آیا نوشیدن آب به آکنه کمک می‌کند؟

آیا نوشیدن آب به آکنه کمک می‌کند؟

29 مرداد 1401

همه ما توصیه نوشیدن آب برای داشتن بدن، پوست و موی سالم را شنیده‌ایم. نوشیدن آب ممکن است چندین مشکل پوستی مانند خشکی را برطرف کرده و آن را چاق نگه دارد. با این حال، آیا نوشیدن آب به آکنه کمک می‌کند؟ بله، می‌تواند به شما در مدیریت مشکلات آکنه کمک کند. چگونه ممکن است کمک کند؟
همانطور که می‌دانید نوشیدن آب فواید زیادی برای سلامت کلی شما دارد. اما، اگر می‌خواهید بدانید که نوشیدن آب چگونه می‌تواند به حل مشکلات آکنه کمک کند، باید این مقاله را بخوانید. برای دانستن بیشتر به خواندن  مقاله ادامه دهید.


علم نوشیدن آب و آکنه


علم نوشیدن و آکنه

مصرف آب کافی بر روی پوست شما اثر غیر مستقیم دارد. بدن و پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد و می‌تواند سموم را از بدن شما دفع کند. اما، وقتی صحبت از ارتباط بین مصرف آب روزانه و پوست شفاف می‌شود، کارشناسان هنوز مطمئن نیستند.
هیچ تحقیق مناسبی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب زیاد می‌تواند به طور مستقیم آکنه و لک‌ها را کاهش دهد. همچنین مطالعاتی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب کمتر هیچ تأثیری بر پوست شما نخواهد داشت. 
در مجموع، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که نوشیدن مداوم آب می‌تواند پوست شما را پاک کند و جوش‌ها را به حداقل برساند. بنابراین، اگر سال‌ها با آکنه دست و پنجه نرم کرده‌اید، نوشیدن آب بیشتر ضرری ندارد تا ببینید آیا برای شما مفید است یا خیر.
در واقع آب فواید دیگری برای پوست شما دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌اطلاع باشید. 


فواید نوشیدن آب برای آکنه پوست شما


فواید نوشیدن آب برای آکنه پوست شما

در حالی که مصرف آب ممکن است روی آکنه شما تأثیری نداشته باشد، می‌تواند مزایای دیگری برای مراقبت از پوست داشته باشد:

1. با خشکی مبارزه می‌کند

آبرسانی بخش مهمی از مراقبت پوست برای کسانی است که پوست خشک و حساس دارند. اگر بدن شما کم آب شده است و شروع به نوشیدن آب بیشتری می‌کنید، می‌تواند تأثیر مثبتی روی پوست شما داشته باشد. طبق تحقیقات، نوشیدن مقدار مناسب آب می‌تواند پوسته پوسته شدن و خشکی پوست را از بین ببرد. ممکن است فیزیولوژی پوست شما را بهبود بخشد، به خصوص اگر تمایل به مصرف آب کمتری دارید.

2. ممکن است سموم را دفع کند

شواهد حکایتی حاکی از آن است که اگر روزانه آب کافی بنوشید، سموم را از بدن شما دفع می‌کند و آن را جوان نگه می‌دارد. افرادی که دارای پوست مختلط و چرب هستند، احتمالاً دچار گرفتگی منافذ می‌شوند که منجر به تحریک و جوش می‌شود.
نوشیدن آب ممکن است باکتری‌ها و کثیفی‌هایی را که باعث آکنه و سایر مشکلات پوستی می‌شوند پاک کند. با این حال، برای درک اینکه آیا این اثر سم‌زدایی روی آکنه‌های شدید کار می‌کند، تحقیقات بیشتری لازم است.

