12 ترفند برای نگهداری ریش و تقویت آن

12 ترفند برای نگهداری ریش و تقویت آن

11 تیر 1401

بلند یا کوتاه، پراکنده یا پرپشت وقتی صحبت از نگهداری ریش به میان می‌آید، طول و ضخامت آن ممکن است آنقدر که فکر می‌کنید مهم نباشد. این اوصاف، میزان نگهداری که باید انجام دهید به اهداف ریش شما بستگی دارد. عوامل مهم دیگر عبارتند از سرعت رشد و بافت موهای شما، سن و سلامت کلی که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در این مقاله، 12 باید و نبایدهای ضروری را برای حفظ سلامتی ریش‌هایی که به شدت ارزشمند هستند، پیدا خواهید کرد.


1. سعی کنید حداقل 2 تا 3 بار در هفته ریش خود را بشویید


ترفند برای نگهداری ریش و تقویت ریش

ممکن است ناگفته نماند که هیچ کس ریش کثیف را دوست ندارد. با این حال، نیازی به شستن روزانه ریش خود ندارید مگر این که سبیل‌های خود را در معرض گرد و غبار یا کثیفی زیادی قرار دهید، و آن‌ها را چسبناک یا کثیف کنید.

بنا به گفته، متخصصان پوست و مو، شستن ریش 2 یا 3 بار در هفته و حفظ سایر عادات خوب نظافت، می‌تواند ریش شما را تمیز نگه دارد.

رعایت بهداشت دست را به عنوان بخشی از تمیز و سالم نگه داشتن ریش توصیه می‌شود. هر چه دست‌های شما هنگام لمس ریش تمیزتر باشد، آلودگی و میکروب کمتری به موهای صورت شما منتقل می‌شود.


2. سبیل‌های خود را بیش از حد نشویید


وقتی صحبت از شستن ریش می‌شود آرام و ملایم این کار را انجام دهید.

به راحتی به ریش و پوست خود بپردازید:

با استفاده از شامپو به شستشوی ملایم ریش بپردازید و از شستن زیاد آن خودداری کنید.

اجتناب از شستشوی زیاد یا بیش از حد خشن می‌تواند باعث خشک شدن ریش و پوست زیر آن شود که منجر به خارش و سوزش می‌شود.


3. نوع پوست خود را در نظر بگیرید


ترفند برای نگهداری ریش و تقویت ریش

اجازه دهید نوع پوست شما را در حفظ ریش راهنمایی کند. در اینجا نحوه تعیین نوع پوست شما آمده است. به عبارت دیگر، اگر پوست چرب دارید، ممکن است ریش و صورت خود را بیشتر بشویید، اما اگر پوست شما نسبتاً خشک باشد به شست‌وشو کمتری نیاز دارید. همچنین در هنگام انتخاب محصولات مراقبت از ریش به نوع پوست خود دقت کنید. برای مثال، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است محصولات بدون عطر را انتخاب کنید. اگر مستعد آکنه هستید، ممکن است از روغن ریش اجتناب کنید.


4. ریش خود را مرطوب کنید


مرطوب کردن ریش گام مهمی در حفظ یک ریش سالم است زیرا به جلوگیری از تحریک و خشکی پوست و  مو کمک می‌کند. ریش خشک در برابر پوست احساس خاردار و زبری دارد. به علاوه، ممکن است ظاهری کدر داشته باشد و کنترل آن را سخت‌تر کند.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند حتی اگر پوست چرب یا آکنه‌ای دارید آن را مرطوب کنید. مطمئن باشید پوستتان به خاطر آن از شما سپاسگزار خواهد بود. در مورد نحوه مرطوب کردن ریش، بسته به نوع پوست خود از مرطوب کننده، نرم کننده یا روغن ریش استفاده کنید.


5. ریش خود را مرتب کوتاه کنید


ترفند برای نگهداری ریش و تقویت ریش

حتی اگر ریش رویاهای شما ریشی بلند، پرپشت و چیزی شبیه به گندالف است، از کوتاه کردن منظم آن سود خواهید برد.

