پرکننده‌ (فیلر) پوستی برای جای آکنه: انواع، کارکرد و نحوه استفاده

پرکننده‌ (فیلر) پوستی برای جای آکنه: انواع، کارکرد و نحوه استفاده

16 خرداد 1401

آیا از شر آکنه خلاص شده‌اید اما هنوز جای زخم آن را دارید؟ وقتی شواهدی از سابقه آکنه روی صورت شما باقی می‌ماند، احتمالاً احساس خواهید کرد که آکنه واقعاً هرگز از بین نرفته است. خوشبختانه راه حلی وجود دارد، پرکننده‌های پوستی برای اسکار آکنه؛ این روش توسط یک متخصص یا پزشک انجام می‌شود که پرکننده‌های کلاژن یا اسید هیالورونیک را به جای زخم‌ها تزریق می‌کند. به خواندن ادامه دهید تا همه چیز را در مورد این روش بدانید!


پرکننده‌های پوستی برای اسکار آکنه چیست؟


پرکننده‌های پوستی برای اسکار آکنه

پرکننده‌های پوستی به جای جوش‌های آکنه پر شده و ظاهر آن‌ها را به حداقل می‌رسانند. موادی مانند کلاژن، اسید هیالورونیک و میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات (PMMA) به پوست تزریق می‌شوند تا جای زخم‌ها را حجیم کرده و ظاهر آن‌ها را نرم کند.

روش:

این روند با مشاوره، پزشک یا متخصص پوست آغاز می‌شود. آن‌ها پوست شما را بررسی می‌کنند و در مورد سابقه‌ی پزشکی شما و هرگونه حساسیتی که ممکن است داشته باشید جویا می‌شوند.

پزشک براساس پاسخ‌های شما یک پرکننده پوست را توصیه می‌کند. آن‌ها 0.5 میلی لیتر از محصول را به پوست شما، درست زیر جای زخم تزریق می‌کنند. با این حال، بسته به تعداد و عمق اسکار، مقدار محصول یا فیلر ممکن است متفاوت باشد.

تا دو هفته طول می‌کشد تا پرکننده‌ها به طور قابل توجهی اسکار آکنه شما را به حداقل برسانند. در طول این مدت، شما باید دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از ارائه شده توسط پزشک را دنبال کنید.

پرکننده‌های پوستی ممکن است 6 ماه یا بیشتر دوام بیاورند و پس از آن ممکن است مجبور شوید برای دومین بار اقدام کنید. این یک راه حل یکبار مصرف برای اسکار آکنه نیست.

چندین روش در مطب مانند لایه برداری شیمیایی، لیزر درمانی و درم ابریژن وجود دارد. با این حال، عوامل متعددی باعث می‌شود که پرکننده‌های پوستی گزینه بهتری نسبت به سایرین باشند.


چرا به سراغ پرکننده های پوست برویم؟


چرا به سراغ پرکننده های پوست برویم

USPهای اصلی پرکننده‌های پوستی عبارتند از:

آن‌ها ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، این بستگی به سطح تحمل درد شما دارد.

نتایج فوری را مشاهده خواهید کرد زیرا زمان استراحت برای بهبودی کمتر از سایر روش‌ها است.

اثرات ممکن است برای یک دوره نسبتا طولانی (6-8 ماه) با مراقبت اضافی باقی بماند. ممکن است مجبور شوید سالی یک بار برای این عمل بروید.

پوست فرورفته را لیفت می‌کند و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

برخی از فیلرها ممکن است به پوست کمک کنند کلاژن تولید کند که به تدریج ظاهر اسکار را به حداقل می‌رساند‌.

خطرات حداقل هستند. ممکن است کبودی و تورم خفیف را تجربه کنید، اما ظرف چند روز از بین می‌روند.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای این امر مورد نیاز است، به نظر می‌رسد که پرکننده‌های پوستی نسبت به سایر روش‌ها میزان موفقیت بیشتری برای اسکارهای آکنه خاص دارند.

فیلرها به طرز شگفت‌انگیزی برای اسکارهای فرورفته عمل می‌کنند. نگاهی بیاندازید.

انواع مختلفی از فیلرهای پوستی در بازار موجود است. آن‌ها از مواد مختلف ساخته شده‌اند و می‌توانند برای اسکار آکنه و سایر بهبودهای صورت استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: آیا ضد آفتاب باعث آکنه و جوش می‌شود؟ چگونه بهترین ضد آفتاب را برای پوست مستعد آکنه انتخاب کنیم؟


انواع پرکننده‌های پوستی موجود برای اسکار آکنه


انواع پرکننده‌های پوستی موجود برای اسکار آکنه

1. پرکننده‌های اسید هیالورونیک

بدن ما به طور طبیعی اسید هیالورونیک تولید می‌کند تا سطح هیدراتاسیون پوست را حفظ کند. متخصصان پوست ممکن است از انواع مختلفی از این پرکننده برای اطمینان از تمیز بودن استفاده کنند.

