10 فایده تغذیه‌ای آب هویج برای پوست، بینایی و سلامتی

10 فایده تغذیه‌ای آب هویج برای پوست، بینایی و سلامتی

14 مهر 1401

فواید آب هویج فراتر از تقویت سلامت چشم شماست. هویج (Daucus carota) حاوی مواد مغذی بسیاری است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. آن‌ها خوشمزه، ترد و سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی، فیبر رژیمی، بتاکاروتن، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی هستند.

می‌توانید هویج را به صورت خام و پخته مصرف کنید. با این حال، مصرف آب هویج سالم‌تر در نظر گرفته می‌شود. چندین مطالعه از مصرف منظم آب هویج به عنوان مکمل سلامت پوست و چشم حمایت و ترویج می‌کنند. آب میوه همچنین ممکن است به کاهش وزن و کاهش خطر سرطان کمک کند. این مقاله مزایای آب هویج، مشخصات غذایی آن و هرگونه عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار می‌دهد. به خواندن مقاله ادامه دهید.

چه چیزی آب هویج را سالم می‌کند؟

مصرف آب هویج وضعیت آنتی اکسیدانی بدن شما را افزایش می‌دهد.

مصرف خوراکی آب هویج نیز با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط است. در یک مطالعه، مردانی که به طور منظم آب هویج مصرف می‌کردند، کمترین میزان ابتلا به بیماری قلبی را داشتند.

آب هویج نیز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های غیرالکلی در بسیاری از کشورها است. وقتی با سایر آب میوه‌ها یا سبزیجات مخلوط شود، بسیار خوب عمل می‌کند.

آب هویج مشخصات غذایی مهمی دارد. یکی از مواد مغذی اصلی آن بتاکاروتن است، منبع ویتامین A که به دلیل فواید سلامتی آن شناخته شده است.

این آب میوه همچنین منبع غنی از پتاسیم، ویتامین C و فولات است. مواد مغذی کلیدی دیگری نیز در آب میوه وجود دارد. اما قبل از بحث در مورد آن‌ها، بیایید نگاهی به آنچه علم در مورد آب هویج می‌گوید بیندازیم.

فواید آب هویج برای سلامتی چیست؟

بتاکاروتن موجود در آب هویج یک آنتی اکسیدان قوی است. ممکن است به کاهش خطر سرطان و جلوگیری از عوارض قلبی کمک کند. فیبر موجود در آبمیوه می‌تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و ممکن است به کاهش وزن کمک کند. سایر مواد مغذی مهم در این نوشیدنی ممکن است ایمنی و سلامت پوست را تقویت کند.


1. آب هویج بینایی را تقویت می‌کند


آب هویج بینایی را تقویت می‌کند

ویتامین A در مقادیر توصیه شده برای بینایی خوب ضروری است و هویج به وفور این ماده مغذی را ارائه می‌کند. اگر فرد برای مدت طولانی از ویتامین A محروم شود، بخش‌های خارجی گیرنده‌های نوری چشم شروع به تخریب می‌کنند. آب هویج حاوی لوتئین است که یک آنتی اکسیدان قوی است. مطالعات انجام شده آب هویج را با کاهش خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط می‌دانند.

کاروتنوئیدهای موجود در آب میوه همچنین از سلول‌های گانگلیونی شبکیه محافظت می‌کند و در نتیجه از چندین بیماری چشمی جلوگیری می‌کند.

اما مراقب مصرف بیش از حد آب هویج باشید. برخی منابع نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد هویج ممکن است بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. در یک مطالعه، دید ضعیف در شب در میان زنان با دریافت بیش از حد ویتامین A و بتاکاروتن مرتبط بود. بنابراین، مصرف خود را به یک یا دو هویج در روز محدود کنید.


2. آب هویج سلامت پوست را ارتقا می‌دهد


آب هویج سلامت پوست را ارتقا می‌دهد

هویج سرشار از کاروتنوئید است. تحقیقات نشان می‌دهد که میوه‌ها و سبزیجات غنی از این ترکیبات می‌توانند مزایای محافظت از نور را ارائه دهند. همچنین به نظر می‌رسد که آن‌ها به رنگ طبیعی پوست انسان کمک می‌کنند.

