راهنمای اسیدهای مراقبت از پوست: نحوه‌ی انتخاب اسید مناسب پوست

راهنمای اسیدهای مراقبت از پوست: نحوه‌ی انتخاب اسید مناسب پوست

25 بهمن 1401

داشتن بهترین اسیدهای مراقبت از پوست می‌تواند درخشندگی طولانی مدتی را که انتظارش را داشتید به پوست شما بدهد. تصور غلط رایج در مورد اسیدها این است که پوست شما را خورده می‌کند و برای مراقبت از پوست شما مناسب نیست. با این حال، آن‌ها به عنوان ضروری‌ترین مواد برای از بین بردن هایپرپیگمانتاسیون و کمک به روشن شدن پوست با گذشت زمان ظاهر شده‌اند. اگر مطمئن نیستید که چه اسیدی با توجه به نوع پوست و شرایط شما به شما کمک می‌کند، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. در اینجا راهنمای کاملی برای انتخاب اسید مناسب برای روتین مراقبت از پوست شما آورده شده است.


راهنمای اسیدهای مراقبت از پوست


اسیدهای مراقبت از پوست عمدتاً دو نوع هستند:

  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)
  • بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs)

در حالی که هر دو اسید به عنوان لایه بردار عمل می‌کنند، هر دو متفاوت هستند و روی پوست شما متفاوت عمل می‌کنند.
به عنوان مثال، AHA ها (اسیدهای محلول در آب، مانند اسید گلیکولیک) با شکستن سلول‌های مرده‌ی پوست روی سطح، پوست شما را لایه برداری می‌کنند در حالی که BHA ها (اسیدهای محلول در روغن، مانند اسید سالیسیلیک) عمیق‌تر در منافذ پوست فرو می‌روند و آن‌ها را باز می‌کنند.
اسیدهای گلیکولیک و سالیسیلیک دو اسید رایجی هستند که در محصولات مراقبت از پوست پیدا می‌کنید. با این حال، برخی از اسیدها نه AHA و نه BHA (مانند آزلائیک اسید) نیستند، اما برای پوست شما مفید هستند و در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شوند. بیایید در مورد همه‌ی این نوع اسیدها و انواع پوست آن‌ها اطلاعاتی کسب کنیم.

1. اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک رایج ترین آلفا هیدروکسی اسید است که در محصولات مراقبت از پوست از جمله لایه بردارهای شیمیایی استفاده می‌شود. معمولاً از نیشکر به دست می‌آید. به آرامی پوست را لایه برداری می‌کند و به کاهش خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های تیره کمک می‌کند. همچنین بافت و ضخامت پوست را بهبود می‌بخشد و به یکدست شدن رنگ پوست کمک می‌کند.
مناسب برای
اسید گلیکولیک را می‌توان برای روشن کردن پوست و درمان آکنه، اسکار آکنه و هایپرپیگمانتاسیون استفاده کرد. برای پوست‌های پیر عالی است. تقریباً همه‌ی انواع پوست بخصوص پوست‌های چرب آن را به خوبی تحمل می‌کنند. با این حال، اگر پوست حساسی دارید، باید قبل از استفاده از اسید گلیکولیک با یک متخصص پوست مشورت کنید.
شیر ترش، عسل، سیب، انگور و پاپایا منابع طبیعی خوبی از اسید گلیکولیک هستند و می‌توان از آن‌ها در ماسک‌ها و اسکراب‌های خانگی مراقبت از پوست استفاده کرد.

2. سالیسیلیک اسید

اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسی است. خاصیت کمدولیتیک دارد، به این معنی که به عمق منافذ پوست رفته و آن‌ها را باز می‌کند. علاوه بر این، به شکستن بالاترین لایه‌ی سلول‌های پوست شما و از بین بردن سلول‌های مرده کمک می‌کند. به همین دلیل در درمان آکنه و کومدون بسیار مؤثر است.
مناسب برای
اسید سالیسیلیک به ویژه برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مفید است. با این حال، اسید سالیسیلیک نیز یک سالیسیلات است و ساختار آن مشابه آسپرین (اسید استیل سالیسیلیک) است. بنابراین، اگر به آسپرین حساسیت دارید، از اسید سالیسیلیک اجتناب کنید.

