درمان اگزما(قسمت دوم)

درمان اگزما(قسمت دوم)

22 مرداد 1401

چه چیزی برای درمان اگزما بهتر است؟


درمان طبیعی اگزما

بیشتر بخوانید: درمان اگزما (قسمت اول)

داروی درمان قطعی اگزما وجود ندارد  اما، راه‌های مختلفی برای فروکش اگزما وجود دارد. علائم اگزما را می توان با شناسایی محرک های خود به بهترین وجه مدیریت و درمان کرد. در زیر برخی از گزینه‌های درمانی وجود دارد که می‌توانید بسته به شدت علائم خود در نظر بگیرید:

  1. پمادها و کرم‌های موضعی
    پمادها و کرم‌های موضعی اغلب به عنوان اولین خط درمان برای اگزما توصیه می‌شوند همینطور درباره‌ی بهترین پماد برای درمان اگزما سوال پرسیده می‌شود درمان‌های تجویزی موضعی رایج عبارتند از:
    استروئیدهای موضعی: استروئیدهای موضعی در قدرت‌های مختلف در دسترس هستند و ممکن است برای همه اشکال اگزما تجویز شوند. 
    مهارکننده‌های موضعی کلسینئورین (TCIs): مهارکننده‌های موضعی کلسینئورین، مانند پیمکرولیموس (Elidel) یا تاکرولیموس (Protopic)، جایگزین های ایمن و موثر برای استروئیدهای موضعی هستند. اگر استروئیدهای موضعی به خوبی تحمل نشوند یا درمان طولانی مدت با آن‌ها نامناسب باشد، ممکن است تجویز شوند.
    کریزابورول: کریزابورول که با نام تجاری معروف Eucrisa فروخته می شود، یک داروی موضعی غیراستروئیدی است که علائم خفیف تا متوسط اگزما را درمان می‌کند. پماد تجویزی هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان بالای 3 ماه بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.
    داروهای محافظت کننده از سد پوست: این داروها معمولاً از سرامیدها و لیپیدها ساخته می‌شوند و به جلوگیری از خشکی پوست و خارش که در افراد مبتلا به اگزما رایج است، کمک می‌کنند.
  2. فتوتراپی
    برای انواع خاصی از اگزما، فتوتراپی یا نور درمانی در کاهش التهاب و تقسیم سلولی موثر است. درمان شامل قرار دادن پوست در معرض نوع خاصی از نور به نام فرابنفش B(8) است. با این حال، فتوتراپی باید چندین بار تکرار شود تا درمان موثر باشد. همچنین نسبتاً گران است و تنها پس از ارزیابی دقیق وضعیت بیمار باید انتخاب شود.
  3. استریودهای خوراکی (پردنیزولون)
    استروئیدهای خوراکی ممکن است برای کنترل عودهای شدید اگزما تجویز شوند. این دارو به کاهش تحریک، قرمزی و گریه که معمولاً با این بیماری مرتبط است کمک می کند. با این حال، استروئیدهای خوراکی باید فقط برای مدت کوتاهی استفاده شوند زیرا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.
  4. مهار‌کننده‌های ایمنی
    داروهای مهار‌کننده ایمنی مانند آزاتیوپرین، سیکلوسپورین، متوترکسات و مایکوفنولات ممکن است برای درمان اگزمای متوسط تا شدید تجویز شوند. این قرص‌ها با سرکوب سیستم ایمنی عمل می‌کنند که به کاهش علائم و کاهش التهاب کمک می‌کند.
    با این حال، برخی ادعا می کنند که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان اگزما تایید نشده است. تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.
  5. بیولوژیک
    داروهای بیولوژیک دسته دیگری از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند که می‌توانند پاسخ ایمنی بدن را کاهش دهند و به طور بالقوه علائم اگزما را کاهش دهند. داروهای بیولوژیک معمولاً به صورت تزریقی تجویز می‌شوند و علائم متوسط تا شدید اگزما را در بزرگسالان درمان می‌کنند. با این حال، اثربخشی بیولوژیک هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. برای اطلاعات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

به غیر از داروهای تجویزی، راه‌های طبیعی دیگری نیز برای مقابله با علائم اگزما وجود دارد. اگر می خواهید علائم خود را به طور طبیعی مدیریت کنید، این درمان‌های خانگی را که در زیر ذکر شده است بررسی کنید.


