11 مورد از خواص چای زردچوبه

11 مورد از خواص چای زردچوبه

27 شهریور 1401

فواید چای زردچوبه باعث می‌شود یک یا دو فنجان هوس کنید. سیستم‌های پزشکی سنتی چین و هند هزاران سال است که از زردچوبه استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از زردچوبه به روش‌های مختلف در رژیم غذایی خود استفاده کنید. چای زردچوبه ممکن است به کاهش التهاب و بهبود کیفیت خواب کمک کند. همچنین به درمان آکنه، تقویت سلامت قلب و پاکسازی کبد کمک می‌کند. این مقاله فواید چای زردچوبه، نحوه استفاده از آن و هر گونه عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار می دهد. به خواندن ادامه ده

 


1. چای زردچوبه با التهاب مبارزه می‌کند


صدها مطالعه وجود دارد که در مورد کورکومین صحبت می‌کنند، ترکیب موجود در زردچوبه که با التهاب مبارزه می‌کند. تحقیقات بیشتر همچنین به ما می‌گوید که ایبوپروفن و آسپرین، دو داروی ضدالتهابی محبوب، در مبارزه با التهاب به اندازه کورکومین موجود در زردچوبه مؤثر نیستند.
این خواص زردچوبه آن را به درمان مناسبی برای علائم آرتریت و نقرس تبدیل می‌کند.


2. به درمان سرطان کمک می‌کند


کورکومین موجود در زردچوبه اثرات ضدسرطانی دارد. در واقع، این ترکیب بهترین اثرات را روی سرطان‌های روده، پوست، سینه و معده داشت. همچنین، خواص آنتی‌اکسیدانی کورکومین تورم و التهاب را که اغلب با سرطان مرتبط را کاهش می‌دهد.
تحقیقات بیشتر بیان می‌کند کورکومین شیمی درمانی را مؤثرتر می‌کند. نکته جالب‌تر، عملکرد انتخابی کورکومین است چندین مطالعه نشان داده‌اند که این ترکیب فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و سلول‌های سالم را بی‌تأثیر می‌گذارد.


3. به درمان دیابت کمک می‌کند


یک بررسی در سال 2013 از مطالعات متعدد بیان می‌کند که کورکومین موجود در زردچوبه سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن نیز، چندین عارضه دیابت را تسکین می‌دهد.
چای زردچوبه سطح قند خون را تثبیت کرده و دیابت را بسیار قابل کنترل‌تر می‌کند. مهمتر از آن، مصرف منظم چای زردچوبه (یا حتی گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی معمولی) حتی می‌تواند از دیابت به طور کلی جلوگیری کند. این به این دلیل است که کورکومین عملکرد سلول‌های بتا را در لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند، بهینه ‌کند و مشکلات کبدی را که در بیماران دیابتی بسیار رایج را درمان کند.


4. آلزایمر را درمان می‌کند


بیماری آلزایمر با القاء التهاب، آسیب اکسیداتیو و سمیت فلزی بر مغز تأثیر می‌گذارد، همه اینها با کمک کورکومین موجود در چای زردچوبه مقابله می‌شوند.
مطالعه دیگری نشان می‌دهد که کورکومین حافظه و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. توانایی کورکومین در کاهش التهاب مغز نیز با بهبود افسردگی مرتبط است.


5. ایمنی را تقویت می‌کند


خواص ضدالتهابی زردچوبه به تقویت ایمنی کمک می‌کند. همچنین تأثیر سایتوکین‌های پیش التهابی را کاهش می‌دهد و حتی از آن جلوگیری می‌کند و این روش دیگری است که زردچوبه ایمنی را تقویت می‌کند.


6. سلامت قلب را افزایش می‌دهد


مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند بیماری قلبی را معکوس کند. اثرات آنتی‌اکسیدانی این ترکیب می‌تواند خطر اشکال مختلف سمیت قلبی را کاهش دهد و از عوارض قلبی مرتبط با دیابت جلوگیری کند.
همچنین مشخص شده است که کورکومین سلامت اندوتلیوم را که پوشش رگ‌های خونی است، بهبود می‌بخشد. از آنجایی که اختلال عملکرد اندوتلیال یکی از علل اصلی بیماری قلبی است، کورکومین در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند.
تحقیقات بیشتر همچنین نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند از گرفتگی عروق جلوگیری کند. این ترکیب رسوبات در شریان‌ها را کاهش می‌دهد، در نتیجه از بیماری قلبی و حملات قلبی جلوگیری می‌کند.


7. ممکن است باعث کاهش وزن شود


افزایش وزن باعث انبساط بافت چربی می‌شود و در نتیجه رگ‌های خونی جدید تشکیل می‌گردد. اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کورکومین می‌تواند از تشکیل این رگ‌های خونی جلوگیری کند. این به معنای افزایش چربی کمتر و در نهایت کاهش وزن است. با این حال، قبل از رسیدن به هر نتیجه‌ای، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.


