چگونه باید پوست سر را در خانه تمیز و لایه‌برداری کرد؟

چگونه باید پوست سر را در خانه تمیز و لایه‌برداری کرد؟

30 تیر 1401

لایه‌برداری بهترین راه برای جوانسازی پوست است. به همین ترتیب، هنگامی که پوست سر خود را لایه‌برداری می‌کنید. با این حال، اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را برای پوست سرتان انجام می‌دهد یا چه فوایدی دارد، به خواندن ادامه دهید.

لایه‌برداری پوست سر تأثیرات مثبت زیادی روی مو دارد. مو‌های سالم با پوست سر سالم شروع می‌شوند. اگر به طور مرتب پوست سر خود را لایه‌برداری کنید، موهای شما درخشان‌تر و سالم‌تر می‌شوند. لایه‌برداری چربی اضافی، شوره سر یا سایر ناخالصی‌ها را از موهای شما پاک می‌کند. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چرا لایه‌برداری پوست سر برای روتین مراقبتی موها مهم است و چگونه پوست سر خود را لایه‌برداری کنید، دستور‌العمل‌های اسکراب پوست سر و موارد دیگر در این مقاله ذکر شده است.


لایه‌برداری پوست سر چیست؟ و چرا مهم است؟


پوست سر خود را مانند یک ماهیتابه در نظر بگیرید. اگر هرگز ماهیتابه خود را تمیز نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً ذرات غذا و چربی قدیمی روی سطح آن چسبیده است، ممکن است شروع به جذب باکتری‌ها کند، حتی طعم ناخوشایندی را به هر چیزی که در آن می‌پزید، بدهد، درست است؟

اگر لایه‌برداری پوست سرتان را نادیده بگیرید، به احتمال زیاد شبیه این ماهیتابه کثیف خواهد شد! پوست سر شما لایه‌ها و لایه‌هایی از سلول‌های مرده پوست، کثیفی، ناخالصی‌ها و محصولات مختلف مراقبت از مو را جمع می‌کند.

البته پوست سر شما مکانیسم لایه‌برداری مخصوص به خود را دارد. با تولید سلول‌های جدید پوست، سلول‌های قدیمی‌تر به‌طور طبیعی از طریق فرآیندی به نام پوسته پوسته شدن می‌ریزند. اما این فرآیند لایه‌برداری طبیعی همیشه کارآمد نیست و حتی ممکن است با افزایش سن کند شود.

بنابراین، اگر می‌خواهید شوره و پوسته شدن سر را از بین ببرید و موهای خود را هیدراته و سالم نگه دارید، لایه‌برداری کاملاً ضروری است. اگر در مورد نیاز به لایه‌برداری پوست سر خود کاملاً متقاعد نشده‌اید، در اینجا مزایای بیشتری وجود دارد که می‌تواند شما را متقاعد کند.


5 روشی که از مزایای لایه‌برداری پوست سر بهره‌مند می‌شوید


تمیز کردن و لایه‌برداری پوست سر

قبلاً به شما گفته بودیم که یک پوست سالم برابر است با موهای شاداب و درخشان به همین دلیل است که وقتی به محافظت از سلامت موهای خود فکر می‌کنید، نباید از پوست سر خود غافل شوید. در اینجا پنج روش مهم وجود دارد که با استفاده از اسکراب پوست سر در روتین مراقبتی مو از آن بهره‌مند شوید:

1. سلول‌های مرده پوست، بقایای شامپو‌ها، نرم‌کننده‌ها، حالت‌دهنده‌ها و ناخالصی‌ها را از بین می‌برد.

هنگامی که چربی، خاک، عرق و بقایای محصول روی پوست سر شما انباشته می‌شود، منجر به عواقب ناخواسته‌ای مانند شوره سر و مسدود شدن منافذ می‌شود. انسداد منافذ باعث کدر به نظر رسیدن موها می‌گردد، حتی ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. با این حال، لایه‌برداری می‌تواند به حذف کثیفی و تجمع محصولات کمک کند و محیطی سالم برای رشد موهای شما ایجاد کند.

2. گردش خون را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از مزایای بزرگ مرتبط با لایه‌برداری پوست سر این است که به تحریک جریان خون کمک می‌کند. هنگامی که فولیکول‌های مو با منبع خونی غنی تغذیه می‌شوند، ریزش مو را کاهش می‌دهد و هر گونه تنش و استرسی را که در عضلات اطراف به دام افتاده است را آزاد می‌کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

3. تولید چربی را تنظیم می‌کند

سبوم (چربی) طبیعی شما همان چیزی است که به مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک می‌کند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. با این حال، تولید سبوم با افزایش سن کاهش می‌یابد و ممکن است باعث خارش و خشکی پوست سر شود.