برخی از پرکننده‌های پوستی محبوب هیالورونیک اسید عبارتند از Belotero و Restylane. پرکننده‌های Restylane 6-9 ماه دوام می‌آورند، در حالی که Belotero می‌تواند تا 12 ماه دوام بیاورد.

2. پرکننده پوستی مبتنی‌بر کلاژن

کلاژن اولین ماده مورد تایید FDA ایالات متحده (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) برای پرکننده‌های پوستی بود. Bellafill رایج‌ترین پرکننده مبتنی‌بر کلاژن است. این ماده برای پر کردن اسکارهای حفره‌دار و دارای فرورفتگی شدید استفاده می‌شود و حاوی 80 درصد کلاژن و 20 درصد پلی‌متیل متاکریلات (PMMA)، یک پرکننده نیمه دائمی است.

پرکننده‌های کلاژن، کلاژن طبیعی از دست رفته در اسکار را دوباره پر می‌کنند و ساختار حمایتی آن را بازسازی می‌کنند. با این حال، پرکننده‌های پوستی برای تمام اسکارهای آکنه کار نمی‌کنند. برای جزئیات بیشتر به خواندن ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: زیبایی و شفافیت پوست

آیا پرکننده‌های پوستی روی تمام اسکارهای آکنه اثر می‌کنند؟

خیر. پرکننده‌های پوستی فقط روی اسکارهای آتروفیک کار می‌کنند. اسکار آکنه دو نوع است:

اسکارهای آتروفیک: این اسکارها صاف هستند و باعث فرورفتگی روی پوست می‌شوند. انواع مختلف اسکارهای آتروفیک عبارتند از: ماشین جعبه‌ای، یخ شکن و اسکار چرخشی.

اسکارهای هیپرتروفیک: برجستگی‌های برجسته بافت اسکار هستند.

فیلرهای پوستی ممکن است عوارض جانبی کمی ایجاد کنند. بخش بعدی را بررسی کنید.


عوارض جانبی پرکننده‌های پوستی برای اسکار آکنه


عوارض جانبی پرکننده‌های پوستی برای اسکار آکنه

ممکن است بلافاصله یا بعد از یک هفته از عمل عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنید. علائم عبارتند از:

  •   سرخی
  •   خارش
  •   تورم
  •   کبودی
  •   بثورات
  •   درد خفیف

در بیشتر موارد، این عوارض خود به خود از بین می‌روند. برای جلوگیری از هر گونه آسیب جدی، از لایه‌برداری پوست با اسکراب‌های فیزیکی یا اسیدهای صورت خودداری کنید. در صورت عدم رفع عوارض پس از دو هفته به پزشک خود اطلاع دهید.

هنگام در نظر گرفتن پرکننده‌های پوستی برای اسکار آکنه، مطمئن شوید که معیارهای ذکر شده در زیر را رعایت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: عوامل جوش های سر سیاه

چه کسانی می‌توانند از پرکننده‌های پوستی برای اسکار آکنه استفاده کنند؟

ممکن است به سراغ پرکننده‌های پوستی بروید اگر:

شما بالای 21 سال سن دارید.

شما اسکارهای عمیق آکنه دارید.

بهتر است قبل از انتخاب فیلرهای پوستی با یک متخصص پوست مشورت کنید و اسکار و پوست خود را ارزیابی کنید. اگر بریدگی و زخم روی پوست خود دارید از پرکننده‌ها خودداری کنید.

اسکارهای آکنه می‌توانند فرد را مضطرب و ناراحت کنند. خبر خوب این است که می‌توانید از پرکننده‌های پوستی برای آکنه خود استفاده کنید. این یک روش زیبایی است که در آن پزشک اسکار آکنه شما را با اسید هیالورونیک یا کلاژن تزریق می‌کند تا بهبود اسکارها را تقویت کند. این‌ها ظاهر اسکارها را کاهش می‌دهند و نتایج قابل مشاهده را تقریباً بلافاصله نشان می‌دهند. با این حال، فیلرهای پوستی فقط روی اسکارهای آتروفیک و هیپرتروفیک کار می‌کنند. ممکن است بعد از عمل عوارض جانبی خفیفی مانند تورم، قرمزی یا کبودی داشته باشید که در مدتی خود به خود از بین می‌روند. در صورت تداوم این عوارض پس از دو هفته با پزشک خود مشورت کنید.

 

مطالب مرتبط