رژیم غذایی برای رشد مو: 11 غذا برای کمک به رشد مجدد موهای شما

رژیم غذایی برای رشد مو: 11 غذا برای کمک به رشد مجدد موهای شما

23 تیر 1401

حدس بزنید مادربزرگ‌های ما به اندازه‌ی کافی خوش شانس بودند که سبک زندگی‌شان برخلاف ما بوده و از این رو موهایی براق و سالم داشتند. به همین منظور، این مقاله را به بررسی رژیم غذایی برای رشد مو اختصاص می‌دهیم، زیرا بدون عادات غذایی مناسب، نمی‌توانید موهای آسیب دیده‌ی خود را ترمیم کنید.

بدون شک امروزه ما در آلودگی احاطه شده‌ایم، غذاهای شیمیایی مصرف می‌کنیم، فعالیت بدنی مناسب نداریم و ... همه‌ی این‌ها باعث شده است که موهای سالمی هم نداشته ‌باشیم؛ اما تبدیل این سبک زندگی پر هرج و مرج به یک سبک زندگی سالم می‌تواند برای موهای ما معجزه کند. گاهی اوقات، مهم نیست که چه چیزی به موهای خود بزنید، اگر رژیم غذایی شما اشتباه باشد، موهای شما سالم به نظر نمی‌رسد.

موهای شما از کراتین تشکیل شده ‌است و کراتین نوعی پروتئین است. بنابراین، اگر مقدار لازم پروتئین را از طریق رژیم غذایی خود مصرف کنید، موهای شما مواد لازم را دریافت خواهندکرد تا براق، ابریشمی، سالم و زرق و برق‌دار شوند.

و اگر در مورد چگونگی این رژیم نگران هستید، خوشحال باشید زیرا ما تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در اینجا جمع آوری کرده‌ایم تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این مقاله را بخوانید و تمام جزئیات لازم را برای دستیابی به موهایی زیبا و سالم به دست آورید.

بهترین رژیم غذایی برای رشد مو


1. ماهی


رژیم غذایی ماهی  برای رشد مو

همه‌ی ما می‌دانیم که ماهی یکی از بهترین منابع پروتئین است. نه تنها ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ماهی خال خالی، ماهی تن و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که منبع طبیعی روغن برای بدن و پوست سر شما هستند. بنابراین با اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی خود موهای خود را از درون ابریشمی کنید.


2. آجیل و دانه‌ها


رژیم غذایی آجیل برای رشد مو

گیاهخوار هستید و نمی‌دانید چربی‌های امگا 3 سالم را از کجا تهیه کنید؟ خوب ما به شما می‌گوییم: بادام، گردو، فندق، بادام هندی، تخمه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان و از همه مهم‌تر بذر کتان منابع مهمی از امگا3 هستند. گردو همچنین منبع خوبی از ویتامین E و بیوتین نیز است که به عنوان یک محافظ طبیعی برای موهای شما عمل می‌کند. ما می‌توانیم برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش، کرم ضد آفتاب را روی پوست خود بمالیم، اما موها چطور؟ قرار گرفتن مستقیم مو در معرض نور خورشید منجر به آسیب‌های گسترده و ریزش مو می‌شود. اما گردو سرشار از بیوتین از ریزش مو جلوگیری می‌کند. همچنین مشخص شده‌ است که گردو حاوی مس است که رنگ طبیعی مو را حفظ کرده و آن را براق نگه می‌دارد.


3. سبزیجات برگ سبز


رژیم غذایی سبزیجات برای رشد مو

سبزیجات مختلفی وجود دارد که به حفظ موهای شما کمک می‌کند. همه‌ی سبزیجات دارای برگ سبز در صدر فهرست قرار دارند. سبزیجات برگ سبز مانند جعفری سبز و اسفناج و محصولات گیاهی (سویا، لوبیا سفید، آجیل پاستیچو، زردآلو و انجیر) سرشار از آهن هستند که از ریزش و شکستگی مو جلوگیری می‌کند. بنابراین، برای رشد موهای سالم، این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


4. هویج


رژیم غذایی هویج برای رشد مو

هویج نه تنها برای چشمان شما بلکه برای موهای شما نیز مفید است. هویج سرشار از بتاکاروتن است که در صورت مصرف به ویتامین A تبدیل می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که هیچ یک از سلول‌های بدن شما بدون ویتامین A نمی‌توانند کار کنند، بنابراین توصیه می‌شود مقدار زیادی ویتامین A در رژیم غذایی خود مصرف کنید. کمبود ویتامین A در غذاها ممکن است منجر به ریزش مو، نازک شدن و طاسی شود. سایر میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین A عبارتند از: سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، کدو تنبل، انبه و زردآلو.