پیرایش به شما کمک می‌کند:

  • شکل و طول ریش خود را حفظ کنید.
  • برای سالم نگه داشتن ریش موخوره را کوتاه کنید.
  • سبیل خود را فرم دهید.

بسیاری از افرادی که ریش دارند ترجیح می‌دهند سبیل را بالای لب نگه دارند، که نیاز به کوتاه کردن منظم دارد. در غیر این صورت، هر چند وقت یک‌ بار ریش خود را کوتاه می‌کنید و میزان برداشتن آن به سرعت رشد موهای شما شما بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، ریش خود را هر 4 هفته یکبار کوتاه کنید و اگر می‌خواهید اندازه ریش خود را حفظ کنید، هر 7 تا 10 روز یکبار کوتاه کنید.

اگر به راهنمایی در مورد شکل دادن و کوتاه کردن نیاز دارید، یک اصلاح حرفه‌ای ریش را در نظر بگیرید و سپس خطوط بعدی را در خانه دنبال کنید.


6. فراموش نکنید که به گردن خود کمی عشق نشان دهید


به احتمال زیاد موهای صورت از دور گردن رشد می‌کند.

در حالی که این کاملاً به شما بستگی دارد که ریش از چه قسمتی از گردن شروع ‌شود، اما اکثر آرایشگران می‌گویند که تقریباً دو انگشت بالای سیب گلو مناسب است.

تراشیدن زیر گلو کمک می‌کند تا ریش شما مرتب به نظر برسد و از ایجاد ریش جلوگیری می‌کند، بنابراین بخش مهمی از این روند است حتی اگر می‌خواهید ریش خود را بلند کنید.

پوست حساس این ناحیه را با استفاده از کرم، ژل یا روغن اصلاح کنید، همیشه از یک تیغه تیز برای به حداقل رساندن تحریک و موهای زیر پوستی استفاده کنید.


7. ابزار مناسب را برای کار انتخاب کنید


ترفند برای نگهداری ریش و تقویت ریش

اگر قصد دارید ریش خود را برای مدت طولانی نگه دارید، ممکن است بخواهید روی برخی از ابزارهای با کیفیت سرمایه گذاری کنید.

با این اوصاف، لازم نیست فقط برای حفظ ریش خود پول خرج کنید و نیازی به خرید هر ابزار پیرایش ریش در بازار نیست.


8. مراقبت از ابزار خود را فراموش نکنید


مراقبت مناسب از ابزار نظافت به جلوگیری از تجمع مو، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را در وضعیت خوبی نگه می‌دارد.

پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی همراه با ابزارهای پیرایش ریش معمولاً بهترین راه است. همچنین می‌توانید این نکات کلی را در نظر داشته باشید:

  • قبل از نگهداری تیغ‌ها را کاملاً بشویید و خشک کنید.
  • تیغ‌ها را هر 5 تا 7 بار اصلاح یا هر زمان که تیغ کند یا آسیب دیده به نظر می‌رسد عوض کنید.
  • موهای زائد را پس از استفاده از قیچی پاک کنید
  • شانه‌ها و برس‌های ریش را بشویید، آب اضافی را تکان دهید و اجازه دهید قبل از نگهداری در هوا کاملاً خشک شود. تیغ‌ها یا قیچی‌های آسیب دیده یا زنگ زده را دور بیندازید.
  • ابزار خود را در مکانی تمیز و خشک نگهداری کنید

9. محصولات مفید را انتخاب کنید


ترفند برای نگهداری ریش و تقویت ریش

ریش یک تجارت بزرگ است، بنابراین وقتی نوبت به انتخاب محصولاتی برای رشد و حفظ یک ریش سالم و مجلل می‌رسد، انتخاب‌های زیادی دارید.