8. ممکن است یووئیت را درمان کند


یووئیت التهاب چشم نیز نامیده می‌شود، یکی از بیماری‌های دژنراتیو چشم است که بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، قبل از رسیدن به نتیجه گیری به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.


9. کبد را پاکسازی می‌کند


از خواص زردچوبه برای کبد می‌توان به پاکسازی آن اشاره کرد. کورکومین موجود در چای زردچوبه سم زدایی کبد را بهبود می‌بخشد. مصرف زردچوبه می‌تواند سطح گلوتاتیون اس‌ترانسفراز را افزایش دهد، آنزیمی که توسط کبد تولید می‌شود و از اندام در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می‌کند.
مطالعات دیگر بیان می‌کنند که کورکومین چگونه می‌تواند سیروز کبدی را تا حدی معکوس کند. این را می‌توان به خواص آنتی‌اکسیدانی این ترکیب نسبت داد.


10. خواب را تقویت می‌کند


قبلاً دیده‌ایم که کورکومین می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد و این همیشه خواب شما را نیز بهبود می‌بخشد. دریافت کورکومین همچنین برای تسکین اضطراب و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو عواملی که در غیر این صورت ممکن است باعث مشکلات خواب شوند، مشخص شد.


11. چای زردچوبه به درمان آکنه کمک می‌کند


آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه و ترکیب کورکومین می‌توانند برای پوست شما معجزه کنند. می توانید یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. روی صورت خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. می‌توانید این کار را روزانه تکرار کنید.
این‌ها فواید چای زردچوبه است. بسیار شگفت انگیز است، اینطور نیست؟ به هر حال، نحوه آشنایی با طرز تهیه چای چگونه است؟

بیشتر بخوانید: پوست‌تان را با زردچوبه، زعفران و رزماری شفاف کنید


طرز تهیه چای زردچوبه


می‌توانید چای را با پودر زردچوبه تهیه کنید. آن را از بازار خریداری کنید یا زردچوبه کامل را درست در خانه رنده و آسیاب کنید. در اینجا طریقه مصرف زردچوبه تازه آورده شده است:
1 تا 2 قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده را به 4 فنجان آب جوش اضافه کنید.
اجازه دهید مخلوط حدود 10 دقیقه بجوشد.
چای را در فنجان یا ظرفی صاف کنید و بگذارید کمی خنک شود.
همچنین می‌توانید مقداری عسل به چای اضافه کنید تا شیرین شود. عسل همچنین دارای خواص ضدمیکروبی است که مزایای بیشتری را ارائه می‌دهد. همچنین مقداری فلفل سیاه یا لیمو یا حتی آب زنجبیل اضافه کنید.
ساده است، اینطور نیست؟ اما آیا این چای عوارضی دارد؟


عوارض جانبی چای زردچوبه چیست؟


مشکلات دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری، چای زردچوبه می‌تواند رحم را تحریک کند. اطلاعات کافی در مورد زردچوبه و شیردهی در دسترس نیست. بنابراین، در هر دو مورد از استفاده خودداری کنید.

مشکلات کیسه صفرا

زردچوبه مشکلات کیسه صفرا را تشدید می‌کند. اگر سنگ کیسه صفرا یا هر مشکل دیگری با کیسه صفرا دارید از آن استفاده نکنید.

  • دیابت

اگرچه این یک مزیت است، اما پیشنهاد می‌کنیم با پزشک خود مشورت کنید زیرا زردچوبه می‌تواند فشار خون را در بیماران دیابتی به میزان زیادی کاهش دهد.

  • ناباروری

زردچوبه در صورت مصرف خوراکی ممکن است تعداد اسپرم مردان را کاهش دهد. این می‌تواند باروری را کاهش دهد.

  • کمبود آهن

زردچوبه ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند. بنابراین افرادی که کمبود آهن دارند باید مراقبت کنند.

  • مشکلات حین جراحی

زردچوبه ممکن است باعث کن شدن لخته خون شود، به همین دلیل است که باید حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده مصرف آن را متوقف کنید.
فواید چای زردچوبه متنوع و فراوان است. این سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز کمک کند. چای زردچوبه به ویژه برای بیماران دیابتی مفید است زیرا ممکن است به کنترل علائم آن و تثبیت سطح قند کمک کند. برای سلامت قلب و کبد شما مفید است. با این حال، استفاده بیش از حد ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. این نگرانی وجود دارد که زردچوبه می‌تواند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند، اختلالات کیسه صفرا را تشدید کند یا بر باروری تأثیر بگذارد. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.


سوالات متداول


چند وقت یکبار می‌توانید چای زردچوبه بنوشید؟
مصرف چای زردچوبه یک بار در روز کافی است. و حداکثر مقدار زردچوبه ای که می‌توانید در روز مصرف کنید 2 گرم است. با نصف قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده یک گرم زردچوبه درست می شود.
بهترین زمان برای مصرف چای زردچوبه چه زمانی است؟
چای را قبل از خواب مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استفاده از زردچوبه برای سلامت پوست

مطالب مرتبط