از گیاهان دارویی برای درمان اگزما استفاده کنید

از گیاهان دارویی برای درمان اگزما استفاده کنید

08 دی 1399

پوست ما مانند یک آینه جادویی است که به ما سرنخ‌های خوبی در مورد سلامت کلی‌مان می‌دهد. اگر از اگزما رنج می‌برید، شاید پوست‌تان می‌خواهد به شما بگوید که در محیط اطراف‌تان چیزی وجود دارد (که شاید از جمله چیزهایی باشد که می‌خورید) که باعث ایجاد پاسخ التهابی در بدنتان می‌شود. پوست ما وظیفه مهمی بر عهده دارد - محافظت از ما در برابر دنیای بیرونی. هنگامی که دچار اگزما می‌شویم، باید به این پیام توجه کنیم و سپس با جستجوی راه‌حل‌هایی برای کاهش دادن میزان حساسیت‌مان به عوامل محیطی و آرام کردن پاسخ التهابی پوست خود، به اگزمای خود پاسخ دهیم. 


اگزما چیست؟


اگزما انواع مختلفی دارد، اما به طور معمول به صورت پوست قرمز، خارش‌دار یا برجسته روی پوست ظاهر می‌شود که معمولاً روی گونه‌ها، بازوها و پاها دیده می‌شود. کلمه «اگزما» از زبان یونانی آمده و به معنای «جوشیدن» است که در واقع به درستی توصیف می‌کند که اگزمای ملتهب یا پوست پسوریازیس چگونه به نظر می‌رسد. عواملی چون استرس و اضطراب در محل کار، مدرسه و یا خانه می‌توانند باعث شوند که اگزما تحریک شود. این امر به دلیل سطوح بالای هورمون کورتیزول است که باعث ایجاد پاسخ التهابی می‌شود و مشکلات التهابی پوست را تشدید می‌کند، از جمله اگزما، پسوریازیس و سایر خارش‌های پوستی تحریک شده. در کتاب «پوست پاک از درون»، من در مورد این موضوع بحث می‌کنم که چگونه آنچه ما می‌خوریم و به بدن‌مان وارد می‌کنیم، می‌تواند به طور چشمگیری بر سلامت کلی پوست‌مان و از جمله پاسخ التهابی پوست ما در برابر تحریکات، تأثیر بگذارد. اگر در درمان‌های مرسوم ناموفق بوده‌اید و می‌خواهید چیز طبیعی‌تری را امتحان کنید، داروهای گیاهی می‌توانند تسکین‌دهنده باشند. پیش از ظهور درمان‌های مدرن، برای درمان اگزما و سایر بیماری‌های پوستی از داروهای گیاهی استفاده می‌شد. علیرغم آن که در مورد بسیاری از محلول‌های گیاهی تحقیقات زیادی انجام نشده است، اما شواهد نشان می‌دهند که داروهای گیاهی عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روش‌های درمانی دارند. اثبات شده است که برای انواع مشکلات پوستی، پرداختن به عدم تعادل میکروبیوم روده / پوست و تمرکز بر تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. برخی از گیاهان خواص ضد باکتری، ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده دارند. این خواص می‌توانند به تسکین پوست کمک کرده و پاسخ التهابی را کاهش دهند که در نهایت سلامت کلی پوست را بهبود می‌بخشند.


درمان اگزما با گیاهان دارویی خوراکی


گیاهانی که به وعده‌های غذایی و اسموتی‌ها اضافه می‌کنید فواید فوق‌العاده‌ای دارند، از جمله اثرات ضدالتهابی برای داشتن پوستی سالم. من توصیه می‌کنم از تازه‌ترین گیاهان با بالاترین کیفیتی که می‌توانید پیدا کنید استفاده کنید تا بیشترین میزان خواص را داشته باشند. سلامت روده یکی از موارد حیاتی برای داشتن یک پوست سالم است. گوارش سالم مستلزم آن است که پوشش روده نفوذپذیری مناسبی در جذب مواد مغذی و دفع صحیح مواد زائد داشته باشد. گیاهان زیر می‌توانند به برطرف شدن برخی از عوامل عمده اگزما - التهاب و نشت روده کمک کنند.

گل ختمی

یک گیاه دارویی مفید است که خواص تسکین‌دهنده آن باعث می‌شود هنگام درمان اگزما، در درمان التهابات و تحریکات پوستی بسیار موثر باشد. کل گیاه، به خصوص ریشه آن، دارای یک اثر نرم‌کننده قوی بر روی پوست است. از این گیاه ماده ژل مانندی ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای نواحی ملتهب پوست تسکین‌دهنده باشد.

