24 مورد از مزایای سیب زمینی و انواع دستور پخت آن

24 مورد از مزایای سیب زمینی و انواع دستور پخت آن

13 تیر 1401

سیب زمینی (Solanum tuberosum) یک غذای اصلی در سراسر جهان است و مورد علاقه اکثر افراد است. با این حال، با توجه به تمام صحبت‌های منفی پیرامون این سبزی نشاسته‌ای، بسیاری از مردم اغلب به فواید سیب زمینی شک دارند. اما علم در این مورد چه می‌گوید؟ این مقاله برای شما روشن می‌کند که سیب‌زمینی چقدر می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد، علاوه‌بر بحث در مورد مشخصات تغذیه‌ای آن، دستور العمل‌های خوشمزه برای تهیه در خانه، و موارد دیگر به خواندن مقاله ادامه دهید.


انواع مختلف سیب زمینی چیست؟


آنچه که در عکس‌ می‌بینید سیب زمینی‌های کلاسیک هستند. آن‌ها برای پخت ایده آل هستند و همچنین به خوبی سرخ شده و پوره می‌شوند.

سیب زمینی انگشتی: سیب زمینی انگشتی شکل و اندازه‌ی کوچک دارند. آن‌ها به طور طبیعی باریک و کوچک هستند.

سیب زمینی قرمز: آن‌ها بافت مومی دارند، به همین دلیل است که گوشت آن‌ها در تمام مراحل پخت سفت می‌ماند. آن‌ها دارای پوست قرمز نازک هستند.

سیب زمینی سفید: حتی پس از پختن نیز شکل خود را به خوبی حفظ می‌کنند. آن‌ها یک افزودنی عالی به سالاد هستند زیرا پوست ظریف و نازک آن‌ها مقدار مناسبی بافت را اضافه می‌کند.

سیب زمینی زرد: پوست طلایی و گوشت زرد تا طلایی دارند. کباب کردنشان پوستی ترد به آن‌ها می‌دهد.

سیب زمینی بنفش: گوشتی مرطوب و سفت دارند و رنگی شاداب به سالاد می‌دهند. رنگ بنفش این نوع سیب زمینی به بهترین وجه با مایکروویو حفظ می‌شود.

شاید برای شما تاریخچه سیب زمینی جالب باشد.


تاریخچه سیب زمینی چیست؟


سیب زمینی برای اولین بار بین 5000 تا 8000 سال قبل از میلاد در پرو امروزی و شمال غربی بولیوی کشت شد. معرفی سیب زمینی باعث رشد جمعیت بیش از یک چهارم جمعیت جهان قدیم و شهرنشینی از 1700 تا 1900 بود. اما فقدان تنوع ژنتیکی، محصول سیب زمینی را در برابر بیماری آسیب پذیر کرد. در سال 1845، یک بیماری گیاهی به نام بلایت دیررس در ایرلند غربی و بخش‌هایی از ارتفاعات اسکاتلند گسترش یافت که منجر به خرابی محصول شد و در ایرلند موجب قحطی بزرگ شد. و خوب، تا سال 2014، تولید سیب زمینی در جهان از 380 میلیون تن گذشت.

آیا در مورد ارزش غذایی سیب زمینی می‌دانید؟

یک سیب زمینی کوچک حاوی حدود 30 گرم کربوهیدرات است. و یک فنجان پوره سیب زمینی حاوی حدود 214 کالری است. یک سیب زمینی پخته کوچک حاوی 129 کالری است و یک سیب زمینی کوچک برشته هم همینطور.


مزایای سلامتی سیب زمینی چیست؟


سیب زمینی سرشار از فیبر و پتاسیم است که به بیشتر فواید آن کمک می‌کند. آن‌ها به کاهش فشار خون و محافظت از قلب و حتی درمان التهاب و بیماری‌های ناشی از سرطان و روماتیسم کمک می‌کنند.

