برای کاهش وزن چقدر آب بنوشیم؟

برای کاهش وزن چقدر آب بنوشیم؟

28 آذر 1401

تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای کاهش وزن آب بنوشید؟ دانشمندان در طی تحقیقاتی نشان داده‌اند که نوشیدن آب کافی سیری را بهبود می‌بخشد، مصرف کالری را کاهش می‌دهد، سموم را دفع می‌کند و متابولیسم را افزایش می‌دهد. اما ایده نوشیدن آب بیشتر نسبی است. به خواندن ادامه دهید تا بدانید برای کاهش وزن روزانه چه مقدار آب باید بنوشید.


آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند؟


کاهش وزن با آب

بله، آب بنوشید تا وزنتان کم شود! تحقیقات تأیید کرده‌اند که آب به افزایش گرمازایی کمک می‌کند. تولید گرما را در بدن افزایش می‌دهد، که اساساً به این معنی است که متابولیسم شما افزایش می‌یابد
یک مطالعه کره‌ای بیان می‌کند که مصرف آب قبل از غذا از مصرف بیش از حد غذا جلوگیری می‌کند. مطالعه دیگری توسط دانشمندان آمریکایی نشان داد که مصرف آب قبل از غذا منجر به کاهش وزن 2 کیلوگرمی بیشتر و 44 درصد کاهش وزن بیشتر در طی 12 هفته در افراد در مقایسه با افرادی که آب قبل از غذا مصرف نمی‌کردند، شد.مصرف آب لیپولیز را افزایش می‌دهد یا چربی را تجزیه می‌کند که سپس به عنوان منبع سوخت استفاده می‌شود. جایگزینی نوشیدنی‌های رژیمی با آب، BMI را کاهش می‌دهد (BMI تعیین می‌کند که آیا شما کم وزن هستید، اضافه وزن یا چاق هستید) و متابولیسم کربوهیدرات و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.
سعی کنید نوشیدنی‌های پرکالری مانند نوشابه، چای یخ و آبمیوه‌های شیرین را با آب جایگزین کنید تا بهترین نتیجه را ببینید. طبق یک مطالعه، می‌تواند به کاهش وزن با میانگین درصد کاهش وزن 5.15٪ کمک کند.
آخرین، اما نه کم اهمیت، آب به دفع سموم کمک می‌کند و در نتیجه تجمع سموم و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد.
ایده اصلی: نوشیدن آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با کاهش مصرف غذا، افزایش احساس سیری، بهبود متابولیسم و حساسیت به انسولین، کاهش BMI و تحریک تجزیه چربی عمل می‌کند.


آیا آب می‌تواند به سوزاندن کالری کمک کند؟


کاهش وزن با آب

نوشیدن آب به افزایش ترموژنز کمک می‌کند که به سوزاندن کالری کمک می‌کند. با این حال، آب آشامیدنی باید با رژیم غذایی کم کالری و ورزش تکمیل شود.


آیا نوشیدن آب بر اشتها تأثیر می‌گذارد؟


کاهش وزن با آب

بله، نوشیدن آب باعث کاهش اشتها و بهبود سیری می‌شود. بیشتر اوقات تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود. به جای نوشیدن آب، در نهایت کالری بیشتری مصرف می‌کنیم. بنابراین، همیشه بهتر است 20 تا 30 دقیقه قبل و بعد از غذا آب بنوشید. از فایده‌ی مهم نوشیدن آب با معده‌ی خالی نیز نمی‌توان گذشت.
ایده اصلی: آب گرمازایی را افزایش می‌دهد و به سوزاندن کالری کمک می‌کند. همچنین اگر 20 تا 30 دقیقه قبل و بعد از غذا آب بنوشید، کمتر احساس گرسنگی و سیری بیشتری خواهید داشت.