درمان‌های طبیعی برای مدیریت اگزما


درمان اگزما

درمان‌های خانگی روشی ارگانیک، ایمن و موثر برای کنترل علائم اگزما هستند. پس از مشورت با پزشک می‌توانید داروهای خود را با این جایگزین‌های طبیعی و درمان‌های خانگی تکمیل کنید:

  1. از محصولات مراقبت پوستی که pH پایینی دارند استفاده کنید
    pH در عملکرد طبیعی پوست نقش دارد. در pH ایده‌آل، پوست می‌تواند با میکروب‌های مضر مبارزه کند، رطوبت را حفظ کند و سایر عملکردهای سد را انجام دهد. pH طبیعی پوست اسیدی است و بین 4 تا 6 متغیر است.
    با این حال، برخی از محصولات مراقبت از پوست و پاک کننده‌ها PH طبیعی پوست را تغییر می‌دهند. این عدم تعادل در pH طبیعی پوست باعث حساس و خشک شدن پوست شود و ممکن است باعث اگزما یا تشدید آن می‌گردد. 
  2. حمام سرکه سیب را امتحان کنید
    شواهد کمی وجود دارد که ثابت کند سرکه سیب (ACV) به درمان علائم اگزما کمک می‌کند. اما برخی از مردم بر این باورند که ACV دارای خواص متعادل کننده pH است که برای پوست مفید است.
    یک راه خوب برای گنجاندن این ماده در رژیم مراقبت از پوست، حمام ACV است. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:
    2 فنجان ACV را به یک حمام گرم اضافه کنید.
    حداقل 15 تا 20 دقیقه در حمام غوطه ور شوید.
    پس از آن بدن خود را کاملاً بشویید.
    این کار را با یک مرطوب‌کننده ملایم و بدون عطر دنبال کنید.
    همچنین، می‌توانید با خیساندن نوارهای گاز یا پارچه نخی تمیز در محلولی از یک فنجان آب گرم مخلوط شده با یک قاشق غذاخوری ACV، پوشش مرطوب ACV خود را بسازید. بگذارید پوشش مرطوب حداقل سه ساعت یا یک شب روی پوست بماند. بنابراین، انتخاب محصولات مناسب برای نوع پوست به بهبود سلامت پوست شما کمک می‌کند.
  3. شناسایی و اجتناب از محرک‌ها
    برای افراد مبتلا به اگزمای حاد، عطرها، مواد شوینده لباسشویی، گرده ها و کپک‌ها، لوازم آرایشی، جواهرات، و حتی تتو و پیرسینگ به عنوان محرک‌های رایج عمل می‌کنند. سعی کنید عواملی که باعث ایجاد این بیماری می‌شوند را شناسایی کنید تا بتوانید سوزش را به حداقل برسانید.
    با چند تغییر ساده مانند تمیز نگه داشتن خانه، کاهش استفاده از محصولات معطر و پرهیز از جواهرات حاوی نیکل شما را در به حداقل رساندن شیوع آن کمک می‌کند.
  4. طب سوزنی را امتحان کنید
    برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است پیامد مثبتی در اگزما داشته باشد. این درمان به طور قابل توجهی تحریک را در بیماران کاهش می‌دهد.
    طب سوزنی و سایر درمان‌های مکمل مانند رفلکسولوژی و هیپنوتیزم  به کاهش استرس کمک می‌کند و رفاه عمومی افرادی را که با اگزما سروکار دارند بهبود بخشد.
  5. حمام نمک
    در هنگام خارش و سوزش شدید، حمام کردن می‌تواند دردناک باشد. برای کاهش این علائم ناراحت کننده، سعی کنید به جای آن در وان نمک غوطه‌ور شوید.
    برای تهیه حمام نمک خود، کافی است یک فنجان نمک دریا یا نمک اپسوم را به وان پر از آب گرم اضافه کنید. حداقل 20 دقیقه در این محلول نمک خیس کنید. نمک دارای اثرات ضد‌التهابی است که تورم و خارش را کاهش می‌دهد.
  6. روغن نارگیل یا آفتابگردان را در رژیم خود بگنجانید
    روغن نارگیل و روغن آفتابگردان برای تسکین پوستی که در اثر اگزما دچار خارش و ملتهب شده بسیار مفید است. روغن نارگیل تعداد باکتری‌های استاف روی سطح پوست را کاهش می‌دهد. 
    از سوی دیگر، روغن آفتابگردان ممکن است به بهبود عملکرد مانع پوست کمک کند. 
    برخی از افراد همچنین تعجب می‌کنند که آیا بین رژیم غذایی و اگزما همبستگی وجود دارد یا خیر. نزدیک به 30 درصد از افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک نیز برخی از آلرژی‌های غذایی داشتند. در بخش بعدی، گزینه‌های رژیم غذایی مناسب برای درمان اگزما را بررسی خواهیم کرد.

