آیا پوست خشک باعث ایجاد چین و چروک میشه؟

آیا پوست خشک باعث ایجاد چین و چروک میشه؟

20 مهر 1399

افسانه‌های بسیاری در دنیای مراقبت از پوست می‌چرخند اما بزرگترین آنها این است که پوست خشک باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. اما خبر جدید این است که چنین نیست و به همین دلیل است که ما می‌خواهیم واقعیت‌هایی را بررسی کنیم که مستقیماً در مورد ارتباط میان پوست خشک و چین و چروک هستند. در ادامه خواهید دید که اطلاعات غلط مراقبت پوستی از کجا می‌آیند و چند توصیه برای چگونگی مراقبت از پوست برای جلوگیری از ایجاد علائم پیری نیز وجود دارد.


ارتباطی میان پوست خشک و چین و چروک وجود دارد؟


جواب این است که پوست خشک باعث ایجاد چین و چروک نمی‌شود. دلیل اینکه چنین باور غلطی وجود دارد این تصور غلط و رایج است که پوست خشک می‌تواند مشکلات رایج پوستی مرتبط به پیری را بیشتر کند. هنگامی که پوست خشک است به دلیل کمبود رطوبت پوست مشکلات پوستی مانند چین و چروک، جمع شدن، آویزان شدن و ظاهر پوسته پوسته بیشتر مشخص می‌شود. سوزان ون دایک، متخصص پوست معتبر، می‌گوید: «افرادی که پوست خشک دارند علائم پیری را روی پوست خشک خود زودتر از کسانی که پوست چرب دارند، نشان می‌دهند زیرا پوست خشک نیاز به آب رسانی و رطوبت دارد تا خطوط ریز ناشی از پیر شدن را نرم کند.» هنگامی که پوست مرطوب یا چرب است، چین و چروک‌ها کمتر مشخص می‌شوند زیرا پوست هیدراته است و در نتیجه ظاهری پر و نرم دارد. اگر پوست خشکی دارید، مهم است که میزان زیادی نرم کننده به آن بزنید. همچنین، سعی کنید از کرم‌هایی با مواد ضخیم استفاده کنید که خاصیت نرم کنندگی بیشتری دارند. کرم‌های شب لانکوم مناسب هستند زیرا یک کرم شب غنی و تسکین دهند که به صورت کاملاٌ مشهود پوست صورت شما را لیفت و محکم می‌کند، صبح به شما پوستی نرم‌تر و محکم‌تر خواهد داد.


بنابراین چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟


در حالی که پوست خشک برای ایجاد چین و چروک گناهکار نیست اما تعدادی عوامل ژنتیکی و محیطی مهاجم در ادامه مقاله آورده شدند که می‌توانند پوست شما را خرا کنند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

ما می‌دانیم که شما عاشق پوست‌های برنز هستید اما کباب کردن خودتان زیر آفتاب حتی اگر تنها برای چند ماه در سال باشد باز هم اثرات طولانی مدت و منفی روی پوست شما خواهد داشت. اشعه‌های UVA و UVB سرعت شکسته شدن کلاژن و بروز زودرس چین و چروک و افتادگی پوست را افزایش می‌دهند. مهم نیست که چه فصلی است، حتماً از مقدار زیادی ضدآفتاب هر روز روی پوست خود استفاده کنید (تمدید آن را فراموش نکنید). ما استفاده از ضدآفتاب‌های با SPF 60 که بدون روغن هستند، در تابستان به شما توصیه می‌کنیم زیرا براقیت صورت را کاهش داده و برای انواع پوست از جمله پوست‌های حساس مناسب است. اگر هنوز دوست ندارید که بی‌خیال برنزه شدن در تابستان شوید، می‌توانید از کرم‌های برنزه کننده لورآل استفاده کنید و پوست خود را بدون صدمات ناشی از آفتاب برنزه کنید.

آلودگی

هنگامی که صحبت از پیر شدن پوست می‌شود، آلودگی می‌تواند عاملی مهاجم مهمی باشد، مخصوصا اگر در شهری بزرگ زندگی می‌کنید. از مه دود شهری گرفته تا دود دست دوم سیگار، مخصوصاً رادیکال‌های آزاد، می‌توانند منجر به بسته شدن منافذ پوست، بروز جوش و از بین بردن کلاژن شوند. ضدآفتاب و سرم‌های آنتی اکسیدان می‌توانند تاثیرات ناخواسته آلودگی شهری را کاهش دهند.

پیری طبیعی پوست

پیر شدن قسمتی از زندگی ما است. با گذر زمان، پوست ما رطوبت خود را از دست داده و کلاژن و خاصیت کشانی پوست کم می‌شود که دو عامل مهم برای داشتن پوستی با ظاهری جوان و شاداب است. یائسگی همچنین می‌تواند باعث شود تا بسیاری از خانم‌های دچار کمبود در هورمون اصلی استروژن و استرادیول شوند که ممکن است باعث تجزیه چربی حمایتی واقع در زیر سطح پوست شود. نتیجه آن ایجاد افتادگی و چین و چروک روی پوست است. خط خنده نیز با بالا رفتن سن مشخص‌تر می‌شوند. گفته می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از کرم‌های ضد پیری و محصولات رتینول ظاهر علائم پیری و منافذ پوست را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه پوستی بدون چین و چروک داشته باشیم؟

مطالب مرتبط