چطور وز موها را از بین ببریم؟

چطور وز موها را از بین ببریم؟

09 آذر 1401

اگر فکر می‌کنید فقط موهای موج‌دار یا مجعد و وز می‌شوند، ممکن است در اشتباه باشید. حتی موهای صاف نیز ممکن است وز شوند. با پیروی از برخی روش‌های مراقبت از مو می‌توانید موهای صاف و وز شده را اصلاح کنید و موهای نرم و ابریشمی داشته باشید. اگر به آن توجه نشود، موهای وز شده غیرقابل‌کنترل و سخت می‌شوند و ممکن است مستعد آسیب بیش از حد شوند. برای آشنایی با روش‌هایی برای به حداقل رساندن موخوره در موهای صاف، ادامه مطلب را بخوانید.


چرا موهای صاف وز می‌شوند؟


ساییدگی

ساییدگی زمانی است که مو ضعیف و آسیب‌دیده می‌شود. این به دلیل حالت دادن مداوم، استفاده از مواد شیمیایی، رنگ‌ مو و استفاده بیش از حد از محصول است که باعث وز شدن موها می‌شود.

  • استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده مانند اتوهای فر، اتوهای صاف، ابزارهای چین‌دار، سشوار و سایر روش‌های خانگی برای صاف کردن موها می‌تواند در اثر حرارت به موها آسیب برساند.
  • استفاده از مدل موی سفت و محکم که موها را می‌کشد ممکن است باعث کشیده شدن، نازک شدن و شکستن مو شود.
  • استفاده بیش از حد از سرم‌ها، شامپوها و حجم دهنده‌های حاوی مواد شیمیایی می‌تواند به مو آسیب برساند.
  • سفید‌کننده‌ها و روش‌های شیمیایی و رنگ کردن نیز می‌توانند باعث ایجاد موخوره شوند.

ساختار مو

تغییر ساختار مو از صاف به مواج یا مجعد ممکن است باعث وز شود. تحقیقات نشان می‌دهد که انواع موهای مجعد و موج‌دار دارای الیاف موی خشک هستند که با شانه زدن وز می‌شوند. استفاده از بیگودی یا مواد شیمیایی برای موهای مجعد می‌تواند باعث آسیب و اصطکاک در هنگام تغییر مدل مو به موهای صاف شود.

شرایط آب و هوایی

 قرار گرفتن در معرض رطوبت می‌تواند باعث ایجاد موخوره شود.

خشکی

 کمبود رطوبت مو می‌تواند اصطکاک بین الیاف را افزایش داده و منجر به موخوره شود. این حالت در انواع موهای مجعد و موج‌دار بیشتر از موهای صاف دیده می‌شود. شامپو زدن بیش از حد، استفاده بیش از حد از وسایل گرمایشی و کلر استخرها باعث می‌شود موها از رطوبت خارج شوند.
اکنون که دلایل وز شدن موهای صاف را می‌دانید، در اینجا آنچه می‌توانید برای کاهش موخوره انجام دهید، آورده شده است.


نحوه به حداقل رساندن موخوره هنگام استفاده از گرما


  • استفاده از محافظ حرارتی از خشک‌ شدن و آسیب رسیدن به موها جلوگیری می‌کند. این باعث کاهش احتمال موخوره می‌شود. هر زمان که از اتوهای فرکننده، اتو مو، سشوار، یا اتوفر 
  • هنگام سشوار کشیدن موهای خود می توانید از برس موی دندانه درشت استفاده کنید زیرا هر محصول مو و روغن طبیعی پوست سر را به طور یکنواخت پخش می‌کند و به مدیریت موخوره کمک می‌کند. استفاده می‌کنید، از یک محافظ حرارتی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از اصطکاک بین الیاف و به حداقل رساندن آسیب حرارتی، موهای خود را در حالت کم یا خنک با سشوار خشک کنید (سشوار را در فاصله 15 سانتی‌متری موها قرار دهید).
  • هنگام بیرون رفتن در آفتاب، موهای خود را با یک روسری یا پارچه نازک بپوشانید.
  • برای پخش یکنواخت گرما از یک سشوار با دیفیوزر استفاده کنید. همچنین یک دیفیوزر از فوران گرمای متمرکز جلوگیری می‌کند و از موها در برابر آسیب محافظت می‌کند.
  • هنگام استفاده از سشوار برای خشک کردن موها، نازل را به سمت انتهای موها پایین ببرید. اگر کوتیکول در جهت مخالفی که به طور طبیعی روی هم می‌‌خوابد خشک شود، موها وز می‌شوند و به راحتی گره می‌خورند. اگر موها با نازل پایین خشک شوند، کوتیکول خشک می‌شود و به جای باز و وز شدن، صاف و بسته می‌شود.
  • از ابزارهای گرمایشی با پوشش سرامیکی و قابلیت صاف کردن موها استفاده کنید.