3. آزلائیک اسید

اسید آزلائیک یک اسید دی کربوکسیلیک اشباع است که به طور طبیعی روی پوست شما وجود دارد. این اسید توسط مخمری تولید می‌شود که روی پوست شما باقی می‌ماند. همچنین در گندم، چاودار و جو یافت می‌شود و یک لایه بردار عالی است. برای درمان آکنه بسیار محبوب است و دارای خواص ضد التهابی است. علاوه بر آکنه، به کاهش رنگدانه‌های پوست نیز کمک می‌کند.
مناسب برای
اسید آزلائیک برای انواع پوست از جمله پوست‌های حساس مناسب است. برای کاهش التهاب بسیار عالی است و هرکسی که روزنه‌های پوستی دارد می‌تواند از این اسید برای کاهش علائم و آرامش پوست خود استفاده کند.

4. ماندلیک اسید

ماندلیک اسید یک AHA است که در درمان آکنه، ملاسما، چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون مانند جادو عمل می‌کند. همچنین گفته می‌شود که کیفیت پوست پیر را با بهبود خاصیت ارتجاعی آن بهبود می‌بخشد.
مناسب برای
ماندلیک اسید برای نفوذ به پوست شما زمان می‌برد و این آن را برای پوست‌های حساس ایده آل می‌کند. برای پوست‌های خشک خوب است زیرا با افزایش تولید سبوم آن را مرطوب نگه می‌دارد. این خاصیت آن را برای پوست‌های چرب نامناسب می‌کند. همچنین، همراه با اسید سالیسیلیک، اسید ماندلیک برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تر و مشکلات تغییر رنگ پوست دارند، به خوبی عمل می‌کند.
اسید ماندلیک معمولاً از بادام تلخ به دست می‌آید. با این حال، در برخی موارد، ممکن است به صورت مصنوعی نیز تولید شود.

5. اسید لاکتیک

اسید لاکتیک نیز یک AHA و یک لایه بردار ملایم است. این اسید معمولاً در شیر یافت می‌شود و به همین دلیل است که در دوران باستان، زنان حمام شیر را ترجیح می‌دادند. استفاده از اسید لاکتیک روی پوست استحکام آن را بهبود می‌بخشد و آن را صاف می‌کند.
مناسب برای
اگر پوست خشکی دارید و به دنبال چیزی برای مرطوب نگه داشتن آن هستید، می‌توانید اسید لاکتیک را امتحان کنید. این اسید روی پوست‌های پیر نیز عالی عمل می‌کند و از خطوط و چین و چروک‌های ریز جلوگیری می‌کند.

6. کوجیک اسید

اسید کوجیک توسط انواع مختلفی از قارچ‌ها، به ویژه قارچ Aspergillus oryzae تولید می‌شود. همچنین یک محصول جانبی در طی تخمیر شراب برنج و سس سویا است. اسید کوجیک به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست در مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این می‌تواند ظاهر آسیب‌های ناشی از آفتاب، لکه‌های ناشی از افزایش سن و اسکارها را کاهش دهد و اثرات ضد پیری دارد.
مناسب برای
اسید کوجیک نتایج قابل مشاهده‌ای به شما می‌دهد، اما از طرف دیگر، اگر مناسب شما نباشد، می‌تواند پوست شما را نیز تحریک کند. همچنین می‌تواند پوست شما را مستعد آفتاب سوختگی کند. بنابراین، اسید کوجیک باید بسیار با احتیاط استفاده شود. بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا ببینید به پوست شما می خورد یا نه و روش صحیح استفاده از آن را برای پوستتان چیست.

