14 فایده شگفت انگیز شلیل برای سلامتی

14 فایده شگفت انگیز شلیل برای سلامتی

07 آبان 1401

فواید شلیل که با نام علمی Prunus persica شناخته می‌شود، از کاهش خطر سرطان تا بهبود سلامت قلب را شامل می‌شود. آن‌ها میوه های خوراکی درخت هلو هستند. شلیل‌ها به دلیل ویژگی های تغذیه‌ای چشمگیر خود شناخته شده‌اند و حدود 2000 سال پیش در چین منشاء گرفته‌اند. این مقاله 13 مزیت شگفت انگیز این میوه‌ها، حقایق تغذیه‌ای آن‌ها و موارد دیگر را برجسته می‌کند. به خواندن ادامه دهید.


آیا شلیل برای سلامتی مفید است؟


اولاً شلیل و هلو پسر عموی نزدیک هستند. بنابراین، مزایایی که از شلیل لذت می‌برید، در هلو نیز وجود دارد.
شلیل منابع عالی بتاکاروتن، ویتامین C و لوتئین هستند، مواد مغذی که فواید فوق‌العاده‌ای دارند. آن‌ها ایمنی را تقویت می‌کنند، از بینایی محافظت می‌کنند و از بسیاری از بیماری‌های کشنده جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین به بهبود سلامت پوست کمک می‌کنند.
شلیل نیز سرشار از فیبر است. و عظمت فیبر نیازی به ذکر خاصی ندارد. هم از نظر مکانیکی و هم با کمک به میکروبیوم‌های متنوع (فیبر پروبیوتیک‌ها را در روده تغذیه می‌کند) به هضم کمک می‌کند و با چندین بیماری شکمی از جمله سرطان معده و روده بزرگ مبارزه می‌کند. و پتاسیم موجود در شلیل می‌تواند به مدیریت سطح فشار خون کمک کند.
بتاکاروتن و ویتامین C موجود در شلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که ایمنی را تقویت کرده و می‌توانند از بروز بیماری‌های کشنده جلوگیری کنند. لوتئین می‌تواند خطر ابتلاء به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهد. یک شلیل حاوی حدود 150 میکروگرم لوتئین است.
این میوه‌های هسته‌دار مجلل کالری کمی دارند و شاخص گلیسمی پایینی دارند (فقط در دهه 40، که در مقیاس 0-100 را می توان در انتهای پایین در نظر گرفت). این بدان معناست که اگر با پروتئین و چربی کافی همراه شوند، می‌توانند غذای مناسبی برای بیماران دیابتی نیز باشند. آن‌ها حاوی مس هستند که با متابولیسم انرژی درگیر است و ممکن است به شما کمک کند ساعت های طولانی‌تری فعال بمانید. و...خوب، بیایید وارد جزئیات بیشتر شویم، درست است؟


1. کمک به پیشگیری از سرطان


در مطالعه‌ای که در دانشگاه A&M تگزاس انجام شد، عصاره این میوه به موش‌ها داده شد. و یافته ها بیان کردند که این میوه تهاجمی‌ترین سلول‌های سرطانی را به کشتن خود تحریک کرده است. این مطالعه همچنین نشان داد میوه‌هایی که بیشترین قرمزی روی پوستشان دارند دارای بالاترین خواص ضد‌سرطانی هستند. اما یک نکته وجود دارد. مزایای آن ممکن است با شلیل کنسرو شده (یا هلو) مؤثر نباشد.
طبق مطالعه دیگری در بوستون، مصرف حداقل 2 وعده شلیل یا هلو در هفته می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش دهد. همچنین مصرف این میوه با کاهش خطر تومور مرتبط است.
مشخص شد که کورستین و اسید کلروژنیک موجود در شلیل باعث توقف تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شوند. و از آنجایی که این میوه منبع عالی آنتی‌اکسیدان است، شاید در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد.
شلیل همچنین به اتصال اسیدهای صفراوی (اتصال برخی اجزای اسید صفراوی دستگاه گوارش) کمک می‌کند. این از گردش مجدد اسید صفراوی در معده جلوگیری می‌کند، که منجر به دفع سموم بالقوه سرطان‌زا از بدن شود.
طبق یک گزارش، شلیل ممکن است بتواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. کاروتنوئیدها (رنگدانه های زرد) و آنتوسیانین‌ها (رنگدانه های قرمز) نیز می‌توانند از التهابی که باعث سرطان می‌شود جلوگیری کنند. و شلیل گوشت سفید حاوی کاتچین است که با سرطان مبارزه می‌کند.
محتوای فیبر بالای شلیل همچنین می‌تواند از چندین نوع سرطان پیشگیری کند. مصرف زیاد شلیل نیز با کاهش خطر سرطان سر و گردن همراه است.


