انواع آکنه در اطراف دهان و نحوه مقابله با آن‌ها

انواع آکنه در اطراف دهان و نحوه مقابله با آن‌ها

17 خرداد 1401

آکنه می‌تواند در هر جایی از بدن شما از جمله دهان ایجاد شود. اگر متوجه آکنه در اطراف دهان خود شده‌اید، ممکن است به دلیل عوامل متعددی مانند لمس مکرر، عدم تعادل هورمونی، پاک نکردن محصولات آرایشی و اصطکاک باشد. با این حال، شما به راحتی می‌توانید آن را بهبود بخشید. این مقاله به بررسی عوامل ایجاد آکنه در اطراف دهان و نحوه مقابله با آن‌ها می پردازد.

در این مقاله می‌خوانیم:

  1. علل آکنه دراطراف دهان
  2. انواع برک آوت در اطراف دهان
  3. چگونه با آکنه دهان مقابله کنیم؟
  4. چه غذاهایی باعث ایجاد آکنه در اطراف دهان می‌شوند؟

علل آکنه دراطراف دهان


علل آکنه دراطراف دهان

آکنه زمانی رخ می دهد که آلودگی، ناخالصی‌ها، سموم و باکتری‌های مولد آکنه مانند P.acnes و S.aureus در منافذ پوست شما نفوذ کنند. معمولاً آکنه بیشتری را در ناحیه T خود (پیشانی، بینی، دهان و چانه) مشاهده می‌کنید زیرا این ناحیه غدد چربی بیشتری نسبت به بقیه قسمت‌های صورت دارد. کسانی که پوست چرب دارند بیشتر در معرض آکنه در اطراف ناحیه T خود هستند.

با این حال، اگر اغلب در اطراف دهان خود جوش می‌زنید، عوامل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد:

  1. تغییرات هورمونی: آکنه اطراف دهان می‌تواند به دلیل تغییر در سطح آندروژن ایجاد شود و باعث فعالیت بیش از حد غدد چربی گردد. ممکن است در طول قاعدگی، بارداری، ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا اگر دارویی مصرف می‌کنید که بر سطح هورمون تأثیر می‌گذارد، جوش‌های اطراف دهان خود را تجربه کنید.
  2.  باقی ماندن محصولات آرایشی روی پوست: استفاده از محصولات آرایشی می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های اطراف دهان شود. اگر محصولی حاوی مواد کمدوژنیک باشد، احتمال آکنه زدن بیشتر است. علاوه‌بر این، اگر محصولات آرایشی خود مانند فونداسیون، بالم لب و رژ لب را به درستی از روی پوست خود پاک نکنید، باقی ماندن آن‌ها روی پوست ممکن است باعث تجمع و مسدود شدن منافذ در نهایت ایجاد آکنه شود.
  3.  رژیم غذایی: اگرچه ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه هنوز در حال بررسی است، اما غذاهای متعددی باعث ایجاد جوش می‌شوند. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند سطح انسولین را افزایش می‌دهند و منجر به تغییرات زیادی در بدن در سطح سلولی می‌شود که ممکن است آکنه موجود را بدتر کند. غذاهای لبنی ممکن است تولید آندروژن را تحریک کرده و باعث تولید بیش از حد سبوم و آکنه شوند.
  4. اصطکاک: اگر عادت دارید که به طور مداوم اطراف دهان خود را لمس کرده و بخارانید، ممکن است دچار آکنه شوید. این نوع آکنه به مکانیسم آکنه معروف است و در اثر اصطکاک ایجاد می‌شود. استفاده از ماسک و بندهای کلاه ایمنی اغلب باعث اصطکاک می‌شود. علاوه‌بر این، اگر ماسک خود را عوض نکنید یا بندهای کلاه خود را تمیز نکنید، می‌توانند منافذ نزدیک دهان شما را مسدود کنند، کثیفی و میکروب‌ها را به دام بیاندازند و باعث آکنه شوند.
  5. اصلاح: استفاده از تیغ صورت وپودر موبر برای از بین بردن موهای اطراف دهان احتمال تحریک پوست‌های حساس و ایجاد آکنه را دارند.
  6.  تلفن همراه: آیا عادت دارید که تلفن همراه را روی گونه و دهان خود فشار بدهید و صحبت کنید؟ اگر جواب بله است، باید بگوییم که ممکن است یکی از دلایل آکنه اطراف دهان باشد.