از طرف دیگر، ترشح بیش از حد غدد چربی ممکن است باعث گردد ریشه و پوست سر بیش از حد چرب شود. لایه‌برداری پوست سر می‌تواند به تعادل pH پوست سر کمک کند.

هشدار: لایه برداری بیش از حد در واقع تعادل pH پوست سر را از بین می‌برد.

4. با شوره سر مبارزه می‌کند

اگر با شوره سر دست و پنجه نرم می‌کنید، دلیل دیگری است که چرا باید پوست سر خود را لایه‌برداری کنید. اگر چه لایه‌برداری ممکن است نتواند علت اصلی شوره سر را برطرف کند، اما قطعاً به از بین بردن برخی از پوسته‌های سر کمک می‌کند.

5. رشد موهای سالم را تحریک می‌کند

ممکن است از قبل بدانید که تجمع محصولات مو روی پوست سر شما می‌تواند مانع رشد مو شود. لایه‌برداری می‌تواند پوست سر شما را تمیز و تقویت کند و به ضخیم‌تر و درخشان‌تر شدن موها کمک کند.

آیا برای بهره‌‌گیری از مزایای لایه‌برداری پوست سر آماده‌اید؟ در اینجا نحوه انجام کار آمده است.

تمیز کردن و لایه‌برداری پوست سر


چگونه پوست سر خود را به روش صحیح لایه برداری کنید


در اینجا چند مرحله ساده برای اطمینان از اینکه پوست سر خود را به روش صحیح لایه‌برداری کنید آورده شده است:

  • با تقسیم موهای خود به چهار قسمت شروع کنید؛ به شما این امکان را می دهد که هر بار بر روی یک بخش از پوست سر خود تمرکز کنید.
  • با استفاده از انگشتان تمیز خود، به آرامی در یک سرم پوست سر مالیده یا به نواحی در معرض پوست سر بمالید و بگذارید حدود 10 تا 15 دقیقه بماند.
  • اسکراب یا سرم پوست سر هرگونه تجمع محصول ناخواسته، پوسته پوسته شدن و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد.
  • با استفاده از ماساژور یا برس پوست سر، به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید تا پوسته‌ سر و مواد زائد از بین برود. شما باید حداقل 3 تا 5 دقیقه را صرف ماساژ پوست سر خود کنید.
  • ماساژ پوست سر جریان خون را افزایش می‌دهد و ممکن است به رشد مو کمک کند.
  • هنگامی که پوست سر خود را به خوبی ماساژ دادید، موهای خود را با استفاده از یک شامپوی شفاف کننده آبکشی کنید. شامپوهای حاوی ترکیباتی مانند آلوئه‌ورا، روغن درخت چای، عصاره مرکبات، برگ رزماری و عصاره جینکو بیلوبا از بهترین شامپوها برای پاکسازی مو بدون از بین بردن روغن طبیعی آن هستند.

لایه برداری پوست سر فرآیند سخت و پیچیده‌ای نیست. فقط مطمئن شوید که در مورد شستشوی پوست سر زیاده‌روی نمی‌کنید، به خصوص اگر پوست سر شما به دلایلی از قبل آسیب دیده است یا بیماری‌ مانند سبورئیک و آکنه دارید.

اکنون که آماده شروع لایه‌برداری پوست سر خود هستید، بیایید در مورد اینکه چند بار باید این کار را انجام دهید صحبت کنیم.


چند وقت یکبار باید لایه‌برداری پوست سر انجام دهید؟


یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری پوست سر را انجام دهید. لایه برداری مکرر پوست سر را تحریک می‌کند و حتی باعث آسیب مو شود. همچنین ممکن است منجر به تولید نامتعادل چربی و تجمع بیش از حد چربی در پوست سر شود.

بنابراین، برای بهترین نتیجه باید فقط یک بار در هفته این کار را انجام دهید. اگر پوست سر حساس، موهای نازکی دارید، پوست سر خود را به دفعات کمتر لایه‌برداری کنید (فقط یک بار در ماه یا دو هفته یک بار).

متأسفانه، بسیاری از محصولات لایه‌برداری پوست سر که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله اسکراب‌ها و سرم‌های پوست سر، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که باعث تحریک و آسیب به پوست سر می‌شوند. اگر نگران مواد شیمیایی موجود در اسکراب‌های پوست سر هستید و به دنبال جایگزینی مطمئن‌تر می‌گردید، در اینجا چند اسکراب ساده و طبیعی برای پوست سر وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: انواع مختلف شوره سر و روش‌های جلوگیری از آن

تمیز کردن و لایه‌برداری پوست سر


اسکراب‌های پوست سر با پاکسازی عمیق


هزاران اسکراب طبیعی پوست سر وجود دارد که می‌توانید با موادی که به راحتی در خانه در دسترس هستند درست کنید. در اینجا چند دستور‌العمل ساده برای تهیه یک لایه‌بردار سم‌زدایی پوست سر را آورده‌ایم:

1. شکر قهوه‌ای، جو، و نرم‌کننده طبیعی

ترکیب شکر قهوه‌ای، بلغور جو دوسر و نرم‌کننده به عنوان یک اسکراب عالی برای پوست سر عمل می‌کند، به خصوص اگر موهای خشکی دارید. این به مرطوب نگه‌داشتن پوست سر شما کمک می‌کند و هر گونه چربی اضافی و تجمعی که موهای شما را سنگین می‌کند را از بین می‌برد.