2. خاصیت ضد‌دیابت داشته باشید


آیا شلیل برای دیابتی‌ها مفید است؟ طبق تحقیقات، شلیل حاوی ترکیبات زیست فعالی است که به پیشگیری و مدیریت دیابت کمک می‌کند. ترکیبات فنلی موجود در میوه دارای خواص ضد‌دیابتی هستند.
ما قبلاً در مورد شاخص گلیسمی صحبت کردیم (تا چه حد یک غذای خاص می‌تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد). شلیل خام دارای شاخص گلیسمی 43 است که در انتهای پایین قرار دارد.
میوه شلیل نیز یکی از آن کربوهیدرات‌هایی است که سطح قند خون را به آرامی افزایش می‌دهد. ترکیبات فنلی موجود در شلیل نه تنها به مبارزه با دیابت کمک می‌کند، بلکه با کاهش اکسیداسیون کلسترول بد، از بیماری‌های قلبی نیز پیشگیری می‌کند.
هیچ برنامه غذایی مناسبی برای مبارزه با دیابت وجود ندارد. همچنین کربوهیدرات‌ها دشمن دیابتی‌ها نیستند. در واقع، آیا می‌دانستید که انجمن دیابت آمریکا مصرف بیشتر کربوهیدرات‌های سالم موجود در غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات را توصیه می‌کند؟ نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است، باید کربوهیدرات‌های با کیفیت پایین یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند غذاهای فرآوری شده و غیره را کاهش داد. در غیر این صورت، کربوهیدرات‌های سالم همیشه ضروری هستند. و شلیل حاوی آن کربوهیدرات‌های سالم است. اکثر بیماران دیابتی همچنین متوجه می‌شوند که هنگام جفت کردن کربوهیدرات با چربی و پروتئین کافی، سطح گلوکز خونشان به حالت آویزان در نمی‌آید.
شلیل همچنین می‌تواند به مبارزه با سندرم متابولیک کمک کند، که یکی از آن بیماری‌هایی است که افراد دیابتی اغلب از آن رنج می‌برند.
یک کلمه احتیاط: برخی منابع معتبر شلیل را به عنوان یک ماده غذایی با قند بالا نقل می‌کنند ممکن است برای بیماران دیابتی مضر باشد. اگر دیابتی هستید و می‌خواهید شلیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با پزشک خود صحبت کنید.


3. کمک به کاهش وزن


مواد طبیعی موجود در شلیل با التهاب مبارزه می‌کند و یک اثر دومینویی ایجاد می‌کند که به مبارزه با چاقی کمک می‌کند. و همانطور که دیدیم، آن‌ها همچنین می‌توانند از سندرم متابولیک که در غیر این صورت منجر به افزایش وزن می‌شود، جلوگیری کنند.
فیبر حاوی شلیل عمدتاً محلول است، که طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این فیبر با تبدیل آب به یک ماده ژل مانند در روده‌ها به این مهم دست می‌یابد که سپس از جذب کلسترول و چربی‌ها در خون جلوگیری می‌کند. این به کاهش وزن سالم کمک می‌کند. فیبر محلول نیز باعث کاهش کلسترول بد در بدن می‌شود.
طبق مجله تغذیه، فیبر محلول می‌تواند اثرات قدرتمندی بر سلامت داشته باشد. و همانطور که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی آمده است، مکمل‌های فیبر رژیمی که ادعا می‌کنند به کاهش وزن کمک می‌کنند به اندازه کافی مؤثر نیستند. از این رو، قدرت بیشتری به فیبر محلول طبیعی در شلیل دارد!
فیبر به قدری برای کاهش وزن مؤثر است که طبق یک مطالعه، افرادی که فقط فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، به اندازه افرادی که از یک برنامه غذایی سالم و کم‌چربی که توسط انجمن قلب آمریکا پیشنهاد شده بود، پیروی کردند، وزن کم کردند.
این باور نکردنی است، اینطور نیست؟