اگزما و رژیم غذایی: غذاهایی که باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید
همانطور که قبلاً اشاره شد، برخی از بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک نیز به یک یا چند نوع غذا حساسیت دارند. بنابراین، بسیاری از مردم بر این باورند که حذف مواد غذایی مشکوک از رژیم غذایی به تسکین علائم اگزما کمک می‌کند. با این حال، همیشه حذف یک غذای محرک از رژیم غذایی علائم را کاهش نمی‌دهد.

اگر بلافاصله پس از خوردن یک غذای خاص، یک واکنش آلرژیک را تجربه کردید، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا ابتدا تأیید کند که آیا آلرژی غذایی در واقع باعث تشدید اگزما شده است یا خیر.
صرفاً حذف انواع محرک‌های غذایی رایج مانند سویا، گندم، آجیل، شیر و تخم مرغ از رژیم غذایی شما می تواند بیشتر مضر باشد تا مفید. به خصوص در کودکان، حذف این غذاها برای مدت طولانی می‌تواند منجر به کاهش وزن، سوء تغذیه، توقف رشد و کمبودهای تغذیه‌ای شود.
از طرف دیگر، برخی از غذاهای ضد‌التهابی ممکن است برای کاهش علائم اگزما مفید باشند. این مکمل ها و غذاها عبارتند از:

  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • پروبیوتیک‌ها
  • پری بیوتیک‌ها
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • روغن گل گاوزبان
  • روغن گل مغربی 
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • روی

شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد این غذاها و مکمل‌ها به تسکین علائم درماتیت آتوپیک یا اگزما کمک می‌کنند. با این حال، تصور می‌شود که تعادل مناسب چربی‌ها، که در روغن ماهی، آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود، اثر ضد‌التهابی دارد.
اعتقاد بر این است که برخی از سویه‌های پروبیوتیک در ساختن یک سیستم ایمنی قوی مفید هستند. علاوه بر این، تعادل خوبی از فلاونوئیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی توانایی پوست شما را برای مبارزه در برابر عفونت‌ها بهبود می‌بخشد.

مدیریت اگزما می‌تواند چالش برانگیز باشد. در حالی که گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد، آیا می‌توان از اگزما پیشگیری کرد؟


