12 ماسک خانگی برای آبرسانی پوست

12 ماسک خانگی برای آبرسانی پوست

09 آبان 1401

ممکن است ماسک‌های صورت یک شبه را به عنوان یک مد مراقبت از پوست در نظر بگیرید. با این حال، آن‌ها معنای جدیدی به خواب زیبایی شما می‌دهند. چگونه؟ خوب، بدن شما در هنگام خواب خود را التیام و ترمیم می‌کند. این نیز زمانی است که سلول‌های اپیدرم تحت التیام قرار می‌گیرند. برای بهبودی بهتر باید قوی‌ترین مواد را در اختیار آن‌ها قرار دهید. ماسک‌های تجاری زیادی در بازار وجود دارد، اما اگر شما بیشتر یک فرد خودساخته هستید و به طبیعی نگه‌داشتن محصولات مراقبت پوست اعتقاد دارید، ما لیستی از ماسک صورت گیاهی برای انواع مختلف پوست که به‌راحتی در خانه تهیه می‌شوند داریم که می‌توانید امتحان کنید.
اما قبل از اینکه به بخش نحوه درست کردن ماسک بروید، باید بدانید ماسک صورت شبانه چیست. بیایید دریابیم.
ماسک صورت شبانه چیست؟ آیا با ماسک‌های معمولی فرق دارد؟
ماسک‌های صورت شبانه، ماسک‌هایی هستند که درست قبل از رفتن به رختخواب از آن‌ها استفاده می‌کنند و فقط بعد از بیدار شدن از خواب می‌شویید. هدف اصلی ماسک صورت افزایش آبرسانی و کمک به ترمیم پوست با تأمین مواد مغذی در طول شب است.
این ماسک‌ها را باید یک شب روی صورت خود بگذارید و صبح روز بعد بشویید. ماسک‌های صورت شبانه به عنوان ماسک‌های خواب نیز شناخته می‌شوند و به راحتی آن‌ها را در فروشگاه‌های زیبایی تهیه خواهید کرد. با این حال، اگر می‌خواهید از مواد طبیعی استفاده کنید، می‌توانید ماسک‌های صورت یک شبه ذکر شده در قسمت بعدی را برای صورت خود امتحان کنید.
 


1.ماسک صورت با روغن نارگیل


ماسک خانگی

روغن نارگیل ابرغذایی است که پوست شما در صورت خشکی و تحریک شدن به آن نیاز دارد. استفاده از روغن نارگیل بر روی صورت شما می‌تواند از دست دادن آب از طریق پوست را کاهش دهد، پوست شما را آرام کند، التهاب را کاهش دهد، هیدراتاسیون را بهبود بخشد، آسیب‌های خورشید را درمان کند و از عفونت جلوگیری کند. از روغن نارگیل برای کاهش سلولیت نیز استفاده می‌شود با این حال، اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، از روغن نارگیل دوری کنید.
 

طرز تهیه ماسک صورت روغن نارگیل: یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را در کرم شب مورد علاقه خود مخلوط کنید. آن را روی صورت خود ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید.
نکته: همچنین می‌توانید روغن نارگیل را مستقیماً روی صورت خود بدون مخلوط کردن آن در کرم‌ها استفاده کنید.


2. ماسک صورت هندوانه


ماسک خانگی

هندوانه نه تنها طراوت بخش است، بلکه پوست شما را نیز نرم می‌کند. هندوانه حاوی لیکوپن است که به جلوگیری از آسیب‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند.

طرز تهیه ماسک صورت هندوانه: یک فنجان مکعب هندوانه (گوشت قرمز) را رنده کرده و آب آن را صاف کنید. با استفاده از یک تکه پنبه، آن را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید قبل از رفتن به رختخواب خشک شود.


3. ماسک صورت زردچوبه و شیر


ماسک خانگی

شیر زردچوبه یک درمان محبوب آیورودا برای بسیاری از مشکلات سلامتی است. دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که آکنه و پیری نور را کاهش می‌دهد و آلوپسی و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. اسید لاکتیک موجود در شیر باعث افزایش بافت و استحکام پوست می‌شود.

طرز تهیه ماسک صورت زردچوبه و شیر: نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری شیر خام مخلوط کنید. از یک توپ پنبه‌ای استفاده کنید تا آن را روی صورت خود بمالید، درست همانطور که تونر می‌زنید. قبل از رفتن به رختخواب بگذارید کاملاً خشک شود. حتماً از روکش‌های قدیمی بالش استفاده کنید زیرا زردچوبه می‌تواند آن‌ها را کثیف کند.


