7 حرکت یوگا که رشد و ضخامت مو را افزایش می‌دهد

7 حرکت یوگا که رشد و ضخامت مو را افزایش می‌دهد

03 مرداد 1401

موهای شما یکی از بزرگترین مسئولیت‌هایی است که برعهده دارید، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که موهای شما نشان دهنده‌ی سلامت کلی شما هستند. اما، اگر به شما بگوییم که می‌توانید برای بهبود سلامت موهایتان، یوگا انجام دهید، آره! شما رویا نمی‌بینید تقریباً هیچ کاری وجود ندارد که یوگا نتواند آن را بهتر کند.

در این مقاله، ما لیستی از بهترین آساناهای یوگا برای حفظ سلامت و شادابی موهایتان را برای شما آورده‌ایم. اما، قبل از شروع آساناها، اجازه دهید بفهمیم که یوگا چگونه می‌تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد.


یوگا چگونه از موهای شما محافظت می‌کند؟


همانطور که همه می‌دانیم، یوگا روی بدن ما معجزه می‌کند. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که می‌تواند موهای شما را از حالت خشک تغییر دهد، به گونه‌ای که حتی سالن‌های سطح بالا هم نمی‌توانند انجام دهند. علاوه‌بر آن، هضم غذا را بهتر می‌کند و اضطراب را کاهش می‌دهد، که از عوامل اصلی دژنراسیون مو هستند.

برخی آساناهای یوگا، به طور خاص، برای موهای شما معجزه می‌کنند، زیرا موقعیت سر باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند.


7 بهترین حالت در یوگا برای رشد از مو


  • Adho Mukha Svanasana (ژست سگ با صورت رو به پایین)
  • اوتاناسانا (حالت خم شدن به جلو در حالت ایستاده)
  • Ustrasana (ژست شتر)
  • Vajrasana (ژست رعد و برق)
  • سارونگاسانا (همه‌ی اندام‌ها)
  • Pawanmuktasana (ژست چرخش باد)
  • Sirsasana (ژست ایستاده روی سر)

1. Adho Mukha Svanasana (ژست سگ با صورت رو به پایین)

Adho Mukha Svanasana (ژست سگ با صورت رو به پایین)

این حرکت کمی سنگین به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ خوب، انجام ژست به اندازه تلفظ نام آن دشوار نیست. این آسانا حالت سگ رو به پایین نامیده می‌شود زیرا شبیه سگی است که به جلو خم می‌شود و صورتش رو به پایین است. این آسانا یوگا در سطح مبتدی باید صبح‌ها با معده‌ی خالی تمرین شود. این حالت را حدود 1-3 دقیقه نگه‌دارید.

مزایا: Adho Mukha Svanasana گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود خون تازه در سر شما جریان یابد. ماهیچه‌های شکم را فشرده می‌کند و به هضم غذا کمک می‌کند. گردن و ستون فقرات شما را کشیده و در نتیجه استرس را از بین می‌برد. آسانا همچنین ذهن شما را آرام می‌کند.

2. اوتاناسانا (حالت خم شدن به جلو در حالت ایستاده)

اوتاناسانا (حالت خم شدن به جلو در حالت ایستاده)

اوتاناسانا که به آن حالت خم شدن به جلو نیز می‌گویند، بدن شما را جوان می‌کند و روحیه‌ی شما را بالا می‌برد. این حالت هاتا یوگا در سطح متوسط باید حداقل 15 تا 30 ثانیه نگه‌داشته ‌شود. آن را صبح‌ها که معده‌تان خالی است تمرین کنید، یا اگر امکان‌پذیر نیست، زمان آن را به عصر ببرید، اما فقط پس از گذشت 4-6 ساعت از آخرین وعده غذایی‌تان این کار را بکنید.

فواید: اوتاناسانا انرژی را به سلول‌های سر شما اضافه می‌کند. این کار به آرام کردن ذهن شما کمک می‌کند و سردرد و شب‌های بی‌خوابی شما را کم می‌کند. این حرکت باعث می‌شود اندام‌های گوارشی به خوبی ماساژ داده‌ شوند و مشکلات یبوست را حل می‌کند.

3. Ustrasana (ژست شتر)

Ustrasana (ژست شتر)

Ustrasana که به آن حالت شتر نیز می‌گویند، یک حالت خمیدگی به عقب است که چاکرای قلب شما را باز می‌کند. این وضعیت سطح پایه وینیاسا را برای 30 تا 60 ثانیه نگه‌ دارید. آسانا را صبح‌ها با معده‌ی خالی تمرین کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید زیرا بدن شما انرژی را از غذای هضم شده حمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد عملکرد بهتری داشته‌ باشید.

