چگونه از شر جوش‌های سر سیاه روی بینی خلاص شویم؟

چگونه از شر جوش‌های سر سیاه روی بینی خلاص شویم؟

21 مهر 1401

آیا تا به حال متوجه نقاط سیاه کوچک روی پوست خود شده‌اید؟ احتمالاً دیده‌اید که آن‌ها روی بینی یا اطراف بینی شما ظاهر می‌شوند و اگر پوست چرب یا آکنه‌ای دارید، ممکن است مستعد ابتلاء به آن‌ها باشید. این نقاط سیاه کوچک جوش‌های سرسیاه نامیده می‌شوند، در حالی که هیچ تهدیدی برای پوست شما ایجاد نمی‌کنند، مقابله با آن‌ها می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. برای اینکه بفهمیم علت ایجاد جوش‌های سرسیاه چیست و چگونه از باید شر جوش‌های سرسیاه روی بینی خلاص شویم، با دو متخصص پوست که دارای مجوز از هیئت مدیره هستند مشورت کردیم. به خواندن ادامه دهید تا نکات آن‌ها را برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه در خانه بیابید (نکته: بیرون زدن توصیه نمی‌شود!).


جوش‌ سر سیاه چیست؟


جوش‌های سرسیاه نقطه‌های کوچک سیاه روی پوست شما هستند که به دلیل تجمع سبوم، کثیفی و سلول‌های مرده پوست در منافذ ایجاد می‌شوند. هنگامی که آن‌ها در معرض هوا قرار می‌گیرند، اکسید می‌شوند، که به آن‌ها رنگ تیره می‌دهد.چرا من این همه جوش سرسیاه روی بینی دارم؟
دلیل اینکه ممکن است متوجه جوش‌های سرسیاه بیشتری بر روی بینی خود نسبت به گونه‌های خود شوید این است که بینی نسبت به سایر نواحی صورت چربی بیشتری تولید می‌کند. همچنین ممکن است آن‌ها را روی پیشانی خود مشاهده کنید، ناحیه دیگری که تمایل به تولید سبوم بیشتری دارد. جوش‌های سرسیاه به دلیل تولید بیش از حد روغن که منافذ را مسدود می‌کند، ایجاد می‌شود.


چگونه از جوش‌های سر سیاه روی بینی جلوگیری کنیم؟


صورت خود را با پاک کننده‌های لایه بردار بشویید
لایه‌برداری روزانه با یک پاک‌کننده خوب را توصیه می‌شود که به‌طور خاص برای پوست‌های مستعد آکنه ساخته شده است پاک کننده‌های لایه‌بردار می‌توانند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کنند، کثیفی‌ها و ناخالصی‌های مسدود کننده منافذ را از بین ببرند و ظاهر منافذ بزرگ را به وضوح کاهش دهند. 


یک برس پاک کننده بگنجانید


برای پاکسازی عمیق‌تر، در حین پاکسازی از یک ابزار فیزیکی مانند برس پاک‌کننده زیبایی استفاده کنید. گنجاندن یک برس پاک کننده در روتین روزانه به تمیز کردن عمیق منافذ و حذف هرگونه ناخالصی ماندگاری که دستان شما به تنهایی قادر به رسیدن به آن نیستند کمک می‌کند. برای بهترین نتیجه،صورت خود را با برس پاک کننده صورت دو تا سه بار در هفته بشویید.


از بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید استفاده کنید


هنگامی که پوست خود را تمیز کردید، درمان را دنبال کنید که با ترکیبات ضدآکنه مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک فرموله شده است. بهترین راه برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه از روی بینی، استفاده از ژل بنزوئیل پراکسید یا لوسیون اسید سالیسیلیک قبل از خواب است.
بنزوئیل پراکسید به کشتن باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند کمک می‌کند و چربی اضافی و سلول‌های مرده سطح پوست را که منافذ را مسدود می‌کنند، از پوست پاک می‌کند، در حالی که اسید سالیسیلیک به لایه‌برداری منافذ برای جلوگیری از گرفتگی کمک می‌کند. 