7. هیالورونیک اسید

هیالورونان نیز نامیده می‌شود، این ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می‌شود. بیشتر در بافت‌های همبند، پوست و چشم شما یافت می‌شود. با اتصال آب به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند و در نتیجه از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. استرس محیطی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند بر سطوح اسید هیالورونیک در بدن شما، به ویژه پوست شما تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این کاهش باید از محصولات مراقبت از پوست HA استفاده کنید.
مناسب برای
همه‌ی انواع پوست می‌توانند از اسید هیالورونیک استفاده کنند. با این حال، اگر پوست کم آب و پیری دارید، باید این اسید را در برنامه‌ی مراقبت از پوست خود بگنجانید. با افزایش سطح هیدراتاسیون، پوست پیر را صاف و سفت نگه می‌دارد.

8. اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک یا ویتامین C یک ویتامین ضروری و یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش مشکلات پوستی مانند هایپرپیگمانتاسیون کمک می‌کند و از آن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. اغلب پیری پوست را تسریع می‌کند و باعث التهاب می‌شود.
مناسب برای
اسید اسکوربیک تقریباً برای هر نوع پوستی مناسب است و مخصوصاً برای پوست‌هایی که با هیپرپیگمانتاسیون مبارزه می‌کنند مناسب است. این آنتی اکسیدان قوی برای روشن کردن پوست و تقویت سنتز کلاژن مفید است. اسید اسکوربیک یا ویتامین C برای پوست بالغ مفید است.

9. اسید مالیک

اسید مالیک نوعی AHA است که بدن شما به طور طبیعی آن را تولید می‌کند. مانند سایر AHA ها، اسید مالیک به پوست شما کمک می‌کند رطوبت را حفظ کند. این به نوبه‌ی خود سرعت گردش سلولی پوست را افزایش می‌دهد، به این معنی که سلول‌های پوست شما با سرعت بیشتری تجدید می‌شوند و ظاهر خطوط ریز و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند. این نیز پوست را نرم و بافت آن را بهبود می‌بخشد.
مناسب برای
اسید مالیک برای انواع پوست‌های بالغ، حساس و مختلط مناسب است. پوست را تحریک نمی‌کند و به آرامی آن را لایه برداری می‌کند تا به وضوح صاف‌تر شود.

10. اسید فرولیک

اسید فرولیک یک اسید هیدروکسی سینامیک است، ترکیبی که معمولا در سلول‌های گیاهی یافت می‌شود. این ترکیب مانند ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است و یک پاک کننده‌ی رادیکال‌های آزاد است. برخی از مهم‌ترین ساختارهای پوست شما از جمله الاستین، کلاژن، کراتینوسیت‌ها و فیبروبلاست‌ها را محافظت و بهبود می‌بخشد.
مناسب برای
برای پوست‌های بالغ و کسانی که به دنبال کرم‌ها و اسیدهای ضد پیری هستند ایده آل است. همچنین اگر پوست شما مستعد آسیب نور خورشید است، می‌توانید از این اسید برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

11. رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید یا رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند. آن‌ها نتایج بسیار خوبی در درمان پیری پوست و جلوگیری از اثرات پیری نوری مانند چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون نشان داده‌اند. آن‌ها همچنین ضخامت پوست را بهبود می‌بخشند.
مناسب برای
رتینوئیک اسید یا رتینوئیدها تقریباً برای همه‌ی انواع پوست مناسب هستند، به جز پوست‌های حساس. برای آگاهی از غلظت و روش‌های صحیح استفاده از رتینوئیدها روی پوست، همیشه با یک متخصص پوست مشورت کنید.
هنگامی که شروع به استفاده از اسیدهای صورت می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که در دو هفته ی اول نتایج را مشاهده کنید. با این حال، اگر تازه وارد دنیای اسیدها شده اید، بهتر است قبل از امتحان هر محصول جدید اسیدی روی صورت خود با یک متخصص پوست مشورت کنید. 

 بیشتر بخوانید: 10 دستور تهیه‌ی اسکراب قهوه در خانه برای داشتن پوست صاف

مطالب مرتبط