چگونه تیرگی پوستمان را با روغن کرچک رفع کنیم؟

چگونه تیرگی پوستمان را با روغن کرچک رفع کنیم؟

12 خرداد 1399

این روغن زردِ کم رنگ که به روغن کرچک معروف است، عصاره‌ای از دانه‌‌ی کرچک است. یک داروی قدیمی که در بسیاری از تمدن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گرچه معمولاً در آفریقا و شبه قاره هند یافت می‌شود ولی استفاده از آن محدود به این دو منطقه نمی‌شود و امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از فواید عالی روغن کرچک، کاهش تیرگی پوست است. اما چگونه روغن کرچک برای تیرگی پوست مفید است؟ برای فهمیدنش تا آخر مقاله را بخوانید.  

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  1. روغن کرچک چگونه تیرگی پوست را برطرف می‌کند؟
  2. پنج روش استفاده از روغن کرچک برای رفع تیرگی پوست

روغن کرچک چگونه تیرگی پوست را برطرف می‌کند؟


 آیا روغن کرچک برای کاهش تیرگی‌ها مفید است؟ بله! مطالعات زیادی در مورد اینکه چگونه روغن کرچک به کاهش تیرگی‌ها کمک می‌کند صورت گرفته است. بسیاری از متخصصان پوست به دلیل همین ویژگی، روغن کرچک را توصیه می‌کنند. در این قسمت به فواید روغن کرچک برای تیرگی پوست می‌پردازیم:

  • روغن کرچک به طور ویژه، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این اسیدهای چرب، ماده جادویی هستند که به کاهش رنگدانه کمک می‌کنند. آن‌ها این کار را با سوراخ کردنِ بافتِ اسکار (جای زخم) و پمپاژ آن انجام می‌دهند.   
  • امگا 3 علاوه بر ترمیم بافت پوست، آن را آبرسانی می‌کند. در نتیجه پوستی تمیز و نرم به شما می‌بخشد.    

5 روش استفاده از روغن کرچک برای رفع تیرگی پوست


1. روغن کرچک

مواد لازم: 1 قاشق غذاخوری روغن کرچک
زمان آماده سازی: 1 دقیقه
زمان انتظار: 5 دقیقه  
روش انجام کار: یک قاشق چایخوری روغن کرچک را بردارید و روی صورتتان بمالید. با حرکات دایره‌ای، صورتتان را به سمت بالا ماساژ دهید و روی نواحی تیره تمرکز کنید. پس از 5 الی 10 دقیقه صورتتان را با یک پاک کننده ملایم بشویید.
هر چند وقت یکبار تکرار شود؟ دو بار در روز.
چگونه عمل می‌کند؟ روغن کرچک، یک ماده ضد تیرگی (Anti-Pigmentation) است که فوق العاده موثر است. بسیاری از افراد به توانایی‌های روغن کرچک برای رفع تیرگی پی برده‌اند. استفاده از روغن کرچک دو بار در روز به کاهش تیرگی‌ها کمک می‌کند. با این حال، اگر پوست شما چرب است و یا آکنه‌های شدیدی دارید از مصرف آن خودداری کنید، چون آن‌ها را بدتر می‌کند.

روغن کرچک

2. ماسک پاکسازی برای رفع تیرگی پوست

مواد لازم:
    -  گاز پانسمان
    -  1 قاشق غذاخوری روغن کرچک
زمان آماده سازی: 2 دقیقه
زمان انتظار: یک شبانه روز
روش انجام کار: برای تهیه یک ماسک پاکسازی، گاز پانسمان را به مقداری از روغن کرچک آغشته کنید. گاز را روی قسمت تیره فشار داده و آن را ببندید اما نه محکم. اجازه دهید یک شب روی پوستتان بماند. صبح روز بعد گاز را بردارید. 
هر چند وقت یکبار تکرار شود؟ هر روز به مدت 15 روز.
چگونه عمل می‌کند؟ روغن کرچک، پوستتان را با اسیدهای چرب هیدراته و مغذی کرده و به کاهش رنگدانه کمک می‌کند.   

