فواید روغن سیاه دانه برای پوست، نحوه‌ی استفاده و عوارض جانبی

فواید روغن سیاه دانه برای پوست، نحوه‌ی استفاده و عوارض جانبی

19 مرداد 1401

روغن دانه زیره سیاه که عموماً به عنوان روغن سیاه دانه شناخته می‌شود، مدت‌هاست که در رژیم‌های مراقبت از پوست آسیایی و خاورمیانه (به ویژه در هند) استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، به طور گسترده توسط خانواده‌ی سلطنتی مصر مانند نفرتیتی و کلئوپاترا برای مزایای درمانی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گرفت. مزایای روغن سیاه دانه برای پوست بسیار زیاد است.
عصاره‌ی سیاه دانه به دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی مفید است. این مقاله به شما توضیح می‌دهد که چه کاری می‌تواند برای پوست شما انجام دهد، خطراتی که ممکن است ایجاد کند و چگونه از این روغن در رژیم مراقبت از پوست خود استفاده کنید.


روغن سیاه دانه چیست؟


روغن سیاه دانه چیست؟

دانه‌های گیاه سیاه‌دانه معمولاً به‌عنوان سیاه‌دانه یا دانه‌های زیره سیاه شناخته می‌شوند. این گیاه گلدار یک ساله متعلق به خانواده Ranunculaceae است که بومی مناطق مرزی دریای مدیترانه، هند و پاکستان است. در طب سنتی و همچنین به عنوان نگهدارنده و ادویه غذا کاربرد فراوانی دارد. دانه‌ها را دانه‌های زیره سیاه، کلونجی، گل رازیانه نیز می‌نامند.
روغن تهیه شده از فشرده سازی دانه‌ها (فشار سرد) دارای خواص درمانی است که توسط بقراط و دیوسکوریدس توصیف شده است. روغن دانه زیره سیاه ترکیب شیمیایی متنوعی دارد و سرشار از پروتئین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و نیگلون است که ترکیبی با خواص آنتی هیستامینی است.
این روغن گران‌بها از شرق صنعت زیبایی غرب را مجذوب خود کرده است. بسیاری به دلیل خواص درمانی پوست به این ماده روی می‌آورند. بیایید نگاهی بیاندازیم به این که چرا باید روغن سیاه دانه را نیز در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید.
فواید روغن سیاه دانه برای پوست

1. ممکن است آکنه را درمان کند

روغن سیاه دانه حاوی تیموهیدروکینون است، ترکیبی با فعالیت بالا در برابر میکروب‌های گرم مثبت، به ویژه استافیلوکوکوس‌ اورئوس، باکتری مولد آکنه. همچنین با آنتی بیوتیک‌های محبوب مانند داکسی سایکلین، اریترومایسین، آمپی سیلین و توبرامایسین در کاهش عفونت‌های پوستی ناشی از باکتری استافیلوکوک به خوبی کار می‌کند.
استفاده از روغن دانه‌ زیره سیاه بر روی پوست می‌تواند پاپول‌ها، پوسچول‌ها و سایر اشکال آکنه را درمان کند.

2. خاصیت ضد التهابی دارد

روغن دانه زیره سیاه می‌تواند بیماری‌های التهابی پوست مانند پسوریازیس و اگزما را درمان کند. می‌تواند التهاب پوست، تحریک، قرمزی و ظاهر پلاک‌های مرتبط با این شرایط را کاهش دهد. یک مطالعه‌ی حیوانی تأیید کرد که 95٪ عصاره اتانولی دانه زیره سیاه دارای فعالیت ضد پسوریازیس است و می‌تواند پسوریازیس را مدیریت کند.

3. علائم پیری را کاهش می‌دهد

استفاده موضعی از روغن دانه زیره سیاه باعث کاهش تحریک پوست و بهبود سطح هیدراتاسیون پوست و عملکرد سد پوستی می‌شود. سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. همه‌ی این اثرات می‌تواند پوست را صاف و سالم نگه‌ دارد و علائم پیری زودرس مانند خطوط ریز و چین و چروک را کاهش دهد. خواص آنتی‌اکسیدانی آن نیز ممکن است به کاهش لکه‌های تیره و تغییر رنگ پوست کمک کند.
خواص محافظتی روغن دانه زیره سیاه آن را به انتخابی عالی برای مراقبت از پوست شما تبدیل کرده‌است. در اینجا نحوه‌ی استفاده از آن آورده شده‌است:


نحوه‌ی اعمال روغن سیاه دانه بر روی پوست


نحوه اعمال روغن سیاه دانه روی پوست

روغن سیاه دانه فشرده سرد است و می‌توان از آن به عنوان روغن حامل استفاده کرد. قبل از استفاده از آن، تست پچ را انجام دهید تا از خطر واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کنید. برای استفاده از روغن زیره سیاه برای پوست خود این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

1. به عنوان روغن صورت

پوست خود را تمیز کرده و خشک کنید.
صورت و گردن خود را با چند قطره روغن سیاه دانه ماساژ دهید.
بگذارید یک شب روی آن بماند.

2. با سایر مواد ترکیب کنید

2-3 قطره روغن سیاه دانه را با روغن، کرم یا آبرسان صورت مورد علاقه خود ترکیب کنید.
صورت و گردن خود را با این ترکیب ماساژ دهید.
بگذارید یک شب روی آن بماند.

3. به عنوان آخرین مرحله از روال مراقبت از پوست شما

می‌توانید از روغن سیاه دانه به عنوان آخرین مرحله از مراقبت از پوست خود برای حفظ رطوبت پوست خود استفاده کنید. پس از استفاده از سرم، اسانس، کرم شب یا هر محصول دیگری از آن استفاده کنید.
آیا استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست خطراتی دارد؟ بگذارید در بخش بعدی بفهمیم.


عوارض و خطرات روغن سیاه دانه


عوارض و خطرات روغن سیاه دانه

تحقیقات زیادی در مورد عوارض جانبی استفاده‌ی موضعی از روغن دانه زیره سیاه انجام نشده‌ است. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از آن یک پچ تست انجام دهید زیرا ممکن است باعث شود:

  • واکنش‌های آلرژیک
  • سرخی
  • خارش
  • تحریک
  • کندوها

همچنین در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف روغن سیاه دانه خودداری کنید زیرا اثرات آن هنوز ناشناخته ‌است و ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.
فیشال یکی از بهترین راه‌ها برای جوان‌سازی پوست، تقویت گردش خون و افزایش تخلیه لنفاوی است. همچنین ممکن است به مدیریت چین و چروک، افتادگی پوست و خطوط ریز کمک کند و فواید بسیار دیگری نیز داشته‌ باشد. با این حال، شما همچنین باید فاصله بین جلسات را حفظ کنید و اجازه دهید پوست خود را بازسازی کند. فرکانس ممکن است بسته به سن، نوع پوست و شرایط شما متفاوت باشد. ممکن است برای تعیین دفعات ایده‌آل ماساژ صورت با یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست آموزش دیده مشورت کنید یا به روال ماهی یکبار پایبند باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه از روغن زیتون برای داشتن پوستی درخشان استفاده کنیم؟

مطالب مرتبط