از چاله چوله‌‌های صورت‌تان خلاص شوید!

از چاله چوله‌‌های صورت‌تان خلاص شوید!

30 مهر 1399

چه چیزی وحشتناک‌تر از این وجود دارد که با آکنه یا جوشی ملتهب و قرمز از خواب بیدار شوید؟ آنها می‌توانند از خود اسکار فیزیکی به جا بگذارند. حتی اگر جوش‌های خود را فشار ندهید، باز هم اغلب تو رفتگی‌های روی پوست شما باقی می‌ماند که با نام صورت آبله‌ای یا آبله‌رو شناخته می‌شود. همیشه با فشار دادن جوش خود منجر به گود شدن پوست نمی‌شوید. چندین دلیل دیگر برای این مسئله وجود دارد. خبر بد این است که شما نمی‌توانید این اسکارها را از بین ببرید. اما می‌توانید ظاهری آنها را به حداقل رسانده تا کمتر دیده شوند. در این مقاله، ما به همه چیزی که شما نیاز دارید در مورد جای جوش گود شده و راه‌های درمان آن بدانید را گردآوری کردیم، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


چاله و چوله صورت و علل به وجود آمدن آن چیست؟


بعد از اینکه پوست شما به دلیل عفونت، التهاب یا جوش کیستی یا آبله آسیب دید، اسکار یا جای آن به صورت تو رفتگی روی پوست باقی می‌ماند. این نوع اسکارها معمولاً سوراخ‌های گود شده و کم عمقی هستند که آسیب دیدن عمیق درم را نشان می‌دهد. این دسته از اسکارها باعث می‌شود تا پوستتان ناهموار به نظر رسیده و شما را از ظاهر خود خجالت زده می‌کند. هنگامی که یک مشکل پوستی روی لایه‌های عمیق‌تر درم شما تاثیر بگذارد، اسکار جوش به صورت تور رفتگی روی پوست شما پدیدار خواهد شد. پوست شما از طریق پوشاندن زخم با کلاژن شروع به درمان کردن خودش می‌کند. اغلب تولید اضافی کلاژن روی ضخم شما اسکار تشکیل داده و آن قسمت را از دیگر نواحی صورت مشخص‌تر می‌کند. دست زدن و فشار دادن جوش و آکنه یکی از دلایل به وجود آمدن اسکار است. هرچند این تنها دلیل برای گود شدن جای جوش نیست. چندین علت دیگر می‌توانند سبب پدیدار شدن این اسکارهای گود روی پوست شوند، از جمله:

1. بیماری‌های عفونی

بیماری‌های عفونی مانند آبله مرغان و آبله می‌توانند باعث ایجاد تاول و برجستگی روی پوست شما شوند. این برجستگی‌ها هنگامی که شروع به خوب شدن می‌کنند، خارش‌دار می‌شوند. هنگامی که شما قبل از درمان کامل تاول‌های خود را می‌خارانید، پوست شما گود می‌شود.

2. دیگر عفونت‌های پوستی

عفونت پوستی ایجاد شده با باکتری مانند استرپتوکوک یا استافیلوکوک (که باعث عفونت استاف می‌شود) نیز می‌تواند از خود اسکار یا پوست گود شده به جای بگذارد. این عفونت‌ها معمولاً در فولیکول مو به وجود آمده که منجر به برآمدگی دردناک خواهد شد. هر بریدگی تازه ایجاد شده روی پوست نیز می‌تواند با این باکتری دچار عفونت شود. این عفونت روی لایه‌های پوست تاثیر گذاشته و از خود اسکار یا پوست گود شده به جا می‌گذارد. از بین بردن پوست گود شده غیرممکن است. اما گزینه‌های درمانی موجود برای به حداقل رساندن ظاهر آنها و داشتن پوستی صاف‌تر از قبل مفید است. فراموش نکنید که این درمان‌ها بر اساس نوع پوست شما و عمق اسکارهای که دارید، نتایج متفاوتی خواهند داشت. همچنین همه انواع پوست نمی‌تواند همه درمان‌ها را تحمل کنند. قبل از تصمیم جهت اینکه چه درمانی برای شما مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