1. کاهش فشار خون

کاهش فشار خون سیب زمینی

تحقیقات نشان داده است که پوست سیب زمینی سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. یک سیب زمینی پخته با اندازه متوسط حدود 535 میلی گرم پتاسیم و فقط 17.3 میلی گرم سدیم دارد که تقریباً 15 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. سطوح بالای پتاسیم در خون باعث می‌شود کلیه‌ها نمک و آب بیشتری دفع کنند و این به کاهش فشار خون کمک می‌کند. در واقع، مصرف پتاسیم درست مانند مصرف یک دیورتیک است. همچنین مشخص شد که پتاسیم به عملکرد مطلوب قلب کمک می‌کند و با اعصاب و ماهیچه‌ها ارتباط برقرار می‌کند. در مطالعه دیگری عنوان شده که خوردن یک واحد سیب زمینی دو بار در روز باعث کاهش فشار خون می‌شود. سیب زمینی پخته و آب پز نیز قابل قبول است. تحقیقات همچنین نشان داده است که سیب زمینی حاوی مواد شیمیایی گیاهی خاصی است که مشابه مواد موجود در داروهای فشار خون است.

اما ذکر این نکته ضروری است که همه این‌ها به طرز تهیه سیب زمینی بستگی دارد. سالم‌ترین راه برای خوردن سیب‌زمینی این است که ابتدا آن را در مایکروویو بدون روغن، چربی و غیره بپزید. همچنین سرخ کردن آن نیز ممنوع است زیرا این فرآیند آن را در دمای بالایی قرار می‌دهد که مواد مغذی موجود در آن را از بین می‌برد.

با این حال، ما از شما می‌خواهیم قبل از آن که این ماده غذایی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید (اگر مشکلات فشار خون بالا دارید) با پزشک خود مشورت کنید. از آنجا که در یک مطالعه بیان شده است که تأثیر سیب‌زمینی بر فشار خون بالا نامشخص است و ممکن است پتاسیم بالایی داشته باشد، اما کربوهیدرات‌های گلیسمی بالایی نیز دارد.

2. بهبود سلامت قلب

سیب زمینی بهبود سلامت قلب

سیب زمینی حاوی کلسترول نیست، که خبر خوبی است. و حاوی فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های C و B6 هستند که همگی برای سلامت قلب عالی هستند. فیبر موجود در سبزیجات به کاهش سطح کلسترول اضافی در خون کمک می‌کند. و پتاسیم از قلب نیز محافظت می‌کند. یک مطالعه با بیان اینکه مصرف 4069 میلی گرم پتاسیم در روز خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی را تا 49 درصد کاهش می‌دهد.

بر طبق مطالعات، مصرف فیبر بیشتر (به ویژه سیب زمینی) خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. اما سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی بالایی است و یک جنبه منفی در مورد سلامت قلب می‌باشد. و اگرچه سیب‌زمینی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده (فیبر) است، اما آن‌هایی که در غلات کامل یافت می‌شوند به آن‌هایی که در غذاهای نشاسته‌دار مانند سیب‌زمینی هستند ترجیح داده می‌شوند.

3. پیشگیری از سرطان

سیب زمینی پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده است که خوردن سیب زمینی باعث سرطان نمی‌شود، مگر اینکه آن را سرخ کرده بخورید. بنابراین، اگر این تصور را داشته‌اید که سیب زمینی ممکن است باعث سرطان شود، خوب، آرامش داشته باشید. آب پز کردن، له کردن یا حتی پختن سیب زمینی آن را بسیار مفید است. سرخ کردن سیب زمینی منجر به سنتز یک ماده شیمیایی به نام آکریل آمید شده و باعث سرطان می‌گردد.

طبق مطالعات به عمل آمده، سیب زمینی علاوه‌بر اینکه باعث سرطان نمی‌شود، حتی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. و این را می‌توان به محتوای ویتامین C در سیب زمینی نسبت داد. زنانی که بیش از 60 میلی گرم در روز ویتامین C مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که هیچ مکملی مصرف نمی‌کنند، 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.  همچنین مشخص شد که سیب زمینی بنفش پخته خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. محققان مشاهده کرده بودند که عصاره سیب زمینی پخته مانع از گسترش سلول‌های بنیادی سرطان روده بزرگ می‌شود و حتی در برخی موارد آن‌ها را کاملاً از بین می‌برد.

4. بهبود سلامت مغز

سیب زمینی بهبود سلامت مغز

سیب زمینی حاوی آلفا لیپوئیک اسید است، کوآنزیمی که به سلامت مغز کمک می‌کند. نشان داده بود که این اسید نقص حافظه در آلزایمر را بهبود می‌بخشد و حتی در برخی از بیماران زوال عقلی را کاهش می‌دهد.

