23 فواید برگ نعناع برای پوست، مو و سلامتی

23 فواید برگ نعناع برای پوست، مو و سلامتی

14 تیر 1401

فواید برگ نعناع فقط به آشپزخانه محدود نمی‌شود! برگ‌های سبز نعناع، با طراوت راه خود را به خانه‌ی ما پیدا کرده‌اند که فراتر از استفاده‌ی رایج در آشپزی است! برگ‌های نعناع چه رایحه‌ی شیرین و با طراوت آن‌ها که برای رایحه‌درمانی استفاده می‌شود، چه نقشی که در رفع سرما و احتقان دارند، از چندین جهت برای ما مفید هستند. برگ‌های نعناع یک عنصر کلیدی در بسیاری از انواع دهان شویه‌ها، خمیردندان‌ها، روغن‌ها، شامپوها و پاک‌کننده‌ها هستند! بنابراین، دفعه‌ی بعد که آدامس نعنایی را برای تازه کردن نفس خود استفاده کردید، بقیه‌ی خواص آن را نیز به خاطر بیاورید. برای اینکه این کار را برای شما آسانتر کنیم، فواید کلیدی برگ نعناع برای سلامتی را برای شما فهرست کرده‌ایم! بخوانید تا بیشتر بدانید.

نعناع فلفلی

نام گیاه شناسی: Mentha piperita

خانواده: Lamiaceae

نام‌های دیگر: پودینا پاته (هندی)، میلاکوکیرای ویتو (تامیل)

نعناع فلفلی، گیاهی محبوب که به‌خاطر عطر متمایز و ارزش دارویی خود شناخته می‌شود، دارای برگ‌های نیزه‌ای شکل سبز مایل به بنفش و طعم خنک و طراوت‌بخشی است. به دلیل رایحه‌ی طراوت بخش، بوی تند و احساس خنکی، اغلب در محصولاتی مانند شوینده‌ها، دهان شویه‌ها، خمیردندان و پمادها استفاده می‌شود.

به غیر از آن، پودر برگ نعناع اغلب برای طعم دادن به نوشیدنی‌ها و سایر مواد غذایی نیز استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند بخشی از سالاد باشند و به نوشیدنی‌ها یا حتی آب تصفیه شده طعم دهند. گفته می‌شود که ترکیبات موجود در برگ‌های نعنا دارای خواص درمانی و دارویی هستند. برگ‌های نعناع در تمام طول سال در دسترس هستند و به دلیل خاصیت خنک کنندگی آن بیشتر در فصل تابستان مورد تقاضا هستند.


مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی تجاری


فواید برگ نعناع

برگ‌های نعناع علاوه بر اثر خنک‌کننده‌ای که بر جوانه‌های چشایی و گلو دارند، سرشار از ویتامین‌های A و C، آهن، پتاسیم و فیبر هستند اما کالری کمی دارند. بنابراین، مسلم است که از آن‌ها در داروهای گیاهی استفاده می‌شود. آن‌ها مزایای سلامتی زیر را ارائه می‌دهند:

1. ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد.

عملکرد سالم و مناسب کبد را می‌خواهید؟ برگ‌های نعناع فلفلی همیشه سبز و خوشمزه را انتخاب کنید؛ جویدن برگ‌های نعناع به صورت خام نیز یک گزینه‌ی بسیار عالی است.

برگ‌های نعناع با بهبود جریان صفرا از کبد به کیسه صفرا، عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. برگ‌های تازه یا خشک نعناع فلفلی جریان صفرا را افزایش داده و با تجزیه چربی‌ها و کاهش کلسترول بد به هضم کمک می‌کند. کاهش کلسترول با کاهش فشار بر روی کبد باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود. نعناع تازه نشان داده است که با تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر از جمله سوء هاضمه، اسپاسم عضلانی استعماری، سیستم گوارشی را آرام و تسکین می‌دهد.

2. درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

آیا از عطسه‌های دائمی خسته شده‌اید؟ آیا برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی معمولی (و در عین حال خسته‌کننده) ما می‌شوند، به یک داروی مناسب نیاز دارید؟ برگ نعناع می‌تواند ناجی شما باشد.

منتول موجود در این برگ‌ها مخاط را رقیق می‌کند و خلط را از بین می‌برد و در نتیجه سرفه و احتقان را تسکین می‌دهد. منتول اغلب به عنوان یک ماده رایج در مالش‌هایی که بر روی سینه استفاده می شود برای تسکین درد قفسه سینه که در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا تجربه می‌شود، استفاده می‌شود. نعناع اثر آرام بخش و بی‌حس کننده دارد.

3. درمان مشکلات تنفسی

سرفه‌های فوری می‌تواند نشانه‌ای از مشکل ریه‌ها باشد. بنابراین در لحظه‌ای که احساس ناراحتی در ریه‌های خود کردید، نعناع را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کسانی که از آسم و سینوزیت رنج می‌برند نیز می‌توانند از نعناع برای درمان استفاده کنند.

برگ‌های نعناع حاوی رزمارینیک اسید است که به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و تولید مواد شیمیایی پیش التهابی مانند لکوترین‌ها را مسدود می‌کند برای آسم مفید است. علاوه‌بر این، ساخت موادی به نام پروستاسیکلین‌ها را تسهیل می کند که راه‌های هوایی را برای تنفس آسان باز نگه می‌دارد. عصاره برگ نعناع فلفلی آزاد شدن هیستامین را مهار می‌کند، بنابراین علائم بینی رینیت آلرژیک (تب یونجه) را کاهش می‌دهد.

4. بوی بد دهان را از بین می‌برد

ناگفته نماند که نعناع در برابر بوی بد دهان معجزه می‌کند. به همین دلیل یکی از مواد اصلی در آدامس و خمیر دندان است.

عصاره‌ی برگ نعناع به دلیل رایحه خنک و طراوت خود می‌تواند جایگزینی برتر برای کلرهگزیدین دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان باشد. پودر برگ نعناع اغلب در قرون وسطی برای درمان بوی بد دهان و سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شد. فقط جویدن برگ نعناع اثر خوشبو کننده دهان را می‌دهد.

5. خواص ضد سرطانی

نعناع همچنین برای از بین بردن این سلول‌های سرطانی شناخته شده است. پس چرا از آن برای جلوگیری از بیماری کشنده استفاده نکنید؟

بر اساس تحقیقات، برگ‌های نعناع حاوی یک ماده مغذی گیاهی است که نشان داده است رشد تومورهای سرطانی در لوزالمعده، کبد و غدد پستانی را متوقف می‌کند و در نتیجه از سرطان‌های ریه، روده بزرگ و پوست محافظت می‌کند. آن‌ها همچنین حاوی ترکیبی به نام منتول هستند که ممکن است رشد سرطان پروستات را مهار کند.

6. درمان تب فصلی

خوردن چای نعناع فلفلی یا افزودن آن به آب حمام ممکن است به کاهش تب به آرامی و بدون دارو و هر گونه اثر نامطلوب بر توانایی بدن برای مبارزه با بیماری کمک کند.

برگ‌های نعناع در درجه اول به القای هیستامین در بدن کمک می‌کنند، بنابراین تب فصلی و آلرژی را کاهش می‌دهند.

7. عامل ضد باکتری

داشتن برگ‌های نعناع می‌تواند شما را از همه بیماری‌های عامل باکتری دور نگه‌دارد.

برگ‌های نعناع پتانسیل جلوگیری از رشد باکتری‌های مختلف مانند هلیکوباکتر پیلوری، سالمونلا انتریتیدیس و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) را دارند. آن‌ها همچنین در مهار رشد انواع خاصی از قارچ موثر هستند. آن‌ها در درمان قولنج نوزادی نیز مفید هستند.

