هشت روش قطعی برای درمان فوری جوش

هشت روش قطعی برای درمان فوری جوش

12 مرداد 1399

به نظر ما همه‌ی افراد در هرجایی از جوش متنفر هستند. از این گذشته هیچ‌کس دوست ندارد صبح با لکه‌های تازه روی پوست بیدار شود، با جوش به مدرسه برود یا در عکس با جوش‌های قرمز بزرگی که توجه همه را جلب می‌کنند، ظاهر شود. با وجودی که ما آرزوی پوستی بدون جوش ‌داریم، درواقع جوش نه‌فقط جوش‌های کوچک که جوش‌های بزرگ روی پوست ظاهر می‌شود. طبق انجمن پوست آمریکا، آکنه شایع‌ترین عارضه‌ی پوستی در آمریکا است که هرساله پنجاه میلیون آمریکایی به آن دچار می‌شود و از میان این افراد، 85 درصد 12 تا 24 ساله هستند. البته این نکته به این معنی نیست که افراد 30 و 40 ساله دچار جوش و لکه‌های پوستی نمی‌شوند. تنها حدود 15 درصد از زنان در این رده سنی این عارضه پوستی را تجربه می‌کنند. اگر این آمار را کنار بگذاریم، به‌جرئت می‌توان گفت هر آدمی که دچار جوش و آکنه شده باشد می‌داند جوش‌های ناگهانی چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد. به همین دلیل با چند متخصص پوست برجسته در مورد بهترین روش‌های قطعی برای درمان فوری جوش صحبت کردیم. اگر هر صبح با جوش روی پوست بیدار می‌شوید یا تنها می‌خواهید هرروز صبح باپوستی صاف و روشن بیدار شوید، در ادامه از راهکارهای تازه و قطعی برای جلوگیری از جوش‌های سرسخت آشنا می‌شوید.


راهکارهای تازه و قطعی برای جلوگیری از جوش‌های سرسخت


1. استفاده از محصولات با ترکیب اسید سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یک اسید بتاه هیدروکسی (بی اچ آ) است. اسید به‌طور ویژه برای افراد با پوست چرب و مستعد جوش مناسب است زیرا اسید محلول در روغن است. به‌این‌ترتیب این اسید باهدف کاهش چربی در عین افزایش فرآیند جایگزینی سلول‌های پوست، هر نوع چربی و آلودگی‌هایی که باعث بسته شدن منافذ و جوش زدن می‌شود را از بین می‌برد. درحالی‌که سالیسیلیک اسید ماده مفیدی برای کمک به جلوگیری از جوش زدن است، دکتر اشلی مگبور، متخصص پوست، می‌گوید برای درمان و کاهش جوش نیز مؤثر است. پیشنهاد دکتر ماگورن، متخصص پوست، استفاده از سرم پاک‌کننده شب Honest Beauty با فرمول اسید سالیسیلیک و رتینول خالص این برند است. طبق گفته‌های ایشان این سرم علاوه بر پیشگیری از آکنه، به دلیل وجود رتینول محصول پرطرفداری است زیرا باعث بهبود ظاهر کلی پوست می‌شود و حتی خطوط ریز روی پوست را محو می‌کند.

2. استفاده از محصولات درمان آکنه در روتین مراقبت از پوست

اگر درمان جوش بیشتر از پیشگیری از جوش برای شما مهم است، حتماً از محصولات درمان جوش و لکه استفاده کنید. دکتر میشل هنری، متخصص پوست آمریکایی و مشاور زیبایی محصولات Galderma، می‌گوید محصولات درمان جوش فراوانی در بازار وجود دارد. شما باید به دنبال محصولی با ترکیب اسید سالیسیلیک و بنزیل پروکساید باشید، اسید سالیسیلیک به منافذ پوست نفوذ کرده و آن‌ها را می‌بندد درحالی‌که بنزیل پروکساید نقش مهمی در درمان باکتری‌های عامل آکنه دارد.

3. استفاده از روغن درخت چای

علاوه بر اسید سالیسیلیک و بنزیل پروکساید، روغن درخت چای محصول دیگری است که برای پوست‌های مستعد آکنه تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. طبق گفته‌های دکتر میشل گرین این روغن خاصیت ضد باکتریایی دارد که استافیلوکوک اپیدرمیدیس و پروپیونی باکتریوم آکنه، دو نوع باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شود را از بین می‌برد. از روغن درخت چای می‌توانید برای درمان سریع جوش، روی جوش، زده یا برای جلوگیری از لکه‌های پوستی روی کل صورت خود بزنید.

4. استفاده از ماسک سم‌زدای جلبک

یکی از راه‌های محبوب دکتر ماگورن برای درمان فوری جوش استفاده از ماسک سم‌زدای لجن قبل از خواب است. (او ماسک جلبک Honest Beauty را پیشنهاد می‌کند.) درحالی‌که ماسک جلبک به‌تنهایی کاملاً می‌تواند چربی اضافه پوست را از بین ببرد و باکتری‌های عامل آکنه را نابود کند، دکتر ماگورن توصیه به استفاده هم‌زمان از سرم پاک‌کننده و کرم مرطوب‌کننده برای کاهش کشیدگی و قرمزی یا تورم هنگام خواب می‌کند.