بتاکاروتن موجود در آب میوه دارای خواص درمانی است. رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و از بافت‌های پوست محافظت می‌کند. این ترکیب همچنین دارای خواص محافظت کننده از نور است.


3. آب هویج باعث کاهش وزن می‌شود


آب هویج باعث کاهش وزن می‌شود

فیبر موجود در آب هویج ممکن است به کاهش وزن کمک کند. تحقیقات مصرف فیبر کافی را برای کاهش وزن اضافی (به ویژه از ناحیه شکم) توصیه می‌کند.

آب هویج نیز کم کالری است. از این رو، افزودنی راحت به رژیم کاهش وزن است.


4. آب هویج به کاهش خطر سرطان کمک می‌کند


آب هویج به کاهش خطر سرطان کمک می‌کند

طبق مطالعه منتشر شده در Oncotarget، مصرف زیاد هویج با بروز سرطان ادراری مرتبط است. با این حال، با توجه به تعداد محدودی از مطالعات انجام شده در این زمینه، ما نیاز به مطالعات بزرگ و به خوبی طراحی شده برای تأیید مجدد این یافته‌ها داریم.

همچنین مشخص شد که عصاره‌های هویج باعث القای آپوپتوز و توقف چرخه سلولی در رده‌های سلولی لوسمی می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که هویج (و احتمالاً آب آن) ممکن است منبع عالی از مواد شیمیایی فعال زیستی برای کمک به درمان سرطان خون باشد.


5. آب هویج سلامت قلب را ارتقا می‌دهد


آب هویج سلامت قلب را ارتقا می‌دهد

مصرف آب میوه و سبزیجات به طور کلی می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. نوشیدن روزانه 16 اونس مایع آب هویج، تخریب اکسیداتیو لیپیدها (که پراکسیداسیون لیپیدی نیز نامیده می‌شود) را سرکوب می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

آب هویج و به طورکلی آب میوه‌های دیگر حاوی پلی فنول و نیترات است. اینها سایر اجزای زیست فعال موجود در آب میوه هستند که به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کنند.

در مطالعه دیگری، هر دو بتاکاروتن جدا شده و آب هویج بنفش، اختلال عملکرد اندوتلیال (عملکرد نادرست سلول‌های رگ‌های خونی) را معکوس کردند. این اثر همچنین با آنتوسیانین‌های موجود در آب میوه مرتبط بود.

آب هویج همچنین ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد. این امر را با کاهش هضم و جذب چربی‌ها به دست می‌آورد.


6. آب هویج به درمان دیابت کمک می‌کند


 آب هویج به درمان دیابت کمک می‌کند

آب هویج تخمیر شده با یک باکتری خاص (لاکتوباسیلوس پلانتاروم NCU110) علائم دیابت نوع 2 را در موش‌ها تسکین می‌دهد. با این حال، ما نمی‌دانیم که آب هویج تخمیر نشده در این زمینه چقدر خوب عمل می‌کند. همچنین، برای درک بیشتر پتانسیل ضددیابتی آب هویج، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

فیبر موجود در آبمیوه نیز می‌تواند کمک کند (مطمئن شوید هنگام آبگیری آن را تخلیه نکنید). این فیبر می‌تواند به شما احساس سیری بدهد و شما را از پرخوری منصرف کند. بنابراین، آب میوه ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا از افزایش وزن اضافی جلوگیری کنند.

هویج (و احتمالاً آب آن) حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای است که می‌تواند پاسخ‌های گلوکز خون را کاهش دهد. فیبر موجود در آن‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.


7. آب هویج سلامت مغز را بهبود می‌بخشد


آب هویج سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

بتاکاروتن موجود در آبمیوه نیز قدرت شناخت را تقویت می‌کند و خطر طولانی مدت مشکلات حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. یک دلیل توانایی آن در مبارزه با استرس اکسیداتیو است که می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند.

در یک مطالعه، کارگرانی که در معرض سرب قرار گرفتند، هنگامی که تحت درمان با بتاکاروتن قرار گرفتند، سطوح پایین‌تری از استرس اکسیداتیو داشتند.

استرس اکسیداتیو در مغز نیز می‌تواند باعث آسیب سلولی شود. بتاکاروتن موجود در آب هویج می‌تواند از این آسیب جلوگیری کند.