مواد مورد نیاز برای تهیه این اسکراب طبیعی:

  • 2 قاشق غذاخوری از هر نرم‌کننده طبیعی
  • 2 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
  • 2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده

چگونه اسکراب طبیعی بسازیم:

  1. نرم‌کننده طبیعی، شکر قهوه‌ای و بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده را با هم مخلوط کنید.
  2. به آرامی اسکراب را برای چند دقیقه روی پوست سر خود بمالید.
  3. آن را با یک شامپوی ملایم کاملاً بشویید.

2. روغن نارگیل و نمک دریا

ترکیب این دو، پوست سر شما را از چربی‌ها، باقی‌مانده‌ها و تجمع مواد شوینده پاکسازی می‌کند، بدون اینکه موها و پوست سرتان را از چربی‌های طبیعی پاک کند.

مواد مورد نیاز برای ساخت اسکراب:

  • 1 قاشق چایخوری نمک دریا
  • 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل

چگونه اسکراب طبیعی بسازیم:

  1. نمک دریا و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید.
  2. موهای خود را مرطوب کنید.
  3. سپس به آرامی اسکراب را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  4. مخلوط را با استفاده از شامپو بشویید.

3. آسپرین و آب گرم

آسپرین ممکن است به نظر یک ماده غیرعادی برای افزودن به اسکراب پوست سر باشد. با این حال، این داروی ضد‌التهابی حاوی اسید سالیسیلیک است که ادعا می‌شود یک ماده مؤثر برای پاکسازی پوست سر است.

مواد مورد نیاز برای تهیه اسکراب طبیعی:

  • 6 تا 8 قرص آسپرین
  • 4 قاشق غذاخوری آب گرم

چگونه این اسکاب طبیعی را بسازیم:

  1. قرص‌های آسپرین را در آب گرم حل کنید.
  2. مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  3. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند.
  4. آن را با آب ولرم بشویید.

توجه: اگر پوست سر حساسی دارید از این کار اجتناب کنید.

4. قهوه و نارگیل یا روغن زیتون

اسکراب قهوه برای پوست سر یکی از رازهای رشد موی سالم و لایه‌برداری پوست سر محسوب می‌شود. در اینجا نحوه ساخت این لایه‌بردار خانگی پوست سر آورده شده است.

مواد مورد نیاز برای تهیه اسکراب طبیعی:

  • 6 قاشق غذاخوری قهوه ریز آسیاب شده
  • 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون
  • 2-3 قطره روغن درخت چای

چگونه این اسکراب طبیعی را بسازیم:

  1. تفاله‌ی قهوه را با روغن نارگیل یا زیتون و چند قطره روغن درخت چای ترکیب کنید.
  2. این مخلوط را به آرامی با حرکات دایره‌ای روی پوست سر ماساژ دهید.
  3. بگذارید حدود 5 تا 10 دقیقه بماند.
  4. مخلوط را با شامپو بشویید.

5. جوش شیرین، شامپو و روغن درخت چای

ترکیبی از جوش شیرین، شامپو و روغن درخت چای یکی دیگر از روش‌های لایه‌برداری پوست سر است که پوست سر شما را از هرگونه تجمع تحریک کننده پاک می‌کند. گفته می‌شود ماهیت قلیایی جوش شیرین هرگونه خارش را تسکین می‌دهد، در حالی که خواص ضد‌قارچی روغن درخت چای از شوره سر جلوگیری می‌کند و پوست سر را مرطوب کرده و تسکین می‌دهد.

این لایه‌بردار طبیعی پوست سر برای افرادی که موهای چرب دارند مناسب است. با این حال، اگر موهای رنگ شده دارید، لایه‌برداری پوست سر با جوش شیرین توصیه نمی‌شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه این اسکراب طبیعی:

  • 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • شامپو 1 قاشق غذاخوری
  • 2-3 قطره روغن درخت چای

چگونه اسکراب طبیعی بسازیم:

  1. یک قاشق پر از جوش شیرین را بردارید و آن را با شامپو و چند قطره روغن درخت چای ترکیب کنید.
  2. این مخلوط را برای چند دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  3. آن را با آب ولرم بشویید.

توجه: اگر پوست سر حساسی دارید، از این درمان اجتناب کنید.