4. ماسک صورت خیار


ماسک خانگی

خیار نه تنها برای بدن بلکه برای پوست شما نیز یک غذای فوق‌العاده است. آب خیار بر روی پوست اثر خنک‌کنندگی دارد. این نه تنها سطح هیدراتاسیون پوست را افزایش می‌دهد، بلکه التهاب را کاهش می‌دهد، آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد، ظاهر چین و چروک‌ها را بهبود می‌بخشد و پوست شما را روشن می‌کند.

طرز تهیه ماسک صورت خیار: آب نصف خیار را بگیرید و با پنبه روی صورت خود بمالید.


5. ماسک روغن زیتون


ماسک خانگی

روغن زیتون سرشار از ترکیبات فنلی (فلاونوئیدها و الکل‌های فنولیک)، اسید لینولئیک، اسید اولئیک و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است که ممکن است باعث بازسازی پوست، کاهش استرس اکسیداتیو و فواید ضد‌التهابی شود.

طرز تهیه ماسک روغن زیتون: چند قطره روغن زیتون را در کرم شب مورد علاقه خود مخلوط کرده و روی صورت خود ماساژ دهید.
نکته: همچنین می‌توانید روغن زیتون را مستقیماً روی صورت خود بدون مخلوط کردن آن با هیچ کرمی استفاده کنید.
مطالب مرتبط: 15 گیاه دارویی برای دیابت که سطح قند شما را کنترل می‌کند.


6. ماسک صورت آلوئه‌ورا و ویتامین E


ماسک خانگی

آلوئه‌ورا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های A، C و E، همراه با اسیدهای آمینه، اسید سالیسیلیک، لیگنین و آنزیم‌ها است. این التهاب را کاهش می‌دهد، سنتز کلاژن را تقویت می‌کند و از پوست شما در برابر اثرات مخرب اشعه‌ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

طرز تهیه ماسک صورت آلوئه‌ورا و ویتامین E: روغن کپسول ویتامین E را گرفته و با ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید. آن را به صورت و گردن خود بمالید.
احتیاط: قبل از استفاده از روغن ویتامین E روی پوست خود یک تست پچ انجام دهید تا بررسی کنید که آیا پوست شما به آن حساسیت دارد یا خیر.


7. ماسک صورت چای سبز و سیب‌زمینی


ماسک خانگی

چای سبز حاوی پلی‌فنول‌ها است و چای سبز موضعی می‌تواند به جلوگیری از پاسخ‌های التهابی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ماوراء بنفش و سرکوب استرس اکسیداتیو کمک کند (تست شده بر روی مدل‌های حیوانی و انسانی). از طرف دیگر آب سیب‌زمینی برای پوست‌های چرب مفید است. این می‌تواند به جلوگیری از بثورات پوستی، کاهش لکه‌های آکنه و تغذیه پوست کمک کند.

طرز تهیه ماسک صورت چای سبز و سیب‌زمینی: یک قاشق غذاخوری چای سبز تازه دم کرده (و خنک) را بردارید و یک قاشق چای‌خوری آب سیب‌زمینی خام را با آن مخلوط کنید. با استفاده از یک تکه پنبه مخلوط را روی پوست خود بمالید و بگذارید یک شب بماند.


8. ماسک صورت روغن بادام


ماسک خانگی

روغن‌های طبیعی نرم‌کننده‌های عالی هستند که پوست شما را هیدراته نگه می‌دارند و سد پوستی را ترمیم می‌کنند. روغن بادام همچنین دارای خواص اسکلروزان است و می‌تواند به بهبود رنگ پوست کمک کند. 

طرز تهیه ماسک صورت روغن بادام: یک قاشق چای‌خوری روغن بادام (یا روغن بادام شیرین) را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا تازه مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی زردچوبه اضافه کنید. مخلوط را روی صورت خود بمالید، بگذارید خشک شود و بخوابید.


9. ماسک صورت روغن جوجوبا و اسانس درخت چای


ماسک خانگی

روغن جوجوبا و روغن درخت چای دارای خواص ضدالتهابی هستند. روغن جوجوبا می‌تواند به کاهش عفونت‌های پوستی و تأخیر در پیری پوست کمک کند. روغن درخت چای به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالا می‌تواند به درمان آکنه و سایر عفونت‌های پوستی کمک کند.