4. دفاع آنتی‌اکسیدانی ارائه دهید


طبق یک مطالعه اسپانیایی، فنول‌ها و فلاونوئیدهای موجود در شلیل به خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده آن‌ها کمک می‌کند.
طبق یک مطالعه آمریکایی دیگر، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلیل آسیب اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و طول عمر را افزایش می‌دهند. مصرف این میوه با ترمیم آسیب DNA نیز مرتبط بود. مطالعه دیگری بر روی مگس‌ها به این نتیجه رسید که شلیل می‌تواند اثرات مضر رژیم غذایی پرچرب را محدود کند و حتی می‌تواند طول عمر این گونه را ارتقاء دهد. مشاهدات مشابه در انسان نیز امکان پذیر است.
مطالعه دیگری بر روی مگس‌های ماده آشکار شد. شلیل باعث افزایش تولید مثل مگس‌های ماده می‌شود که نشان می‌دهد این میوه می‌تواند پیری باروری را به تأخیر بیندازد.
برای مقایسه، ظرفیت کل آنتی‌اکسیدانی یک میوه شلیل 20 درصد نسبت به 100 میلی‌لیتر چای سبز است. اما یک جنبه را باید در نظر داشت، شلیل‌ها با توجه به پتانسیل محدود زندگی در بازار، بسیار فاسد شدنی هستند. بنابراین، آن‌ها را سریع مصرف کنید.
شلیل دو برابر مقدار ویتامین A، ویتامین C بیشتر و پتاسیم بسیار بیشتری نسبت به هلو دارد. 
سایر میوه‌های هسته‌دار که می‌توانید برای افزایش محتوای آنتی‌اکسیدانی رژیم غذایی خود مصرف کنید عبارتند از آلو، گیلاس، آلو و زردآلو. و همینطور، هلو 


5. جلوگیری از هیپوکالمی


هیپوکالمی کمبود پتاسیم در جریان خون است. و شلیل، با توجه به غنی بودن از مواد معدنی، می تواند به درمان این بیماری کمک کند.
طبق گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، سطوح پایین پتاسیم می‌تواند منجر به ضعف عضله قلب و اختلال در ریتم آن شود. پتاسیم همچنین محتوای اسید و آب را در بافت‌های بدن تنظیم می‌کند. این به عضله سازی کمک می‌کند، از رشد حمایت می‌کند و عملکرد سلول‌های عصبی را بهبود می‌بخشد. در صورت بروز هیپوکالمی، همه این‌ها ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرند. بنابراین، به دنبال شلیل بروید!
طبق گفته انستیتوی پزشکی، یک فرد بزرگسال باید روزانه 4700 میلی‌گرم پتاسیم برای جلوگیری از هیپوکالمی مصرف کند. اما شلیل ممکن است برای متعادل کردن سطح پتاسیم کافی نباشد. اگر سطح پتاسیم شما 2.5 میلی‌مول در لیتر یا کمتر است (پزشک می تواند این را برای شما توضیح دهد)، ممکن است لازم باشد مکمل‌های تحت نظارت پزشکی را نیز در نظر بگیرید. همیشه قبل از شروع هر مکملی، به خصوص در مورد الکترولیت‌ها، با پزشک خود مشورت کنید. عدم تعادل الکترولیت می‌تواند منجر به نارسایی اندام شود.


