چگونه به سرعت از شر گلودرد خلاص شوید؟

چگونه به سرعت از شر گلودرد خلاص شوید؟

26 بهمن 1398

گلودرد یک احساس بسیار بدی است، ولی خوشبختانه دوام نخواهد داشت! با توجه به اینکه شما از  روش‌های پیشگیری استفاده می‌کنید، همچنین می‌توانید با داروهای خانگی و غذاهای خاص خیلی سریع از شر گلودرد خلاص شوید. اما اگر گلودرد شما بیش از 3 روز طول بکشد به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است شما یک وضعیت پزشکی جدی‌تری داشته باشید.


بخش اول استفاده از درمان‌های خانگی برای تسکین گلودرد


1. غرغره به کاهش تورم و رفع ناراحتی کمک می‌کند

1 قاشق چایخوری نمک را در 8 اونس (227 میلی‌لیتر) آب گرم مخلوط کنید. مایع را به قسمت پشتی گلوی خود ببرید، با سر خود کمی آن را صاف کنید و آب را بیرون بریزید. غرغره کردن را هر یک ساعت یا چند ساعت یکبار انجام دهید. شما باید دهان خود را پس از آن بشویید تا مزه بد آن از بین برود.

غرغره کردن آب نمک

2. برای تسکین گلودرد از قرص‌های مکیدنی بدون نسخه استفاده کنید

بسیاری از قرص‌های مکیدنی گیاهی که می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کنید حاوی مسکن‌هایی مانند لیمو یا عسل هستند.

  • برخی از قرص‌های مکیدنی گلودرد مانند Sucrets Maximum Strength یاSpec-T ، بی‌خطر و مؤثر هستند و حاوی دارویی (بی حسی موضعی) هستند که گلو را برای تسکین درد بی‌حس می‌کنند.
  • سعی کنید بیش از 3 روز از داروهای مسکن استفاده نکنید، زیرا ماده بی‌حسی می‌تواند منجر به عفونت جدی باکتریایی مانند استرپتوکوک (گلودرد میکروبی) که نیازمند مداخله پزشکی است شود.

خوردن قرص‌ مکیدنی

3. برای تسکین از اسپری‌های گلو استفاده کنید

 مانند قرص‌های مکیدنی، اسپری‌های گلو مانندCepacol ، با بی حس کردن لبه گلو به تسکین درد کمک می‌کند. دستورالعمل‌های مربوط به برچسب را برای مصرف دوز مناسب دنبال کنید و برای کسب اطلاعات در مورد مصرف آن با سایر داروها و یا درمان‌ها، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

استفاده از اسپری گلو

4. درد گلوی خود را با یک کمپرس گرم آرام کنید

شما می‌توانید با چای گرم، قرص و اسپری‌های گلودرد، قسمت داخلی گلوی خود را تسکین دهید، اما در مورد حمله درد از بیرون چه کاری بهتر است انجام شود؟ یک کمپرس گرم را در قسمت بیرونی گلوی خود قرار دهید.

  • می‌تواند شامل یک پد گرمکن، یک بطری آب گرم یا یک دستمال گرم و مرطوب باشد.

استفاده از کمپرس گرم روی گلو

5. یک کمپرس از بابونه درست کنید

مقداری چای بابونه درست کنید (یا 1 قاشق غذاخوری گل بابونه خشک را در یک یا دو فنجان آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد). هنگامی که چای به اندازه کافی دم کشید، یک دستمال تمیز را درون چای خیس کنید، آن را فشار دهید و روی گردن بمالید. اجازه دهید به مدت 30 الی 45 دقیقه روی آن بماند و در صورت نیاز، چندین بار در روز این کار را تکرار کنید. از طرف دیگر می‌توانید گل بابونه را خریداری کرده و در یک قوری بریزید و بگذارید پنج دقیقه در آب داغ بماند.

گذاشتن کمپرس بابونه روی گلو

6.  با آب و نمک دریایی، چسب زخم درست کنید

 2 فنجان نمک دریایی را با 5 تا 6 قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید تا مخلوطی مرطوب، نه نمناک درست کنید. نمک را در وسط یک دستمال بریزید. دستمال را در امتداد قسمت طولانی‌تر آن لوله کنید و آن را دور گردن خود ببندید. تا زمانی که می‌خواهید این کار را ادامه دهید، چسب زخم را با یک حوله خشک دیگر بپوشانید.  

گذاشتن کمپرس گرم با آب و نمک دریایی روی گلو

7. برای تسکین درد از دستگاه بخور یا بخور درمانی استفاده کنید

بخور گرم یا سرد به واسطه مرطوب کردن می‌تواند به تسکین گلودرد شما کمک کند، گرچه مراقب  باشید که فضای اتاق شما به طرز آزار دهنده‌ای سرد یا مرطوب نشود.