همچنین مشخص شد که سیب زمینی به درمان افسردگی کمک می‌کند. آن‌ها می‌توانند بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز که مسئول مدیریت سطح خلق و خو هستند، تأثیر بگذارند و جالب اینکه این‌ها همان انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که توسط داروها هدف قرار می‌گیرند. خوردن یک سیب زمینی ساده قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند به بدن شما کمک کند تا احساسات و خلق و خوی شما را تنظیم کند. فقط مطمئن شوید که سیب زمینی تنها چیزی نباشد که می‌خورید.

5. تقویت استحکام استخوان‌ها

سیب زمینی تقویت استحکام استخوان‌ها

طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، منیزیم و پتاسیم موجود در سیب زمینی به سلامت استخوان کمک می‌کند. این دو ماده معدنی می‌توانند از تحلیل استخوان در مردان و زنان جلوگیری ‌کند.

6. کاهش التهاب

سیب زمینی کاهش التهاب

به گفته بنیاد آرتریت، سیب زمینی‌های زرد و بنفش  التهاب را کاهش می‌دهند. این به معنای محافظت در برابر آرتریت و روماتیسم است.

طبق مطالعه دیگری، گلیکوآلکالوئیدهای موجود در سیب زمینی (ترکیبات تلخ موجود در سبزیجات) و عصاره پوست سیب زمینی دارای اثرات ضد التهابی هستند. با این حال، این مطالعه لزوم بررسی بیشتر را قبل از استفاده از سبزیجات برای اهداف درمانی بیان می‌کند. سیب زمینی حاوی ترکیباتی به نام آنتوسیانین است که فواید ضد التهابی نیز دارد. آن‌ها به ویژه در درمان التهاب روده موثر هستند. سیب زمینی استرس اکسیداتیو و التهاب روده را در کولیت موش (کولیت در موش) سرکوب می‌کند.

طبق یک مطالعه که توسط محققان آمریکایی به عمل آمده است، مصرف سیب زمینی آسیب‌های التهابی را در مردان تغییر می‌دهد.

ویتامین C موجود در سیب زمینی نیز در درمان افسردگی نقش دارد. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان است و به جلوگیری از آسیب سلولی به ویژه سلول‌های مغز کمک می‌کند.

7. کمک به هضم

سیب زمینی کمک به هضم

مقدار زیادی کربوهیدرات موجود در سیب زمینی به سوخت واکنش‌های بدن برای فرآیندهای مختلف کمک می‌کند که یکی از آن‌ها هضم غذا است یک سیب زمینی پخته 12 درصد از RDA را به شما ارائه می‌دهد. فیبر به هضم کمک می‌کند. بیشتر فیبر موجود در سیب زمینی در پوست آن است و نشاسته موجود در سیب زمینی مدفوع را حجیم می‌کند زیرا غیر قابل هضم است.

سیب زمینی اسهال را از بین می‌ببرد. مصرف کالری و کربوهیدرات در هنگام اسهال به احیای سریع سطح انرژی کمک می‌کند و سرعت بهبود را افزایش می‌دهد. سیب زمینی سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که در هنگام اسهال تا حد زیادی از دست می‌رود. و از آنجایی که سیب زمینی ماده غذایی ملایمی است، در مقایسه با غذاهای چرب یا تند، احتمال تشدید علائم شما بسیار کمتر است.

اما منظور ما از سیب زمینی فقط انواع پخته یا آب پز یا پوره شده است و نه چیپس یا سیب زمینی سرخ شده آن‌ها فقط اوضاع را بدتر می‌کنند. یک کیسه چیپس سیب زمینی حاوی حدود 120 گرم کربوهیدرات است.

8. تقویت ایمنی بدن

سیب زمینی تقویت ایمنی بدن

تحقیقات نشان می‌دهد که سیب زمینی‌های رنگدانه‌دار نیز می‌توانند اثرات مفیدی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سیب زمینی ممکن است لکوسیت‌هایی را که در بدن انسان به دلیل التهاب یا زمانی که فرد بیمار است تولید می‌شود، کاهش دهد.

9. کمک در مدیریت وزن

سیب زمینی کمک در مدیریت وزن

یک سیب زمینی ساده یک غذای سیرکننده است و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. بنابراین اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، سیب زمینی کمک می‌کند. نگران نباشید! لازم نیست همیشه سیب زمینی را ساده بخورید تا وزن خود را کنترل کنید. می‌توانید روی سیب زمینی سفید پخته شده مقداری بروکلی بخارپز شده بزارید و مقداری پنیر کم چرب روی آن بپاشید. یک وعده غذای سیر کننده و خوشمزه!