یک مطالعه نشان می‌دهد که تماس با تلفن همراه در حین صحبت می‌تواند باعث ایجاد ضایعات غیر التهابی و التهابی (پاپول، پوسچول و ندول) شود. و آکنه موجود را بدتر کند و باعث ایجاد جوش‌های جدید شود. سطح تلفن همراه، حاوی میکروب‌ها و باکتری‌هایی است که ممکن است هنگام صحبت کردن به پوست شما منتقل شود.

ممکن است ضایعات التهابی و غیر التهابی را در اطراف دهان خود تجربه کنید. بیایید به انواع جوش‌هایی که معمولاً در ناحیه اطراف لب شما ایجاد می‌شود نگاهی بیندازیم.

بیشتر بخوانید: از چاله چوله‌‌های صورت‌تان خلاص شوید!


انواع برک آوت در اطراف دهان


انواع برک آوت در اطراف دهان.

 

1. کومدون

آیا متوجه برجستگی‌های گوشتی رنگ در اطراف دهان خود شده‌اید؟ این برجستگی‌ها کومدون نام دارند و شکل اولیه آکنه هستند. این کومدون‌ها می‌توانند باز (به نام جوش‌های سرسیاه) یا بسته (معروف به سرسفید) باشند. آکنه کومدونال باعث می‌شود پوست ناهموار و زبر به نظر برسد.

2. پوسچول و پاپول

آکنه‌های التهابی و دردناک هستند. پاپول‌ها و پوسچول‌ها برآمدگی‌های برجسته با سرهای پر از چرک هستند. آن‌ها ممکن است ابتدا به صورت برآمدگی‌های قرمز و ملتهب ظاهر شوند و بعداً چرک ایجاد کنند. آن‌ها ضایعات عمیق هستند و همچنین ممکن است آثار و اسکارها را از خود به جای بگذارند.

یکی دیگر از بیماری‌های پوستی که اغلب به عنوان جوش‌های اطراف دهان اشتباه گرفته می‌شود، درماتیت اطراف دهان است. به گفته آکادمی پوست آمریکا، این دانه‌های قرمز مانند جوش‌های آکنه هستند و باعث خارش و احساس سوزش می‌شوند. درماتیت پریوریال در اطراف دهان ایجاد می‌شود و همچنین ممکن است در نزدیکی چشم و بینی ظاهر شود. این وضعیت نیاز به درمان متفاوتی دارد. اگر متوجه قرمزی و جوش در اطراف دهان خود شدید، فوراً با متخصص پوست مشورت کنید.

در حالی که درمان آکنه نیاز به مراقبت پزشکی دارد و ممکن است مجبور شوید هم داروهای خوراکی و هم داروهای موضعی مصرف کنید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای تسکین و آرام کردن ضایعات انجام دهید. اگر جوش‌های خفیف تا متوسط دارید، نکات زیر را برای بهبود آن‌ها دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: عوامل جوش های سر سیاه


چگونه با آکنه اطراف دهان مقابله کنیم


چگونه با آکنه اطراف دهان مقابله کنیم

1. روال صحیح پاکسازی را دنبال کنید

یک روتین خوب مراقبت از پوست، احتمال باقی ماندن محصولات آرایشی و بهداشتی روی صورت را از بین می‌برد. شستن صورت دو بار در روز و دنبال کردن آن با تونر و مرطوب کننده مراقبت اولیه مورد نیاز پوست را فراهم می‌کند. در پایان روز تمام آرایش خود را پاک کنید.

