16 روش مؤثر برای داشتن موهایی صاف

16 روش مؤثر برای داشتن موهایی صاف

10 مهر 1401

آیا نمی‌دانید چگونه موهای صافی داشته‌باشید؟ نگران نباش؛ ما می‌توانیم به شما کمک کنیم.

به نظر نمی‌رسد که شانه کردن روزانه و استفاده از هزاران سرم مختلف در مورد گره خوردن و ناهمواری موهایتان کارایی داشته‌باشد. در نتیجه، موهای شما ممکن است کدر، غیر قابل کنترل و وز به نظر برسد. با این حال، دستیابی به موهای صاف و بدون موخوره دشوار نیست. در این مقاله به تکنیک‌های مختلف برای صاف کردن موهای شما پرداخته شده‌است. برای یادگیری بیشتر خواندن را ادامه دهید.

راه‌هایی برای صاف کردن مو

دو روش برای صاف کردن موهایتان وجود دارد: صاف کردن مو با مواد شیمیایی و حالت دادن منظم به مو.

صاف کردن شیمیایی: در این روش از مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، قلیایی‌ها و غیره برای درمان موهای شما استفاده می‌شود. این یک درمان دائمی است که حداقل 12-15 هفته طول می‌کشد. شما باید هر چند ماه یکبار آن را مجدداً انجام دهید تا موهایتان صاف به نظر برسد.

صاف کردن طبیعی: در این روش از نکات منظم آرایش مو برای صاف کردن موهای شما استفاده می‌شود. موقتی است اما بسیار کارآمد است. مانند صاف کردن شیمیایی، ساختار مو را به شدت تغییر نمی‌دهد. با مراقبت و مدیریت صحیح می‌توانید موهایی صاف و سالم داشته‌باشید.

در حالی که این روش‌ها موقتی هستند، صاف کردن طبیعی احتمالاً سلامت موهای شما را در دراز مدت بهبود می‌بخشد و آن را صاف و براق می‌کند. برای دانستن بیشتر در مورد این دو روش صاف کردن، ادامه دهید و تصمیم بگیرید که کدام یک انتخاب ایده آل برای شما خواهدبود.

چگونه به طور طبیعی موهای صافی داشته‌باشیم؟


1. با آب سرد بشویید


مو را با آب سرد بشویید

شستشوی موها با آب سرد هرگونه موخوره را از بین می‌برد و موها را صاف می‌کند. بعد از شستن و حالت دادن به موهایتان، چند بار با آب سرد آبکشی کنید. همچنین می‌توانید قبل از آبکشی موها از نرم کننده، صاف کننده یا ضد وز استفاده کنید. آب سرد مانند ضد موخوره عمل می‌کند و موهای شما را صاف نگه‌می‌دارد.


2. پاکاما موز


 

پاکاما موز

موز سرشار از کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، روغن‌های طبیعی و پتاسیم است. دارای پتانسیل آنتی‌اکسیدانی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. استفاده از موز در ماسک‌های مو باعث می‌شود موهای شما تغذیه و مرطوب شود. با استفاده‌ی منظم، موخوره را کاهش می‌دهد و پوست سر تحریک شده را تسکین می‌دهد. فواید موز را می‌توان با افزودن ماست به آن افزایش داد که همچنین یک مرطوب کننده‌ی عالی مو است.

آنچه شما نیاز خواهیدداشت:

  • 1 عدد موز رسیده
  • 2 قاشق چای‌خوری ماست

روش:

یک موز رسیده را له کنید و دو قاشق چای‌خوری ماست به آن اضافه کنید.

آن را هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید تا تکه‌ای از موز باقی نماند.

این را روی تمام موها بمالید، از نوک موها شروع کنید و تا کف سر ادامه دهید.

بعد از 45 دقیقه با شامپو بشویید.


3. شستشو با سرکه


شستشو مو با سرکه

سرکه سیب مدت زیادی است که به عنوان یک شستشوی طبیعی مو مورد استفاده قرار گرفته‌است. PH موهای ما 5.5 است، اما شامپوها و نرم کننده‌هایی که استفاده می‌کنیم به شدت قلیایی هستند. اگرچه شواهد علمی وجود ندارد، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که سرکه سیب به حفظ تعادل pH پوست سر کمک می‌کند و در عین حال تجمعات ناشی از استفاده بیش از حد از محصولات را تمیز می‌کند. شستن موها با سرکه باعث بسته شدن کوتیکول‌های مو شده و آن را صاف‌تر، نرم‌تر و براق‌تر می‌کند.

آنچه شما نیاز خواهیدداشت:

  • 1/4 فنجان سرکه سیب
  • 1 لیوان آب

روش:

سرکه سیب را با آب رقیق کنید.

بعد از شستن موها از این به عنوان آخرین آبکشی استفاده کنید و بگذارید بماند.


