9 عارضه جانبی تخمه کدو تنبل

9 عارضه جانبی تخمه کدو تنبل

20 دی 1401

دانه‌های کدو تنبل، سرشار از مواد مغذی قدرتمند، برای سلامتی شما مفید هستند. با مجموعه گسترده‌ای از مواد معدنی و ویتامین‌ها، این دانه‌ها غنی‌ترین دانه‌هایی هستند که برای درمان مشکلات پروستات، آرتریت، حملات انگلی شناخته شده‌اند. این دانه‌ها همچنین درمان‌های طبیعی برای افسردگی ارائه می‌کنند. اگرچه دانه کدو تنبل در مقادیر غذایی بی‌خطر است، اما مصرف آن‌ها در مقادیر دارویی ممکن است خطرناک باشد. بنابراین، در اینجا قصد داریم به چند عوارض جانبی دانه کدو تنبل بپردازیم.
آیا میدانستید؟
انواع جدیدتر کدو تنبل برای برآوردن تقاضای فزاینده برای دانه‌های آن در حال توسعه هستند، به ویژه در کشورهایی مانند چین، جایی که این یک میان وعده محبوب است. این دانه‌ها فاقد پوسته معمولی هستند و هضم آن‌ها راحت‌تر است.
عوارض جانبی بالقوه‌ای در ارتباط با آن‌ها وجود دارد. در ادامه بخوانید تا مختصری از عوارض جانبی دانه کدو تنبل را با ما در اینجا دریافت کنید:


1. درد معده


تخمه کدو تنبل وقتی به مقدار زیاد مصرف شود باعث درد معده می‌شود. این یک منبع غنی از روغن‌های چرب است که در صورت مصرف بیش از حد مجاز، می‌تواند باعث ناراحتی معده و به دنبال آن گرفتگی و درد شود. فقط سعی کنید 1 تا 2 قاشق چای‌خوری را در یک زمان مصرف کنید یا آن را همراه با سایر غذاها بخورید تا این عارضه از بین برود. همچنین می‌توانید این دانه‌ها را قبل از مصرف تفت دهید.


2. عدم وجود مواد مغذی


اگر این دانه‌ها را به درستی مصرف نکنید، ممکن است در معرض خطر از دست دادن مواد مغذی مختلف قرار بگیرید. پخت بیش از حد یا عدم جویدن در واقع شما را از مزایای آن محروم می کند. تخمه کدو تنبل ترد پخته شده فاقد مواد مغذی محلول در آب مانند ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B12 و ویتامین C است. اگر این دانه‌ها را می‌پزید، حرارت را در کمترین حد ممکن نگه دارید. همچنین جویدن صحیح آن‌ها به جای بلعیدن آن‌ها باعث هضم بیشتر شده و به جذب بهتر مواد مغذی موجود کمک می‌کند.


3. برای افرادی که از داروهای ادرارآور استفاده می‌کنند خوب نیست


ادما معمولاً در افراد مبتلاء به اختلالات کلیوی یا برخی از مشکلات قلبی عروقی دیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که این دانه‌ها دارای قدرت ادرارآور ملایم ذاتی هستند که به نوبه خود می‌توانند با داروهای ادرارآور تداخل داشته باشند و راه را برای افزایش بازدید از دستشویی هموار کنند. این در واقع ممکن است بر تعادل مواد معدنی در بدن شما تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر از داروهای ادرارآور استفاده می‌کنید، مراقب باشید!


4. برای نوزادان ایمن نیست


تخمه کدو حاوی پروتئین و آهن در مقادیر قابل تحسین است که آن را به یک میان وعده وسوسه‌انگیز برای نوزادان تبدیل می‌کند. با این حال، به دلیل داشتن فیبر و اسیدهای چرب، برای نوزادان توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث گرفتگی معده، درد، استفراغ و حتی اسهال شود.


5. برای زنان باردار و شیرده ایمن نیست


تخم کدو منبع طبیعی آلفا لینولنیک اسید و DHA است که به روند شیردهی در مادران شیرده کمک می‌کند. با این حال، خوب است که با مصرف آن‌ها در مقادیر محدود، در سمت امن باقی بمانید. همچنین، تخمه کدو تنبل برای زنان باردار بسیار مفید است، زیرا حاوی تمام مواد مغذی ضروری برای رشد دوران بارداری است. با این حال، برخی تحقیقات متناقض نیز وجود دارد، و مشخص شده است که آن‌ها عوارض جانبی ایجاد می‌کنند. از این رو، مصرف تخمه کدو تنبل در حد اعتدال و پس از مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک بی‌خطر است.