10. کمک به کاهش کلسترول خون

سیب زمینی کمک به کاهش کلسترول خون

خواص کاهش دهنده کلسترول سیب زمینی از محتوای فیبر آن ناشی می‌شود. این ماده غذایی منبع خوبی از فیبرهای محلول و نامحلول است و به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. توجه به این نکته مهم است که بیشتر فیبر مفید سیب زمینی در پوست آن نهفته است و حذف آن به سادگی به معنای حذف فیبر است. همچنین، سیب زمینی به تنهایی می‌تواند کلسترول را کاهش دهد به شرطی که آن‌ها را سرخ نکنید یا چیزهایی که به کلسترول کمک می‌کند اضافه نکنید. پختن سیب زمینی‌ها و اضافه کردن مقداری روغن زیتون روی آن یک میان وعده غذایی عالی است. طبق یک مطالعه، سیب زمینی مانع از دریافت غذا می‌شود. کنسانتره مهارکننده‌های پروتئاز استخراج شده از سیب زمینی باعث کاهش مصرف غذا و افزایش وزن می‌شود و از سوی دیگر، سیب زمینی منجر به افزایش وزن سالم می‌شود. از آنجایی که سبزیجات نشاسته‌ای دارای کالری بالایی هستند، مصرف آن‌ها در مقادیر طبیعی منجر به افزایش وزن پایدار و سالم شود.

11. کاهش علائم قبل از قاعدگی

سیب زمینی کاهش علائم قبل از قاعدگی

طبق یک مطالعه، نوشیدن آب سیب زمینی به کاهش علائم PMS کمک می‌کند. کربوهیدرات‌های موجود در آب میوه به افزایش سطح تریپتوفان، اسید آمینه‌ای که تولید سروتونین را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند. سروتونین مسئول بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب است.

12. خواب را ارتقا می‌دهد

سیب زمینی خواب را ارتقا می‌دهد

پتاسیم موجود در سیب زمینی به عنوان یک شل کننده عضلات عمل می‌کند که منجر به خواب بهتر می‌شود.

13. به درمان اسکوربوت کمک می‌کند

سیب زمینی به درمان اسکوربوت کمک می‌کند

از آنجایی که سیب زمینی منابع خوبی از ویتامین C است، مطمئناً به درمان اسکوربوت کمک می‌کند.

14. سنگ کلیه را درمان می‌کند

سیب زمینی سنگ کلیه را درمان می‌کند

خوردن سیب زمینی (با توجه به این که سرشار از فیبر است) ممکن است سلامت کلی را بهبود بخشد و از عود سنگ کلیه جلوگیری کند. و از آنجایی که سیب زمینی همچنین سرشار از منیزیم است (و کلسیم کمی دارد، که بیش از حد آن منجر به سنگ کلیه می‌شود)، در پیشگیری از سنگ کلیه نقش دارد. با این حال، تحقیقات محدودی در این زمینه در دسترس است.


فواید سیب زمینی برای پوست چیست؟


پوست سیب زمینی و حتی آب سیب زمینی سلامت پوست شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. ماسک صورت یا صورت سیب زمینی به درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی مانند لکه‌‌های تیره کمک می‌کند. این ماده غذایی برای سفید شدن پوست به همان اندازه خوب عمل می‌کند.

15. حلقه های تاریک اطراف چشم را حذف می‌کند

سیب زمینی حلقه های تاریک اطراف چشم را حذف می‌کند

استفاده از سیب زمینی زیر چشم به رفع سیاهی زیر چشم کمک می‌کند. و این روشی است که شما این کار را انجام می‌دهید.

سیب زمینی خام را پوست بگیرید و به قطعات بزرگ و یکنواخت برش دهید.

آن‌ها را در یک پارچه تمیز بپیچید و حدود 20 دقیقه روی حلقه‌های تیره زیر چشم قرار دهید. چشمان خود را به آرامی با آب گرم بشویید.

این روش به شما کمک می‌کند تا از شر پف زیر چشم خلاص شوید.