  • از یک درمان بخور با آب گرم و یک دستمال استفاده کنید. 2 الی 3 فنجان آب را جوش آورید و از روی حرارت بردارید. (اختیاری: بابونه تند، زنجبیل یا چای لیمو را در آب بریزید و اجازه دهید 5 دقیقه در آن بماند). دست خود را روی بخاری که از آب خارج می‌شود بگذارید تا گرم بودن بیش از حد آن را امتحان کند. آب را درون یک کاسه بزرگ بریزید، یک دستمال تمیز را روی سر خود بکشید و سر پوشانده شده خود را روی بخاری که از کاسه بیرون می‌آید بگیرید. برای 5 الی 10 دقیقه از طریق دهان و بینی خود به طور عمیق نفس بکشید. در صورت لزوم، این کار را تکرار کنید.

دستگاه بخور

8. استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید

 برای تسکین درد، مصرف استامینوفن و ایبوپروفن خوب است. از دادن هرگونه آسپیرین به کودکان زیر 20 سال خودداری کنید، چرا که ترکیب آن با یک شرایط جدی به نام سندرم ری (Reye syndrome) در ارتباط است.

  • دستورالعمل دوز را بر روی برچسب، دقیقا دنبال کنید.

خوردن قرص


بخش دوم تسکین گلودرد با روش‌های بهداشت عمومی


1. بسیار زیاد استراحت کنید

در صورت امکان، سعی کنید در طول روز بخوابید و برنامه منظم خواب خود را برای شب حفظ کنید. سعی کنید تا بیشتر از میزان معمول روزانه خود بخوابید و در حالی که علائم دوام دارد، حدود 11 تا 13 ساعت بخوابید.

خوابیدن بین 11 تا 13 ساعت

2. مرتباً دستان خود را بشویید یا ضدعفونی کنید

بر کسی پوشیده نیست که دست ما حامل باکتری‌ است: ما صورت و اشیاء دیگر را لمس می‌کنیم و احتمال شیوع باکتری‌ها را افزایش می‌دهیم. اگر گلودرد یا سرماخوردگی دارید، به منظور جلوگیری از انتقال زیاد باکتری‌ها، مرتباً دستان خود را بشویید.

شستن دست با مایع دستشویی

3. مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب بنوشید

آب می‌تواند به ترشحات نازک در گلو کمک کند و مایعات گرم‌تر باعث تسکین سوزش در گلو می‌شوند. آبرسانی بدن به شما در مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند و گلودرد شما را به سرعت تسکین می‌دهد.

  • برای آرام کردن گلو، یک چای بابونه یا زنجبیل گرم بنوشید.
  •  یک نوشیدنی داغ درست کنید. شما می‌توانید عسل مانوکا، لیمو و آب گرم را با هم مخلوط کنید. اگر نمی‌توانید عسل مانوکا را در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید، می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های ورزشی سرشار از الکترولیت مانند Gatorade، به بدن شما کمک می‌کند تا نمک، قند و سایر مواد معدنی لازم برای مبارزه با گلودرد را دوباره فراهم کند.

نوشیدن آب

4. هر روز صبح و هر شب دوش بگیرید

به طور مکرر، دوش همراه با بخار بگیرید. دوش گرفتن به تمیز کردن بدن شما کمک می‌کند، یک راه جایگزین طراوت بخش را ارائه می‌دهد و به بخار این فرصت را می‌دهد تا گلو را آرام کند.

دوش گرم با دمای متوسط

5. ویتامین C مصرف کنید

 ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد، تركیباتی هستند كه بدن ما مواد غذایی را كه مصرف می‌کنیم به انرژی تبدیل می‌کند. شواهد علمی در مورد اینکه آیا ویتامین C به طور خاص به گلودرد کمک می‌کند یا نه بحث برانگیز است، اما مطمئناً به گلوی شما آسیب نمی‌رساند. بنابراین شما می‌توانید آن را انتخاب کنید.   

  • سایر غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان‌ها عبارتند از: چای سبز، بلوبری و کرنبری(نوعی میوه قرمز رنگ)، لوبیا (لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و لوبیای سیاه)، کنگر فرنگی، آلو، سیب، لوبیاها و غیره.

خوردن قرص ویتامین C

6. چای سیر درست کنید

 این روش می‌تواند به خوبی عمل کند، زیرا سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است.

  • مقداری سیر تازه را به قطعات کوچک (برش‌های متوسط) خرد کنید.
  •  تکه‌های سیر را درون یک لیوان یا فنجان چای بریزید. سپس آن را با آب پر کنید.
  • فنجان را درون مایکروویو بگذارید تا دو دقیقه بجوشد.
  • فنجان را بردارید. در حالی که هنوز داغ است، تکه‌های سیر را بیرون بیاورید.
  •  کیسه چای مورد علاقه خود را (ترجیحا یک عطر طعم‌دار برای از بین بردن بوی سیر) به آن اضافه کنید، مانند طعم وانیلی.
  • مقداری عسل یا شیرین کننده دیگر را به آن اضافه کنید (با این روش، یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید).  
  • نوشیدنی (به لطف چای کیسه‌ای و شیرین کننده، واقعا طعم خوبی خواهد داشت). می‌توانید به هر اندازه‌ای که دوست دارید از آن میل کنید.  