6. آلرژی به دانه کدو تنبل


در حالی که این دانه‌ها در مقایسه با سایر گونه‌های دانه حساسیت‌زا نیستند، واکنش‌های آلرژیک خاصی وجود دارد که می‌تواند با استفاده از دانه‌های کدو تنبل ایجاد شود و پوست هدف اصلی است. اگر طعمه آلرژی به دانه کدو تنبل شوید، در اینجا می‌توانید انتظار داشته باشید:
اگزما که با پوسته پوسته شدن، ملتهب و قرمز مشخص می‌شود.

  • خارش و کهیر
  • رینوکونژونکتیویت با احتقان بینی و عطسه مشخص.
  • آسم آلرژیک
  • مانع تنفس
  • سردرد
  • تورم و قرمزی در داخل و اطراف دهان.
  • تحریک گلو
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن

برای بررسی و مصرف داروهای مناسب سریعاً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.
برخی از افراد مبتلاء به آلرژی به دانه کدو تنبل به اعضای برجسته خانواده Rosaceae مانند زردآلو، سیب، بادام، گیلاس، آلو، گلابی و توت‌فرنگی نیز حساسیت دارند.


7. برای افراد مبتلاء به هیپوگلیسمی ایمن نیست


مطالعات انجام شده در مورد خواص تخمه کدو تنبل نشان می‌دهد که این دانه‌های کدو تنبل گزینه‌های ایده‌آلی برای دیابتی‌ها هستند زیرا دارای پتانسیل تنظیم قند خون هستند. در واقع سطح گلوکز را در خون کاهش می‌دهد و در نتیجه از تشدید ناخواسته جلوگیری می‌کند. اگر از داروهای ضددیابت استفاده می‌کنید یا اگر دچار افت قند خون هستید، پس از مشورت با پزشک، توصیه می‌شود دانه کدو تنبل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


8. می‌تواند باعث افزایش وزن ناخواسته شود


100 گرم دانه کدو تنبل با 49.05 گرم چربی (164 درصد چربی توصیه شده روزانه) 559 کالری به شما می‌دهد. بنابراین مطمئن شوید که این میان وعده را در حد اعتدال میل کنید مگر اینکه بخواهید چاق شوید. چاقی دلیل اصلی بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا و دیابت است. بنابراین، قبل از گنجاندن این دانه‌ها در رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر در مسیر کاهش وزن هستید. همچنین اگر رژیم غذایی خاصی دارید فقط ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری از دانه‌ها در روز توصیه می‌شود.


9. برای افراد با فشار خون پایین بی‌خطر نیست


دانه‌های کدو تنبل دارای آنتی‌اکسیدان‌های غنی هستند. این به آن‌ها امکان می‌دهد سطح فشار خون را کاهش دهند. از این رو، اگر از افت فشار خون رنج می‌برید یا از داروهای ضدفشار خون پرفشاری خون رنج می‌برید، پس از مشورت با پزشک خود در مورد عوارض و خطرات مربوطه، از دانه‌ها استفاده کنید.


چه کسانی باید از خوردن تخمه کدو تنبل پرهیز کنند


تخمه کدو تنبل شور و برشته یک میان وعده محبوب به خصوص در چین و مکزیک است. با این حال، بخش خاصی از جامعه وجود دارد که ممکن است از اجتناب از مصرف بیش از حد آن‌ها سود ببرند. 
تخمه کدو تنبل یک میان وعده خوشمزه برای خوردن است. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است مضر باشد. از عوارض تخمه کدو تنبل می‌توان به افت قند خون و معده درد اشاره کرد. نوزادان، زنان باردار و زنان شیرده باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند زیرا دانه‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شوند. همچنین، دانه‌ها هیچ دستورالعملی در مورد مصرف توصیه شده روزانه ندارند. در برخی موارد، تخمه کدو تنبل می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا اختلال در عملکرد برخی داروها شود. بنابراین، در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن‌ها را محدود کنید.