16. درمان چین و چروک

سیب زمینی درمان چین و چروک

سیب زمینی در کاهش علائم پیری به ویژه چین و چروک به خوبی عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبزیجات، مانند ویتامین C، این کار را انجام می‌دهند. استفاده از سیب زمینی روی صورت معجزه می‌کند. فقط سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و له کنید و خمیر را روی پوست خود بمالید. بگذارید حدود 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

17. لکه‌های تیره را از بین می‌برد

سیب زمینی لکه‌های تیره را از بین می‌برد

سیب زمینی به از بین بردن لکه‌های تیره زیر چشم نیز کمک می‌کند. به این صورت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  • سیب زمینی‌های پوست گرفته را مخلوط کنید.
  • خمیر را روی صورت خود بمالید. حدود 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.
  • صورت خود را با آب تمیز و سرد بشویید.
  • برای بهترین نتیجه هر روز این کار را تکرار کنید.

همچنین می‌توانید از سیب زمینی برای از بین بردن لک و جوش استفاده کنید. به سادگی از آب سیب زمینی به عنوان شستشوی روزانه صورت استفاده کنید. این دارو همچنین ممکن است به درمان جوش کمک کند.

استفاده از سیب زمینی به عنوان پاک کننده نیز به از بین بردن لکه‌های تیره و سایر ناخالصی‌های روی پوست کمک کرده و برای پوست‌های چرب هم خوب عمل می‌کند. برای این منظور به یک خیار و یک سیب زمینی نیاز دارید.

این دو را به قطعات متوسط ​​برش دهید و حدود 20 ثانیه آن‌ها را با هم مخلوط کنید.

1 قاشق چایخوری جوش شیرین و مقداری آب به این مخلوط اضافه کنید. از آن برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید سپس با آب معمولی بشویید.

18. آفتاب سوختگی را درمان می‌کند

سیب زمینی آفتاب سوختگی را درمان می‌کند

این ماده غذایی برای درمان آفتاب سوختگی به خوبی عمل می‌کند. فقط برش‌های سیب زمینی سرد را روی نواحی آسیب دیده پوست خود قرار دهید. بگذارید حدود 20 دقیقه روی آن‌ها بماند و بردارید. همچنین می‌توانید آب سیب زمینی را روی محلی که آفتاب سوخته شده بمالید. انجام این کار به شما احساس خنکی می‌دهد و حتی آفتاب سوختگی شما را کاهش می‌دهد.

19. به روشن شدن پوست کمک می‌کند

سیب زمینی به روشن شدن پوست کمک می‌کند

آیا می‌دانستید که سیب زمینی یک عامل روشن کننده طبیعی پوست است؟ این کاری است که می‌توانید با سیب زمینی انجام دهید:

یک سیب زمینی خام را رنده کنید و ماسک را روی صورت خود بمالید. بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.

استفاده منظم از آن پوستی تمیز و درخشان به شما می‌دهد. از آب سیب زمینی و لیمو برای روشن کردن پوست خود به طور طبیعی استفاده کنید. ماسک لیمو سیب زمینی به عنوان یک سفید کننده ملایم عمل می‌کند و نتیجه مطلوبی به شما ارائه می‌دهد.

20. خشکی پوست را درمان می‌کند

سیب زمینی خشکی پوست را درمان می‌کند

اگر پوست خشکی دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آشپزخانه خود بروید. و یک عدد سیب زمینی و نصف قاشق چایخوری کشک بردارید.

  • سیب زمینی را رنده کنید و با کشک مخلوط کنید.
  • خمیر را روی صورت خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند.
  • با آب معمولی بشویید.
  • این ماسک رطوبت پوست را جبران کرده و خشکی پوست را درمان می کند.

21.  لایه برداری پوست (حذف سلول‌های مرده پوست)

سیب زمینی لایه برداری پوست و حذف سلول‌های مرده پوست

به سادگی سیب زمینی‌های رنده شده و پوست گرفته را روی صورت خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. با آب تمیز بشویید. انجام منظم این کار به حذف سلول‌های مرده پوست و جوان سازی پوست شما کمک می‌کند.

22. بهبود سلامت کلاژن

سیب زمینی بهبود سلامت کلاژن

همانطور که قبلاً گفتیم سیب زمینی سرشار از ویتامین C است و ویتامین C وظیفه کلاژن‌سازی دارد. مصرف منظم سیب زمینی (البته به روشی سالم) به بهبود سلامت کلاژن کمک می‌کند.


فواید سیب زمینی برای مو چیست؟


سیب زمینی فواید مهمی برای مو نیز دارد. آن‌ها به کاهش سفیدی زودرس مو کمک می‌کنند و حتی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند هر دو شرایطی که حتی بر عزت نفس فردی تأثیر گذار است را دارند.