طرز تهیه مصرف ماسک صورت: 2 تا 3 قطره اسانس درخت چای را در یک قاشق چای‌خوری روغن جوجوبا مخلوط کرده و به صورت خود بمالید. قبل از استفاده از روغن درخت چای حتماً یک تست پچ انجام دهید. اگر به روغن درخت چای حساسیت دارید، از این ماسک اجتناب کنید.


10. ماسک صورت گلاب و بابونه


ماسک خانگی

منظور ما از گلاب، عرقیات گل رز یا گلاب هیدروسل است. گلاب (همراه با سایر عصاره‌های گیاهی) در برابر باکتری‌های مولد آکنه مؤثر است. همچنین اثر تسکین‌دهنده‌ای روی پوست شما دارد. استفاده از گلاب برای پوست‌های خشک توصیه می‌شود همینطور استفاده موضعی از عصاره بابونه دارای اثرات ضدالتهابی بر روی پوست است.

طرز تهیه ماسک صورت گلاب و بابونه: یک قاشق چای‌خوری چای بابونه تازه دم شده (حتی می‌توانید از 2 تا 3 قطره روغن بابونه استفاده کنید) را به یک قاشق غذاخوری گل رز هیدروسل اضافه کنید. می‌توانید کمی زردچوبه اضافه کنید. مخلوط را قبل از خواب با پنبه روی صورت خود بمالید.


11. ماسک صورت روغن دانه گل رز


ماسک خانگی

گل رز (میوه بوته رز) سرشار از ویتامین‌ها و ترکیبات فنلی مانند توکوفرول، کاروتنوئیدها و تانن است که آن را آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌کند. روغن دانه گل رز دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به کاهش علائم پیری پوست کمک کند.

طرز تهیه ماسک صورت روغن دانه گل رز: 5 قطره روغن دانه گل رز را با یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کرده و روی صورت خود ماساژ دهید. همچنین می‌توانید فقط روغن دانه گل رز را روی صورت خود بمالید.


12. ماسک صورت روغن شیرین بیان


ماسک خانگی

عصاره شیرین‌بیان (چه به صورت پودر یا روغن) می‌تواند به درمان هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما کمک کند. آن‌ها خواص ضدالتهابی دارند و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. آن‌ها همچنین می‌توانند پوست شما را روشن کرده و آسیب پوستی ناشی از اشعه‌ماوراء بنفش را کاهش دهند. با این حال، برای اثبات خواص درمانی شیرین بیان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طرز تهیه ماسک صورت روغن شیرین بیان: 3-4 قطره روغن شیرین‌بیان خالص را با یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا و یک قاشق چای‌خوری چای سبز تازه دم شده مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند.
ماسک‌های صورت شبانه راهی عالی برای نشان دادن عشق و مراقبت به پوست شما هستند. استفاده از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، خیار، هندوانه یا آلوئه‌ورا برای تهیه ماسک‌های صورت خود می‌تواند برای پوست شما شگفت‌انگیز باشد. آن‌ها مواد مغذی لازم را برای تغذیه پوست شما، مبارزه با میکروب‌ها، کاهش التهاب، تسکین آفتاب سوختگی و ترویج تولید کلاژن فراهم می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها از پوست شما در برابر اشعه‌ماوراء بنفش محافظت می‌کنند و پیری را کاهش می‌دهند. به یاد داشته باشید که برای اطمینان از عدم حساسیت به هیچ یک از این مواد، یک تست پچ انجام دهید. از این ماسک‌های صورت شبانه استفاده کنید و پوست خود را درخشش ببینید!


سوالات متداول


آیا می‌توان سفیده تخم‌مرغ و عسل را یک شب روی صورت گذاشت؟
تخم مرغ‌خام ممکن است حاوی سالمونلا باشد، بنابراین توصیه نمی‌شود آن را یک شبه روی صورت خود بگذارید. خوابیدن با عسل روی صورت ممکن است کثیف و ناراحت کننده باشد.
آیا می‌توان از کشک یا گوجه فرنگی به عنوان ماسک صورت شبانه استفاده کرد؟
کشک خاصیت خنک‌کنندگی دارد، اما اگر یک شبه بماند، ممکن است سرما بخورید. آب گوجه‌فرنگی اگر برای مدت طولانی بماند ممکن است پوست را تحریک کند. از این رو، بهتر است از این مواد به عنوان ماسک‌های شبانه خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: 16 ماسک صورت خانگی ساده برای پوستی درخشان

مطالب مرتبط