درمان اگزما (قسمت اول)

درمان اگزما (قسمت اول)

22 مرداد 1401

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث ضایعات پوستی، خشکی، خارش شدید و لکه‌هایی شبیه بثورات می‌شود. این عارضه التهابی پوستی آزاردهنده است و بسیاری از افراد اغلب به این فکر می‌کنند که چگونه اگزما را درمان کنند یا از شر علائم خلاص شوند.
درمان اگزما بسیار چالش برانگیز است زیرا قابل درمان نیست. خارش و سوزش اغلب منجر به ناراحتی و درد شدید در برخی موارد می‌شود. علاوه بر این، ممکن است بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی و اضطراب شود.
با این حال، می‌توانید با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی و پیروی از روش‌های مراقبت از پوست، علائم را مدیریت کنید. این مقاله را بخوانید تا در مورد علت اگزما و درمان‌های طبیعی اگزما بیشتر بدانید. به پایین اسکرول کنید.


اگزما چیست؟ 


همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اگزما یک بیماری التهابی مزمن پوست است. این بیماری با خارش شدید و خشکی، چرمی و پوسته پوسته شدن پوست مشخص می‌شود. در حالی که اگزما می‌تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود، اغلب در دست‌ها و پاها، اطراف مچ پا و مچ دست و پشت زانو و آرنج ظاهر می‌شود.
علائم بیماری ممکن است در سال اول آشکار شود و ممکن است تا نوجوانی یا حتی بزرگسالی ادامه یابد.
آکادمی پوست اگزما را بسته به محل جوش و محرک‌های محیطی احتمالی آن به هفت نوع مختلف طبقه بندی می‌کند. در زیر هفت نوع مختلف اگزما آورده شده است:

  • درماتیت آتوپیک
    درماتیت آتوپیک شایع‌ترین شکل اگزما در نظر گرفته می‌شود. ممکن است به دلیل تأثیر متقابل قرار گرفتن در معرض محیطی و استعداد ژنتیکی رخ دهد. کودکان یا افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، اغلب سابقه خانوادگی بیماری‌های آلرژیک مانند کهیر، آسم یا تب یونجه دارند.
    این بیماری با خارش و التهاب پوست مشخص می‌شود که ممکن است به طور متناوب عود کند.
  • درماتیت تماسی
    درماتیت تماسی یک واکنش موضعی است که زمانی رخ می‌دهد که پوست با یک آلرژن یا مواد محرک مانند برخی مواد شیمیایی یا اسیدها تماس پیدا می‌کند. نقطه تماس روی پوست ممکن است ملتهب، قرمز شده و باعث احساس سوزش شود. به این بیماری پوستی اگزمای تماسی آلرژیک نیز گفته می‌شود. 
  • اگزمای دیشیدروتیک
    اگزمای دیسیدروتیک یا درماتیت دیسیدروتیک وضعیتی است که باعث ایجاد تاول‌های ریز در کف دست و کف پا می‌شود. این تاول‌ها ممکن است خارش و سوزش داشته باشند و معمولاً در اثر استرس، تعریق یا افزایش دما ایجاد می‌شوند.
    این شکل از اگزما معمولاً در تابستان و بهار و در مناطق گرم رخ می‌دهد.
  • اگزمای دست
    اگزمای دست معمولاً با قرمزی، خارش، ترک و تاول روی دست مشخص می‌شود. این وضعیت زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. این در میان افرادی که در صنعت مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند، کارهای مکانیکی انجام می‌دهند، یا درگیر کیترینگ، نظافت، یا آرایشگری هستند که اغلب با مواد شیمیایی و سایر محرک‌ها تماس دارند، رایج است.
  • نورودرماتیت 
    نورودرماتیت که لیکن سیمپلکس مزمن نیز نامیده می‌شود، التهاب حاد پوست است که در پاسخ به خارش موضعی مانند نیش حشره ایجاد می‌شود. چرخه خراش و خارش که توسط نیش ایجاد می‌شود ممکن است باعث تحریک شدید پوست شود و منجر به پوسته پوسته شدن روی سر، مچ دست، ساعد و ساق پا شود.
  • اگزمای عددی
    اگزمای نومولار یا درماتیت نومولار معمولاً با تکه‌های سکه‌ای شکل از پوست تحریک‌شده مشخص می‌شود. آن‌ها ممکن است روی بازوها، پشت، باسن و ساق پا ظاهر شوند و می‌توانند پوسته پوسته شده و شدیداً  حس خارش ‌داشته باشند.
    این شکل از اگزما نادر است و معمولاً مردان مسن را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • درماتیت استاز
    درماتیت استاز عارضه‌ای است که تقریباً به طور انحصاری افراد میانسال و مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه مربوط به تحریک پوست در ساق پا است که به دلیل یک مشکل گردش خون به نام نارسایی وریدی ایجاد می‌شود.
    علائم درماتیت استاز شامل خارش، تغییر رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای در پوست پاها و ضایعات پوستی، تاول و ترشح است.
    از آنجایی که علائم اگزما از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و تعیین اینکه آیا واقعاً علائمی از این بیماری را تجربه می‌کنید می‌تواند چالش برانگیز باشد. ما در زیر به برخی از علائم رایج می‌پردازیم که به شما در تشخیص بیماری و جستجوی سریع درمان کمک می‌کند.