فواید: Ustrasana هضم و دفع غذا را بهبود می‌بخشد. قفسه‌ی سینه‌ی شما را باز می‌کند و استرس شما را کم می‌کند یا از بین می‌برد. چاکراهای شما را باز و متعادل می‌کند، وضعیت شما را بهبود می‌بخشد و بدن شما را تقویت می‌کند. چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند و به کاهش تنش در تخمدان‌ها کمک می‌کند.

4. Vajrasana (ژست رعد و برق)

Vajrasana (ژست رعد و برق)

واجراسانا، که به آن حالت صاعقه نیز می‌گویند، نام دیگری نیز دارد که از این اعتقاد ناشی می‌شود که پرانایامایی که در وضعیت واجراسانا انجام می‌شود و بدن انسان را مانند الماس قوی می‌کند. Vajrasana یکی از معدود ژست‌هایی است که پس از صرف غذا مفید است. این آسانا یوگا در سطح مبتدی به سبک Vinyasa باید حداقل به مدت 5-10 دقیقه انجام شود.

فواید: انجام منظم تمرین وجرسانا منظم یبوست را از بین می‌برد. ثبات ذهن را به ارمغان می‌آورد، چاقی را کاهش می‌دهد و استرس را نیز کاهش می‌دهد. این حالت همچنین اختلالات معده را درمان می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند.

5. سارونگاسانا (همه‌ی اندام‌ها)

سارونگاسانا (همه‌ی اندام‌ها)

سارونگاسانا که به آن حالت همه‌ی اندام‌ها نیز می‌گویند، ملکه‌ی همه‌‌‌ی آساناها است. این یک آسانای قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تغییرات متعددی را تجربه کنید. این تمرین زمانی بهترین کارایی را دارد که صبح‌ها با معده‌ی خالی انجام شود. این ژست یوگا را حداقل 30 تا 60 ثانیه نگه دارید.

فواید: ساروانگاسانا افسردگی خفیف را درمان می‌کند. ذهن شما را آرام می‌کند و استرس را از بین می‌برد و همچنین گردن و شانه‌های شما را کش می‌دهد. متابولیسم شما را منظم می‌کند و خستگی را از بین می‌برد. این آسانا شما را فعال و بدن شما را بدون درد نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: 12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

6. Pawanmuktasana (ژست چرخش باد)

Pawanmuktasana (ژست چرخش باد)

Pawanmuktasana که به آن حالت چرخش باد نیز می‌گویند، یکی از آن ژست‌هایی است که افراد مبتدی می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند. این آسانا وقتی صبح انجام می‌شود معجزه می‌کند زیرا تمام گازهای گوارشی را از معده پاک می‌کند و پایه‌ای عالی برای ورزش بیشتر تشکیل می‌دهد. این وضعیت سطح پایه‌ی وینیاسا یوگا باید 30 تا 60 ثانیه نگه داشته ‌شود.

فواید: Pawanmuktasana هضم غذا را آسان می‌کند و عضلات شکم را تقویت می‌کند. همچنین اندام‌های داخلی و روده‌های شما را ماساژ می‌دهد. این حالت تنش را در قسمت پایین کمر شما کاهش می‌دهد، گردش خون را در اندام‌ها بهبود می‌بخشد و چربی شکم را کاهش می‌دهد.

7. Sirsasana (ژست ایستاده روی سر)

Sirsasana (ژست ایستاده روی سر)

Sirasana، با نام Headstand Pose، پادشاه همه آساناها است. فقط زمانی آن را امتحان کنید که بدن شما آماده مصرف آن است. این آسانا به حداقل 10-12 ساعت فاصله بین آخرین وعده غذایی شما و ورزش نیاز دارد. بنابراین، صبح زمان ایده آل برای انجام آسانا است. این ژست یوگای سطح پیشرفته وینیاسا را ​​می‌توان در هر جایی بین 1 تا 5 دقیقه یا حتی کمتر بنا به راحتی نگه ‌داشت.

مزایا: سیراسانا بلافاصله ذهن شما را آرام می‌کند و استرس را از بین می‌برد. تمرکز و جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهد، در عضلات مرکزی شما قدرت ایجاد می‌کند و مغز شما را تغذیه می‌کند. آسانا تیروئید را درمان می‌کند و بی‌حالی را برطرف می‌کند.

با توجه به طیف وسیعی از فوایدی که این فرم تناسب اندام باستانی هندی دارد، تمرین یوگا بهترین کاری است که می‌توانید برای موهای خود انجام دهید. حرکات یوگا که در بالا ذکر شد به بهبود گردش خون در سر، تحریک فولیکول‌های مو، بهبود رشد مو و تقویت مو کمک می‌کند. علاوه‌بر این، آن‌ها به کاهش استرس و سوء هاضمه، دو عامل اصلی تخریب مو کمک می‌کنند. بنابراین، هر روز روی تشک یوگا بزنید و این حرکات یوگا را در خانه امتحان کنید تا خودتان نتیجه را ببینید.

بیشتر بخوانید: بهترین تمرینات برای رشد مو

مطالب مرتبط