10 روش  سریع  و موثر برای خلاص شدن از شر جوش‌های قرمز و متورم

10 روش  سریع  و موثر برای خلاص شدن از شر جوش‌های قرمز و متورم

19 بهمن 1401

جوش‌ها یکی از بخش‌‌های  دردسرساز زندگی  ما هستند، اما لازم نیست ماه‌ها به عنوان هیولاهای قرمز متورم روی صورت ما باقی بمانند. راه‌های ساده و داروهای خانگی مختلفی وجود دارند که می‌توانید به ما در از بین بردن قرمزی و تورم جوش های پوستمان کمک کنند . در ادامه 13 روش سریع موثر برای خلاص شدن از شر جوش‌های متورم و قرمز را با هم میخوانیم.


یخ


 یخ یک راه ساده برای کاهش تورم در کوتاه مدت است . یک تکه یخ را در یک حوله بپیچید و آن را در برابر جوش نگه دارید . سعی کنید فقط پارچه با پوست شما تماس داشته باشد و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. سرما به انقباض عروق خونی زیر پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود که جوش کمتر قرمز و واضح باشد.


پچ جوش


پچ‌های‌ جوش یکی دیگر از روش‌های موثر در درمان و بهبود جوش‌ها محسوب می‌شند. پچ‌ها چرک را از جوش‌ها بیرون می‌کشند تا روند بهبود را سرعت بخشند. شما می‌تونید آن‌ها ‌عنوان‌هایی مثل «بانداژهیدروکلوئیدی» یا «چسب مخصوص جوش» از داروخانه‌ها خریداری کنید. قبل از استفاده پوست اطراف جوش را به آرامی بشویید و خشک کنید و چسب را برای چند ساعت روی جوش بچسبانید. شما می‌توانید تغییراتی که پچ روی جوش‌هایتان می‌گذارند را در چند ساعت تا حداکثر 12 ساعت به راحتی مشاهده کنید.‌ اکثر آنها حاوی اسید سالیسیلیک، نیاسینامید، ویتامین C یا ترکیبی از قبیل این ترکیبات هستند که برای کاهش قرمزی و التهاب جوش و بهبوی اون طراحی شده‌اند.


چای سبز


‌چای سبز حاوی ترکیبات گیاهی به نام کاتچین(Catechins) است.کاتچین‌ دارای خواص آنتی بیوتیکی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می‌تونه در درمان جوش بسیار موثر باشد.لوسیون چای سبز یا چای سبزکیسه‌ای را امتحان کنید. چای سبز با عفونت باکتریایی روی پوست که باعث قرمزی و تورم می‌شود مبارزه می‌کند و انها را از بین میبرد. لوسیون با عصاره چای سبز بهترین گزینه برای شماست. درغیر این صورت، شما می‌تونید یک چای سبز کیسه‌ای را در آب جوش قرار دهید تا دم بکشد. چای کیسه ای را خارج کنید، سپس آن را وقتی که خنک و مرطوب است روی جوش‌ها قرار دهید. سعی کنید روزی یک بار این کار را تکرار کنید.


آسپرین خرد شده


اگر آسپرین دارید، این داروی را امتحان کنید. یک آسپرین را به پودر تبدیل کنید، آن را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر به دست آید، سپس آن را با یک گوش پاک‌کن روی جوش خود بمالید اجازه دهید به مدت تقریبی 10 تا 15 دقیقه روی پوست بمان و سپس صورتتان رابشورید.. قرار دادن آسپرین روی صورتتان ممکنه عجیب به نظر برسد، اما در واقع یک پایه علمی برای این درمان خانگی سریع وجود دارد. این به این دلیل است که آسپرین حاوی استیل سالیسیلیک اسید (acetylsalicylic acid) است که بسیار مشابه اسید سالیسیلیک(salicylic acid) عمل میکنه، ماده‌ای که در بسیاری از داروهای ضد آکنه موضعی بدون نسخه یافت می‌شود.
اگر زیر 12 سال داریداین کار را امتحان نکنید.


روغن درخت چای


روغن درخت چای به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن یک انتخاب محبوب برای درمان جوش محسوب می‌شه. روغن درخت چای را با یک گوش پنبه روی جوش‌های خود بمالید و یا به دنبال کرمی باشید که حاوی روغن درخت چای داشته باشد. این یکی از امیدوارکننده‌ترین درمان‌های طبیعی است، اما (مانند همه درمان‌های آکنه) برای اثربخشی به زمان نیاز دارد. این کار را هر روز تکرار کنید تا به بهبودی پوستتان کمک کند.
•    اگر تاکنون از روغن درخت چای استفاده نکرده‌اید، بد نیست ابتدا یک آزمایش پچ روی بازوی خود انجام دهید، فقط برای اینکه ببینید آیا آلرژی دارید.

