آیا با تغییر محصولات مراقبت از پوست، جوش می‌زنید؟

آیا با تغییر محصولات مراقبت از پوست، جوش می‌زنید؟

31 تیر 1399

در واقع ما نسبت به محصولات مراقبت از پوست چندان متعهد نیستیم. این موضوع به خاطر این نیست که از روتین فعلی خود راضی نیستیم (باور کنید راضی هستیم)، بیشتر به این دلیل است که ما لیست تمام‌نشدنی از انواع پاک‌کننده‌های صورت، سرم و مرطوب‌کننده داریم که می‌خواهیم امتحان کنیم، اما باید به این فکر کنیم که آیا تغییر دانم این محصولات باعث آسیب و جوش زدن می‌شود؟ برای فهمیدن این مسئله که ثبات در روتین پوستی واقعاً راه اصلی برای چهره زیبا است، با دکتر جاشوآ زیچنر، متخصص پوست و مسئول تحقیقات بالینی مرکز Mount Sinai مشورت کردیم. در ادامه صحبت‌های ایشان در مورد خطر تغییر محصولات مراقبت پوست را می‌خوانید.


آیا تغییر مدام محصولات مراقبت پوست خطرناک است؟


طبق گفته‌های دکتر زیچنر، تغییر همزمان چند محصول خطرناک است زیرا برای دیدن نتیجه‌ی هر محصول مراقبت پوست، باید حداقل چند هفته به‌طور مرتب از آن استفاده کنید. دکتر زیچنر می‌گوید: متأسفانه بیشتر محصولات به ‌سرعت تأثیر نشان نمی‌دهند، معمولا بعد از گذشت هفته‌ها یا حتی چند ماه تأثیر این محصولات مشاهده می‌شود. « این موضوع بیشتر در رتینوئیدهای موضعی، هیدرو کسی اسیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها صادق است زیرا تغییر بیولوژی پوست زمان می‌برد.» اگرچه امتحان محصول جدید ممکن است وسوسه کننده باشد، بهتر است قبل از تغییر صبر کنید تا بتوانید تشخیص دهید محصول فعلی تأثیری روی پوست شما داشته است یا نه.  به‌علاوه شما که نمی‌خواهید هیچ‌کدام از مزیت‌های آن محصول را از دست بدهید.


با تغییر روتین پوستی‌ام جوش می‌زنم؟


دکتر زیچنر توضیح می‌دهد اگر محصولات روتین خود را بیش ‌از حد تغییر می‌دهید و دچار قرمزی و آکنه شدید، پیدا کردن دلیل آن سخت است. نکته‌ی جالب دیگر، ممکن است تحریکات پوستی (شامل پوسته‌پوسته شدن و خشک شدن) بلافاصله قابل‌مشاهده نباشد و در درازمدت به شکل آکنه بروز پیدا کند. « تحریک پوستی به آکنه منجر می‌شود زیرا در اطراف فولیکول‌های مو التهاب ایجاد می‌شود که منافذ پوستی را می‌بندد و باعث جوش می‌شود. در مورد محصولات پوستی  استفاده مدام و ثابت بهترین نتیجه را می‌دهد.» اگر فقط یک محصول را عوض کنید، متوجه می‌شوید این تغییر باعث جوش است یا نه. بااین‌حال بروز آکنه لزوماً خطرناک نیست. دکتر زیچنر می‌گوید گاهی هنگام تست محصولات رتینوئید یا هیدرو کسی اسید، پوست قبل از تغییر یا نمایش تأثیر پاک‌سازی می‌شود. در فرآیند پاک‌سازی سلول‌های مرده و منافذ بسته روی سطح پوست قرار می‌گیرند و باعث جوش‌های سرسیاه، سرسفید و چرکی می‌شود. « قبل از تصمیم برای انتخاب محصول یا کنار گذاشتن آن ، چند هفته منتظر تأثیر باشد.»


بهترین راه برای اضافه کردن محصول جدید چیست؟


دکتر زیچنر توصیه می‌کند اگر می‌خواهید روتین پوستی خود را تغییر دهید، قبل از اضافه کردن هر محصول جدیدی، چند هفته یک روال پوستی مشخص داشته باشید. « اگر می‌خواهید چند محصول را عوض کنید، باید بدانید که نسبت به محصولات آنتی‌اکسیدانی، رتینوئیدها و اسیدها، در برابر مرطوب‌کننده، پاک‌کننده و تونر حساسیت کمتری دارید. صرف‌نظر از این، بهتر است این فرآیند تغییر را به‌آرامی انجام دهید. به‌ویژه اگر پوست حساسی دارید.

بیشتر بخوانید: چرا روتین پوستی مانند قبل تاثیرگذار نیست؟

مطالب مرتبط