آیا می‌توان از اگزما پیشگیری کرد؟


پیش گیری از اگزما

علت دقیق اگزما هنوز مشخص نیست. از این رو، هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از شیوع آن وجود ندارد. با این حال، نکات خاصی را برای کنترل تشدید اگزما را دنبال کنید.
مرطوب کننده بزنید: مرطوب کردن منظم پوست به کاهش تشدید اگزما کمک می‌کند.
خود را هیدراته نگه دارید: هیدراتاسیون مناسب مهم است. اگر پوست شما به اندازه کافی هیدراته نشده باشد، ممکن است خشک و پوسته پوسته شود.
پارچه‌های نرم را انتخاب کنید: همیشه لباس‌ها و ملافه‌هایی را انتخاب کنید که نرم باشند. پارچه‌های ضخیم و خشن می‌توانند پوست شما را بیشتر تحریک کنند. آن‌ها ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد بدن شوند و در نتیجه اگزما را بدتر کنند.
از تغییرات ناگهانی اجتناب کنید: تغییرات ناگهانی دما می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست شما شود. بنابراین، پوست خود را در برابر تغییرات سریع دمایی با لباس پوشیدن متناسب با آب و هوا محافظت کنید.
روی یک مرطوب کننده خوب سرمایه‌گذاری کنید: یک مرطوب کننده می‌تواند به یک اتاق خشک رطوبت اضافه کند و از خشک شدن و تحریک پوست شما جلوگیری کند.
به حمام های داغ نه بگویید: هر چقدر هم که آرامش‌بخش باشد، حمام داغ پوست شما را خشک می‌کند. 
محصولات شیمیایی را کنار بگذارید: صابون‌ها، مواد شوینده، کرم‌ها و پاک‌کننده‌هایی که حاوی مواد شیمیایی و عطرهای مضر هستند که پوست حساس را تحریک کرده و شما را مستعد ابتلا به بیماری دیگری می‌کنند. از محصولات ارگانیک و بدون عطر که روی پوست ملایم هستند استفاده کنید.
استرس را دور نگه دارید: استرس یک محرک رایج اگزما است. اگر فکر می‌کنید که سطح اضطراب شما در حال افزایش است، مدیتیشن را امتحان کنید تا بهتر با وضعیت خود کنار بیایید.
اکثر افرادی که با اگزما سر و کار دارند نگران این هستند که چگونه این وضعیت می تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در مورد عوامل خطر نگران هستید، بخش بعدی را بررسی کنید.
آیا خطرات یا مشکلات سلامتی مرتبط با اگزما وجود دارد؟
اگزما در درجه اول به دلیل خارش و ناراحتی به عنوان تأثیر و تداخل با خواب، کار و تمرکز شناخته شده است. این وضعیت همچنین می تواند بر اعتماد به نفس و ظاهر افراد تأثیر بگذارد و منجر به افزایش اضطراب و افسردگی شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اگزما ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته باشند. 


حقایق مهم در مورد اگزما


  • اگرچه بزرگسالان و نوجوانان ممکن است به اگزما مبتلا شوند، این عارضه در کودکان شایع‌تر است.
  • در حدود 60 درصد از بیماران، علائم اگزما تا یک سالگی خود را نشان می‌دهند، در حالی که نزدیک به 30 درصد علائم را تا سن 5 سالگی تجربه می‌کنند.
  • اگزما مسری نیست. این بیماری از طریق تماس به فرد دیگری منتقل نمی‌شود.
  • در حالی که این بیماری ناشی از آلرژی نیست، کودکان مبتلاء به درماتیت آتوپیک در معرض افزایش خطر ابتلا به آلرژی‌های غذایی، رینیت آلرژیک و آسم هستند.

اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که درمان ندارد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید درمان علائم و کنترل خارش، سوزش و درد است. اگر اگزما دارید، پوست شما خشک و پوسته پوسته می‌شود. در نتیجه، ممکن است خارش، تورم، قرمزی، برآمدگی های کوچک برجسته و بثورات دردناک را تجربه کنید. اگرچه علت دقیق اگزما ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی و محیطی باعث ایجاد این بیماری پوستی می‌شوند. شما می‌توانید علائم اگزما را با استروئیدهای خوراکی، پمادهای موضعی، سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی و فتوتراپی درمان کنید. با تمرین صحیح و تغییر سبک زندگی، ممکن است بتوانید این وضعیت را مدیریت کنید.


سوالات متداول بیماری اگزما


آیا اگزما درمان قطعی دارد؟
خیر، هیچ درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد و فقط اگزما را می‌توان کنترل کرد و از تشدید بیشتر آن جلوگیری کرد. ممکن است به طور کامل فروکش نکند.
آیا آلوئه‌ورا برای اگزما مفید است؟
بله، آلوئه‌ورا برای اگزما مفید است و به طور موثر پوست مبتلاء به اگزما را آبرسانی کرده و تسکین می‌دهد.
چرا اگزما در شب بدتر می‌شود؟
دمای بدن فرد معمولاً در شب کاهش می‌یابد که ممکن است اگزما را تشدید کند. کمبود رطوبت و لباس شب تنگ نیز ممکن است اگزما را در طول شب بدتر کند. بنابراین، لباس‌های نرم‌تر را انتخاب کنید، پوست را دو بار در طول شب مرطوب کنید و بهداشت را رعایت کنید تا اگزما در شب بدتر نشود.

بیشتر بخوانید: چگونه سن بیولوژیکی بدنتان را محاسبه کنید؟

مطالب مرتبط