•    شما می توانید به جای آن روغن درخت چای خالص بخرید و خودتان آن را در مقیاس آشپزخانه رقیق کنید و به ازای هر 1 گرم روغن درخت چای 19گرم روغن گیاهی مثل مثل روغن جوجوبا اضافه کنید(با آب مخلوط نکنید). روغن جوجوبا به کاهش التهاب کمک می کند در حالی که برخی روغن‌های دیگر منافذ را مسدود کرده و اوضاع را بدتر می‌کنند.


عسل و دارچین


این درمان بی خطر است اما ممکن است فوق العاده و سریع عمل نکند. ترکیب عسل و دارچین، یک درمان ارزان و آسان برای جوش است. دلیل اصلی استفاده از عسل و دارچین برای درمان آکنه این است که هر دو می‌تواند به از بین بردن باکتری‌هایی که در منافذ ملتهب نقش دارند کمک کند. برای تهیه این ماسک به سه قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری دارچین نیاز دارید. به سادگی این دو ماده را با هم مخلوط کنید، به مدت 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید، مطمئن شوید که خیلی داغ نباشد و سپس مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی جوش‌های خود بگذارید. صورت خود را بشویید و سعی کنید این کار را حداقل سه‌بار در هفته تکرار کنید.


بنزوئیل پراکسید    (Benzoyl Peroxide)


  
بنزوئیل پراکسید مؤثرترین ماده ضد آکنه است که بدون نسخه در دسترس است و بهترین عملکرد را روی جوش‌های قرمز و پر از چرک دارد. این داروی بدون نسخه اولین انتخاب خوب برای جوش‌های متورم است اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثر کند، اما هنوز هم بهتر از بسیاری از داروهای خانگی محسوب می‌شه. معمولاً یک یا دو بار در روز آن را روی جوش‌های خود بمالید.برای شروع بهتر است یک روز در میان آن را امتحان کنید تا ببینید آیا به آن عادت می‌کنید و نشانه ای از تحریکات پوستی نداشته باشید .


اسید سالیسیلیک ( Salicylic acid)



 اسید سالیسیلیک، یکی دیگر از داروهای بسیار رایج آکنه بدون نسخه، در درمان آکنه است، معمولا برای جوش های سرسفید و سر سیاه به جای جوش ها بهتر است. اسید سالیسیلیک موضعی را روی لکه های قرمز و تحریک شده بمالید. سالیسیلیک اسید یک عامل لایه بردار است که همچنین دارای خواص ضد التهابی (ضد قرمزی)، ضد میکروبی و ضد قارچی با درصدهای مختلف از 0.5 تا 5 درصد است. علاوه بر این به باز کردن منافذ و حذف سلول‌های مرده پوست نیز کمک می‌کند، دو عاملی که می‌توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند. اگر پوست مستعد آکنه دارید، استفاده از محصولی حاوی اسید سالیسیلیک  هستند می تواند به شفاف نگه داشتن پوست شما کمک کند. 

.


آرایش


اگر به دنبال روش درمانی نیستید آرایش بهترین گزینه است. یک زیرسازی مناسب راز موفقیت شماست. پوست خود را مرطوب کنید و با پرایمر شروع کنید. سپس جوش‌های خود را با یک لایه کانسیلر روشن همرنگ پوستتان بپوشانید و درنهایت  با یک برس تمیز یا اسفنج آرایشی به سراغ فونداسیون یا کرم بروید. برای پوشش بهتر سعی کنید از کرم‌های مات با پوشش بالا استفاده کنید. استفاده از پنکک روی کرم پودر میتونه کاور و پوشانندگی بالایی برای جوش‌ها ایجاد کنه.
• اگر کانسیلر هم‌رنگ پوست موثر نبود، یک محصولات اصلاح کننده رنگ را امتحان کنید مثل کانسیلر‌اصلاح. کانسیلر با رنگ‌های سبز یا زرد، به کاور و مقابله‌ی رنگ قرمز جوش کمک می‌کند.
• زمانی که پوسستتان دچار جوش می‌شود  سعی کنید از مواد آرایشی ضد حساسیت و فاقد عطرها، پارابن یا متیل ایزوتیازولینون استفاده کنید.


مرطوب کننده


اگر از درمان‌های خشن استفاده می کنید، حتما بعد از آن‌ها از مرطوب کننده استفاده کنید. بسیاری از درمان‌های آکنه مانند بنزوئیل پراکسید، روغن درخت چای، آسپرین و غیره می‌توانند پوست شما را خشک کنند. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما مرطوب کردن پوست در واقع می‌تواند به کنترل جوش کمک کند. پس از شستشو، روزانه یا هر زمان که پوست شما احساس خشکی کرد، مرطوب کنید. 
•    به دنبال مرطوب‌کننده‌ای که برچسب بدون روغن(oil-free)، غیر کومدوژنیک(non-comedogenic) یا منافذ را مسدود نمی‌کند باشید.

 

بیشتر بخوانید: لایه برداری چیست؟ تفاوت لایه‌بردار فیزیکی و شیمیایی

 

مطالب مرتبط