علت ایجاد عوامل جوش های سر سیاه

علت ایجاد عوامل جوش های سر سیاه

27 شهریور 1400

علت ایجاد جوش ­های سرسیاه چیست؟


جوش­های سرسیاه زمانی ایجاد می­شوند که در دهانه فولیکول­های مو در پوست شما گرفتگی یا پلاگ ایجاد می­شود. هر فولیکول شامل یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می­کند. این روغن که سبوم نام دارد ، به نرم نگه داشتن پوست شما کمک می­کند. سلولهای مرده و روغن­های پوست در دهانه فولیکول پوست جمع شده و برآمدگی ای به نام کومدو ایجاد می­کنند. اگر پوست روی برجستگی بسته بماند، برآمدگی سرسفید نامیده می­شود. وقتی پوست روی برجستگی باز می­شود، قرار گرفتن در معرض هوا باعث می­شود که سیاه به نظر برسد و جوش سرسیاه شکل می­گیرد.

برخی عوامل می­توانند شانس ابتلا به آکنه و جوش­های سر سیاه را افزایش دهند، از جمله:

  1. تولید بیش از حد روغن بدن
  2. تجمع باکتری های Propionibacterium acnes روی پوست
  3. سوزش فولیکول­های مو هنگامی که سلول­های مرده پوست به طور منظم از بین نمی روند.
  4. تحت تغییرات هورمونی که باعث افزایش تولید روغن در دوران نوجوانی، در دوران قاعدگی یا هنگام مصرف قرص­های ضد بارداری می­شود.
  5. مصرف برخی داروهای خاص مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن­ها

برخی معتقدند آنچه می­خورید یا می­نوشید می­تواند بر آکنه تاثیر بگذارد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می­دهند، مانند کربوهیدرات­ها، ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، اما محققان متقاعد نشده­اند که ارتباط قوی وجود دارد.


علائم جوش­ های سرسیاه چیست؟


به دلیل رنگ تیره، جوش­های سرسیاه به راحتی بر روی پوست مشاهده می­شوند. آن­ها کمی بلند شده­اند، اگرچه دردناک نیستند زیرا مانند جوش­ها ملتهب نیستند. جوش­ها زمانی ایجاد می­شوند که باکتری­ها به انسداد فولیکول مو حمله کرده و باعث قرمزی و التهاب شوند.


جوش ­های سر سیاه چگونه درمان می ­شوند؟


درمان­های بدون نسخه (OTC)

بسیاری از داروهای آکنه در داروخانه ­ها و خواربارفروشی ­ها و بصورت آنلاین و بدون نسخه در دسترس هستند. این داروها به شکل کرم، ژل و پد در دسترس هستند و مستقیماً روی پوست شما قرار می­گیرند. این داروها حاوی موادی مانند سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و رزورسینول هستند. آنها با کشتن باکتری ها ، خشک کردن چربی اضافی و وادار کردن پوست به دفع سلول های مرده پوست عمل می­کنند.

داروهای تجویزی

اگر درمان بدون نسخه باعث بهبود آکنه شما نمی­شود، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که از داروهای تجویزی قوی­تری استفاده کنید. داروهای حاوی ویتامین A از تشکیل پلاک در فولیکول های مو جلوگیری کرده و گردش سریع سلولهای پوست را افزایش می­دهند. این داروها مستقیماً روی پوست شما اعمال می­شوند و می­توانند شامل ترتینوئین، تازاروتن یا آداپالن باشند. همچنین ممکن است پزشک نوع دیگری از داروهای موضعی را که حاوی بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک است تجویز کند. اگر علاوه بر جوش­های سرسیاه، جوش یا کیست آکنه دارید، این نوع داروها ممکن است مفید باشد.

حذف دستی

متخصصین پوست یا متخصصان آموزش دیده مراقبت از پوست از ابزار خاصی به نام حلقه گرد استفاده می­کنند تا پلاگین ایجاد کننده جوش سرسیاه را بردارند. پس از ایجاد یک سوراخ کوچک در دوشاخه، پزشک فشار را با کشنده وارد می­کند تا گرفتگی را از بین ببرد. اگر قبلاً متخصص پوست ندارید، ابزار Healthline FindCare می­تواند گزینه­ هایی را در منطقه شما ارائه دهد.

میکرودرم ابریژن

در طول میکرودرم ابریژن، پزشک یا متخصص مراقبت از پوست از ابزار خاصی استفاده می­کند که دارای سطحی ناهموار است و لایه های بالای پوست شما را سنباده می­زند. سنباده زنی پوست باعث از بین رفتن گرفتگی­هایی می­شود که باعث ایجاد جوش­های سر سیاه می­شوند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی همچنین گرفتگی­ ها را از بین می­برد و سلول­های مرده پوست را که در ایجاد جوش­های سرسیاه نقش دارند از بین می­برد. در حین لایه برداری، محلول شیمیایی قوی روی پوست اعمال می­شود. با گذشت زمان، لایه­ های بالایی پوست جدا می­شوند و پوست صاف­تری در زیر آن نمایان می­شود. لایه بردارهای ملایم بدون نسخه در دسترس هستند، در حالی که لایه برداری قوی­تر توسط متخصصین پوست یا سایر متخصصان مراقبت از پوست انجام می­شود.

لیزر و نور درمانی

لیزر و نور درمانی از پرتوهای کوچک نور شدید برای کاهش تولید روغن یا از بین بردن باکتری ­ها استفاده می­کند. هر دو لیزر و پرتوهای نور به زیر سطح پوست می­رسند تا جوش­های سرسیاه و آکنه را بدون آسیب رساندن به لایه­ های بالای پوست درمان کنند.

بیشتر بخوانید: 7 دستور‌العمل و فواید ماسک لایه بردار صورت برای پوست

مطالب مرتبط