4. درمان با روغن داغ


درمان با روغن داغ مو

ماساژ روغن داغ هفته‌ای یک بار نه تنها موهایی سالم و صاف به شما می‌دهد، بلکه به کاهش استرس نیز کمک می‌کند. از روغن‌هایی مانند نارگیل، زیتون، بادام شیرین، جوجوبا، کرچک، اسطوخودوس، رزماری و آویشن برای ماساژ موهای خود استفاده کنید. برای نتیجه بهتر می‌توانید از ترکیب این روغن‌ها نیز استفاده کنید.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • 2-3 قاشق غذاخوری روغن بسته به طول موهایتان

روش:

پوست سر خود را با روغن ماساژ دهید و آن را به تمام موهای خود بمالید.

پس از ماساژ پوست سر، سر خود را با یک حوله گرم بپیچید. این محیطی را ایجاد می‌کند که حداکثر نفوذ روغن را امکان پذیر می‌کند.

بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس روغن را با شامپو بشویید.


5. از شامپویی مناسب برای موی خود استفاده کنید


از شامپویی مناسب برای موی خود استفاده کنید

یک شامپو پوست سر شما را تمیز می‌کند و همچنین موهای شما را صاف و نرم می‌کند. با این حال، همیشه باید از شامپویی استفاده کنید که مناسب موهایتان باشد.

یکی دیگر از ایده‌های مطمئن برای پاکسازی موهایتان استفاده از مواد طبیعی است.

شامپوی طبیعی خود را با جوشاندن انگور فرنگی خشک هندی (املا)، شیکاکای و ریتا درست کنید.

بگذارید بجوشد تا محلول صابونی به دست آید.

از این روش برای شستشوی موهای خود حداقل دو بار در هفته استفاده کنید تا موهایی براق و صاف داشته‌باشید.


6. شانه زدن دقیق


شانه زدن دقیق مو

شانه زدن یا برس زدن بیش از حد موها باعث ایجاد اصطکاک می‌شود که موهای شما را وز می‌کند. شانه کردن موهایتان را به حداقل برسانید و وقتی موهایتان خیس است هرگز این کار را نکنید. موهای خیس بیشتر مستعد شکستگی هستند. یک برنامه‌ی شانه کردن خوب شامل باز کردن گره زدن موهایتان قبل از دوش گرفتن با یک شانه‌ی چوبی دندانه پهن و سپس شانه کردن یک یا دو بار در روز برای حالت دادن و رهایی از گره خوردن است.


7. حالت دهنده مناسب


حالت دهنده مناسب مو

درمان حالت دهنده‌ی مناسب می‌تواند برای موهای شما معجزه کند و آن‌ها را صاف و ابریشمی کند. سعی کنید حداقل هفته‌ای یکبار موهایتان را حالت دهی عمیق کنید. گذاشتن کمی نرم کننده روی موهایتان می‌تواند آن‌ها را صاف جلوه دهد. این کاملا بی ضرر است تا زمانی که نرم کننده با پوست سر شما تماس نداشته‌باشد.

همچنین می‌توانید از نرم‌کننده‌ها و سرم‌هایی استفاده کنید که برای رسیدن به ظاهری صاف و بدون وز بسیار مفید هستند. نرم کننده‌های ترک به ویژه برای افرادی که موهای مجعد دارند مفید است.


8. از دستگاه‌های حرارت‌دهنده دوری کنید


از دستگاه‌های حرارت‌دهنده دوری کنید

صاف کننده‌ها، اتوهای فر کننده و سشوار ممکن است بهترین راه حل برای حالت دادن فوری به موهای شما باشند. اما استفاده منظم از این وسایل حالت دهنده داغ برای موهای شما به شدت مضر است. گرمای ناشی از این ابزارها به موهای شما آسیب می‌رساند و آن را درشت و وز می‌کند و درخشندگی طبیعی آن را از بین می‌برد.

با این حال، اگر از این دستگاه‌ها برای حالت دادن به موهایتان استفاده می‌کنید، به یاد داشته‌باشید که از اسپری یا سرم محافظ حرارت استفاده کنید. با ایجاد یک سپر محافظ در اطراف موهای شما به کاهش آسیب ناشی از گرما کمک می‌کند.


9. تکنیک‌های خشک کردن طبیعی


تکنیک‌های خشک کردن طبیعی

همیشه سعی کنید موهای خود را به طور طبیعی خشک کنید. اما اگر عجله دارید، می‌توانید موهای خود را با سشوار خشک کنید. با این حال، استفاده از یک برس گرد با دندانه‌ی درشت با کیفیت خوب و پایه‌ی سرامیکی را به یک نکته مهم تبدیل کنید. از تنظیمات خنک سشوار خود استفاده کنید زیرا باعث آسیب کمتری می‌شود. سشوار را در فاصله 15 سانتی متری از موهای خود نگه‌دارید و مدام آن را حرکت دهید تا به مدت طولانی روی یک قسمت از موها نباشد.


10. به مواد شیمیایی نه بگویید


به مواد شیمیایی نه بگویید

از محصولاتی که حاوی سدیم لوریل سولفات یا آمونیوم لورت سولفات هستند استفاده نکنید، زیرا هر دوی آن‌ها پاک کننده‌های صنعتی هستند و برای موهای شما بسیار مضر هستند. این‌ها موادی هستند که اکثر شامپوها حاوی آن‌ها هستند. تحقیقات نشان داده‌است که این مواد شیمیایی باعث ریزش شدید مو و نازک شدن موها می‌شوند. به جای شامپوهای سولفاته، از شامپوهایی با مواد طبیعی و ارگانیک استفاده کنید که برای موهای شما زبر نیستند. آن‌ها رطوبت را محبوس می‌کنند، بنابراین موهایی صاف و نرم به شما می‌دهند.


