بهترین درمان‌های خانگی برای اختلال رنگدانه‌های پوستی

بهترین درمان‌های خانگی برای اختلال رنگدانه‌های پوستی

23 خرداد 1401

قبل از اینکه به درمان‌های خانگی برای پیگمنت پوست بپردازیم، بیایید مسائلی مربوط به رنگدانه‌ی پوست بیاموزیم. اختلالات رنگدانه پوست بر سطوح ملانین (رنگدانه‌ی طبیعی) در پوست و رنگ طبیعی پوست شما تأثیر می‌گذارد. هر گونه تغییر در رنگدانه‌های پوست ممکن است رنگ پوست شما را روشن یا تیره کند. ملاسما، کک و مک، ویتیلیگو، خال‌های رنگدانه‌ای چند نمونه از مشکلات رنگدانه هستند.

هایپرپیگمانتاسیون بیشتر در اثر آسیب نور خورشید ایجاد می‌شود. با این حال، ممکن است نشان دهنده‌ی شرایط زمینه‌ای یا ایجاد شده به دلیل عوارض جانبی دارو باشد. اگر به دلیل مراقبت نادرست از پوست و آسیب‌های ناشی از نور خورشید دچار هایپرپیگمانتاسیون شده‌اید، ممکن است برخی از درمان‌های خانگی را برای از بین بردن این مشکلات رنگدانه‌ای امتحان کنید. در حالی که ممکن است به اندازه‌ی درمان‌های پزشکی مؤثر نباشند، اما ممکن است نتایج را به تدریج مشاهده کنید. به خواندن این مقاله ادامه دهید.


رنگدانه‌ی پوست چیست؟


رنگدانه رنگ طبیعی پوست است. این مشکل رایج که در آن لکه‌های تیره روی پوست شما ایجاد می‌شود را هم مردان و هم زنان با آن مواجه هستند. علت آن ملانین اضافی است، رنگدانه‌ای که رنگ طبیعی به شما می‌دهد. هنگامی که این رنگدانه در پوست رسوب ایجاد می‌کند، باعث ایجاد رنگدانه (یا هیپرپیگمانتاسیون) می‌شود.

توجه: همه‌ی رنگدانه‌ها بی‌ضرر نیستند. برخی ممکن است نشانه‌ی یک بیماری زمینه‌ای باشند. در صورت مشاهده‌ی هرگونه تغییر رنگ پوست با پزشک مشورت کنید.

انواع مختلفی از رنگدانه‌های پوست وجود دارد؛ برخی ممکن است به درمان پاسخ دهند و برخی ممکن است پاسخ ندهند. رایج‌ترین انواع رنگدانه‌های پوست در بخش زیر مورد بحث قرار گرفته است.


انواع رنگدانه‌های پوست


لکه‌های پیری یا لنتی‌ژینوز خورشیدی (لکه‌های کبدی): این‌ها شایع‌ترین نوع رنگدانه‌های پوست هستند و به دلیل آسیب‌های ناشی از نور خورشید ایجاد می‌شوند. آن‌ها در مناطقی که اغلب در معرض نور خورشید هستند یافت می‌شوند.

ملاسما یا کلواسما: این لکه‌ها با لکه‌هایی مشابه لکه‌های پیری مشخص می‌شوند اما ناحیه‌ی وسیعی از پوست را می‌پوشانند. این لکه‌ها بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال، در دوران بارداری، هورمون‌ها ممکن است باعث تولید بیش از حد ملانین شوند و همچنین باعث تیره شدن پوست شوند.

کک و مک (Ephelides): این کک و مک در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. آن‌ها به صورت نقاط و لکه‌های ریز در ناحیه‌ی صورت و شانه‌ی شما ظاهر می‌شوند.

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH): این وضعیتی است که در آن پوست شما در نتیجه‌ی آسیب، سوختگی، آکنه یا درمان شیمیایی تهاجمی، دارای علائم یا لکه‌هایی می‌شود که به آن هیپوپیگمانتاسیون نیز می‌گویند.