در اینجا خلاصه‌ای از رایج‌ترین محصولات استفاده شده برای ریش و نحوه کمک آن‌ها آورده شده است:

صابون ریش، شامپوی ریش یا شستشوی ریش این محصولات به طور خاص برای شستن ریش و با در نظر گرفتن پوست صورت طراحی شده‌اند، معمولاً ملایم‌تر از صابون‌ها، شامپوها و شوینده‌های ساخته شده برای بدن هستند.

روغن ریش: روغن ریش به مرطوب و نرم شدن ریش شما کمک می‌کند، که می‌تواند به ویژه برای ریش‌های کم پشت یا کوتاه مفید باشد.

واکس ریش: می‌توانید روغن را با واکس ریش جایگزین کنید. بافت ضخیم‌تر و مومی‌تر این واکس تقریباً مانند یک نرم کننده عمل می‌کند تا ریش‌های بلندتر، پرپشت یا مجعد را شکل بدهد.

واکس سبیل: اگر می‌خواهید با شکل سبیل خود کمی سرگرم شوید، واکس سبیل می‌تواند به شما کمک کند تا آن را به حالت دهید و نگه دارید.


10. زیاده‌روی نکنید


هنگام استفاده از محصولات ریش، کمتر تقریباً همیشه بهتر است.

مصرف بیش از حد محصول می‌تواند سبیل‌های شما را سنگین کند و حس و ظاهری چرب به آن‌ها بدهد. علاوه‌بر این، استفاده بیش از حد از هر محصول مراقبت از پوست به طور بالقوه منافذ شما را مسدود می‌کند و باعث ایجاد جوش و سوزش شود.

برای بهترین نتایج، همیشه پیروی از دستورالعمل‌های سازنده روی برچسب محصول کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور باید ریش‌تان را اصلاح کنید


11. به بدن خود عشق نشان دهید!


ترفند برای نگهداری ریش و تقویت ریش

برای پایه‌گذاری یک ریش حماسی، باید از بدن خود در داخل و خارج مراقبت کنید.

این نکات به شما کمک می‌کند بدن و ریش خود را سالم نگه دارید:

از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید تا مقدار توصیه شده ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای سلامتی بهینه دریافت کنید.

سعی کنید هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید. خواب کم می‌تواند بر تولید تستوسترون تأثیر بگذارد که می‌تواند روی رشد موهای صورت تأثیر بگذارد.

راه‌هایی برای مدیریت استرس خود بیابید، زیرا استرس باعث افزایش ریزش مو می‌شود و ریش گذاشتن را سخت‌تر کند.

اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. سیگار ممکن است با آسیب رساندن به فولیکول‌های مو و DNA و کاهش جریان خون در فولیکول‌های مو باعث ریزش مو شود.


12. فراموش نکنید که پوست زیر ریش خود را چک کنید


اصلاح و نظافت ممکن است باعث بریدگی و زخم شود که باکتری‌ها را به جریان خون راه می‌دهد و احتمال عفونت را افزایش می‌دهد. پوست زیر ریش خود را به طور دوره‌ای به خاطر بریدگی و زخم چک کنید.

در حالی که این کار را انجام می‌دهید، توجه به سایر نگرانی‌های پوستی، مانند آکنه یا سوزش، هرگز ضرری ندارد. تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از بدتر شدن علائم، روال نظافت و مراقبت خود را مطابق با آن تغییر دهید.

کلام آخر

آیا به ریش خود متعهد هستید؟ فقط به یاد داشته باشید، کمی نگهداری کمک زیادی به رشد و حفظ شادابی و سلامت ریش می‌کند.

هیچ رویکرد صحیح واحدی برای نگهداری از ریش وجود ندارد، بنابراین برخی روش‌‌‌ها به شما کمک می‌کند تا یک روال مراقبت از ریش را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

بیشتر بخوانید: 20 مورد از بهترین مدل‌های ریش بلند برای مردان در سال 2022

 

مطالب مرتبط