پتاسیم موجود در آب هویج نیز می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. یک فنجان آب هویج حاوی 689 میلی گرم پتاسیم است که بیش از 17 درصد از نیاز روزانه شما به این ماده مغذی را تأمین می‌کند.


8. آب هویج سلامت گوارش را افزایش می‌دهد


آب هویج سلامت گوارش را افزایش می‌دهد

فیبر موجود در آب (و سایر آب میوه‌ها/سبزیجات به طور کلی) می‌تواند منظم بودن را تقویت کند و سلامت گوارش را تقویت کند. آب هویج می‌تواند گزینه خوبی برای افراد (و کودکان) مبتلا به یبوست باشد.

پتاسیم موجود در آب هویج نیز ممکن است به درمان اسهال کمک کند. پوره هویج نیز می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. اسهال وضعیتی است که در آن بدن شما مقدار زیادی مایعات را از طریق مدفوع از دست می‌دهد. پر کردن آن با غذاهای غنی از پتاسیم می‌تواند کمک کند.

آب هویج همچنین حاوی ترکیبات قلیایی است که ممکن است به درمان رفلاکس اسید و GERD کمک کند. این می‌تواند یکی از آن غذاهایی باشد که علائم را تحریک نمی‌کند. اسیدهای قلیایی می‌توانند اسید اضافی معده را که باعث این علائم می‌شود خنثی کنند. با این حال تحقیقات کمتری در این زمینه انجام شده است. بنابراین قبل از مصرف آب هویج برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید.

در مطالعات موش‌ها، مصرف آب هویج نیز با افزایش سطح چربی‌های سالم کبد، سلامت کبد را افزایش می‌دهد. اما تحقیقات در این زمینه مقدماتی است زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه این آبمیوه می‌تواند در کاهش سطح ‌تری‌گلیسیرید چقدر مؤثر باشد وجود ندارد.


9. آب هویج ایمنی را تقویت می‌کند


آب هویج ایمنی را تقویت می‌کند

طبق یک مطالعه، افزایش غلظت کاروتنوئید در پلاسما می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مطالعه‌ای که بر روی مردان سالم انجام شد بر این موضوع تمرکز داشت که چگونه آب هویج می‌تواند غلظت کاروتنوئیدهای پلاسما را افزایش دهد و در نتیجه سطح ایمنی آن‌ها را افزایش دهد. مکمل رژیم غذایی کم کاروتنوئید با آب هویج باعث تفاوت شد.

آب هویج به لطف خواص تقویت کننده سیستم ایمنی، می‌تواند با عفونت‌ها نیز مبارزه کند. این خواص را می‌توان به بتاکاروتن آن نسبت داد که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.


10. آب هویج در دوران بارداری مفید است


آب هویج در دوران بارداری مفید است

آب هویج سرشار از مواد مغذی مختلفی است که برای یک بارداری سالم لازم است. هیچ تحقیق مستقیمی مبنی‌بر فواید آب هویج در دوران بارداری وجود ندارد. بنابراین، توصیه می‌کنیم با پزشک خود مشورت کنید.

آب هویج سرشار از برخی از مواد مغذی ضروری است. بخش بعدی به تفصیل در مورد آن بحث خواهد کرد.


طرز تهیه آب هویج


تهیه آب هویج ساده و سریع است. به یک تا دو عدد هویج متوسط نیاز دارید.

  1. هویج‌ها را بشویید و خرد کنید و در مخلوط کن بریزید.
  2. مقداری آب صاف شده اضافه کنید.
  3. در صورت تمایل می‌توانید چند سبزی خرد شده دیگر اضافه کنید.
  4. با سرعت متوسط هم بزنید تا همه مواد پودر شوند.
  5. می‌توانید آب میوه را از طریق کیسه شیر خشک در ظرف جدید صاف کنید.
  6. آب میوه شما آماده است. می‌توانید پالپ (فیبر) را در یخچال نگهداری کنید و در سایر آماده‌سازی‌های خود استفاده کنید.