نارون لغزنده

این دارو از یک درخت کوچک تهیه می‌شود و بخشی که در داروهای گیاهی استفاده می‌شود، پوست داخلی آن است. نارون لغزنده به صورت پودر هم موجود است و به دلیل تأثیر مفیدش در بهبود مشکلات گوارشی مانند IBS و التهاب مشهور است. داروهای به دست آمده از آن با از بین بردن تحریک روده و ایجاد یک لایه محافظ برای پوشش دهی روده، التهابات روده را کاهش می‌دهند. نارون لغزنده علاوه بر مفید بودن در تسکین و محافظت از دستگاه گوارش، حاوی آنتی‌اکسیدان نیز می‌باشد و این ماده یک داروی عالی برای زخم‌ها، سوختگی‌ها، جوش‌ها، پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی مانند اگزما است.

زردچوبه

زردچوبه گیاهی در هند جنوبی است که مدت‌های مدیدی است که به عنوان ادویه و همچنین برای اثرات دارویی و زیبایی از آن استفاده می‌شود. زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی است که آن را به یک گزینه درمانی جذاب برای انواع بیماری‌های پوستی تبدیل کرده است. خواص تسکین‌دهنده زردچوبه می‌تواند به رفع التهاب، قرمزی و خارش اگزما کمک کند. افزودن زردچوبه به غذاي شما هم می‌تواند معجزه کند و التهابات دستگاه گوارشی را بهبود بخشد.

ریشه شیرین‌بیان

این گیاه هم اسید گلیسیرینتیک و هم لیکوالکالون تولید می‌کند که هر دو از منابع غنی آنتی‌اکسیدان هستند و نشان داده شده است که در درمان درماتیت آتوپیک مفید هستند. ریشه شیرین‌بیان به عنوان یک تسکین‌دهنده قوی معده مشهور است. گلیسیرینتین اسید و لیکوچالکون دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی هم هستند. برای استفاده از این خواص کافی است فقط چند برش از آن را به چای خود اضافه کنید. ریشه شیرین‌بیان به عنوان یک ژل موضعی هم یک عامل موثر در درمان درماتیت آتوپیک محسوب می‌شود.


درمان اگزما با گیاهان دارویی موضعی


گیاهان و مواد طبیعی مانند ژل آلوئه‌ورا، روغن نارگیل و گیاهانی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانند به آب‌رسانی به پوست خشک، ملتهب و آسیب‌دیده کمک کنند. همچنین استفاده از این گیاهان دارویی برای تسکین التهاب و مبارزه با باکتری‌های مضر می‌تواند به کاهش خارش، تورم و همچنین جلوگیری از عفونت پوستی کمک کند.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار گیاهی مفید برای بهبود، تسکین و آرامش پوست حساس است. گل همیشه بهار یکی از گیاهان مورد علاقه من است که همیشه در روتین مراقبت از پوستم از آن استفاده می‌کنم، زیرا فواید زیادی برای پوست دارد. رنگ نارنجی روشن گل همیشه بهار به کاروتنوئیدهای ویتامین A نسبت داده می‌شود. کاروتنوئیدها می‌توانند التهاب را کاهش دهند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و باعث تحریک رشد سلول‌های اپیتلیال شوند تا چرخه باز تولید سلولی افزایش یابد. این گیاه همچنین حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئیدها مانند ساپونین‌های ‌تری ترپن و کاروتنوئیدها است که در بهبود عوارض پوستی اثرات ضدالتهابی و ضد میکروبی قوی دارند. خواص گل همیشه بهار باعث تسکین اگزما و تسکین پسوریازیس می‌شود.

خار مریم

به نظر می‌رسد این گیاه دارای اثرات ضدالتهابی و ضد باکتری است. در یک مطالعه نشان داده شد که خار مریم در کاهش دادن شدت اگزما مفید است. اگر چه مکانیزمی که گیاه خار مریم موجب تسکین اگزما می‌شود هنوز مشخص نیست، اما ممکن است دلیل آن اثرات ضدالتهابی و ضد باکتریایی هایپرفورین باشد که یکی از ترکیبات موجود در آن است.