6. سطح فشار خون را تنظیم کنید


پتاسیم همچنین می‌تواند به تنظیم سطح فشار خون کمک کند. و ما به تازگی دیدیم که شلیل چقدر از نظر پتاسیم غنی است. رژیم غذایی به خصوص در مواردی مانند فشار خون بالا مهم است. بسیاری از پزشکان تنها با اصلاح رژیم غذایی بیماران، سطح فشار خون بیش از حد بالا را کاهش داده‌اند.
پتاسیم موجود در شلیل با شل کردن دیواره رگ‌های خونی عمل می‌کند. اما افراد مبتلاء به بیماری‌های کلیوی باید مراقب باشند زیرا این ماده معدنی ممکن است برای آن‌ها مضر باشد. آن‌ها ممکن است در یک رژیم غذایی با پتاسیم محدود باشند.
کاهش پتاسیم در خون نیز با حفظ سطح سدیم مرتبط است، در نتیجه باعث فشار خون بالا می‌شود.
بر اساس مشاهدات خاص، پتاسیم همچنین می‌تواند به عنوان یک ادرارآور عمل کند و از این رو حجم مایع خارج سلولی را کاهش دهد، این می‌تواند فشار خون را تا حدی کاهش دهد.


7. بهبود سلامت قلب


همین واقعیت که شلیل به کاهش فشار خون کمک می‌کند کافی است تا فواید آن را برای سلامت قلب در نظر بگیرید. علاوه بر این، این میوه همچنین سرشار از ویتامین C است، آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.
فیبر موجود در شلیل همچنین می‌تواند به سلامت قلب کمک کند.
شلیل سفید برای حفظ سلامت قلب با تنظیم سطح کلسترول خون شناخته شده است.
داروهای فشار خون بالا خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به ترتیب 15% و 25% کاهش می‌دهند. اما آن‌ها با عوارض جانبی خاصی نیز همراه هستند. به همین دلیل است که پیشگیری بهتر از درمان است.
اما اگر در حال حاضر از فشار خون بالا رنج می برید، شلیل تنها می‌تواند مکمل داروهای شما باشد و جایگزین آن‌ها نشود. قبل از اینکه هر دارو یا مکملی را در رژیم خود تغییر دهید، با پزشک خود مشورت کنید.


8. افزایش سلامت دستگاه گوارش


طبق گزارش دانشگاه ایالتی میشیگان، فیبر موجود در شلیل می‌تواند سلامت گوارش را بهبود بخشد. و شلیل می‌تواند یبوست را نیز تسکین دهد.
فیبر موجود در شلیل همچنین می‌تواند رشد باکتری‌های مفید روده را تحریک کند. شلیل همچنین به طور طبیعی سرشار از پری‌بیوتیک است که می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را تا حد زیادی بهبود بخشد زیرا به عنوان سوخت برای پروبیوتیک‌ها، موجودات زنده، در بدن شما عمل می‌کند.
همچنین می‌تواند ناراحتی معده را تسکین دهد. با متخصص تغذیه خود در مورد رژیم IBS خود صحبت کنید زیرا شلیل (و میوه‌های هسته‌دار) ممکن است در طول دوره حذف ممنوع باشد.


9. کاهش سطح کلسترول


فیبر محلول سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. و ما می‌دانیم که شلیل منابع عالی فیبر هستند. یک شلیل متوسط حاوی حدود 2.2 گرم فیبر است.
طبق یک گزارش، مصرف روزانه 5 تا 10 گرم فیبر محلول می‌تواند سطح کلسترول بد را تا 5 درصد کاهش دهد.
یکی از راه های گنجاندن شلیل در رژیم غذایی برای کاهش کلسترول، گنجاندن میوه (تکه‌های بریده شده) در غلات صبحانه است. همچنین می‌توانید میوه کامل را به عنوان میان وعده عصرانه با مقداری ماست یا پنیر دلمه میل کنید.


10. بهبود ایمنی و مبارزه با عفونت


یکی از بهترین فواید شلیل پتانسیل آن برای تقویت ایمنی است. محتوای ویتامین C میوه ممکن است ایمنی را تقویت کند. علاوه بر این، ویتامین C همچنین به بدن در روند بازسازی ویتامین E کمک می‌کند، که ماده مغذی دیگری است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود در شلیل نیز به عملکرد ایمنی در بدن کمک می‌کنند.
و ویتامین A موجود در شلیل می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند. دیواره‌های سلولی را تقویت می‌کند و از غشاهای مخاطی در برابر باکتری‌های مهاجم محافظت می‌کند.