همچنین ممکن است با اختلالات رنگدانه‌ی پوستی مانند:

ویتیلیگو: این یک بیماری خود ایمنی است و علل آن هنوز ناشناخته است. ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولید کننده ملانین) کار خود را متوقف می‌کنند و باعث ایجاد لکه‌های کوچک روی پوست شما می‌شوند. این عارضه می‌تواند بر روی یک یا همه‌ی اعضای بدن شما تأثیر بگذارد.

آلبینیسم: این یک اختلال ژنتیکی است؛ و افراد مبتلا به آلبینیسم به اندازه‌ی کافی ملانین تولید نمی‌کنند و در نتیجه رنگدانه‌های کمی در بدنشان ایجاد می‌شود یا اصلا رنگدانه‌ای تولید نمی‌شود.

چه چیزی باعث اختلال در رنگدانه‌های پوست می‌شود؟

اشعه ماوراء بنفش بزرگترین عاملی است که باعث تولید بیش از حد ملانین می‌شود. با این حال، آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش بلافاصله قابل مشاهده نیست. بنابراین، اگر اخیراً رنگدانه روی صورت خود ایجاد کرده‌اید، به احتمال زیاد نتیجه‌ی آسیبی است که حدود یک دهه پیش به پوست شما وارد شده‌ است.

اگر تمام عمرتان از کرم ضد آفتاب استفاده کرده‌اید اما هنوز مشکل در رنگدانه‌های پوست را تجربه می‌کنید، گیج نشوید. عوامل دیگری که ممکن است باعث ایجاد رنگدانه پوست شوند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری (ملاسما)
  • بثورات پوستی (روزاسه، پسوریازیس، اگزما، درماتیت تماسی)
  • عفونت‌های پوستی (آکنه، کرم حلقوی، تینه آ ورسیکالر، کاندیدیازیس)
  • شرایط پزشکی (لوپوس، سیانوز، دیابت درمان نشده یا تشخیص داده نشده)
  • برخی از سرطان‌های پوست نیز می‌توانند باعث ایجاد رنگدانه‌های پوستی شوند، مانند کراتوز اکتینیک، کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال و ملانوم.

در صورت مشاهده‌ی هرگونه تغییر در رنگ پوست ضروری است که با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه بیشتر لکه‌ها و هایپرپیگمانتاسیون بی‌ضرر هستند و عمدتاً به دلیل سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا سهل انگاری ایجاد می‌شوند، اما ممکن است نشان‌دهنده‌ یک مشکل پزشکی نیز باشند. قبل از انتخاب داروهای خانگی برای رنگدانه و لکه‌های پوست، باید بدانید که چه نوع هایپرپیگمانتاسیون است و چه چیزی باعث آن شده ‌است.

اگر رنگدانه‌ها و لکه‌های پوستی شما بی ضرر هستند و می‌خواهید ظاهر آن‌ها را به سرعت کاهش دهید، پزشک ممکن است لایه برداری شیمیایی با اسیدهایی مانند اسید لاکتیک، گلیکولیک، سالیسیلیک یا اسید سیتریک را پیشنهاد کند. همچنین می‌توانید درمان‌های خانگی برای رنگدانه‌های پوست را امتحان کنید که می‌توانند به محو شدن لکه‌ها کمک کنند.

بیشتر بخوانید: هفت روش لایه بردار پوست درخانه

درمان‌های خانگی برای رنگدانه‌های پوست:


1. سرکه سیب


سرکه سیب

سرکه سیب حاوی ترکیبات پلی فنلی است که فواید سلامتی مختلفی را ارائه می‌دهد. این ترکیبات ممکن است برای پوست نیز مفید باشند. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که ACV ممکن است در مدیریت رنگدانه و سایر مشکلات پوستی مفید باشد. با این حال، هیچ دلیل علمی برای اثبات این اثرات وجود ندارد.