8. ممکن است حافظه را تقویت کند.

آیا همیشه کلیدهای ماشین خود را فراموش می‌کنید و پس از قفل کردن در خانه مجبور می‌شوید برای برداشتن آن‌ها برگردید؟ وقت آن است که برگ‌های نعناع فوق العاده خنک را برای تقویت حافظه خود امتحان کنید.

عطر قوی برگ نعناع ممکن است حافظه را تقویت کرده و هوشیاری ذهنی را با آرام کردن و تسکین سیستم عصبی افزایش دهد.

9. به کاهش حالت تهوع کمک می‌کند.

سفر برای ساعات طولانی در یک اتوبوس خفه کننده بدترین شب هر کسی خواهد بود که می تواند منجر به استفراغ شود. این احساس تهوع و حالت تهوع صبحگاهی که خانم های باردار با آن مواجه هستند را می‌توان با جویدن برگ نعنا برطرف کرد. حتی می‌توانید یک چای نعنا بخورید.

اثر خنک کنندگی ناشی از برگ‌ها سوزش معده را تسکین می‌دهد و طعم قوی آن میل به استفراغ را کاهش می‌دهد و در نتیجه روز شما را بهتر می‌کند.

10. سردرد را کاهش می‌دهد.

با وجود پیشرفت تکنولوژی در پزشکی، هیچ درمانی واقعی برای سردرد و سرماخوردگی وجود ندارد. حتی یک درد خفیف در سر می‌تواند کار شما را مختل کند. اگر تمام داروهای خانگی دیگر از جمله چای زنجبیل مفید نبوده‌اند، اکنون زمان آن است که چیز جدیدی را امتحان کنید.

اثر آرام بخش و تسکین دهنده؛ نعناع فلفلی را به محصولی مناسب برای تسکین سریع سردرد تبدیل می‌کند. همچنین، این ماده التهاب را کاهش می‌دهد و از حملات سایر بیماری‌ها مانند میگرن و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

11. ممکن است به هضم کمک کند.

پس از خوردن بیش از حد غذای مورد علاقه خود احساس ناراحتی می‌کنید؟

نعنا به عنوان تسکین دهنده معده و مبارزه با سوء هاضمه یا هرگونه التهاب در روده شناخته شده است. همچنین، برگ‌های نعناع معطر غدد بزاقی و همچنین آنزیم‌های محرک هضم را فعال می‌کنند و در نتیجه به هضم کمک می‌کنند. اگر احساس نفخ و ناراحتی می‌کنید، چند برگ نعنا را بجوید.

12. برگ نعناع ممکن است برای شیردهی مفید باشد.

مادر شدن یکی از لذت بخش‌ترین مراحل زندگی یک زن است. با این حال، با چالش‌هایی مانند درد نوک سینه‌ها همراه است. به محض اتمام مرحله شیردهی، روغن نعناع را روی نوک سینه‌های خود بمالید تا ترک‌ها را درمان کرده و اثر تسکین دهنده‌ای به آن ببخشید. مالیدن برگ‌های نعناع نیز به این ناحیه کمک می‌کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، اثر تسکین دهنده و خنک کننده نعناع ضربه مکش شدید را نرم می‌کند و در نتیجه درد نوک پستان را کاهش می‌دهد.

13. ممکن است به درمان افسردگی و استرس کمک کند.

آیا می‌دانستید که استشمام نعناع یا نوشیدن چای نعناع ممکن است به کاهش استرس کمک کند؟ خوردن یک لیوان موهیتو نیز می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.

به عنوان یک محرک طبیعی، رایحه با طراوت نعناع ممکن است شما را در تمام طول روز آزاد و شاد نگه دارد و به شما انرژی بسیار مورد نیاز را بدهد.