تذکر:
هنگام سشوار کشیدن موهای خود می‌توانید از برس موی دانه درشت استفاده کنید زیرا هر محصول مو و روغن طبیعی پوست سر را به طور یکنواخت پخش می‌کند و به مدیریت موخوره کمک می‌کند.


نکاتی در مورد نحوه از بین بردن موخوره در موهای صاف


  1.  همیشه بعد از شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید. نرم‌کننده‌ها هرگونه بار منفی در الیاف مو را خنثی می‌کنند و اصطکاک بین الیاف را کاهش می‌دهند. از وز شدن موها جلوگیری می‌کنند.
  2. از محصولاتی استفاده کنید که مو را آبرسانی می‌کند. یکی از دلایل اصلی موخوره، خشکی مو است. ماسک‌های آبرسان، سرم‌ها، کرم‌ها، روغن‌ها، مواد طبیعی مانند آلوئه‌ورا و سایر روش‌های نرم‌کننده می‌توانند موها را مرطوب و بدون وز کنند. محصولات صاف‌کننده مو، موخوره را کاهش می‌دهند، موهای خشک را مرطوب می‌کنند، موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کنند و همچنین مو را نرم می‌کنند.
  3. از محصولاتی که می‌توانند موهای شما را خشک کرده یا به آن آسیب برسانند، خودداری کنید. این‌ها شامل شامپوهایی با pH قلیایی است که PH طبیعی مو را مختل کرده و باعث وز می‌شود.
  4. بیش از دو بار در هفته شامپو نزنید. شامپو زدن بیش از حد نیز می‌تواند باعث موخوره شود زیرا پوست سر را خشک می‌کند و روغن طبیعی آن را از بین می‌برد. در عوض می‌توانید از یک شوینده یا یک پاک‌کننده حالت‌دهنده برای تمیز کردن موهای خود استفاده کنید.
  5. از ماسک مو استفاده کنید. معمولاً حاوی موادی است که موخوره را خنثی می‌کند و موها را بدون هیچ گونه ایستایی یا وز شدن می‌گذارد. ماسک‌های صاف‌کننده و آبرسان مو را می‌توانید در نزدیکترین فروشگاه زیبایی خود پیدا کنید.
  6. بعد از شامپو و نرم کردن موها را با آب سرد بشویید. آب سرد کوتیکول‌هایی را که ممکن است هنگام شامپو زدن باز شوند را می‌بندد و در نتیجه موخوره را کاهش می‌دهد.
  7. مدل‌هایی را با انتهای صاف یا لایه‌هایی در بالا انتخاب کنید. این‌ها موهای شما را بدون وز و در انتها ضخیم‌تر می‌کنند.
  8. برس زدن موها می‌تواند موخوره را کاهش دهد. برای این کار می‌توانید از شانه یا برس استفاده کنید. برای نتیجه بهتر، قبل از برس زدن، یک سرم صاف‌کننده به موهایتان بزنید.
  9. هنگام خواب از یک بالش پوشیده شده با روبالشی ابریشمی استفاده کنید. ابریشم موها را صاف‌تر می‌کند و از موخوره جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید با یک پیراهن نخی نازک یا یک روسری ابریشمی که دور موهایتان پیچیده شده بخوابید.
  10. قبل از ورزش یا بیرون رفتن از سرم ضدموخوره استفاده کنید. محصولات ضد وز مو را برای مدت طولانی بدون وز نگه می‌دارد.
  11. روش‌های صاف‌کننده مو با کراتینه را امتحان کنید که موها را صاف و بدون اصطکاک می‌کند. کراتین موها را تقویت می‌کند و هرگونه موخوره یا استاتیک را کاهش می‌دهد. اگر موهای شما اغلب وز می‌شود، حداقل یک یا دو بار در ماه برای درمان صاف‌کننده کراتینه به سالن مراجعه کنید. برخی از سالن‌ها حتی روش‌های سفارشی مخصوص به نوع موهای شما را ارائه می‌دهند.