سوالات متداول


آیا دانه کدو تنبل برای کبد مفید است؟
طبق گفته متخصص تغذیه: «دانه‌های کدو تنبل به دلیل پتانسیل پاک‌کنندگی آنتی‌اکسیدانی، از کبد محافظت می‌کنند.»
آیا تخم کدو باعث التهاب می‌شود؟
به گفته الیزابت، «نه. محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای دانه کدو تنبل و محتوای معدنی بالای آن که در سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدانی بدن نقش دارد، مسیرهای ضدالتهابی را بهبود می‌بخشد. این بدان معنی است که دانه کدو تنبل به کاهش التهاب کمک می‌کند.
آیا تخم کدو سمی است؟
دانه‌های کدو تنبل به خودی خود سمی نیستند. با این حال، نگهداری و جابجایی نامناسب به طور بالقوه می‌تواند مواد سمی مانند مایکوتوکسین‌ها یا آفلاتوکسین‌ها، متابولیت‌ها / محصولات جانبی حملات قارچی را افزایش دهد.
او می‌افزاید: «دانه‌های کدو تنبل برشته نشده/خام نیز بیشتر مستعد ابتلاء به باکتری E. coli و سالمونلا هستند و به طور بالقوه باعث ایجاد علائم بیماری‌های ناشی از غذا، مانند تهوع، استفراغ، و اسهال می‌شوند. بنابراین، خرید ارگانیک هنگام خرید تخمه کدو تنبل خام یا انتخاب بو داده در صورت خرید بذرهای معمولی توصیه می‌شود.
آیا هضم دانه کدو تنبل سخت است؟
جسی فدر، متخصص تغذیه بالینی در بیمارستان منطقه‌ای مموریال جنوب، می‌گوید: «دانه‌های کدو تنبل به دلیل محتوای فیبرشان ممکن است کمی سخت هضم شوند، اما این فیبر سالم است و فواید زیادی برای سلامتی دارد!»
چند دانه کدو تنبل زیاد است؟
دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها 2020-2025 توصیه می‌کند که 5 اونس دانه کدو تنبل در هفته به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف کنید. زیاده روی بیش از این مقدار ممکن است مضر باشد.
آیا خوردن هر روز تخمه کدو حلوایی اشکالی ندارد؟
بله، مصرف متعادل تخمه کدو تنبل برای سلامتی مفید است. انجمن قلب آمریکا روزانه یک اونس (حدود یک چهارم فنجان یا حدود 28 تا 30 گرم) دانه کدو تنبل را توصیه می‌کند. می‌توانید روزانه دانه‌های کدو تنبل بخورید. در بین تمام مغزها و دانه‌ها، دانه کدو تنبل غنی‌ترین مواد معدنی مانند آهن، روی و منیزیم است. به دلیل محتوای بالای مواد معدنی آن‌ها، ارزش دارد که دانه کدو تنبل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. دانه‌های کدو تنبل سرشار از پروتئین، فیبر، آهن، روی، کلسیم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، مس، فسفر، PUFA (اسیدهای چرب اشباع نشده)، توکوفرول‌ها و کاروتنوئیدها هستند.
آیا خوردن تخمه کدو تنبل باعث ریزش مو می‌شود؟
خیر، دانه کدو تنبل و روغن آن رشد مو را تحریک می‌کند.
آیا تخمه کدو تنبل برای بیماران کلیوی مفید است؟
بله. تخمه کدو تنبل سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از کلیه‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند و از تجمع اسید اوریک جلوگیری می‌کند و از تولید سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.
آیا تخم کدو رقیق‌کننده خون است؟
تخمه کدو حاوی قندهای خاصی است که خاصیت ضدانعقادی دارند. از این رو، ممکن است به عنوان رقیق‌کننده خون عمل کند یا با داروهایی مانند وارفارین تداخل داشته باشد.
آیا می‌توان تخمه کدو تنبل را با معده خالی خورد؟
بله، مصرف تخمه کدو تنبل با آب ولرم با معده خالی ممکن است به سم‌زدایی بدن کمک کند.
آیا دانه کدو تنبل برای کبد مفید است؟
تخمه کدو تنبل به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی برای کبد شما مفید است. آن‌ها ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و آسیب کبدی کمک کنند.
بهتر است تخمه کدو تنبل را خام بخوریم یا بو داده؟
اگرچه هر دو روش فواید سلامتی دارند، خوردن دانه‌های خام بهتر است زیرا بو دادن ممکن است برخی از مواد مغذی موجود در دانه‌ها را از بین ببرد.
آیا دانه کدو تنبل به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟
روی، فسفر، منیزیم، پتاسیم و سلنیوم موجود در دانه کدو تنبل به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند.
آیا تخم کدو برای قلب مفید است؟
استفاده از تخمه کدو تنبل ممکن است به کاهش سطح کلسترول و LDL و افزایش سطح HDL کمک کند. بنابراین، دانه‌ها ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند.
آیا تخمه کدو تنبل سرشار از اگزالات است؟
نه، تخمه کدو تنبل دارای اگزالات کمی است. صد گرم از دانه‌ها ممکن است حاوی فقط 0.02 تا 0.10 میلی‌گرم اگزالات باشد.

بیشتر بخوانید: 15 فواید کدو تنبل سفید برای پوست، مو و سلامتی