از نوارهای منافذ به مقدار کم استفاده کنید


نوارهای منافذ با یک چسب پوشانده شده‌اند که به پوست می‌چسبد و به لایه‌برداری منافذ مسدود شده پس از برداشتن کمک می‌کند. با این حال، در حالی که نوارهای منافذ مطمئناً می‌توانند به از بین بردن جوش‌های سر سیاه کمک کنند، البته نباید به طور مکرر از آن‌ها استفاده کنید. اگر زیاده‌روی کنید، ممکن است باعث ترشح بیش‌ازحد جبرانی روغن شوید که منجر به جوش‌های بیشتر شود. برای لیستی از نوارهای منافذی که توصیه می‌کنیم به خواندن ادامه دهید.


ماسک خاک رس را امتحان کنید


ماسک‌های خاک رس برای مکیدن کثیفی، روغن و ناخالصی‌ها از منافذ مسدود شده شناخته شده‌اند. آن‌ها می‌توانند به کاهش ظاهر جوش‌های سر سیاه کمک کنند، منافذ را کوچک‌تر نشان دهند و حتی ظاهری مات به پوست شما ببخشند. برای جلوگیری از خشکی بیش از حد پوست، از آن‌ها حداکثر سه بار در هفته (یا همانطور که در بسته توصیه می‌شود) استفاده کنید و به دنبال فرمول‌هایی باشید که حاوی مواد آبرسان نیز هستند. ماسک‌های خاک رس مورد علاقه ما را در لیست زیر پیدا کنید.


بلافاصله بعد از تعریق دوش بگیرید


اجازه دهید روغن و عرق برای مدت طولانی بعد از تمرین روی پوست شما بماند، در نهایت منجر به مسدود شدن منافذ و درست حدس زدید! جوش‌های سرسیاه می‌شود. عادت کنید بلافاصله پس از عرق کردن، پوست خود را تمیز کنید، حتی اگر فقط با یک دستمال پاک کننده باشد.
از محصولات مراقبت از پوست غیر‌کومدوژنیک استفاده کنید
اگر مستعد جوش‌های سرسیاه هستید، به دنبال محصولات آرایشی و بهداشتی مبتنی بر آب و غیرکومدوژن باشید که منافذ شما را مسدود نمی‌کنند. ما در اینجا لیست کاملی از مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب و ضدآفتاب‌های غیرکومدوژنیک را در اینجا داریم. اگر از کرم پودر یا کانسیلر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که فرمول هایی که استفاده می‌کنید نیز غیرکومدون‌زا هستند.


از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید


قرار گرفتن در معرض نور خورشید گاهی اوقات می‌تواند تغییر رنگ ناشی از آکنه را بدتر کند. از آنجایی که جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه هستند، توصیه می‌کنیم از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کنید. در صورت امکان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید و همیشه از یک ضدآفتاب غیرکومدوژنیک با طیف گسترده مانند مرطوب کننده لاروش-پوسای آنتلیوس معدنی SPF با اسید هیالورونیک استفاده کنید حتی زمانی که هوا ابری است. از روش استفاده از دو انگشت استفاده کنید تا مطمئن شوید که از SPF کافی استفاده می‌کنید، و به یاد داشته باشید که در طول روز دوباره استفاده کنید (هر دو ساعت توصیه می‌شود).


آیا رفع جوش‌های سر سیاه مشکلی ندارد؟


جوش‌های سر سیاه خود را فشار ندهید
هرگز سعی نکنید خودتان جوش‌های سرسیاه را بیرون بیاورید. ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما انجام این کار می‌تواند باعث گسترش باکتری‌ها، بزرگ شدن منافذ پوست و تحریک پوست شود ارزش ریسک کردن را ندارد. فشردن جوش‌های سرسیاه همچنین احتمال ایجاد یک علامت قهوه‌ای یا قرمز مداوم را پس از از بین رفتن جوش های سرسیاه افزایش می‌دهد.
در عوض، برای اینکار به متخصص پوست یا زیبایی پزشکی مراجعه کنید. یک متخصص پوست شما را به آرامی لایه برداری می‌کند، سپس از تجهیزات استریل برای تخلیه جوش سرسیاه استفاده می‌کند و از آن‌ها درباره‌ی درمان‌های خانگی ساده که برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه وجود دارد پرس‌جو کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سریع جوش سرسیاه

مطالب مرتبط