2. از اسید سالیسیلیک OTC یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید

اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید ترکیبات OTC اثبات شده‌ای هستند که به مدیریت آکنه خفیف و متوسط کمک می‌کنند. می‌توانید از شوینده‌های صورت، کرم‌های شب و سرم‌های حاوی این دو ماده استفاده کنید. اسید سالیسیلیک فرآیند لایه برداری طبیعی پوست را تشویق می‌کند، در حالی که بنزوئیل پراکسید یک عامل کراتولیتیک است و لایه بالایی پوست را لایه برداری می‌کند تا آکنه را به حداقل برساند.

3. از محصولات تجویزی رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدهای موضعی تشکیل کومدون را به حداقل می‌رساند و از آکنه جلوگیری می‌کند. برای آکنه‌های خفیف تا متوسط، می‌توانید از محصولات OTC رتینول و ایزوترتینوئین استفاده کنید. رتینول بهتر از ترتینوئین می‌تواند به پوست نفوذ کند، اگرچه قدرت آن کمتر است. برای آکنه شدید، باید از محصولات رتینوئیدی با نسخه استفاده کنید. برای توصیه‌های محصول با یک متخصص پوست مشورت کنید.

4. از لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید

از ترکیبی از آلفا هیدروکسی اسیدها (اسیدهای بتا هیدروکسی) برای لایه برداری پوست و حذف سلول‌های مرده پوست استفاده کنید. می‌توانید از محصولات حاوی اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک و ماندلیک و سالیسیلیک استفاده کنید. با این حال، هنگام استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی مراقب باشید. اگر پوست شما به AHA ها عادت ندارد، با کمترین غلظت اسید لاکتیک (خفیف‌ترین از تمام AHA ها) شروع کنید و به تدریج غلظت را افزایش دهید.

اینها چند راه برای بهبود جوش‌های اطراف دهان هستند. به غیر از مراقبت‌های پوستی، باید رژیم غذایی و عادات غذایی خود را نیز بررسی کنید.


چه غذاهایی باعث ایجاد آکنه در اطراف دهان می‌شوند؟


ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه هنوز مورد بحث است. با این حال، چند مطالعه وجود دارد که برخی از غذاها را با شیوع آکنه مرتبط می‌کند.

غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند ممکن است آکنه موجود را بدتر کنند. بنابراین، از خوردن غذاهای ناسالم، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی‌های قند‌دار، شیرینی‌های ساخته شده از آرد سفید مانند انواع کلوچه‌ها و کیک‌ها خودداری کنید. این غذاها سطح انسولین و تولید سبوم را افزایش می‌دهند و به شکل گیری آکنه کمک می‌کنند.

همچنین از غذاهای لبنی خودداری کنید زیرا ممکن است حاوی هورمون‌های رشد باشند که باعث عدم تعادل هورمونی در بدن شما و تحریک آکنه می‌شود. درصورت امکان به شیر و لبنیات ارگانیک و غیر هورمونی روی آورید.

بیشتر بخوانید: پرکننده‌ (فیلر) پوستی برای جای آکنه: انواع، کارکرد و نحوه استفاده

آکنه می‌تواند در هر جایی از بدن شما از جمله ناحیه اطراف دهان ایجاد شود. عوامل متعددی مانند عدم تعادل هورمونی، رژیم غذایی نامناسب، اصطکاک، آلودگی و اصلاح ممکن است منجر به ایجاد آکنه در اطراف دهان شود. به همین دلیل است که پیروی از یک رژیم مناسب مراقبت از پوست، کرم‌های موضعی و استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به طور منظم می‌تواند در دراز مدت کومدون‌ها یا جوش‌های اطراف دهان را کاهش دهد. اگر آکنه شدید یا مزمن دارید، برای درمان مناسب و توصیه‌های محصول برای بهبود آکنه با پزشک مشورت کنید.

 

مطالب مرتبط