3. پوست را صاف می‌کند

براساس شواهد حکایتی، نوشیدن آب نیز ممکن است پوستی صاف و درخشان به شما بدهد. آبرسانی کافی به پوست شما اجازه می‌دهد تا رطوبت خود را حفظ کند و آن را نرم و لطیف نگه دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آب ممکن است حتی اندکی خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. با این حال، توجه داشته باشید که شواهد علمی کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

4. التهاب را کاهش می‌دهد

هیدراتاسیون ممکن است بهترین گزینه برای کنترل تحریک و التهاب پوست باشد. آب به طور طبیعی غیر واکنشی است و می‌تواند پوست ملتهب یا جوش‌های آکنه را در صورت استفاده خارجی تسکین دهد. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که آب خنک می‌تواند جوش‌های دردناک یا قرمزی صورت را کاهش دهد.
همانطور که قبلا گفته شد، مصرف آب از رشد باکتری یا آلودگی در پوست جلوگیری می‌کند، که ممکن است احتمال التهاب را بیشتر کاهش دهد. اما، به خاطر داشته باشید که این ادعاها مبتنی بر شواهد نیستند.
اگر آب زیاد بنوشید پوست شما بهتر می‌شود. اما، چه مقدار باید در روز بنوشید تا تفاوت مشهودی در چهره خود مشاهده کنید؟ در زیر بیابید.


چه مقدار آب باید بنوشید؟


مهم ترین فواید نوشیدن آب برای پوست

در حقیقت هیچ معیاری برای اندازه‌گیری مقدار دقیق آب مصرفی روزانه وجود ندارد. اما برای اینکه به اندازه کافی هیدراته شوید، نوشیدن 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود.
همچنین می‌توانید نوشیدنی‌های دیگری را برای مبارزه با کم آبی بنوشید. مقدار کل مایعاتی که مردان بالغ باید مصرف کنند 2.7 لیتر در روز است که تقریباً 11.5 فنجان است. زنان بالغ باید 3.7 لیتر مایعات در روز یا تقریباً 15.5 فنجان برای آبرسانی مناسب پوست خود بنوشند.
این مایعات شامل منابع غیرمستقیم دیگری مانند چای، قهوه، نوشابه، شیر، میوه‌ها و غیره است. با این حال، نوشیدن آب ساده بهترین راه برای شفاف نگه داشتن پوست است زیرا کالری آن صفر است.
نوشیدن آب فواید متعددی برای بدن و پوست شما دارد. نوشیدن منظم آب پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد، سموم را از سیستم شما دفع می‌کند و ممکن است تحریک و التهاب پوست را کاهش دهد. در حالی که هیچ شواهد علمی که این سوال را تأیید کند وجود ندارد "آیا نوشیدن آب به آکنه کمک می‌کند؟"، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که آب ممکن است از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند و جوش‌ها و آکنه را کاهش دهد. توصیه می‌شود زنان روزانه 15.5 فنجان آب بنوشند در حالی که مردان روزانه 11.5 فنجان آب بنوشند تا پوست خود را هیدراته، حجیم و سالم نگه دارند.
شواهد حکایتی نشان می‌دهد که نوشیدن آب کافی ممکن است اثر سم زدایی روی پوست داشته باشد.
ممکن است رشد باکتری‌ها را خنثی کند و کثیفی‌های انباشته شده روی پوست را پاک کند و خطر التهاب پوست را کاهش دهد.
طبق یک مطالعه، مردان و زنان باید به ترتیب 2.7 لیتر و 3.7 لیتر آب مصرف کنند تا پوست خود را به خوبی هیدراته نگه دارند.


مهم‌ترین فواید نوشیدن آب برای سلامت پوست 


نوشیدن حداقل 8 تا 10 لیوان آب باعث حفظ تعادل رطوبت و رساندن ریزمغذی‌ها به سلول‌های پوستی می‌شود. 
آب جایگزین مناسبی برای درمان‌های ضدپیری پوست است. نوشیدن آب باعث پیشگیری از ایجاد خطوط روی پوست می‌شود.


سوالات متداول


مصرف آب چقدر طول می‌کشد تا پوست شفاف شود؟
هیدراته ماندن برای سلامت کلی و حفظ پوست شفاف و درخشندگی سالم ضروری است. نوشیدن 2 لیتر آب در روز به مدت حداقل چهار هفته می‌تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.
آیا نوشیدن آب سرد برای آکنه مفید است؟
تحقیقات حکایتی نشان می‌دهد که آب سرد برای پوست‌های خشک و مستعد آکنه مفید است. اگر پوست خشکی دارید، آب سرد یک انتخاب فوق‌العاده است زیرا آب گرم می‌تواند سطح سبوم را کاهش دهد و بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

بیشتر بخوانید: 5 فایده نوشیدن آب سرد برای سلامتی و خطرات آن

مطالب مرتبط