چاله و چوله صورت - اسکار آکنه


درمان اسکار گود شده: راه‌هایی برای کم کردن ظاهر آن


1. لایه‌برداری شیمیایی

از به حداقل رساندن اسکار گرفته تا از بین بردن ظاهر چین و چروک، لایه‌برداری شیمیایی برای انجام انواع مراقبت‌های پوستی و اهداف زیبایی استفاده می‌شود. بسته به اسکار و گود شدگی پوست، متخصص پوست ممکن است به شما روش لایه‌برداری شیمیایی را پیشنهاد کند. در این روش درمان، یک لایه از اسید مخصوص پوست روی ناحیه‌های آسیب دیده زده می‌شود. اسیدهای مورد استفاده شامل سالسیک اسید، اسید گلایکول، اسید گلیکولیک، اسید تری‌کلرواستیک اسید یا TCA و اسید پیروویک هستند. لایه‌برداری شیمیایی برای هموار کردن سطح اسکار بهترین کارآیی را دارد، شما باید از این مواد به صورت منظم استفاده کرده تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برخی از عوارض جانبی روش درمانی لایه‌برداری شیمیایی عبارتند از:

  • احساس سوزش
  • خارش
  • قرمزی پوست

2. فیلرهای پوستی

این درمان بهترین کارآیی را برای اسکار گود شده دارد. بر اساس یافته‌های آکادمی پوست آمریکا، این فیلرها می‌توانند اسکار تو رفته را پر کنند. متخصصان پوست از چربی خود بیمار، کلاژن یا دیگر مواد برای پر کردن چنین اسکارهایی استفاده می‌کنند. برخی فیلرها موقتی هستند و در هر جایی از پوست میان 6 تا 18 ماه دوام می‌آورند اما برخی دیگر از فیلرها دائمی هستند.

فیلرها اغلب عوارض‌های جانبی به همراه خواهند داشت، مانند:

  • واکنش‌ها آلرژیک
  • تحریک پوست
  • عفونت پوست

تزریق فیلر برای درمان اسکار گود شده

3. درمابراسیون

درمابراسیون روشی درمانی برای سطح پوست است و به شما نتیجه‌ای مانند لایه‌بردای شیمیایی می‌دهد. در این روش درمان، متخصص پوست از ابزاری چرخشی شبیه برس استفاده کرده تا به آرامی اپیدرم (لایه رویی پوست) و درم (لایه میانی پوست) پوست شما را از بین ببرد. اسکراب کردن لایه رویی پوست باعث می‌شود تا پوست شما هموار و نرم شود. درمابراسیون برای گود شدگی‌های عمیق پوست ترجیح داده می‌شود.

هرچند، این روش درمانی عوارض جانبی به همراه خواهد داشت، از جمله:

  • عفونت پوستی
  • پوست لکه‌دار
  • منافذ بزرگ
  • اسکار پوستی جدید

4. میکرودرمابراسیون

در این روند درمانی، اپیدرم پوست به آرامی با استفاده از مواد زبری مانند اکسید آلومینیوم یا بلورهای کوچک بی کربنات اسکراب شده یا برداشته می‌شود. اگر شما اسکارهای سطحی کوچک دارید، این گزینه بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. هرچند، ممکن است برای گرفتن نتیجه‌ای قابل توجه مجبور شوید دفعات زیادی این درمان را انجام دهید.

عوارش جانبی احتمالی این روش درمان عباتند از:

  • کبودی جزئی
  • سرخی پوست
  • خارش
  • سفتی پوست
  • هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب

5. میکرونیدلینگ

این روند به عنوان درمان القایی کلاژن نیز شناخته می‌شود. در این روش درمان، اسکارهای گود شده پوست با سوزن‌های کوچک سوراخ می‌شوند. بدن شما شروع به تولید کلاژن بیشتر در ناحیه آسیب دیده برای التیام زخم ها می‌کند و در نهایت، چاله و چوله‌های پوست را پر می‌کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، باید درمان بعدی که متخصص پوست به شما توصیه می‌کند را انجام دهید. هرچند که این روش به عنوان درمانی بدون خطر شناخته می‌شود اما شما ممکن است به مدت چند روز پوستی تحریک و قرمز شده داشته باشید.

6. لیزر تهاجمی یا تخریبی

در این درمان، متخصص پوست با استفاده از لیزر لایه نازکی از پوست شما را از بین می‌برد. شما ممکن است طبق توصیه متخصص پوست خود نیاز به انجام این درمان برای چند هفته یا چند جلسه داشته باشد. هرچند، نتیجه آن می‌تواند به مدت طولانی (چندین سال) بدون استفاده از هیچ روش درمانی دیگری بعد از آن دوام بیاورد.

این درمان ممکن است چند عارضه جانبی یا خطر به همراه خود داشته باشید، مانند:

  • قرمزی
  • التهاب
  • تغییر رنگ پوست

7. لیزر فراکشنال

در این درمان، با استفاده از لیزر اقدام به سوزاندن لایه بیرونی بافت اسکار می‌کنند بنابراین این درمان باعث بازسازی سلول‌ها می‌شود. در آخر این روش اسکارهای گود شده پوست را درمان کرده، می‌پوشاند و ظاهر آنها را صاف‌تر می‌کند.