روش استفاده: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و آب را در ظرفی مخلوط کنید (بسته به ناحیه‌ی درمان، از هر دو به اندازه‌ی مساوی استفاده کنید). یک سواب پنبه‌ای را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. بگذارید 3 دقیقه یا تا زمانی که کاملاً خشک شود روی آن بماند. آن را با آب ولرم بشویید. دو بار در روز تکرار کنید.


2. آلوئه‌ورا


آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا حاوی یک ماده‌ی فعال به نام آلوئین است که خاصیت روشن کنندگی پوست دارد.

روش استفاده: 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تازه و 1 قاشق چایخوری عسل را در یک کاسه مخلوط کنید. بگذارید مخلوط به مدت 5-10 دقیقه بماند. آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و بگذارید خشک شود سپس با آب ولرم بشویید.


3. چای سبز


چای سبز

تیروزیناز آنزیمی است که در بدن شما یافت می‌شود و مسئول رنگدانه است. مشخص شده‌ است که عصاره‌ی چای سبز تیروزیناز قارچ را مهار می‌کند (در شرایط آزمایشگاهی) که ممکن است اثر رنگدانه‌ای داشته‌ باشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن مورد نیاز است.

روش استفاده: یک چای سبز کیسه‌ای را در یک فنجان آب داغ خیس کنید و صبر کنید تا خنک شود. چای کیسه‌ای را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.


4. لیمو


لیمو

لیمو به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای رنگدانه‌های پوست در نظر گرفته می‌شود. لیمو یک عامل سفید کننده‌ی قوی است و خاصیت روشن کنندگی پوست دارد. در بسیاری از فرمول‌های روشن کننده پوست مانند لوسدرم و ملادرم استفاده می‌شود. با این حال، آب لیمو می‌تواند پوست حساس را تحریک کند، بنابراین قبل از استفاده از آن، یک آزمایش پچ روی بازوی خود انجام دهید. همچنین پس از استفاده از این دارو حتما از ضد آفتاب استفاده کنید زیرا آب لیمو می‌تواند پوست شما را حساس به نور کند.

روش استفاده: یک قاشق غذاخوری آب لیمو رقیق شده را با یک قاشق چایخوری عسل ارگانیک مخلوط کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و 15 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.


5. پیاز قرمز


پیاز قرمز

پیاز قرمز اغلب در کرم‌های روشن کننده استفاده می‌شود. مطالعه‌ای که روی قارچ تیروزیناز انجام شد نشان داد که پوست پیاز قرمز حاوی موادی است که پتانسیل مواد آرایشی سفید کننده پوست را دارند.

روش استفاده: یک تکه پیاز قرمز را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. اجازه دهید 10 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. درمان را دو بار در روز تکرار کنید.


6. عصاره‌ی شیرین بیان


عصاره‌ی شیرین بیان

شیرین بیان حاوی گلابرین، یک فلاونوئید پلی فنولیک است که به جلوگیری از رنگدانه‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند و اثر ضد التهابی دارد. با این حال، مطالعات بیشتری برای ایجاد خاصیت رنگ‌زدایی مورد نیاز است.

روش مصرف: 4 تا 5 ریشه شیرین بیان را در آب بجوشانید. بگذارید مایع خنک شود و آن را در یک بطری اسپری صاف کنید. آن را به صورت مه پاش دو بار در روز بمالید.

توجه: عصاره‌ی شیرین بیان را در یخچال نگهداری کنید و در مدت 8 تا 10 روز از آن استفاده کنید.


7. شیر


شیر

شیر حاوی اسید لاکتیک است که در لایه برداری شیمیایی برای روشن و سفید شدن پوست استفاده می‌شود. همچنین مشخص شده ‌است که اسید لاکتیک می‌تواند برای درمان ملاسما نیز استفاده شود.