14. برگ نعناع برای کاهش وزن

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که خوردن یک سبزی خوشمزه می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟ نعناع طعمی است که اکثر مردم دوست دارند. و جویدن نعناع به کاهش وزن کمک می‌کند.

ما می‌دانیم که نعناع یک محرک است که باعث آزاد شدن آنزیم‌های گوارشی مناسب می‌شود و به هضم مناسب کمک می‌کند. این به نوبه خود به جذب تمام مواد مغذی مناسب در غذایی که مصرف می‌کنیم کمک می‌کند و به طور مساوی چربی را در بدن توزیع می‌کند.

15. ممکن است ناباروری زنان را افزایش دهد.

به همین دلیل است که نعناع باید به بخشی ضروری از رژیم غذایی شما تبدیل شود .

16. در درمان IBS مفید است.

آیا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می‌تواند شما را ناامید و آشفته کند. نعناع را به غذای خود اضافه کنید و تاثیر آن را روی معده خود مشاهده کنید.

نعناع اثر تسکین دهنده‌ای روی عضلات معده شما دارد، بنابراین آن‌ها را آرام می‌کند و همچنین به کاهش اسپاسم‌های کلونیک کمک می‌کند.


حفظ سلامت پوست


فواید برگ نعناع

17. سلامت پوست را افزایش می‌دهد

برگ‌های نعناع می‌توانند به شما کمک کنند تا پوستی صاف و براق داشته باشید و همچنین آن را حفظ کنید.

مواد مغذی موجود در برگ نعناع به تقویت پوست، به حداقل رساندن منافذ، کاهش تورم و بازیابی حالت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. ویتامین‌های A و C آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که با التهاب که به شکل لکه‌های قرمز روی پوست ظاهر می‌شوند، مبارزه می‌کنند. ویتامین‌های گروه B، ریبوفلاوین و فولات، رنگ چهره را درخشان می‌کنند. این برگ‌ها را می‌توان در اسکراب‌های شکر پودر کرد تا اثری نیروبخش بر روی پوست داشته باشد.

18. داروی گیاهی برای مشکلات پوستی

برگ‌های نعناع فلفلی به‌عنوان ماده‌ای در کرم‌های موضعی برای درمان انواع مشکلات پوستی مانند کهیر، بثورات، بلوط سمی یا پیچک سمی استفاده می‌شود. استفاده از این پمادها اثر تسکین دهنده و التیام بخش بر روی پوست دارد.

این ماده به عنوان یک ماده طبیعی، گزینه‌ای بدون عارضه برای تمام مشکلات پوستی است و به دلیل اثر تسکین دهنده و خنک کننده آن بر روی بدن ترجیح داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: 10 تا از فواید آب گوجه فرنگی برای پوست، مو و سلامت


فواید برگ نعناع برای مو


فواید برگ نعناع

به دلیل ترکیبی سالم از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها، برگ نعناع باعث سلامت مو می‌شود. در اینجا مزایای آن ارائه شده است.

19. درمان شوره سر

یک چای مقوی ساخته شده از برگ نعناع و گزنه می‌تواند به عنوان آبکشی مو برای خلاص شدن از شر شوره سر استفاده شود. این به تسکین پوست سر کمک می‌کند و باعث رشد مو نیز می‌شود.

20. درمان شپش سر

به دلیل خواص ضد باکتریایی این گیاه، عصاره نعناع فلفلی در درمان شپش سر مؤثر است.

21. ماده محبوب در شکلات و آب نبات

نعناع فلفلی در سراسر جهان در تولید بسیاری از آب نبات‌ها و شکلات‌های تجاری که همه ما دوست داریم و همچنین در بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی و غیر الکلی استفاده می‌شود.

22. مورد استفاده در لوازم آرایشی تجاری

توانایی آن در کاهش التهاب و اثر آرام بخش بر روی اعصاب، آن را به یکی از ارجح ترین مواد در تولید محصولات و اسپری‌های تسکین دهنده تبدیل می‌کند.

