جمله بادام و تخمه آفتابگردان وجود دارد. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله آووکادو و اسفناج نیز سرشار از ویتامین E هستند.

ویتامین K

یک گزارش در ژورنال متابولیسم نشان داد که ویتامینK  می‌تواند علائم التهابی را کاهش داده و به لخته کردن خون و مراقب از سلامت استخوان‌ها کمک کند. در حالی که ویتامینK  برای سلامت استخوان‌ها ضروری است اکثر مردم به میزان کافی این ویتامین را از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. مردان بزرگسال باید به صورت روزانه 120 میکروگرم (mcg) ویتامینK  دریافت کنند این در حالی است که این مقدار برای خانم‌ها 90 میکروگرم است. میزان روزانه توصیه شده برای کودکان و نوزدان کمتر است.

  • منابع غذایی: دو نو ویتامین K وجود دارد: ویتامین K1 و K2. ویتامین K1 در سبزیجات برگ‌دار از جمله کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و کلم وجود دارد، این در حالی است که K2 در مرغ، جگر و تخم مرغ وجود دارد.

کلام آخر


ویتامین‌های مقابله کننده با التهاب می‌تواند از منابع غذایی مختلفی گرفته شود که شامل سبزیجات، میوه‌ها، گوشت بدون چربی، ماهی و غذاهای غنی شده از ویتامین می‌شود. حتی در قالب مکمل‌، این ویتامین‌ها می‌توانند بدون هیچ عوارض جانبی شدیدی التهابات را کاهش دهند و گزینه مناسبی برای داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) و داروهای ضدالتهاب تجویز شده هستند. حتماً پیش از شروع کردن هر گونه مکمل ویتامین با پزشک خود مشور کنید. همچنین باید بدانید که مکمل‌های ویتامین جایگزینی برای داروهای پزشکی نیستند.

بیشتر بخوانید: چگونه ویتامین D بیشتری دریافت کنیم؟

مطالب مرتبط