روش مصرف: شیر تازه را با یک سواب پنبه‌ای روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و بگذارید خشک شود. آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.


8. گوجه فرنگی


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که می‌تواند اثرات طولانی مدت آسیب نوری را کاهش دهد. از آنجایی که لکه‌ها و رنگدانه‌ها نیز پیامدهای طولانی مدت آسیب نوری هستند، گوجه فرنگی ممکن است به روشن شدن آن‌ها کمک کند.

روش استفاده: گوجه فرنگی را برش بزنید و روی لکه‌ها بمالید. بگذارید خشک شود. آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.


9. چای سیاه


چای سیاه

گفته می‌شود که عصاره‌ی چای سیاه اثر سفید کنندگی پوست دارد. یک مطالعه نشان داد که وقتی چای سیاه روی لکه‌های رنگدانه در خوکچه هندی اعمال می‌شود، از رشد ملانوسیت‌ها جلوگیری می‌کند و هیپرپیگمانتاسیون را کاهش می‌دهد.

روش مصرف: یک قاشق غذاخوری برگ چای را در آب بجوشانید. اجازه دهید آب خنک شود و آن را در یک کاسه صاف کنید. آن را با توپ‌های پنبه‌ای روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. دو بار در روز از آن استفاده کنید.


10. پوست پرتقال


پوست پرتقال

عصاره‌ی پوست پرتقال می‌تواند رسوب ملانین را کاهش دهد، لکه‌های تیره را محو کند و پوست شما را روشن کند. این مطالعه بر روی انسان انجام شد و هیچ یک از افراد دچار تحریک پوستی نشدند .

روش استفاده: پوست پرتقال را خشک و پودر کنید. پودر را با یک قاشق چایخوری آب لیمو رقیق شده و عسل مخلوط کرده و به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.


11. سیب زمینی


سیب زمینی

سیب زمینی حاوی آزلائیک اسید است که ممکن است به کاهش لکه‌ها و هایپرپیگمانتاسیون ناشی از آکنه و جوش کمک کند .

روش استفاده: سیب زمینی را برش بزنید و روی لکه‌ها بمالید. بعد از خشک شدن آن را بشویید. این روند را روزانه تکرار کنید.


12. روغن چوب صندل


روغن چوب صندل

روغن چوب صندل حاوی آلفا سانتالول است که به مهار تیروزیناز و رنگدانه‌های ناشی از UV و پیری کمک می‌کند.

نحوه استفاده: 2 تا 3 قطره روغن چوب صندل را با یک روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا بادام شیرین) مخلوط کرده و آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. از این یک بار در روز استفاده کنید.


13. عصاره توت


عصاره توت

عصاره‌ی توت به دست آمده از برگ‌های توت می‌تواند به افزایش رنگدانه کمک کند. مطالعات نشان داد که مواد فعال موجود در توت تولید ملانین و انتقال را مهار می‌کند. همچنین به عنوان یک جذب کننده‌ی گونه‌های اکسیژن فعال عمل می‌کند.

روش استفاده: برگ‌های توت را به مدت 3 تا 4 روز در روغن جوجوبا یا بادام شیرین قرار دهید و سپس روغن را به پوست خود بمالید. همچنین می‌توانید میوه توت له شده را روی پوست خود بمالید. ممکن است با گذشت زمان متوجه نتایج آن شوید.


14. عصاره‌ گل ارکیده


عصاره‌ گل ارکیده

عصاره ارکیده اثری مشابه ویتامین C برای بهبود هایپرپیگمانتاسیون دارد. مطالعه‌ای که بر روی 48 زن بین 30 تا 60 سال به مدت هشت هفته انجام شد، نشان داد که به بهبود ملاسما و لنتیگو سنیلیس کمک کرده و همچنین دارای اثرات سفید کننده پوست است.