برای کاهش وزن در روز چه مقدار آب باید بنوشید؟


کاهش وزن با آب

اگر ورزش نمی‌کنید روزانه 2200 میلی‌لیتر (زنان) یا 3000 میلی‌لیتر (مردان) آب بنوشید. اما اگر به مدت 60 دقیقه به طور منظم ورزش می‌کنید، مصرف آب شما باید بیشتر باشد. در حین ورزش هر 15 تا 20 دقیقه 900 میلی‌لیتر آب بنوشید.
برای تحریک بیشتر کالری سوزی، تجزیه چربی و افزایش احساس سیری و حساسیت به انسولین، چه مقدار آب در روز باید بنوشید؟ بیایید در بخش بعدی بدانیم.
همیشه فقط زمانی ورزش را شروع کنید که هیدراته هستید. توصیه می‌شود 2 ساعت قبل از شروع ورزش 400 تا 600 میلی‌لیتر مایعات بنوشید. همچنین باید آب و هوای یک منطقه خاص را در نظر داشته باشید. مناطق خشک یا مرطوب می‌توانند باعث از دست دادن آب بیشتر از طریق تعریق شوند. این بدان معناست که اگر زیاد عرق می‌کنید باید حداقل 150 تا 200 میلی‌لیتر آب هر 15 دقیقه بنوشید.
بنابراین، به طور متوسط 4-5 لیتر (خانم‌ها) یا 6-7 لیتر (مردان) آب برای کاهش وزن مصرف کنید (اگر به طور منظم در تمرینات شدید شرکت می‌کنید و تمایل به تعریق زیاد دارید). همچنین، آب تنها عامل نیست. هیدراته نگه داشتن سلول‌های شما برای حمایت از فرآیند سم زدایی و کاهش وزن مهم است. اگر تعادل مواد معدنی مناسب در سلول‌های شما وجود نداشته باشد، مایعات بیشتری از دست می‌رود. مقدار ایده‌آل 500 میلی‌لیتر در روز است. الکترولیت‌های کافی برای سم‌زدایی سلولی از جمله کاهش وزن مورد نیاز است. با این حال، مگر اینکه یک برنامه تمرینی گسترده وجود داشته باشد، خوردن غذاهای آبرسان غنی از مواد معدنی در طول روز کافی است. می توانید غذاهای زیر را مصرف کنید:

  • کرفس
  • هندوانه
  • خیار
  • کیوی
  • فلفل دلمه‌ای
  • مرکبات
  • هویج
  • آناناس
  • کاهوی سالادی
  • تربچه

توجه: اگر قصد دارید در تناسب اندام یا فعالیت شدید شرکت کنید، توصیه می‌شود با یک متخصص، مانند یک متخصص تغذیه ثبت نام شده یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی اولیه خود، در مورد افزایش دوز الکترولیت صحبت کنید.
ایده اصلی: برای سلامت عمومی روزانه 2200 میلی‌لیتر (زنان) یا 3000 میلی‌لیتر (مردان) آب مصرف کنید. با افزایش ورزش، غذاهای مرطوب‌کننده و آب نارگیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید. با ورزش زیاد مراقب تعادل الکترولیت باشید.
اکنون، بیایید نگاهی گذرا به فواید نوشیدن آب کافی در روز بیندازیم.


فواید نوشیدن آب کافی


کاهش وزن با آب

    آب به پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کمک می‌کند.
•    آب به کاهش سمیت در بدن کمک می‌کند.
•    نوشیدن آب کافی به کاهش استرس کمک می‌کند.
•    آب عملکرد مغز را تقویت می‌کند و به بهبود خلق و خو کمک می‌کند.
•    آب به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.
•    آب، همراه با فیبر غذایی، به بهبود حرکت روده کمک می‌کند.
ایده اصلی: خود را با آب هیدراته نگه دارید تا از شر سموم بدن خلاص شوید و عملکرد سلولی و مغزی خوب حفظ شود.


6 مزیت برتر نوشیدن آب فراوان


کاهش وزن با آب

اصل اساسی سلامت و تغذیه نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن است. بدن ما ممکن است هفته‌ها بدون غذا دوام بیاورد اما فقط چند روز بدون آب دوام بیاورد. با توجه به اینکه بدن ما تقریباً 60 درصد آب دارد و کم آبی می‌تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد، مصرف آب کافی ضروری است. در حالی که هیدراته ماندن به طور کلی مهم است، نوشیدن آب کافی نیز برای کاهش وزن سالم بسیار مهم است. چه مقدار آب باید برای کمک به کاهش وزن بنوشید، یک سوال مهم برای مؤثر کردن روال کاهش وزن شما است. آب به عنوان یک کاتالیزور در چربی سوزی عمل می‌کند و متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و به نوبه خود به شما کمک می‌کند احساس سبکی و فعالیت داشته باشید. نوشیدن مقدار کافی آب در روز به شما کمک می‌کند تا تفاوت قابل توجهی را در وزن، چهره و سلامت کلی خود مشاهده کنید.


سوالات متداول


برای وزنم چقدر آب بنوشم؟
تقریباً 3 لیتر برای زنانی که فعالیت‌های ملایم انجام می‌دهند و 4 لیتر برای مردان. شما معمولاً باید روزانه بین 25 تا 50 درصد وزن بدن خود را بر حسب اونس آب بنوشید.
آیا نوشیدن آب می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند؟
چربی شکم سرسخت است. در کنار نوشیدن آب باید تمرینات خاصی انجام دهید و رژیم لاغری داشته باشید. این مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه از شر چربی‌های شکم خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: برای کاهش وزن چه مقدار کربوهیدرات باید در رژیم کتو داشته باشید؟

مطالب مرتبط