23. به درمان موهای خاکستری کمک می‌کند

سیب زمینی به درمان موهای خاکستری کمک می‌کند

تونیک موی سیب زمینی برای موهای شما معجزه کند و از سفیدی زودرس جلوگیری کرده و حتی آن را درمان می‌کند. طرز تهیه آن به این صورت زیر است:

پوست سیب زمینی را در یک قابلمه آب بجوشانید. سطح آب باید به اندازه‌ای باشد که پوست‌ها را بپوشاند.

پس از جوش آمدن، آب را در یک لیوان صاف کنید.

از این آب برای شستشوی موهای خود پس از شامپو استفاده کنید. آب پوست سیب زمینی رنگ طبیعی موهای شما را باز می‌گرداند.

پیروی از این روش برای هر شستشوی موی نتایج خوبی برای شما به همراه دارد. این یکی از کاربردهای پوست سیب زمینی است. برای این منظور، اگر در حال تهیه غذا با استفاده از این ماده غذایی هستید، از آب سیب زمینی معمولی آب پز نیز استفاده کنید.

24. جلوگیری از ریزش مو

سیب زمینی جلوگیری از ریزش مو

ماسک مو متشکل از سیب زمینی و عسل به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

سیب زمینی را پوست بگیرید و آب آن را بگیرید.

2 قاشق غذاخوری از این آب سیب زمینی را با 2 قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.

این مخلوط را روی ریشه موها بمالید و پوست سر خود را ماساژ دهید.

موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید و بگذارید چند ساعت بماند.

موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

برای بهترین نتیجه این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید.

چگونه سیب زمینی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

بیشتر مواد مغذی سیب زمینی در پوست آن است. از این رو، مصرف آن با پوست منطقی‌تر است. سیب‌زمینی را به سالاد بیافزایید یا از پوره سیب‌زمینی به عنوان صبحانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: این غذاها را بخورید تا دوران پیری سالم‌تری داشته باشید


دستور العمل‌های غذا با سیب زمینی؟


دستور العمل‌های غذا با سیب زمینی

دستور العمل‌های سیب زمینی هم خوشمزه و هم سالم هستند. با توجه به اینکه اکثر افراد آن را دوست دارند. تعدادی از محبوب‌ترین دستورالعمل‌ها عبارتند از چیپس BBQ خانگی، سیب زمینی رنگین کمانی بوداده، و فلفل و سیب زمینی شکم پر.

1. سیب زمینی سرخ شده رنگین کمانی

آنچه شما نیاز دارید:

  • 1 کیلو گرم سیب زمینی انگشتی رنگین کمانی، تمیز و نصف شده
  • 2 حبه سیر له شده
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • پوست لیمو 1 عدد
  • 1 قاشق غذاخوری گشنیز ریز خرد شده
  • 1 قاشق غذاخوری نمک

روش تهیه:

فر را با دمای 425 درجه فارنهایت گرم کنید. یک ورقه پخت را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

سیب زمینی‌ها را تمیز کرده و نصف کنید و در ظرفی بریزید. روی این سیب زمینی‌ها، پوست لیمو، روغن زیتون، حبه‌های سیر له شده و نمک را اضافه کنید.

سیب زمینی‌ها را به طور مساوی روی ورقه پخت ریخته و به مدت 15 دقیقه در فر قرار دهید.

آن‌ها را از فر خارج کرده و 10 دقیقه دیگر بپزید.

از فر خارج کنید و با گشنیز بپاشید.

2. فلفل و سیب زمینی شکم پر

آنچه شما نیاز دارید:

  • 4 عدد فلفل دلمه‌ای
  • 4/1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 2/1 قاشق چایخوری نمک
  • 3 عدد سیب زمینی بزرگ رنده شده
  • 1 عدد پیاز زرد رنده شده
  • نمک به مقدار لازم
  • 1 قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده
  • چند قطره سس فلفل تند
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • برای هر نصف فلفل 1 قاشق غذاخوری خامه ترش

روش تهیه:

فر را با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید.

فلفل‌ها را بشویید و از وسط نصف کنید.

آن‌ها را در فر قرار دهید و به مدت 10 دقیقه بپزید.

نمک، فلفل سیاه آسیاب شده، فلفل تند و روغن را اضافه کنید. خوب مخلوط کنید.

فلفل‌ها را از فر خارج کرده و آن‌ها را با مخلوط فیلینگ کاملاً پر کنید.

