روغن آرگان برای صورت؛ فواید و نحوه‌ی استفاده از آن چیست؟

روغن آرگان برای صورت؛ فواید و نحوه‌ی استفاده از آن چیست؟

04 اسفند 1401

روغن آرگان برای حفظ سلامت موها عالی است. با این حال، اگر بدانید که می‌توانید از روغن آرگان برای صورت استفاده کنید، شگفت‌زده خواهید شد. این روغن مغذی فوق‌العاده ملایم، سبک و دارای خواص مرطوب کنندگی است. علاوه بر این، خواص ضد التهابی آن به تسکین پوست شما و خلاص شدن از شر لکه‌های خشک کمک می‌کند. برای درک فواید روغن آرگان برای پوست و نحوه‌ی استفاده از آن به خواندن ادامه دهید


آیا روغن آرگان برای صورت خوب است؟


روغن آرگان به عنوان جام مقدس روغن برای مو و پوست در نظر گرفته می‌شود زیرا درست در وسط طیف روغن قرار می‌گیرد. نه خیلی سنگین است و نه خیلی سبک. به راحتی جذب پوست شما می‌شود و همچنین بسیار مرطوب کننده است. شما به سختی به یک یا دو قطره از این روغن برای صورت خود نیاز دارید. بهترین بخش این است که می‌توانید آن را مستقیماً بدون روغن حامل اعمال کنید.
حدود 99 درصد روغن آرگان از تری گلیسیریدسی (اسیدهای اولئیک و لینولئیک) تشکیل شده است و 1 درصد باقی‌مانده حاوی ویتامین E، کاروتنوئیدی، استرولسی و پلی فنولسی است. این‌ها برای پوست عالی هستند.
روغن آرگان پوست شما را تقویت می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد، لکه‌های خشک را نرم می‌کند و به بهبود سلامت کلی پوست کمک می‌کند. بیایید به برخی از مزایای استفاده از روغن آرگان برای پوست نگاه کنیم.


فواید روغن آرگان برای پوست چیست؟


1. پوست شما را مرطوب می‌کند

روغن آرگان حاوی ویتامین E و سایر اسیدهای چرب است. سبک است و به سرعت جذب پوست می‌شود. پوست را آبرسانی و تغذیه می‌کند و پوست شما را برای مدت طولانی مرطوب نگه می‌دارد. اگر در شرایط خشک و سرد زندگی می‌کنید، به این روغن در کمد خود نیاز دارید. احتمالاً حتی می‌توانید مرطوب کننده‌ی معمولی خود را با این مرطوب کننده جایگزین کنید. برای انواع پوست مناسب است، بنابراین جای نگرانی نیست.

2. آکنه را درمان می‌کند

استفاده از روغن روی پوست‌های مستعد آکنه (یعنی پوست‌های چرب) ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما روغن آرگان به عنوان یک عامل شفابخش عمل می‌کند. دارای خواص ضد التهابی است که تورم پوست را کاهش می‌دهد و آکنه را تسکین می‌دهد. همچنین دارای خواص ضد چربی است که می‌تواند به کاهش چربی و بهبود ظاهر پوست چرب کمک کند.

3. ضد پیری

پوست ما شروع به چین و چروک شدن می‌کند و مایل است کدرتر از آنچه هست به نظر برسد، زیرا فاقد رطوبت و آبرسانی است که روند پیری را تسریع می‌کند. روغن آرگان سرعت بازسازی پوست را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که روغن آرگان بسیار آبرسان است، رطوبت را حفظ می‌کند و صورت شما را حجیم‌تر، درخشان‌تر و نرم‌تر نشان می‌دهد.

4. از آسیب خورشید محافظت می‌کند

روغن آرگان حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی، آسیب یا پرپیگمانتاسیون ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت و ترمیم می‌کند. هیپرپیگمانتاسیون معمولاً به دلیل افزایش تولید و تجمع ملانین در پوست شما ایجاد می‌شود. اجزای مختلف موجود در روغن آرگان به طور جمعی مانع از تولید ملانین می‌شوند.