5. استفاده از پانسمان هیدرو کلوئید هنگام خواب

ممکن است ندانید اما پانسمان‌های هیدرو کلوئید بسیار پرطرفدار هستند. در طول سال‌های اخیر، این پانسمان‌ها نه‌تنها به خاطر توانایی از بین بردن جوش بلکه برای محافظت از پوست در طول درمان نیز بسیار مورداستفاده قرارگرفته‌اند. تنها یک‌تکه از این پانسمان‌های جذب روغن و باکتری را روی ناحیه جوش‌دار بگذارید و صبح بعد از خواب باپوستی شفاف‌تر بیدار شوید.
اگر نمی‌خواهید هنگام گفتگو جوش‌های شما چشمگیر و موردبحث باشد، خوشحال می‌شوید بدانید که پانسمان‌های کوچک و بامزه برای پوشاندن جوش‌ها و جلوگیری از این موقعیت وجود دارد. پانسمان‌های چسبی Starface به شکل ستاره هستند (حتی بعضی از آن‌ها در تاریکی می‌درخشند)، پانسمان‌های چسبی Truly Beauty به شکل قلب است و پانسمان‌های Squish به شکل گل و سنگ‌های قیمتی است.

6. استفاده از آلوئه ورا برای جوش‌های ملتهب

آلوئه ورا فقط برای پوست آفتاب‌سوخته مفید نیست. به گفته دکتر گرین، این ماده طبیعی برای انواع التهاب ازجمله التهاب‌های ناشی از آکنه نیز مفید است. به همین دلیل او به استفاده از این محصول در روتین از بین درمان و مقابله با جوش توصیه می‌کند.

7. استفاده از آب‌رسان برای تقویت لایه پوست

پوشاندن پوست چرب مستعد آکنه با مرطوب‌کننده منطقی به نظر نمی‌رسد اما این کار درواقع به متعادل کردن چربی پوست و کم کردن لکه‌های پوستی کمک می‌کند. دکتر ماگورن می‌گوید بعضی از بیماران تنها به درمان آکنه با استفاده از محصولات درمانی توجه می‌کنند، این راهکار خوب است اما توجه و مراقبت از سایر مسائل پوستی برای تقویت لایه پوست نیز بسیار مهم است. «من ترجیح می‌دهم روتین پوستی‌ام را با مرطوب‌کننده عالی و سبک با ترکیب اسید هیالورونیک تمام کنم تا پوستی مرطوب و درخشان داشته باشم.»

8. مراجعه به پوست در صورت باقی ماندن جوش

برای درمان آکنه و مراقبت‌های پیشگیری پوست کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. طبق گفته‌ی دکتر هنری اگر روی پوست خود جوش‌های زیاد یا جوش‌های چرکی دیدید یا متوجه جای زخم شدید، مسئله آکنه جدی شده و باید از متخصص پوست کمک بگیرید. علاوه بر این بدن استفاده از محصول مناسب، جای جوش و زخم می‌تواند دائمی‌شود. دکتر هنری توضیح می‌دهد متخصص پوست می‌تواند درمانی تجویز کند که مؤثرتر است و نه‌تنها جوش‌های فعال را از می‌برد بلکه از ایجاد آکنه و جلوگیری از جای زخم مؤثر است. زمانی که محصولات معمول در بازار که بدون نسخه ارائه می‌شوند قادر به درمان آکنه‌ی بیمار نیستند، من ژل EPIDUO® FORTE را توصیه می‌کنم. این ژل حاوی رتینوئید در درمان و جلوگیری از جوش‌های کیستی و تنظیم گردش پوستی برای کمک به جلوگیری از جوش و جای جوش نیز از محصولات معمول مؤثرتر است.


نکات مهم


محصولات زیادی با ترکیب اسید سالیسیلیک، بنزیل پروکساید، روغن درخت چای و آلوئه ورا وجود دارد. با اجرای روتین مراقبت از پوست و پایبندی به آن به‌احتمال‌زیاد می‌توانید جوش‌های خود را در زمان کمی از بین ببرید. بااین‌حال اگر هر محصولی را که امتحان می‌کنید باعث افزایش جوش می‌شود یا تأثیر چندانی نداشته باشد، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید. دکتر گرین می‌گوید اگر به آکنه‌های گره‌ای یا آکنه‌های کیستی مبتلا هستید، بهتر است برای درمان از یک متخصص پوست کمک بگیرید. اگر آکنه‌های کیستی درمان نشود، جای آن روی پوست باقی می‌ماند بنابراین بهتر است نزد متخصص پوست بروید که می‌تواند این نوع آکنه را طوری درمان کند که جای آن روی پوست باقی نماند. اگر نگران پوست خود هستید و نمی‌توانید حضوری به مطب متخصص بروید (به‌ویژه در دوران قرنطینه کرونا)، نگران نباشید. بیشتر متخصصان در حال حاضر به‌صورت غیرحضوری خدمات ارائه می‌دهند تا بدون هیچ خطری برای سلامت کلی، بیمار بتواند مشکلات پوستی را حل کند. دکتر هنری می‌گوید آکنه‌یکی از مسائلی است که به‌خوبی می‌توان از طریق درمان غیرحضوری رفع کرد. ما می‌توانیم همان داروهایی که در زمان مراجعه حضوری توصیه می‌کنیم را تجویز کنیم، داروخانه‌های معتبر را معرفی کرده و گزینه‌های کم‌هزینه‌تر را نیز به بیمار پیشنهاد کنیم.

بیشتر بخوانید: مشکلات پوستی‌تان را در خانه برطرف کنید!

مطالب مرتبط