5. تخم مرغ


رژیم غذایی تخم مرغ برای رشد مو

یک غذای بسیار سالم، تخم مرغ منبع غنی از چهار عنصر اصلی، روی، گوگرد، آهن و سلنیوم است. همه‌ی این عناصر برای داشتن سر پر از موهای سالم مورد نیاز است. تخم مرغ منبع خوبی از بیوتین یا ویتامین B7 است که مکملی باورنکردنی برای تقویت رشد مو است. یک مطالعه نشان می‌دهد که تخم مرغ می‌تواند به تحریک رشد مو کمک کند و اثرات ریزش مو را معکوس کند. بنابراین، کمبود مواد مغذی ضروری موجود در تخم مرغ می‌تواند منجر به ریزش موی بیشماری شود. سایر منابع این عناصر غنی، گوشت بدون چربی، مرغ و صدف است.


6. ماست


رژیم غذایی ماست برای رشد مو

ماست بهترین دارو برای درمان مشکلات مو است. سرشار از ویتامین B12، پروتئین، ید و کلسیم است. یک مطالعه نشان داد که ماست پروبیوتیک باعث رشد موهای ضخیم و براق در موش‌های ماده می‌شود. سایر محصولات لبنی مانند شیر بدون چربی، پنیر دلمه، پنیر کم چرب و ماست به بهبود سلامت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. ماست چه به صورت خارجی و چه در داخل مصرف شود برای موهای شما مفید است. وقتی به صورت خارجی استفاده شود حالت دهنده‌ی خوبی نیز است. این یکی دیگر از بهترین رژیم‌های غذایی برای رشد سریع مو است.


7. توت‌ها


رژیم غذایی توت و بری برای رشد مو

یک منبع غنی از ویتامین C است که هیچ ماده‌ی غذایی دیگر توان رقابت با آن را ندارد. محققان دریافتند که عصاره تمشک سیاه، زغال اخته و blabina (عصاره غلیظ تمشک سیاه) رشد مو را تقویت کرده و ریزش مو را برطرف می‌کند. گوجه فرنگی نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. بنابراین اگر عاشق انواع توت‌ها نیستید، سعی کنید گوجه فرنگی را به عنوان سالاد یا کاری در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.


8. لوبیا و حبوبات


رژیم غذایی حبوبات برای رشد مو

لوبیاها و حبوباتی که هر روز می‌خوریم مانند جادو برای موهایمان عمل می‌کنند. لوبیا و حبوبات به عنوان یک رژیم گیاهخواری غنی از پروتئین، حاوی بیوتین هستند که کمبود آن منجر به شکستگی مو می‌شود. این رژیم پروتئینی برای رشد مو نیز بسیار ضروری است.


9. آلو خشک


رژیم غذایی آلو خشک برای رشد مو

آلو که به عنوان منبع بسیار غنی آهن شناخته می‌شود، اگر از موهای خشک، نازک شده و یا تغییر رنگ مو رنج می‌برید، خوب است. آلوخشک کیفیت موهای شما را بهبود می‌بخشد و به سلامت آن می‌افزاید. علاوه بر آلو، چغندر هم مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین تمرینات برای رشد مو


10. میگو


رژیم غذایی میگو برای رشد مو

اگر از گوشت قرمز به دلیل محتوای کالری بالایی که دارد اجتناب می‌کنید، میگو گزینه خوبی برای گنجاندن در نمودار رژیم غذایی برای رشد مو است. میگو همچنین منبع خوب و غنی پروتئین است. علاوه‌بر این، میگو حاوی مقدار زیادی ویتامین B12، روی و آهن است که می‌تواند به جلوگیری از شکستن مو کمک کند.


11. آب


رژیم غذایی آب برای رشد مو

آب کافی بنوشید تا پوست و پوست سر خود را هیدراته نگه‌دارید و به موهایتان رطوبت طبیعی بدهید.

کارهایی که نباید انجام داد:

تمام اسپری‌ها، موس‌ها و ژل‌هایی که مدت‌ها استفاده می‌کردید را کنار بگذارید. ممکن است در کوتاه مدت با این محصولات آرایشی موهای خود را زیبا نشان دهید اما در طولانی مدت آسیب زیادی به موهایتان می‌زنید.

لطفا قول بدهید که از این پس به وسایل‌حرارتی نه بگویید. آیا می‌دانید با این همه قرار گرفتن در معرض حرارت مصنوعی چقدر به موهای خود آسیب وارد می‌کنید؟ گرما تمام رطوبت طبیعی موهای شما را می‌گیرد و آن‌ها را مانند برگ خشک می‌کند.

موهای خود را با روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، زیتون، بادام یا روغن کرچک چرب کنید.

رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت موهای شما را تعیین کند. با تعداد عوامل محیطی که موهای ما هر روز در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند، رژیم غذایی متنوعی که شامل پروتئین، آهن، روی، بیوتین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین C و غیره است، تمام چیزی است که ما نیاز داریم. این مواد مغذی به سلامت مو کمک می‌کنند و می‌توان آن‌ها را با مصرف ماهی، تخم مرغ، انواع توت‌ها، آجیل، سبزیجات برگ دار و هویج به دست آورد. مهمتر از همه، نوشیدن آب کافی ضروری است. همچنین باید با اجتناب از استفاده از اسپری‌های مو، درمان‌های حرارتی و محصولات شیمیایی خشن، آسیب موهای خود را محدود کنید.

بیشتر بخوانید: 12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

مطالب مرتبط