پس از اتمام کار، ظرف 15 دقیقه اول را با فویل آلومینیومی بپوشانید. فویل را بردارید. پخت را بدون پوشش در دمای 375 درجه فارنهایت حدود 40 دقیقه یا تا زمانی که سیب زمینی‌ها تمام شود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: 11 فایده شگفت انگیز رژیم موز و شیر

دستور العمل‌ها عالی هستند ولی …


در مورد حقایق سیب زمینی چه می‌دانید؟


  • یک فرد به طور متوسط در سال حدود 33 کیلوگرم سیب زمینی می‌خورد.
  • در سال 1995، سیب زمینی اولین سبزی بود که در فضا کشت شد.
  • بزرگترین سیب زمینی جهان حدود 3.8 کیلوگرم وزن داشت.
  • چین بزرگترین تولید کننده سیب زمینی در جهان است.
  • سیب زمینی حاوی سمی به نام سولانین است که می‌تواند به سطوح خطرناکی در سیب زمینی سبز برسد. در موارد نادر، آن‌ها ممکن است باعث سردرد، گرفتگی عضلات و اسهال شوند.
  • مصرف سیب زمینی در سراسر جهان از 30 میلیون تن در دهه 1960 به 165 میلیون تن در دهه 2000 افزایش یافت.

آیا استفاده دیگری از سیب زمینی وجود دارد؟


برای از بین بردن لکه‌های روی دست می‌توانید از سیب زمینی استفاده کنید. حتی مالیدن سیب زمینی روی صورت به شما در پاکسازی سریع آن کمک می‌کند.

همچنین از سیب زمینی برای از بین بردن کدر شدن ظروف نقره استفاده می‌کنند. سیب زمینی‌ها را بجوشانید، برای استفاده بیشتر کنار بگذارید و ظروف نقره خود را در آب جوش قرار دهید. بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن‌ها را بردارید و به طور معمول بشویید.

کفش‌های قدیمی را با استفاده از سیب زمینی ترمیم کنید. سیب زمینی‌ها را از وسط نصف کرده و قبل از اینکه لاک بزنید روی کفش‌های قدیمی خود بمالید این کار به آن‌ها درخشندگی بیشتری می‌دهد.

حالا میرسیم به مهم‌ترین بخش…


نحوه انتخاب و نگهداری سیب زمینی


هنگام خرید سیب زمینی، سیب زمینی‌هایی را انتخاب کنید که پوست صاف و سفت و بدون چشم و تغییر رنگ دارند.

از سیب زمینی‌هایی که پوست چروکیده یا پژمرده، نواحی تیره نرم، جوانه‌ها، بریدگی‌ها، کبودی‌ها و ته رنگ سبز دارند اجتناب کنید.

از سیب زمینی‌های سبز رنگ باید اجتناب شود زیرا حاوی آلکالوئیدهای سمی مانند سولانین هستند که در اثر قرار گرفتن در معرض نور تشکیل می‌شوند.

این آلکالوئید نه تنها طعم نامطلوبی ایجاد می‌کند، بلکه باعث ایجاد انبوهی از مشکلات سلامتی مانند افسردگی گردش خون و تنفس، اسهال و سردرد می‌شود.

سیب زمینی با جوانه نیز باید به دلیل قدیمی بودن آن‌ها اجتناب شود.

سیب زمینی‌های جدید باید برای آب پز و سالاد ترجیح داده شوند زیرا پوست نازک‌تری دارند و سفت‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: ویتامین‌های لازم برای کاهش وزن، اقدامات احتیاطی و نکات


روش صحیح نگهداری از سیب زمینی


نگهداری صحیح سیب زمینی نیز بسیار مهم است.