تذکر:
خشک کردن حوله ممکن است باعث وز شدن موها به دلیل بافت خشن حوله شود. در عوض، می‌توانید از یک حوله میکروفیبر استفاده کنید یا آب را فشار دهید.
مدیریت موهای وز می‌تواند دشوار باشد و بیشتر مستعد آسیب است. اگر کسی هستید که به دنبال راه‌هایی برای رفع موهای صاف و وز می‌گردید، این مقاله تمام نکاتی را که نیاز دارید را مورد بحث قرار می‌دهد. استفاده از محافظ حرارتی، سشوار کشیدن مو در محیط خنک، پوشاندن مو با روسری، استفاده از نرم‌کننده بعد از شامپو، استفاده از ماسک مو، برس زدن موها و غیره به کاهش موخوره کمک می‌کند. در صورت عدم درمان، موخوره می‌تواند موهای شما را شکننده و بشکند. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند موهایی سالم و قوی داشته باشید.


سوالات متداول


آیا روغن نارگیل به موهای وز کمک می‌کند؟
بله. روغن نارگیل به عمق ساقه مو نفوذ می‌کند، رطوبت را می‌پوشاند و از موخوره جلوگیری می‌کند. با این حال، از استفاده بیش از حد از آن خودداری کنید زیرا می‌تواند موهای شما را سنگین کند.
چرا با بالا رفتن سن موهایم وز می‌شود؟
با افزایش سن، تولید روغن طبیعی از پوست سر کندتر می‌شود. این باعث خشکی، ضعیف شدن  در نهایت علت وز شدن موها باشد.
کدام روغن برای موهای وز بهتر است؟
بهترین روغن برای وز مو عبارتند از: روغن آرگان، روغن آووکادو و روغن جوجوبا برای موهای وز و غیرقابل‌کنترل عالی هستند.
آیا وز شدن موها ژنتیکی است؟
ژنتیک یکی از عوامل متعددی است که باعث وز شدن موها می‌شود. عوامل محیطی مانند آب و هوای خشک و مرطوب همچنین ممکن است عوارض جانبی صاف کردن مو در ایجاد موخوره نقش داشته باشند.
روغن یا کرم برای موهای وز بهتر است؟
روغن سبک بهترین راه حل برای موهای وز است. کرم‌ها معمولاً موهای شما را سنگین می‌کنند و آن‌ها را چرب می‌کنند.
آیا نرم‌کننده بیش از حد می‌تواند باعث موخوره شود؟
بله. حالت دادن بیش از حد موهای را در طولانی مدت متخلخل و خشک می‌کند که منجر به وز می‌شود.
آیا موهای وز نیاز به پروتئین یا رطوبت دارند؟
موهای وز به طور کلی به معنای موهای خشک و آسیب دیده است که رطوبت ندارند. بنابراین، بهترین محصول برای از بین بردن وز مو محصولات مرطوب‌کننده هستند. با این حال، اگر موهای شما شکننده است، برای تقویت نیز به پروتئین نیاز دارد.
آیا نرم‌کننده‌های ترک کننده به موخوره کمک می‌کنند؟
بله. نرم‌کننده‌های ترک‌دار می‌توانند موهای وز شما را با مقادیر کافی رطوبت تأمین کنند و همچنین از آن در برابر شرایط سخت محیطی محافظت کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه از روش دختر مو فرفری برای موهای مجعد پیروی کنیم؟

مطالب مرتبط