11. پیرایش مهم است


پیرایش مهم است

اگر می‌خواهید موهایی سالم و صاف داشته‌باشید، کوتاه کردن موها مهمترین کاری است که باید انجام دهید. این به از بین بردن نوک‌های شکاف شده و آسیب‌هایی که در غیر این صورت روی ساقه‌ی مو پخش می‌شود و باعث وز و خشکی می‌شود، کمک می‌کند. موهای خود را هر چهار تا شش هفته کوتاه کنید.

بیشتر بخوانید: 15 ماده غذایی مفید برای رشد مو


12. ماسک سس مایونز


ماسک سس مایونز

هفته‌ای یکبار موهای خود را با نرم کننده‌ی عمیق درمان کنید. سس مایونز منبع غنی ال سیستئین است که یک اسید آمینه و یک آنتی اکسیدان قوی است که در تخم مرغ نیز یافت می‌شود. استفاده‌ی منظم از این پک مو باعث تحریک رشد موهای سالم می‌شود.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان سس مایونز
  • 2 قاشق چای‌خوری آووکادو له شده

روش:

سس مایونز و آووکادو را با هم مخلوط کنید تا پف کند.

مخلوط را از ریشه تا طول موهای خود به موهای خود بمالید.

موهای خود را به سمت تاج سر بکشید و سر خود را با کلاه دوش بپوشانید.

آن را به مدت یک ساعت نگه‌دارید و با شامپو بشویید.

همچنین می‌توانید موهای خود را با مواد شیمیایی صاف کنید. با این حال، این روش گران است و می‌تواند عوارض جانبی مخربی روی موهای شما داشته‌باشد. اگر می‌خواهید موهای خود را از نظر شیمیایی صاف کنید، مطمئن شوید که موهای شما سالم است و بیش از حد فرآوری نشده‌است. همیشه ایده‌ی خوبی است که قبل از انجام درمان با یک آرایشگر مشورت کنید. مراقبت قبل و بعد از آن برای داشتن موهایی سالم و صاف بسیار مهم است.

نکات شیمیایی صاف کردن مو


13. آرامش دهنده‌های سنتی


آرامش دهنده‌های سنتی مو

ریلکس کننده‌ها برای نرم و آرام کردن بافت طبیعی مو استفاده می‌شوند. آن‌ها برای افرادی با موهای موج دار یا کمی مجعد مناسب هستند. با این حال، آن‌ها به خوبی با موهای بسیار مجعد کار نمی کنند. ریلکس‌کننده‌ها بافت‌های وز را برطرف می‌کنند و ساقه‌های مو را صاف می‌کنند. پس از محو شدن مواد شیمیایی در عرض چهار تا شش ماه، این اثر از بین می‌رود.


14. صاف کردن شیمیایی


صاف کردن شیمیایی مو

این تکنیک از مواد شیمیایی زیادی برای شکستن پیوندهای طبیعی موهای شما استفاده می‌کند. سپس موها با محلول صاف کننده شسته و صاف می‌شوند. این روش چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد و اثرات آن حدود سه ماه باقی می‌ماند.


15. بازسازی حرارتی


بازسازی حرارتی مو

این تکنیک که به عنوان صاف کردن ژاپنی نیز شناخته می‌شود، برای فرهای حجیم، شل تا متوسط ​​مناسب است، اما برای فرهای خیلی کوچک مناسب نیست. موها به طور مکرر با یک محلول شیمیایی شسته می‌شوند که به شکستن پیوندهای داخلی کمک می‌کند. سپس، هر رشته تغییر شکل می‌دهد. در نهایت، خنثی کننده برای دستیابی به ظاهری صاف، ابریشمی و صاف اعمال می‌شود. این تکنیک ساختار موهای شما را به طور دائم تغییر می‌دهد و بسته به سرعت رشد موهای شما هر 5 تا 6 ماه یکبار نیاز به لمس منظم است. برای موهای رنگ شده مناسب نیست.


16. درمان کراتینه برزیل


درمان کراتینه برزیل مو

این تکنیک به دلیل استفاده از کراتین که سختی کمتری روی موها دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است. سطح مو را صاف می‌کند اما پیوندها را برای همیشه نمی‌شکند. این درمان با حفظ حجم و بافت مو، موخوره را کنترل می‌کند. برای موهای رنگ شده بی خطر است و برای انواع مو از موج دار گرفته تا فرهای کوچک مناسب است. در اینجا یک پست مفصل در مورد درمان کراتینه برزیل وجود دارد.

همانطور که قبلاً گفته شد، درمان‌های شیمیایی با خطرات و عوارض جانبی خاصی همراه هستند.

بیشتر بخوانید: 10 روش خانگی برای صاف کردن موها

مطالب مرتبط