انواع مختلف شوره سر و روش‌های جلوگیری از آن

انواع مختلف شوره سر و روش‌های جلوگیری از آن

07 اردیبهشت 1401

اشوره سر عمدتاً با پوسته‌های سفید در مو مشخص می‌شود و با علائمی مانند التهاب و خارش پوست سر همراه است. اگرچه این یک مشکل آزاردهنده مو است، اما قابل درمان است. اما چگونه می‌توان متوجه شد که چه نوع شوره‌ای دارید؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد شوره سر شوند. در این مقاله انواع شوره سر و نحوه درمان آنها توضیح داده‌شده‌است. به خواندن ادامه دهید.


انواع مختلف شوره سر


1. شوره سر مرتبط با پوست خشک

شوره سر اغلب در افرادی ایجاد می‌شود که معمولاً پوست سر خشکی دارند. خشکی پوست سر می‌تواند به دلیل هوای سرد شدید (مانند ماه‌های زمستان) یا شامپو زدن نامنظم موها باشد.

افرادی که موهای مجعد دارند ممکن است پوست سرشان خشک‌تر از سایر موها باشد. استفاده از شامپوهای سولفاتی که کف زیادی ایجاد می‌کنند نیز می‌تواند باعث ایجاد شوره خشکی پوست و تشدید آن شود.

علائم: احساس سفتی در پوست سر و پوسته‌های کوچک، گرد و سفید خشک در موها.

شوره مو سر

2. شوره سر مرتبط با پوست سر چرب

این وضعیت با پوست سر چرب مشخص می‌شود. گاهی اوقات، بدن شما می‌تواند شروع به تولید سبوم اضافی (روغن طبیعی تولید شده توسط غدد چربی) کند. سبوم، در مقادیر معمولی، می‌تواند به مرطوب کردن مو و پوست شما کمک کند و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کند. همچنین ممکن است به تاخیر در برخی علائم پیری کمک کند.

با این حال، تولید بیش از حد این سبوم، که می‌تواند به دلیل بلوغ، بارداری، استرس، یا شامپو زدن نامنظم رخ دهد، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. هنگامی که سبوم اضافی با کثیفی و سلول‌های مرده پوست مخلوط می‌شود، شوره سر ایجاد می‌کند.

علائم: لکه‌های زرد روی پوست سر، شوره‌های بزرگ مایل به زرد روی پوست سر، خارش و موهای چرب.

3. شوره سر قارچی

شوره سر قارچی نتیجه عفونت پوست سر ناشی از قارچ مالاسزیا گلوبوزا است. این عفونت قارچی زمانی که پوست سر شما بیش از حد چرب است یا عدم تعادل pH 1 دارد، به سرعت گسترش می‌یابد. مالاسزیا اسید اولئیک تولید می‌کند که گردش سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد. این کار باعث شوره سر می‌شود.

علائم: پوسته‌های شوره سر سفید یا زرد و خارش.

بیشتر بخوانید: موی خشک: علل و ۹ ترفند حرفه‌ای برای نگهداری از آن

4. شوره سر ناشی از تجمع پوست سر

استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده (از جمله نرم کننده‌ها، ژل‌ها، سرم‌ها، پومادها، موس‌ها یا اسپری‌های مو) می‌تواند باعث تجمع آن‌ها در پوست سر شود. این تجمع می‌تواند با کثیفی و سلول‌های مرده پوست ترکیب شود و شوره سر ایجاد کند. همچنین می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

علائم: پوسته‌های بزرگ مایل به سفید یا زرد روی پوست سر، سوزش و ریزش مو.

شوره مو سر

5. شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که می‌تواند در قسمت‌هایی از بدن شما با غلظت بالاتر غدد چربی ایجاد شود. این شامل پوست سر، گردن، نواحی پشت گوش، صورت و ابروهای شما نیز می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که این نوع شوره معمولاً ناشی از واکنش التهابی به مخمر است که به طور طبیعی در سطح پوست شما یافت می‌شود. استرس و تغییرات هورمونی می‌تواند باعث درماتیت سبورئیک شود.

علائم: پوسته‌های بزرگ، سفید یا زرد مایل به شوره سر، لکه‌های پوسته پوسته، چربی، قرمزی و تحریک پوست سر.

بیشتر بخوانید: راهنمای تصویری درمان شوره سر با استفاده از سرکه

6. شوره سر ناشی از پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که در آن سیستم ایمنی شروع به حمله به بافت‌های سالم پوست می‌کند. این منجر به تولید سریع سلول‌های جدید پوست قبل از پوسته پوسته شدن پوست مرده قدیمی می‌شود. نتیجه ایجاد لکه‌های ضخیم فلس‌دار نقره‌ای رنگ روی پوست سر، گردن، زانوها و پشت شماست.

علائم: لکه‌های فلس‌دار نقره‌ای، پوسته‌های بزرگ سفید و ضخیم روی پوست سر، قرمزی و خارش خفیف.

شوره سر می‌تواند بخش همه جانبه زندگی افراد باشد. حتی ممکن است فرد در یک شرکت احساس خجالت کند. اما لازم نیست اینطور باشد. شوره سر را می‌توان به راحتی با کمک چند محصول و سایر روش‌های طبیعی درمان کرد.


نکاتی برای جلوگیری از شوره سر


شوره مو سر

محصولات مو

  • چندین شامپو ضد‌‌ شوره بدون نسخه وجود دارد که می‌توانید برای درمان و پیشگیری از شوره سر از آن‌ها استفاده کنید.
  • برخی از مواد مغذی حیاتی که برای جلوگیری از شوره سر باید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از روی، ویتامین‌های B و چربی‌ها .
  • از روی آوردن به درمان‌های شیمیایی مو مانند پرم، رنگ مو و آرامش خودداری کنید.
  • موهای خود را مرتباً با شامپوی بدون سولفات برس بزنید و بشویید.
  • از استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مو خودداری کنید.
  • پوست سر خود را با آب ولرم یا سرد بشویید.
  • از شست و شو با آب گرم خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: از 8 دلیل خشک شدن موهای‌تان آگاه باشید!

روش‌های طبیعی

توجه: این روش‌های طبیعی بر اساس آزمایشات تجربی است.

  • دانه‌های شنبلیله: 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را یک شب خیس کرده و به صورت خمیر درآورید. این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. آن را با پودر صابون (ریتا) و آب بشویید.
  • روغن زیتون: پوست سر خود را با روغن زیتون به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد آن را با آب و شامپوی ملایم بشویید.
  • سرکه سیب: ۲ فنجان سرکه سیب را در ۲ فنجان آب مخلوط کنید و پس از شامپو زدن آن را روی سرتان بریزید. قبل از شستن با آب، چند دقیقه آن را ماساژ دهید.
  • جوش شیرین: 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 3 قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک کاسه سرکه سیب مخلوط کنید. این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند سپس آن را با آب بشویید.
  • روغن درخت چای: چند قطره روغن درخت چای را به روغن نارگیل اضافه کنید و آن را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. می‌توانید قبل از شستشوی آن با شامپوی گیاهی، آن را یک شبه روی پوست بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: شامپو و موهایتان را با روغن‌های ضروری احیا کنید

 

مطالب مرتبط