11. افزایش سلامت پوست


شلیل منابع عالی ویتامین C هستند و طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان، این ویتامین می‌تواند از آسیب احتمالی اشعه‌ماوراء بنفش جلوگیری کند. ویتامین C همچنین در سنتز کلاژن، پروتئین ضروری برای یکپارچگی پوست، نقش دارد. این پروتئین بخش مهمی از بافت همبند است که پوست، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، غضروف‌ها و رگ‌های خونی را در کنار هم نگه می‌دارد. با پیری پوست مبارزه می‌کند، بهبود زخم را تسریع می‌کند و پوست خشک را التیام می‌بخشد.
طبق یک مطالعه هندی، ویتامین C همچنین می‌تواند برای درمان هایپرپیگمانتاسیون و التهاب پوست استفاده شود. این ویتامین همچنین به دلیل نقشش در پیشگیری از سرطان پوست شناخته شده است.
یک مطالعه آمریکایی نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند چین و چروک را نیز بهبود بخشد. مهم‌تر از آن، ظاهر پوست را حتی با افزایش سن بهبود می‌بخشد و همچنین باعث ارتقاء بافت‌های سالم می‌شود.
در بدن انسان ویتامین C تولید نمی‌شود، به همین دلیل است که باید به منابع غذایی سالم مانند شلیل در رژیم غذایی بگنجانیم. این ویتامین به بازسازی سلولی کمک می‌کند.
یک مورد نادر است که فرد از اثرات ویتامین C اضافی رنج می‌برد اما با این وجود، احتیاط کنید و از مکمل‌های ویتامین C استفاده نکنید.


12. افزایش سلامت سلولی


ویتامین A موجود در شلیل ارتباط سلولی را بهبود می‌بخشد. با تشویق سلول‌های نابالغ برای تبدیل شدن به بافت‌های کاملاً کاربردی، رشد سلولی را تقویت می‌کند.
طبق یک مطالعه فیلادلفیا، کمبود ویتامین A در مادران باردار می‌تواند رشد و تکامل نوزادان آن‌ها را محدود کند.
ویتامین A همچنین نشان داده است که به سلول‌های T (سلول هایی که مسئول ایمنی هستند) در روده کمک می‌کند تا به مناطق مورد نیاز برای انجام تعمیر و نگهداری حرکت کنند. همچنین نقش مهمی در رشد گلبول‌های سفید دارد.
یکی از گزارش‌های مرکز پزشکی دانشگاه روچستر بیان می‌کند که ویتامین C می‌تواند بر رشد سلولی تأثیر بگذارد.


13. بهبود سلامت چشم


شلیل سرشار از لوتئین و زآگزانتین، کاروتنوئیدهای موجود در شبکیه است. مصرف این‌ها تراکم رنگدانه را در ماکولا بهبود می‌بخشد. آن‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از چشم محافظت می‌کنند و معمولاً با هم در غذا یافت می‌شوند.
بتاکاروتن موجود در شلیل همچنین از سلامت چشم حمایت می‌کند و ممکن است از دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند. یک فنجان شلیل حاوی حدود 214 میکروگرم بتاکاروتن است.
مصرف بیشتر لوتئین و زآگزانتین می‌تواند خطر ابتلاء به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش دهد و مهم است که توجه داشته باشید که این دو بیماری گزینه‌های درمانی محدودی دارند. از این رو، تلاش برای پیشگیری آسان‌تر است.
لوتئین همچنین می‌تواند به پیشگیری از بیماری چشم دیگری به نام رتینیت پیگمانتوزا کمک کند، که گروهی از اختلالات چشمی است که باعث آسیب پیشرونده به شبکیه می‌شود.
لوتئین و زآگزانتین همچنین می‌توانند به مشکلات بینایی مربوط به نور کم یا زمانی که خیرگی می‌تواند مشکل ساز باشد کمک کند. مزایای این دو ترکیب را می‌توان به توانایی آن‌ها در فیلتر کردن نور آبی (از تابش UV) و ارائه قدرت آنتی‌اکسیدانی نسبت داد.