چای سیر


بخش سوم اجتناب از برخی خوراکی‌ها، در حالی که علائم هنوز پابرجاست


1. از محصولات لبنی در صورتی که باعث می‌شوند شما احساس بدتری داشته باشید دوری کنید

 مطالعات ثابت کرده‌اند که بین میزان مصرف لبنیات و میزان مخاط، ارتباط واقعی وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد پس از خوردن لبنیات هنگام گلودرد یا سرماخوردگی احساس خفگی بیشتری می‌کنند. فرآورده‌های لبنی مانند یک فنجان ماست، مقداری پنیر یا یک لیوان شیر را امتحان کنید. اگر پس از آن احساس خوبی داشتید، می توانید به خوردن لبنیات ادامه دهید. اگر گلوی شما بیشتر صدمه پیدا کرد و یا احساس خفگی بیشتری کردید، در حالی که هنوز بیمار هستید، کمتر از آن بخورید.  

مصرف لبنیات ممنوع

2. از خوراکی‌های بیش از حد قندی مانند کاپ کیک یا کیک خودداری کنید

خوردن مواد غذایی فرآوری شده قندی و شیرین با ارزش غذایی پایین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را برای بهبودی فراهم نمی‌کنند. غذاهای قندی که خشک هستند، مانند کاپ کیک و کیک حتی بدتر هستند، زیرا بر روی گلوی شما خراشیده می‌شوند و بلع را سخت‌تر می‌کنند.

  • یک سوپ خامه‌ای یا سوپ آبکی گرم نیز به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

خوردن کاپ کیک و کیک ممنوع

3. از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد خودداری کنید

 اجازه ندهید که احساس خنک کنندگی نوشیدنی‌ها و بستنی‌ها شما را فریب دهند: شما باید درجه حرارت اصلی بدن خود را حفظ کنید. نوشیدنی‌های گرم مانند چای از بهترین نوع نوشیدنی‌هاست. اگر فقط آب می‌خواهید، سعی کنید آن را گرم یا حداقل ولرم بنوشید.  

آب گرم

4. سعی کنید مرکبات نخورید

میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، لیمو ترش و گوجه فرنگی می‌توانند حتی بیشتر به گلوی شما آسیب برسانند. در عوض، آب انگور یا سیب را انتخاب کنید که  اسیدی نیستند.

خوردن آب سیب و آب انگور - نخوردن مرکبات


بخش چهارم به دنبال مراقبت پزشکی بروید


1. اگر گلودرد شما بیش از سه روز ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید

 بهتر است که در امان باشید تا اینکه متاسف باشید. پزشک شما می‌تواند به گلوی شما نگاه کند، در مورد علائم شما صحبت کند و آزمایشاتی را انجام دهد که امیدوارانه شما را در مسیر بهبودی سریع قرار می‌دهد.  

صحبت کردن با پزشک

2. علائم گلودرد استرپتوکوکی (Strep Throat) را بررسی کنید

گلودرد شما احتمالاً فقط با درد همراه است و آنچه که تصور می‌کنید گلودرد است. در واقع گلودرد استرپتوکوکی (گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی) یا عفونت بالقوه، خطرناک است. مراقب این علائم هنگام گلودرد باشید:

  • گلودرد شدید و ناگهانی بدون علائم معمول سرماخوردگی (سرفه، عطسه، آبریزش بینی و غیره).  
  • تب بیش از 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد). تب‌های پایین احتمال افزایش عفونت ویروسی را نشان می‌دهند، نه استرپتوکوکی.
  • تورم غدد لنفاوی در گردن.
  • لکه‌ها یا پوشش سفید یا زرد روی گلو و لوزه‌ها.
  • لکه‌های قرمز روشن یا قرمز تیره روی سقف دهان نزدیک گلو.
  • لکه‌های قرمز روشن در ناحیه گردن یا سایر قسمت‌های بدن.  

گلودرد

3. علائم مونونوکلئوز (Mononucleosis) یا مونو را بررسی کنید

مونو توسط ویروس اپشتین-بار (Epstein-Barr) ایجاد می‌شود و معمولاً با نوجوانان و بزرگسالان در ارتباط است، زیرا بیشتر بزرگسالان نسبت به این ویروس ایمنی دارند. علائم مونو شامل موارد زیر است:

  • تب بالا، در هر نقطه از 101 تا 104 درجه فارنهایت (38.3 تا 40 درجه سانتیگراد) که با لرز همراه است.
  •  گلودرد، با لکه‌های سفید روی لوزه‌ها.
  • تورم لوزه‌ها و غدد لنفاوی در سرتاسر بدن.
  •  سردرد، خستگی و کمبود انرژی.
  • درد در سمت چپ بالای شکم، در نزدیکی طحال شما. اگر طحال شما صدمه دیده است، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید، زیرا این بدان معنیست که طحال شما پاره شده است.

گلودرد، با لکه‌های سفید روی لوزه‌ها

بیشتر بخوانید:  با این 3 روش مصرف ویتامین C را افزایش دهید 

مطالب مرتبط