علائم و نشانه‌های رایج اگزما


علائم و نشانه‌های کلی اگزما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پوست خشک و پوسته پوسته
  • خارش، قرمزی و تورم پوست
  • برآمدگی‌های کوچک برجسته که ممکن است هنگام خراش آزار دهنده باشد.
  •  پوست ضخیم و ترک خورده (در صورت اگزمای مزمن)
  • بثورات دردناک در نتیجه خوارش پوست

همانطور که از این علائم مشخص است، اگزما یک بیماری نسبتاً پیچیده است. اما چه چیزی باعث آن می‌شود؟


چه چیزی باعث اگزما می‌شود؟


علت دقیق اگزما مشخص نیست. اما محققان اغلب این بیماری را به ژنتیک و عوامل محیطی مرتبط می‌دانند. به طور کلی، افرادی که سابقه بیماری آلرژیک دارند، در معرض افزایش خطر ابتلا به اگزما هستند.
افراد مبتلا به اگزما همچنین تمایل به داشتن سیستم ایمنی بیش فعال دارند که توسط عوامل محیطی مانند گرده، کپک‌ها یا مواد محرک تماسی مانند مواد شوینده، صابون، عطرها، نیکل موجود در جواهرات و غیره ایجاد می‌شود. این باعث التهاب و ایجاد علائم پوستی دردناک می‌شود.
علاوه بر این، کمبود پروتئینی به نام فیلاگرین در پوست با ایجاد اگزما یا درماتیت آتوپیک همراه است. فیلاگرین نقش کلیدی در عملکرد سد اپیدرم ایفا می‌کند. عدم وجود این سد محافظ باعث می‌شود رطوبت به راحتی خارج گردد و ویروس‌ها و باکتری‌ها وارد شوند و پوست را مستعد عفونت کند.
متخصص پوست به تشخیص و درمان علائم اگزما کمک می‌کند. در اینجا اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه پزشک شما این بیماری را تشخیص می‌دهد آورده شده است.

چگونه اگزما توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص اگزما معمولاً نیازی به هیچ آزمایش ندارد. متخصص پوست یا آلرژیست شما ممکن است بتواند این بیماری را بر اساس سابقه پزشکی شما و با معاینه فیزیکی پوست تشخیص دهد.
با این حال، در برخی موارد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای حمایت از تشخیص تجویز کند. این آزمایش‌ها برای شناسایی علت واکنش‌های آلرژیک انجام می‌شود. این تست‌ها شامل موارد زیر است:

  1. پچ تست
    آزمایش پچ معمولاً برای شناسایی حساسیت تماسی به مواد شیمیایی یا موادی مانند عطر، لاستیک، شوینده‌ها، فلزات و غیره انجام می‌شود. مقادیر کمی از آلرژن‌ها ممکن است به مدت 48 ساعت روی پوست گذاشته شوند و پس از آن برای هر گونه واکنش نامطلوب بررسی شوند.
  2. تست پوستی آلرژی
    آزمایش پوستی خاردار یا تست پوستی آلرژی ممکن است به منظور تأیید اینکه آیا غذاها یا مواد خاصی که لمس یا تنفس می‌کنید باعث ایجاد علائم هست یا خیر انجام شود. در طول آزمایش، پوست شما در معرض آلرژن‌های مشکوک قرار می‌گیرد و بعداً برای علائم یا نشانه‌های یک واکنش آلرژیک مشاهده می‌شود.
  3. آزمایش خون
    معمولاً آزمایش خون برای تشخیص اگزما توصیه نمی‌شود. با این حال، پزشک یا متخصص پوست شما ممکن است برای بررسی سطوح بالای ائوزینوفیل‌ها یا آنتی‌بادی‌های IgE از شما نمونه خون درخواست کند. این موارد معمولاً در افراد مبتلاء به بیماری‌های آتوپیک مانند اگزما افزایش می‌یابد.
  4. بیوپسی پوست
    بیوپسی پوست ممکن است برای رد سایر علل آلرژی یا بثورات اگزما انجام شود. این روش شامل برداشتن یک یا چند قطعه کوچک از پوست و بررسی نمونه ها در زیر میکروسکوپ است.
  5. سواب باکال
    سواب باکال یا سواب گونه برای تشخیص جهش در ژن فیلاگرین که یکی از علل اگزما است انجام می‌شود.
    با توجه به تشخیص و سایر عوامل مانند سن، سابقه پزشکی و وضعیت سلامت عمومی، پزشک رویکرد درمانی مناسب را برای شما  می‌یابد. برای دانستن گزینه‌های مختلف درمان اگزما به خواندن ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: درمان اگزما(قسمت دوم)