14. به جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند


ما می‌دانیم که آهن از کم خونی جلوگیری می‌کند. و حتی اگر شلیل‌ها از نظر مواد معدنی غنی نیستند، ویتامین C موجود در آن‌ها به بهبود جذب آهن در بدن کمک می‌کند.
به عبارت دیگر، هر چه میزان ویتامین C موجود در غذا بیشتر باشد، جذب آهن نیز بهتر می‌شود. اما باید درک کنیم که بیشتر غذاها با ویتامین C غنی نمی‌شوند (هزینه بالا و بی‌ثباتی در طول نگهداری) به همین دلیل است که باید به روشی ویتامینC بدنتان را افزایش دهید برای مثال مصرف غذاهای غنی از ویتامین C همچون شلیل کمک زیادی می‌کند.
این امر حتی اگر برای کم خونی خود از مکمل آهن استفاده می‌کنید نیز صدق می‌کند. برای جذب بهینه آهن می‌توانید حدود 240 میلی‌لیتر آب شلیل همراه با قرص آهن خود مصرف کنید. اما مثل همیشه با پزشک خود مشورت کنید.
و به هر حال، ما از کالری شلیل صحبت کردیم، اینطور نیست؟ شلیل چند کالری دارد؟ خوب، یک شلیل کوچک فقط حدود 57 کالری دارد. و 1.2 گرم پروتئین.
در مورد کربوهیدرات‌ها، یک فنجان شلیل ورقه شده حاوی 15 گرم ماده مغذی است که 2.4 گرم آن به شکل فیبر رژیمی است.
اوه صبر کنید، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری نیز وجود دارد! یک فنجان شلیل ورقه شده حاوی 9 میلی‌گرم کلسیم، 13 میلی‌گرم منیزیم و 285 میلی‌گرم پتاسیم است. و این 3 ماده معدنی به طور منسجم برای سلامت استخوان کار می‌کنند.
این میوه نیز انواع مختلفی دارد.
همچنین توجه به این نکته مهم است که میوه‌های تازه یا منجمد (در این زمینه شلیل‌ها) ویتامین C بیشتری نسبت به انواع کنسرو شده دارند. ویتامین C همچنین به گرما بسیار حساس است، بنابراین ممکن است در هنگام پخت و پز مقدار آن کاهش یابد.
این در مورد فواید شلیل برای سلامتی بود و اکنون چند واقعیت جالب در مورد شلیل.

فواید شلیل بسیار زیاد است. آن‌ها می‌توانند خطر سرطان را کاهش دهند، دیابت را مدیریت کنند، به کاهش وزن کمک کنند، فشار خون را تنظیم کنند و سلامت قلب و عروق، گوارش، پوست و چشم را بهبود بخشند. آن‌ها همچنین از کم خونی، هیپوکالمی و کاهش سطح کلسترول جلوگیری می‌کنند. با این حال، شلیل ممکن است در زنان باردار و کسانی که آلرژی دارند، عوارض جانبی ایجاد کند. مصرف متوسط شلیل ایده‌آل است.


سوالات متداول


آیا شلیل قند زیادی دارد؟
نه واقعا. یک شلیل کوچک فقط حدود 11 گرم شکر دارد. همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند.
آیا بادام در شلیل وجود دارد؟
نه. طعم آن تا حدودی شبیه بادام است، به جز طعم آجیلی که به تلخی ختم می‌شود.
آیا هسته شلیل برای انسان سمی است؟
چاله‌ها حاوی موادی (به نام گلیکوزیدهای سیانوژنیک) هستند که بدن آن‌ها را به سیانید متابولیزه می‌کند. مصرف هسته شلیل توصیه نمی‌شود.
چرا شلیل را میوه هسته‌دار می‌نامند؟
زیرا حاوی سنگ هستند و به این‌ها چاله یا دانه‌ها نیز می‌گویند. 

بیشتر بخوانید: 13 فایده شگفت انگیز هویج برای سلامتی

مطالب مرتبط