گاز پانسمان

3. روغن کرچک و زردچوبه

مواد لازم:
    -  نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه
    -  1 قاشق غذاخوری روغن کرچک
زمان آماده سازی: 2 دقیقه
زمان انتظار: 1 ساعت
روش انجام کار: حدود نصف قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چایخوری روغن کرچک را با هم مخلوط کنید. می‌توانید با اضافه کردن زردچوبه، مخلوط را غلیظ‌تر کنید و یا می‌توانید آن را رقیق نگه دارید. خمیر را به طور مساوی روی پوستتان بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.
هر چند وقت یکبار تکرار شود؟ روزی یک بار.
چگونه عمل می‌کند؟ یکی از محبوب‌ترین ماسک‌های صورت، ماسک زردچوبه است که می‌توانید آن را با روغن کرچک درست کنید. زردچوبه یکی دیگر از ترکیبات عالی برای درمان هایپرپیگمنتاسیون (Hyperpigmentation) است. همچنین جلوی تولید بیش از حد ملانین را می‌گیرد و به روشن شدن رنگدانه و نقاط تیره کمک می‌کند.  

 زردچوبه

 بیشتر بخوانید: 5 ماسک خانگی با روغن بابونه برای پوست 

4. روغن کرچک با ویتامین E

مواد لازم:
    -  1 عدد کپسول ویتامین E
    -  1 قاشق غذاخوری روغن کرچک
زمان آماده سازی: 2 دقیقه
زمان انتظار: 5 دقیقه
روش انجام کار: یک عدد کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و روغن آن را داخل یک قاشق چایخوری بریزید. آن‌ها را خوب مخلوط کنید و  5 الی 10 دقیقه با حرکات دایره‌ای به سمت بالا ماساژ دهید و روی نواحی تیره تمرکز کنید. سپس آن را با پاک کننده ملایم بشویید.
هر چند وقت یکبار تکرار شود؟ دو بار در روز.
چگونه عمل می‌کند؟ ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که به تسکین پوست کمک کرده و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می‌کند. این ماسک، پوستتان را صاف و بدون لک می‌کند.  

کپسول ویتامین E

5. روغن کرچک با لیمو و عسل

مواد لازم:
    -  1 قاشق چایخوری روغن کرچک
    -  1 قاشق چایخوری عسل
    -  نصف قاشق چایخوری آب ‌لیمو
زمان آماده سازی: 2 دقیقه   
زمان انتظار: 30 دقیقه
روش انجام کار: در یک کاسه کوچک، تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس آن را روی پوستتان بمالید و بگذارید حدود 30 دقیقه بماند. ماسک را با آب ولرم و پاک کننده ملایم بشویید.
هر چند وقت یکبار تکرار شود؟ روزی یک بار.  
چگونه عمل می‌کند؟ عسل، دارای خواص درخشندگی پوست است که به کنترل تولید ملانین کمک می‌کند و به طور موثرتری رنگدانه را درمان می‌کند. در صورت استفاده منظم از این ماسک، طی یک هفته صورتتان شروع به درخشیدن می‌کند.     

عسل طبیعی

نکته! اگر از آکنه رنج می‌برید، بهتر است از این روغن استفاده نکنید، چون پوستتان را بدتر می‌کند. اگر مشکل پوستی دارید که فکر می‌کنید با این روش‌های خانگی برطرف نمی‌شوند، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

این‌ها برخی از ساده‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید از روغن کرچک برای درمان تیرگی پوست استفاده کنید و آن‌ها را کاهش دهید. روغن کرچک یک تونیک عالی برای پوست‌های خشک، رنگ و رو رفته و دارای اسکار (جای زخم) است. اما به یاد داشته باشید که بسیاری از درمان‌های طبیعی، نیاز به زمان دارند. پوست در طی 30 روز، خودش را ترمیم می‌کند. بنابراین، اثر این ماسک‌ها فوراً مشخص نخواهد شد. باید به آنها زمان بدهید!  

بیشتر بخوانید: چطوری زانوهای تیره را روشن کنیم؟

مطالب مرتبط