23. سایر فواید

ترکیبات معطر موجود در برگ‌های نعناع فلفلی اسپاسم عضلانی را تسکین می‌دهد، گردش خون را افزایش می‌دهد، درد را کاهش می‌دهد و باعث افزایش تعریق می‌شود در حالی که ترکیبات قابض بافت‌های ملتهب را کوچک می‌کنند. آن‌ها منابع عالی پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز و منیزیم هستند. پتاسیم یک جزء حیاتی از سلول‌ها و مایعات بدن است که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند، در حالی که منگنز با مس به عنوان یک عامل کمکی برای آنزیم آنتی اکسیدانی، سوپراکسید دیسموتاز، کار می‌کند.

فواید برگ نعناع

یک سکه دو روی دارد. به همین ترتیب، نعناع نیز مزایا و معایب خود را دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید؛ در صورت داشتن موارد زیر از خوردن نعناغ خودداری کنید:

  • از دیابت رنج می برید.
  • دوز منظم آنتی اسیدها را مصرف می‌کنید.
  • از بیماری ریفلاکس معده به مری رنج می‌برند.
  • از داروهایی استفاده می‌کنند که توسط کبد متابولیزه می‌شوند.
  • تحت درمان فشار خون هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه از آب پیاز برای سلامت پوست و مو استفاده می‌شود؟


طرز تهیه تنتور هضم با استفاده از نعناع فلفلی


بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم تنتور هضم را از برگ‌های نعناع درست کنیم.

آنچه شما نیاز دارید:

  • نصف فنجان برگ نعناع خشک
  • 1/4 فنجان ریشه زنجبیل ریز خرد شده
  • 1/4 فنجان دانه رازیانه (خشک شده و له شده)
  • 1 1/2 فنجان آب (جوشیده)
  • 1 1/2 الکل انتخابی شما (ودکا یا رم)
  • یک ظرف شیشه‌ای

طرز تهیه:

  1. با قرار دادن دانه‌های نعناع، زنجبیل و رازیانه در ظرف شیشه‌ای شروع کنید. و آب جوش را تا جایی که روی آن‌ها قرار می‌گیرند بریزید (به طور مناسب روی آن‌ها را بپوشانید).
  2. حالا در شیشه را با الکل پر کنید و درب آن را واقعاً محکم بگذارید.
  3. شیشه را حداقل به مدت دو هفته در مکانی سرد و تاریک نگهداری کنید. برای تکان دادن آن به صورت روزانه اقدام کنید.
  4. پس از دو هفته، محتویات را با استفاده از یک پارچه خراطین صاف کنید. و در شیشه‌های کوچک با استفاده از آن‌ها براساس نیاز نگهداری کنید.

میزان مصرف:

بزرگسالان: روزانه حداکثر 1 قاشق غذاخوری با آب میل شود.

خانم‌های باردار: نصف قاشق غذاخوری تنتور در صبح برای جلوگیری از تهوع صبحگاهی

کودکان: تا 15 قطره کافی است.

فواید فراوان برگ نعناع فراتر از کاربردهای آن برای مقاصد آشپزی است. بوی فریبنده‌ای هم دارند. برگ نعناع ممکن است عملکرد کبد شما را بهبود بخشد، سرماخوردگی و سرفه را تسکین دهد، از بوی بد دهان جلوگیری کند، از سرطان روده بزرگ، ریه و پوست محافظت کند و تب فصلی را درمان کند. علاوه‌بر این، خواص تسکین دهنده این برگ‌ها ممکن است مشکلات پوستی مانند راش و کهیر را درمان کند و به درمان شوره سر و شپش سر کمک کند. اگر قبلا از برگ‌های نعناع استفاده نکرده‌اید، استفاده از آن‌ها را شروع کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: 24 مورد از مزایای سیب زمینی و انواع دستور پخت آن

مطالب مرتبط