6. آب لیمو، نمک دریا، و روغن زیتون

این اسکراب طبیعی پوست سر به پاکسازی عمیق پوست سر و بازیابی سطح pH طبیعی آن کمک می‌کند. برای اینکه اسکراب بیشترین تأثیر را داشته باشد، توصیه می‌شود از آب لیموترش تازه فشرده استفاده کنید و از آبلیموی خریداری شده در فروشگاه استفاده نکنید. در اینجا راهنمای گام به گام ساخت این لایه‌بردار پوست سر آورده شده است.

مواد مورد نیاز برای تهیه این اسکراب طبیعی:

  • 1قاشق غذا خوری روغن زیتون
  • 2قاشق چایخوری آب لیموی تازه فشرده
  • 1قاشق چایخوری نمک دریا

چگونه این اسکراب طبیعی بسازیم:

  1. روغن زیتون را با آب لیمو و نمک دریا مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را به آرامی به پوست سر بمالید.
  3. بگذارید 15 دقیقه بماند.
  4. مخلوط را با آب گرم بشویید.

آیا کنجکاو هستید که بدانید لایه‌برداری شیمیایی چگونه با لایه‌برداری فیزیکی پوست سر مقایسه می‌شود؟ بیایید دریابیم!

بیشتر بخوانید: پوست سرتان را اینجوری تمیز کنید!


مواد شیمیایی در مقابل لایه‌برداری فیزیکی پوست سر، کدام یک برای شما مناسب است؟


لایه‌برداری شیمیایی پوست سر شامل استفاده از مواد شیمیایی یا آنزیم‌هایی مانند آلفا‌هیدروکسی‌اسید (AHA) به نام اسید گلیکولیک یا بتا‌هیدروکسی‌اسید (BHA) مانند اسید سالیسیلیک است. این مواد شیمیایی به از بین بردن هرگونه تجمع مواد زائد در سطح پوست سر کمک می‌کنند.

از طرف دیگر لایه‌برداری فیزیکی پوست سر شامل مالیدن سطح پوست سر با مواد ساینده مانند نمک دریا، قهوه یا شکر قهوه‌ای است. هم لایه‌برداری شیمیایی و هم لایه‌برداری فیزیکی فواید خود را دارند. اما اگر پوست سر حساس یا تحریک شده‌ای دارید، لایه‌برداری فیزیکی ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد.

در مقایسه با لایه‌بردارهای فیزیکی، لایه‌بردارهای شیمیایی گاهی اوقات می‌توانند روی پوست سر بسیار مضر باشند. ممکن است تحریک، سوزش، ناراحتی یا حتی حساسیت به نور را تجربه کنید. به این ترتیب، قبل از انتخاب درمان خود، مهم است که این حقایق را در نظر بگیرید. در صورت احساس سوزش در پوست سر از استفاده از هرگونه لایه‌بردار خودداری کنید.

با این حال، اگر در سایر موارد عوارض جانبی احتمالی مرتبط با لایه‌برداری پوست سر نگران هستید، در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند.


آیا باید نگران عوارض جانبی مرتبط با لایه‌برداری پوست سر باشید؟


عوارض جانبی ممکن است با لایه‌برداری پوست سر رخ دهد. این واکنش‌ها ممکن است از خارش جزئی تا سوزش، آکنه یا حتی آسیب پوستی متفاوت باشد. اگر عوارض جانبی را تجربه کردید، بهتر است برای مدتی لایه‌برداری پوست سر خود را متوقف کرده و  با یک متخصص پوست خبره مشورت کنید تا ریشه مشکل شما را پیدا کند تا یک درمان جایگزین پیدا کنید.

ناخالصی‌هایی مانند کثیفی، چربی، باقی‌مانده محصولات مو، سبوم اضافی، آلودگی و سایر مواد ناخواسته می‌توانند روی پوست سر شما بنشینند و منافذ را مسدود کنند. این به طور جدی بر سلامت پوست سر و موهای شما تأثیر می‌گذارد. سطح pH پوست سر شما را تغییر می‌دهد، که منجر به خشکی پوست سر، عفونت‌های قارچی یا باکتریایی و مشکلات پوستی شود. همچنین باعث ریزش مو می‌شود.

اما اگر به طور منظم پوست سر خود را لایه‌برداری کنید، این ناخالصی‌های ناخواسته را از بین برده و پوست سر خود را تازه می‌کنید. براساس نوع پوست سر، مو و مشکلات مو، یک روش لایه‌برداری را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید در حالی که افزودن درمان‌های لایه‌برداری پوست سر به روتین مراقبت از مو بسیار مفید است، نباید پوست سر خود را بیش از حد لایه‌برداری کنید. هر دو هفته یک بار از آن استفاده کنید و ببینید که پوست سر شما چگونه به اسکراب واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه با پوست سر چرب و انتهای خشک آن مقابله کنیم؟

مطالب مرتبط