این روش درمان نیز چند عارضه جانبی به همراه خود دارد، مانند:

  • عفونت
  • تغییر رنگ پوست
  • قرمزی
  • خارش
  • التهاب

اگر نمی‌خواهید از چنین درمان‌هایی استفاده کنید، شاید بخواهید روش‌های طبیعی را برای به حداقل رساندن اسکار گود شده امتحان کنید. انتظار درمان یک شبه نداشته باشید. درمان‌های طبیعی و خانگی هیچ نتیجه تضمین شده‌ای ندارند اما کسانی که این روش‌ها را امتحان کردند، با استفاده طولانی مدت و مداوم نتیجه‌های قابل توجهی مشاهده کردند.


آیا هیچ روش درمانی طبیعی برای درمان اسکار گود شده وجود دارد؟


1. محصولات بدون نسخه

این اولین انتخابی است که اکثر مردم قبل از انجام دیگر روش‌ها درمان به آن متوسل می‌شوند. از ورقه‌های ژل سیلیکونی گرفته تا کرم، چندین گزینه وجود دارد. این محصولات عمدتاً آن ناحیه از پوست را هیدراته کرده و ظاهر اسکار را کاهش می‌دهند. این محصولات همچنین به کاهش احساس ناراحتی در پوست کمک می‌کند. هرچند، شما باید در استفاده مداوم از محصولات بدون نسخه صبور باشید زیرا باید برای دیدن نتیجه آنها ماه‌ها صبر کنید. جدا از کرم و ورقه‌های ژلی، شما می‌توانید از لایه‌بردای شیمیایی ضعیف استفاده کنید. این لایه‌بردارها نتیجه‌ای مانند لایه‌بردای انجام شده در کلینیک به شما نمی‌دهند اما استفاده مداوم از آنها ممکن است تاثیرگذار باشد.

استفاده از آلوئه ورا برای درمان اسکار گود شده

2. روغن‌های آب رسان و کره‌ها

مرطوب کردن ناحیه‌های آسیب دیده با روغن‌ها و کره‌ها اغلب به کاهش اسکار گود شده و دیگر انواع اسکار کمک می‌کند. هرچند، همه از این درمان یک نتیجه نمی‌گیرند. برخی ممکن است پیشرفت‌های قابل توجهی در ظاهر اسکار خود ببینید در حالی که دیگران هیچ تاثیرگذاری نخواهند دید. بعلاوه، شما ممکن است به برخی روغن‌ها و کره‌ها حساسیت داشته باشید که می‌تواند تاثیر متضاد با آن چیزی که انتظارش را دارید، روی پوست شما بگذارد. از این رو، قبل از استفاده تست پَچ انجام دهید. مطالعات نشان داده است که مرطوب کردن پوست می‌تواند در مدیریت اسکار مفید باشد. برخی از موادی که می‌توانید برای انجام این نوع درمان استفاده کنید عبارتند از:

  • روغن جوجوبا
  • کره کاکائو
  • روغن زیتون
  • روغن دانه گل محمدی
  • روغن شاهدانه
  • شی باتر

3. ماساژ صورت

این روش به درمان اسکار گود شده کمک نمی‌کند اما شما می‌توانید ماساژ صورت را به همراه دیگر روش‌های درمان انجام دهید. ماساژ دادن صورت ماهیچه‌ها را تحریک کرده، گردش خون در صورت را افزایش داده و پوست شما را جوانسازی می‌کند.

4. روغن‌های اساسی

روغن‌های اساسی اسطوخودوس و کندر می‌توانند در ترمیم زخم و به حداقل رساندن جای زخم کمک کنند. هم روغن‌ اساسی اسطوخودوس و هم کندر از تولید کلاژن نوع سه جلوگیری کرده و روند ترمیم زخم شما را تضمین می‌کنند. در طول زمان درمان سعی کنید از این روغن‌ها جهت کاهش اسکار یا پوست گود شده استفاده کنید. زمان همه زخم‌ها را درمان می‌کند اما همیشه نمی‌تواند اسکار را از بین ببرد. اسکارهای گود شده پوست خودشان از بین نمی‌روند و هیچ راه اثبات شده یا روش درمان استانداردی وجود ندارد که از بین رفتن آنها را تضمین کنید. همه کاری که شما می‌توانید انجام دهید مراقبت خوب از پوست و مشورت گرفتن از یک متخصص پوست برای درمان و به حداقل رساندن ظاهر آنهاست.

بیشتر بخوانید: سریعا از جای جوش‌هایتان‌ (اسکار آکنه) خلاص شوید

مطالب مرتبط