به طور متناوب، می‌توانید اجازه دهید که پالپ در نوشیدنی بماند و از طریق آن بخورد. همچنین می‌توانید هویج را به تنهایی و بدون افزودن سبزیجات دیگر استفاده کنید. راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آب هویج را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

  • می‌توانید آب هویج را جایگزین سوپ سبزیجات خامه‌ای کنید.
  • مایعات موجود در محصولات پخته شده خود را با آب هویج جایگزین کنید.
  • می‌توانید به‌جای آب مرغ یا آب ساده به‌عنوان وسیله‌ای برای پخت و پز از آب هویج استفاده کنید. این روش به ویژه اگر در حال پختن غلات هستید خوب عمل می‌کند.
  • آب هویج همچنین یک سس سالاد بدون چربی و تند درست می‌کند.
  • می‌توانید آب میوه را به اسموتی‌ها یا آب میوه‌های دیگر اضافه کنید تا ضریب سلامتی آن‌ها را افزایش دهید.

ممکن است در مورد دوز آن تعجب کنید. آب هویج به طور استثنایی سرشار از ویتامین A است. حد بالای ویتامین A 10000 واحد بین المللی است.

مصرف ویتامین A از پیش ساخته شده، معمولاً به صورت مکمل، در صورت تجاوز از دوز توصیه شده می‌تواند مضر باشد. مصرف آب هویج باعث ایجاد چنین مشکلاتی نشده است. با این حال، با پزشک خود مشورت کنید. دانستن دوز آب هویج مهم است زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی خاصی ایجاد کند.


عوارض جانبی آب هویج چیست؟


سمیت ویتامین A

اگرچه این مسمومیت اغلب به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌ها ایجاد می‌شود، آب هویج نیز ممکن است مقصر باشد. البته این موضوع در مورد فردی است که 6 تا 7 پوند هویج در هفته می‌خورد. فرد بعداً یبوست و هیپرکاروتنمی (زردی بی‌ضرر پوست) را گزارش کرد که نشان‌دهنده سمیت ویتامین A است.

فواید آب هویج بسیار زیاد است. اگر به عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف شود، می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی پوست، بینایی و سلامت کلی داشته باشد. این آبمیوه همچنین می‌تواند سلامت استخوان، قلب و عروق و مغز را تقویت کند و به کاهش وزن کمک کند. خواص بالقوه ضدسرطان آن نیز ثابت شده است. آب هویج را می‌توان به راحتی در خانه تهیه کرد و در یخچال نگهداری کرد. شما می‌توانید آن را مستقیماً مصرف کنید یا از آن برای مقاصد آشپزی استفاده کنید. با این حال، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا ممکن است باعث مسمومیت ویتامین A شود.


سوالات متداول


آیا می‌توانیم آب هویج را با معده خالی بنوشیم؟

بله، می‌توانید آب هویج را با معده خالی یا اول صبح بنوشید.

آیا نوشیدن روزانه آب هویج بی‌خطر است؟

بله بی‌خطر است. اما مراقب دوز آن باشید. فقط ۲ تا ۳ هویج در روز باید مصرف کنید. همچنین، اگر از مکمل‌های ویتامین A استفاده می‌کنید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید که آیا می‌توانید آب هویج نیز مصرف کنید.

هویج در مقابل آب هویج کدام بهتر است؟

هر دو برای سلامتی مفید هستند. خوردن هویج خام فیبر بیشتری می‌دهد، در حالی که آب هویج باعث کاهش فیبر می‌شود. داشتن بیش از 2 هویج در زمانی که به صورت خام مصرف می‌شود دشوار است، اما از طریق آب هویج می‌توان در یک زمان 3-4 هویج مصرف کرد.

آیا آب هویج رنگ چهره را بهبود می‌بخشد؟

بله، آب هویج ممکن است چهره را بهبود بخشد. آب میوه حاوی ویتامین A است که با رنگدانه، چین و چروک، آکنه و رنگ ناهموار پوست مبارزه می کند.

آیا آب هویج برای کبد مفید است؟

بله، آب هویج برای سلامت کبد مفید است. هویج سرشار از بتاکاروتن، ویتامین A و فلاونوئیدهای گیاهی است که می‌تواند عملکرد کبد را تحریک کند.

آیا هویج قند بالایی دارد؟

بله، هویج سرشار از قند است اما بیشتر از بسیاری از سبزیجات دیگر نیست. یک فنجان هویج خرد شده حاوی 6 گرم قند با 52 کالری است.

آیا هویج برای دیابت مفید است؟

بله، هویج برای دیابت مفید است. این سبزی غیر نشاسته‌ای برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطر است.

بیشتر بخوانید: فواید سلامتی کلم قرمز

مطالب مرتبط