بابونه رومی

یک گیاه ضدالتهاب و ضد باکتری است که می‌تواند به تسکین التهاب ایجاد شده بر اثر اگزما کمک کند. نشان داده شده است که اثر کلی آنتی‌اکسیدانی بابونه به عنوان درمان گیاهی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله اگزما مفید است. یک مطالعه نشان داد که بابونه به میزان حدوداً 60٪ پماد هیدروکورتیزون 0.25٪ در درمان اگزما موثر است. از آنجا که بابونه عضوی از خانواده گیاهی راگ است، هر کسی که به گیاهان گل محمدی حساسیت دارد، باید پیش از مصرف گسترده، آن را به صورت منطقه‌ای بر روی پوستش تست کند.

روغن دانه کاملینا

روغن دانه کاملینا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E است و خواصی مشابه روغن بذر کتان دارد، اما پایدارتر است. کاملینا قابلیت طبیعی پوست در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، ایجاد یک پوشش محافظ برای فولیکول‌های مو و ایجاد زیرساخت‌های کلاژن سازی که قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد را تغذیه کرده و آن را تقویت می‌کند. کاملینا همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که آن را به گزینه‌ای مفید برای درمان پسوریازیس، اگزما و سایر التهابات پوستی تبدیل می‌کند.

بلغور جو دوسر کلوئیدی

این گیاه همچنین به عنوان بلغور جو دوسر نیز شناخته می‌شود. بلغور جو دوسر کلوئیدی، در واقع دانه‌های جو دوسر بدون گلوتن است که به خوبی ساییده و ریز شده است. جو دوسر کلوئیدی حاوی نوعی از ترکیبات پلی فنولیک به نام آواننترامید است. آوانانترامیدها دلیل خواص فوق‌العاده جو دوسر به عنوان یک ماده ضدالتهاب، ضد خارش (مهار خارش) و محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش است که در درمان اگزما اثر می‌گذارد. گلوکان‌های بتا نیز که از دسته پلی ساکاریدهای تسکین‌دهنده و کلاژن‌ساز هستند، در جو دوسر با غلظت بسیار بالا یافت می‌شوند و جو دوسر را به یک کاندیدای امیدوار کننده برای کاهش قرمزی و خارش اگزما و سایر اختلالات پوستی تبدیل می‌کنند.


ترکیب گیاهان برای مراقبت از پوست


برای شروع استفاده از گیاهان دارویی برای مراقبت از پوست، بهتر است هر بار فقط از چند گیاه دارویی استفاده کنید. دستورالعمل‌های گیاهی بسیار مؤثری برای مراقبت از پوست وجود دارند که در ادامه، یکی از خارق‌العاده‌ترین پمادهای گیاهی شفابخش اگزما را با شما به اشتراک می‌گذارم.

مواد اولیه:

  • نصف فنجان روغن نارگیل
  • 1 تا 2 قاشق چای‌خوری گل همیشه بهار خشک شده
  • 1 تا 2 قاشق چای‌خوری بابونه خشک شده
  • نصف قاشق چای‌خوری کامفری خشک
  • نصف قاشق چای‌خوری برگ بارهنگ خشک
  • نصف قاشق چای‌خوری مخمر سنت جان
  • 1 قاشق چای‌خوری موم زنبورعسل ذوب شده
  • 1 قاشق غذاخوری کره درخت روغن قلم
  • 2 قاشق غذاخوری روغن گل سرخ
  • 1 قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E

طرز تهیه:

  • روغن نارگیل را با افزودنی گیاهی بالا با استفاده از حرارت غیرمستقیم ملایم و بخار آب، به مدت 3-4 ساعت دم کنید.
  • اجازه دهید روغن نارگیل خنک شود اما جامد نشود.
  • روغن نارگیل خنک شده را با استفاده از الک یا توری بسیار ریز صاف کنید تا گیاهان از آن جدا شوند.
  • موم و کره درخت روغن قلم را ذوب کرده و به روغن نارگیل اضافه کنید.
  • روغن گل سرخ و ویتامین E را اضافه کنید.
  • پس از هم زدن همه مواد، آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و محکم مهر و موم کنید.
  • پماد را به مدت یک شب در یخچال قرار دهید تا جا بیفتد.
  • تا یک سال در مکان تاریک، خنک و خشک نگهداری شود.

نحوه مصرف:
برای استفاده، مقدار کمی از پماد را بین انگشتانتان گرم کرده و به آرامی روی قسمت تحریک شده پوست‌تان بمالید تا به تسکین و التیام آن کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان از تحریکات پوستی در زمستان جلوگیری کرد

مطالب مرتبط