4 مزیت ناشناخته‌ی خوابیدن روی زمین برای سلامتی

4 مزیت ناشناخته‌ی خوابیدن روی زمین برای سلامتی

06 شهریور 1401

اگر در کمپینگ هستید یا تشک ندارید، خوابیدن روی زمین گزینه‌ی معقولی به‌نظر می‌رسد. به هر حال، دراز کشیدن روی زمین به معنای رها کردن راحتی تشک و یک خواب بد شبانه نیست. 
تغییر سبک خواب خود هر چند وقت یکبار نیز ممکن است ایده‌ی خوبی باشد. در اینجا مهم‌ترین فواید خوابیدن روی زمین و نحوه‌ی انجام صحیح آن آورده شده‌است. این مقاله را تا آخر بخوانید.


خوابیدن روی زمین چیست؟


خوابیدن روی تشک یک پدیده‌ی نسبتاً جدید است. اجداد ما همیشه روی درختان یا روی زمین خوابیده بودند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که در جنگل‌ها یا از فرهنگ‌های بدوی زندگی می‌کنند نسبت به بسیاری از ما در جوامع مدرن مشکلات اسکلتی عضلانی کمتری دارند.
آیا همه‌ی این‌ها یک چیز به ما نمی‌گوید؟ خوابیدن روی زمین فواید خاص خود را دارد. مزایایی که نباید نادیده بگیرید.


مزایای خوابیدن روی زمین چیست؟


1. کمردرد را کاهش می‌دهد

خوابیدن روی زمین می‌تواند برای ستون فقرات شما مفید باشد. شما تشک نرمی ندارید که بدنتان را در آغوش گرفته‌باشد، بنابراین ستون فقرات شما این فرصت را پیدا می‌کند که خود را مجدداً قوی کند یا به وضع طبیعی خود برگردد. شما همچنین سطح بیشتری از سلامت بدن را روی زمین تجربه می‌کنید.
اما مراقب وضعیت خوابیدن خود روی زمین باشید، خوابیدن به پشت بهترین خواب را به شما می‌دهد. خوابیدن به پهلو باعث می‌شود که خم کننده‌های لگن و همسترینگ شما به مرور زمان سفت شوند و این منجر به درد اضافی می‌شود.
همچنین، حتماً یک بالش زیر زانو یا ساق پایتان قرار دهید؛ این به ایجاد انحنای طبیعی در پشت کمر شما کمک می‌کند.

2. به بهبود وضعیت بدن کمک می‌کند

خوابیدن روی زمین همچنین می‌تواند وضعیت بدن را بهبود بخشد. کمر، گردن و سر شما را در یک راستا قرار می‌دهد و این وضعیت شما را اصلاح می‌کند. و از آنجایی که به تسکین کمردرد کمک می‌کند، به وضعیت بهتر بدن نیز کمک می‌کند. زیرا کمردرد یکی از دلایلی است که افراد وضعیت بدنی نامناسبی دارند و برعکس.

3. می‌تواند بی‌خوابی را درمان کند

سطح بد برای خوابیدن یکی از دلایل اصلی بی‌خوابی است. تمام شب را می‌چرخید و فقط صبح روز بعد با احساس گیجی و بی‌خوابی از خواب بیدار می‌شوید. اگر تشک شما باعث ایجاد مشکل خواب شما می‌شود، خوابیدن روی زمین می‌تواند راه حل خوبی باشد. ممکن است در ابتدا کمی ناراحتی داشته‌باشید، اما هنگامی که بدن شما تنظیم شد، خوب هستید که این کار را همیشه تکرار کنید.

4. از گرمای بیش از حد جلوگیری می‌کند

این یک مشکل رایج است، بیشتر زمانی که روی یک تشک بد می‌خوابید. گرمای خارج شده از بدن در هنگام خواب می‌تواند در مواد تشک گیر کند که این باعث گرم شدن سطح تشک می‌شود و باعث می‌شود احساس گرمای بیشتری کنید. این همچنین می‌تواند باعث اختلال در خواب شود.
اما وقتی روی زمین می‌خوابید، هیچ ماده‌ای وجود ندارد که گرمای دفع شده‌ی بدنتان در آن گیر کند. این از گرمای بیش از حد بدنتان جلوگیری می‌کند.
این‌ها مطمئناً مزایایی هستند که نمی‌توانید نادیده بگیرید. اما آیا همه راحت روی زمین می‌خوابند؟ چگونه می‌توانید آن را برای خود راحت‌تر کنید؟


چگونه خوابیدن روی زمین را راحت‌تر کنیم؟


اگر قبلاً هرگز روی زمین نخوابیده‌اید، انجام این کار می‌تواند کمی ناراحت کننده باشد. اما ارزشش را دارد در اینجا نکته‌ای است که می‌توانید انجام دهید تا خواب بهتری داشته‌باشید.

آماده باش ذهنی. انتظار داشته‌باشید که چند شب اول ناراحت‌ کننده باشد. بدن شما ممکن است کمی درد کند زیرا در حال تطبیق با سطح جدید است.
سطح مناسب را انتخاب کنید. خوابیدن روی زمین لزوماً به معنای خوابیدن مستقیم روی زمین نیست. می‌توانید از لوازم متعددی برای نرم کردن سطح استفاده کنید. می‌توانید از تاتامی استفاده کنید، حصیری که ژاپنی‌ها بیش از هزار سال است که از آن استفاده می کنند. یا ممکن است فقط از یک تشک یوگای ساده استفاده کنید.
در مورد بالش خود تجدید نظر کنید. از بالشت‌های بزرگ که به گردن شما آسیب می‌رسانند استفاده نکنید. می‌توانید از یک بالشت نازک استفاده کنید که کمی سر شما را بالا می‌برد. یا حتی می‌توانید از بازوی خود برای بالا بردن سر خود استفاده کنید. استفاده از بالش‌های زیاد برای بالا نگه‌داشتن سر، فقط برای راحتی، راه حل مناسبی نیست؛ ممکن است از مزایای آن بهره‌مند نشوید و در عوض ممکن است صبح با گردن درد از خواب بیدار شوید.
حتی می‌توانید در صورت لزوم یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید (اگر به پشت می‌خوابید).
موقعیت مناسب خواب را انتخاب کنید. خوابیدن به پهلو، شکم یا حتی پشت همه خوب هستند. این فقط به این بستگی دارد که چه چیزی برای شما مفید است. با موقعیت‌های مختلف آزمایش کنید. مطمئن شوید که با درد زیاد نمی‌خوابید. ستون فقرات باید به درستی تراز شود.
اگر به پهلو می‌خوابید، مطمئن شوید که گردنتان در راستای ستون فقرات است (می‌توانید از یک بالش نازک یا حتی بازوهایتان برای این منظور استفاده کنید) و اگر روی شکم می‌خوابید، مطمئن شوید که بالش خیلی بلند نیست (اگر بالش دارید) این می‌تواند منجر به درد گردن شود.
در حالی که خوابیدن روی زمین ممکن است بدوی و دردناک به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند به چند روش غیرمنتظره برای شما مفید باشد. همراه با تنظیم مجدد ستون فقرات، به کاهش کمردرد، بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک می‌کند. استفاده از تشک تاتامی ژاپنی یا تشک یوگا همراه با وضعیت بدنی مناسب ممکن است در نهایت به شما یک خواب آرام بخش دهد.

 بیشتر بخوانید: عسل و دارچین: فواید سلامتی و ارزش غذایی

مطالب مرتبط