5. درمان و بهبود شرایط پوست

لکه‌های ملتهب و خارش دار مشخصه‌ی برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک (AD) هستند. جدا از داروهای معمولی، استفاده از روغن آرگان می‌تواند قرمزی پوسته پوسته شدن خارش را کاهش دهد و پوست شما را تسکین دهد.
اگرچه دلایل دقیق بیماری AD هنوز به خوبی شناخته نشده است، افرادی که از آن رنج می‌برند، رطوبت و التهاب پوست را از دست می‌دهند. روغن آرگان به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است و مانند هر روغن دیگری رطوبت را به دام می‌اندازد و بنابراین برای آبرسانی به پوست عالی است. در نتیجه، این یک درمان مؤثر برای کاهش برخی از علائم AD است.

6. سلامت کلی پوست را بهبود می‌بخشد

روغن آرگان مملو از موادی است که برای حفظ سلامت پوست شما بهترین هستند. استفاده از آن در روال روزانه‌ی پوست شما می‌تواند تغییرات زیادی در ظاهر کلی پوست شما ایجاد کند.

7. زخم‌ها را التیام می‌بخشد

روغن آرگان دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به بهبود زخم ها کمک کند.
فوایدش عالیه بنابراین، چگونه از روغن آرگان برای صورت خود استفاده می‌کنید؟


نحوه‌ی استفاده از روغن آرگان برای صورت


مرطوب کننده:

قبل از شروع برنامه‌ی صبحگاهی، یک یا دو قطره روغن آرگان بریزید و آن را روی تمام صورت خود بمالید. این کار را شب هم انجام دهید و بگذارید یک شب بماند.

تونر آبرسان:

یک قطره روغن آرگان را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و تونر خود را روی آن قرار دهید و صورت خود را با این ترکیب آغشته کنید.
لایه بردار یا مرطوب کننده‌ی لب: کمی روغن آرگان را به شکر قهوه‌ای اضافه کنید و به آرامی لب‌های خود را با این مخلوط لایه برداری کنید. یا روغن را روی لب‌ها بمالید و بگذارید مدتی روی لب‌ها بماند تا مرطوب و نرم شوند.

سرم:

روغن آرگان را به سرم خود اضافه کنید و اجازه دهید قبل از اینکه به روال مراقبت از پوست خود ادامه دهید، خیس بخورد.
همچنین باید بدانید که چگونه بهترین روغن آرگان را انتخاب کنید تا از حداکثر فواید بهره‌ببرید.


چگونه بهترین روغن آرگان را انتخاب کنیم؟


به دنبال روغن آرگان فشرده سرد باشید. بیشترین تأثیر را هم روی مو و هم روی پوست دارد.
از هر محصولی که دارای عطر مصنوعی، رایحه یا مواد شیمیایی است خودداری کنید.
روغن آرگان کاملا طبیعی است و نیازی به مواد نگهدارنده ندارد. بنابراین، به دنبال چیزی کاملاً طبیعی و ارگانیک باشید.
افراد مشهوری مانند شارلیز ترون، کاترین زتا جونز، اوا مندز، ماریون کوتیار و کیم کارداشیان معتقدند که روغن آرگان راز تغذیه و درخشان شدن پوست آن‌هاست.
تا به حال همه‌ی چیزهایی را که در مورد روغن آرگان مفید است دیده‌ایم. در مورد بد چطور؟ آیا عوارضی هم دارد؟ بیایید دریابیم!
عوارض و خطرات
اگرچه روغن آرگان بسیار تقویت‌کننده است، اما در افرادی که پوست بسیار حساس یا آلرژی به آجیل درختی دارند، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی یا تشدید آکنه شود.
روغن آرگان در واقع از میوه‌ی هسته‌دار درست می‌شود، اما ممکن است در برخی افراد واکنش‌هایی ایجاد کند. همیشه قبل از اینکه تمام تلاش خود را انجام دهید یک پچ تست انجام دهید.
اگر روغن آرگان را مصرف می‌کنید، ببینید بدنتان چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد. می‌تواند باعث نفخ شدید، اسهال، از دست دادن اشتها یا جوش شود.
ممکن است از روغن آرگان در آشپزی خود برای طعم دادن به غذاهای خود استفاده کرده باشید. اما خواص روغن آرگان خیلی بیشتر از این‌هاست! خواص این روغن حتی زمانی که به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، فواید مختلفی دارد. چند قطره می‌تواند پوست شما را آبرسانی و درخشان کند.

 بیشتر بخوانید: 11 راه برای درمان جای زخم‌های قدیمی و پیشگیری آن

مطالب مرتبط