  • سیب زمینی باید در مکانی خنک، تاریک، خشک و دارای تهویه مناسب در دمای 40 درجه فارنهایت تا 45 درجه فارنهایت نگهداری شود. دماهای بالاتر یا حتی دمای اتاق باعث جوانه زدن و کم آبی آن‌ها می‌شود.
  • سیب زمینی را می‌توان در یک کمد سرد و تاریک یا زیرزمین نگهداری کرد.
  • آن‌ها نباید در معرض نور خورشید قرار گیرند زیرا نور باعث تشکیل سولانین سمی می‌شود.
  • آن‌ها را نباید در یخچال نگهداری کرد زیرا باعث می‌شود نشاسته آن‌ها به قند تبدیل شود و طعم شیرینی به آن‌ها بدهد.
  • علاوه‌بر این، آن‌ها را نباید در نزدیکی پیاز نگهداری کرد زیرا گازهایی که از آن‌ها متصاعد می‌شود باعث خراب شدن هر دو می‌شود.
  • سیب زمینی‌ها را باید در کیسه‌های کاغذی یا گونی نگهداری کنید.
  • ماندگاری سیب زمینی بالغ 2 ماه است. آن‌ها باید به طور مکرر بررسی شوند تا جوانه نزنند یا چروکیده و دور انداخته شوند زیرا ممکن است بر کیفیت دیگر سیب زمینی‌ها تأثیر منفی بگذارند.
  • سیب زمینی‌های جدید که فاسد شدنی‌تر هستند، تا یک هفته قابل نگهداری هستند.
  • سیب زمینی‌های پخته شده را می‌توان برای چند روز در یخچال نگهداری کرد، اما توصیه می‌شود آن‌ها را فریز نکنید زیرا بعد از گرم کردن دوباره آبکی می‌شوند.
  • سیب زمینی حاوی تقریباً 80 درصد آب است که از نشاسته جدا می‌شود و ظرف سیب زمینی را که دوباره گرم شده آبکی می‌کند.

نکاتی برای آشپزی و غذا خوردن دارید؟

سیب زمینی در دسته لذیذترین و سیر کننده‌ترین مواد غذایی قرار می‌گیرد. پوست آن‌ها نه تنها خوراکی است، بلکه منبع خوبی از فیبر غذایی است. بنابراین، آن‌ها را با پوست بپزید تا بیشترین ارزش غذایی را از این ماده غذایی دریافت کنید. سیب زمینی کالری بالایی دارد، اما در عین حال سالم و مفید است.

  • توصیه می‌شود سیب زمینی‌ها را درست قبل از پختن بشویید.
  • آن‌ها را باید زیر آب جاری سرد مالش دهید و هر گونه کبودی و چشم را  با چاقوی صاف کننده از بین ببرید.
  • اگر پوست آن‌ها را می‌کنید، می‌توانید این کار را با یک لایه بردار انجام دهید و فقط یک لایه نازک از پوست را بردارید تا مواد مغذی درست زیر پوست حفظ شود.
  • سیب زمینی‌های تمیز و بریده شده نباید در معرض هوا قرار گیرند تا تغییر رنگ ندهند.
  • اگر بلافاصله بعد از برش پختن آن‌ها مقدور نیست، باید آن را در ظرف آب سردی که کمی آبلیمو به آن اضافه کرده‌اید قرار دهید.
  • این کار از تیره شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند به حفظ شکلشان در طول پخت کمک می‌کند.
  • علاوه‌بر این، آن‌ها را نباید در قابلمه‌های آهنی یا آلومینیومی پخت و یا با چاقوی فولاد کربنی برش داد زیرا به فلزات خاصی حساس هستند که ممکن است باعث تغییر رنگ در آن‌ها شود.

ما چیزهای عالی در مورد سیب زمینی فهمیدیم. اما چیزهای نه چندان عالی نیز وجود دارد.


آیا عوارض جانبی سیب زمینی وجود دارد؟


سیب زمینی‌های آسیب دیده یا سبز یا دارای جوانه حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که منجر به سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، بی‌قراری و در موارد خاص حتی مرگ می‌شوند. مواد سمی موجود در چنین سیب‌زمینی‌هایی با پختن از بین نمی‌روند پس مراقب باشید و اگرچه سیب زمینی بدون لک و رسیده برای زنان باردار بی‌خطر است، اما در این مورد از سیب زمینی به عنوان دارو استفاده نکنید زیرا نمی‌دانیم چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

سیب زمینی به طرق مختلف برای شما مفید است. می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و سلامت قلب، مغز، استخوان، گوارش و کلیه را بهبود بخشد. همچنین ممکن است خطر سرطان و التهاب را کاهش دهد و ایمنی را تقویت کند. علاوه‌بر این، می‌تواند سلامت پوست و مو را تقویت کند. با این حال، مصرف سیب زمینی با جوانه یا آن‌هایی که سبز رنگ هستند ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. از این رو، برای احتیاط توصیه می‌شود. سیب زمینی را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. می‌توانید هر یک از دستور العمل‌های ذکر شده در بالا را امتحان کنید تا از سیب زمینی به شکل خوشمزه و سالم لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: 10 تا از فواید آب گوجه فرنگی برای پوست، مو و سلامت

مطالب مرتبط