روش استفاده: می‌توانید محصولاتی بخرید که حاوی عصاره ارکیده هستند، یا می‌توانید گلبرگ‌های ارکیده را به مدت نیم ساعت در آب داغ بپاشید، آن را در یک بطری اسپری نگه‌دارید و از آن به عنوان مه پاش استفاده کنید.

همه‌ی این موارد در مورد در نظر گرفتن درمان‌های خانگی برای تسکین رنگدانه‌های پوست بود. مواد طبیعی معمولاً عوارض جانبی عمده‌ای ندارند مگر اینکه به آن‌ها حساسیت داشته‌باشید یا پوست حساسی داشته‌ باشید. آن‌ها بی خطر هستند اما ممکن است برای نشان دادن نتایج زمان ببرد.

بیشتر بخوانید: 10 مزیت شگفت‌انگیز فیشال صورت برای داشتن پوستی درخشان

گزینه‌های درمانی پزشکی برای رنگدانه‌ها و لکه‌ها

درمانی که انجام می‌دهید بستگی به علت هایپرپیگمانتاسیون شما دارد. برخی از گزینه‌های درمانی رایج عبارتند از:

  • میکرودرم ابریژن
  • درمان نور پالسی شدید (IPL).
  • لایه برداری شیمیایی
  • لایه برداری با لیزر
  • سرما درمانی
  • کرم‌های موضعی (کورتیکواستروئیدها، هیدروکینون، رتینوئیدها و ویتامین C)

جلوگیری از تیرگی ناخواسته پوست اولین قدم برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون در آینده است. شما باید به خوبی از پوست خود مراقبت کنید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از اختلال رنگدانه‌های پوست رعایت کنید.

نکاتی برای جلوگیری از بیماری‌های پوست

1. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد لکه‌های خورشیدی، لکه‌های پیری، لکه‌های تیره و هایپرپیگمانتاسیون می‌شود. استفاده از لوسیون ضد آفتاب را روی نواحی در معرض آن فراموش نکنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید سیستم تولید ملانین را فعال می‌کند و یک ضد آفتاب خوب به جلوگیری از آن کمک می‌کند.

2. از محصولات مراقبت از پوست ضد التهاب استفاده کنید

چه آکنه باشد و چه درماتیت، التهاب پوست علائمی از خود به جا می‌گذارد که پاک کردن آن‌ها سخت است و پوست شما را تیره می‌کند. با استفاده از محصولات مراقبت از پوست ضد التهاب، اجازه دهید پوست شما بهبود یابد.

3. غذای سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم و متعادل پوست و بدن شما را سالم نگه می‌دارد. بدن شما می‌تواند از ویتامین‌ها و مواد مغذی به دست آمده از رژیم غذایی برای شروع درمان استفاده کند.

عوامل مختلفی باعث ایجاد رنگدانه‌ی پوستی می‌شود. اما درمان‌های خانگی برای رنگدانه‌های پوست این موضوع را کمتر آشکار می‌کند و ظاهر لکه‌های رنگدانه را بهبود می‌بخشد. برای درمان این مشکل پوستی می‌توانید از آلوئه‌ورا، سرکه سیب، پیاز قرمز، چای سبز، لیمو، شیر، گوجه فرنگی، چای سیاه، عصاره شیرین بیان، پوست پرتقال، روغن چوب صندل، توت یا عصاره گل ارکیده استفاده کنید. علاوه‌بر این، رعایت چند نکته‌‌‌‌‌‌‌ی پیشگیرانه، مانند استفاده از محافظت در برابر آفتاب، حفظ یک رژیم غذایی سالم، و استفاده از محصولات مراقبت از پوست ضد التهاب، به کاهش خطر رنگدانه پوست کمک می‌کند. هر یک از درمان‌های خانگی ذکر شده در بالا را امتحان کنید تا پوست خود را درخشان کنید!

بیشتر بخوانید: مزایای سفت کردن پوست فیبروبلاست پلاسما

مطالب مرتبط