آیا رنگ مو به مو و پوست سر شما آسیب می‌رساند؟

آیا رنگ مو به مو و پوست سر شما آسیب می‌رساند؟

09 مرداد 1401

دورانی که مردم موهای خود را رنگ می‌کردند تا موهای خاکستری خود را بپوشانند، گذشته است. در حال حاضر رنگ مو بیشتر برای نشان دادن مد استفاده می‌شود. اما هر چقدر هم که رنگ کردن موهایتان باعث زیبایی شود، حقیقت این است که رنگ مو به موهای شما آسیب می‌رساند.

فرقی نمی‌کند موهای خود را با رنگ طبیعی رنگ کنید یا با رنگ‌های مصنوعی، مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های مو بیش از آنکه فایده داشته‌باشد ضرر دارد. احتمالاً مشاهده کرده‌اید که بعد از رنگ کردن، موهایتان ضعیف‌تر شده ‌است. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه رنگ موها به موهای شما آسیب می‌رسانند. به خواندن ادامه دهید.


چگونه رنگ روی موهای شما تأثیر می‌گذارد؟


رنگ‌های مو از ترکیبی از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند، عامل تولیدکننده یا اکسید کننده، آمونیاک و عامل رنگ‌کننده.

آمونیاک کوتیکول‌های مو را باز می‌کند و پراکسید هیدروژن، یک عامل اکسید کننده‌ی رایج، به ساقه‌ی مو نفوذ می‌کند تا رنگدانه‌ی طبیعی آن را از بین ببرد. هنگامی که رنگ طبیعی موهای شما از بین رفت، عوامل رنگ دهنده دست به کار شده و موهای شما را رنگ می‌کنند.

بنابراین، رنگ مو می‌تواند رنگ موهای شما را برای همیشه تغییر دهد. اما آیا رنگ کردن موهای شما به آن آسیب می‌رساند؟ بخش بعدی را برای پاسخ خود بررسی کنید.


آیا رنگ کردن موهای شما به آن آسیب می‌رساند؟


آیا رنگ کردن موهای شما به آن آسیب می‌رساند

بله، رنگ کردن مو باعث می‌شود که موهای شما مستعد آسیب شوند. رنگ مو به ساقه‌ی مو نفوذ می‌کند تا رنگدانه‌ی طبیعی مو را تغییر دهد. بنابراین، رنگ کردن مکرر مو می‌تواند لایه‌ی چربی محافظ مو را که به آن کوتیکول می‌گویند، از بین ببرد و منجر به زبری و آسیب شود.

علاوه بر این، آسیب رنگ مو فراتر از موهای شما است. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌تواند باعث آلرژی، خشکی، خارش پوست سر و قرمزی شود.

چه چیزی می‌تواند آسیب بیشتری به موهای شما وارد کند؟ رنگ روشن‌تر یا تیره‌تر؟ کدامیک بیشتر آسیب می‌رساند؟

هر دو رنگ مو‌ی روشن و تیره از پراکسید هیدروژن استفاده می‌کنند که رنگ طبیعی موهای شما را اکسید می‌کند و خطر آسیب مو را افزایش می‌دهد. پراکسید هیدروژن کوتیکول‌ها را باز می‌کند و رنگدانه‌های طبیعی موهای شما را به اندازه‌ی لازم برای رنگ کردن دائمی آن از بین می‌برد. اگرچه باید ملانین را هدف قرار دهد، اما پراکسید هیدروژن همچنین با مولکول‌های کراتین در تعامل است و موهای شما را ضعیف و مستعد آسیب می‌کند.

هنگامی که رنگ را می‌گذارید، رنگ را به رشته‌ی مو وارد می‌کنید، جایی که مولکول‌های رنگ مصنوعی به مولکول‌های رنگ اصلی می‌چسبند. هنگام روشن کردن مو، پراکسید هیدروژن کوتیکول را بلند می‌کند و رنگدانه‌ی رنگ اصلی را از مو بیرون می‌کشد، به جای اینکه رنگ را برای چسبیدن به آن رسوب کند. هنگامی که این رنگدانه‌ها از تار مو برداشته شدند، نمی‌توانید آن‌ها را برگردانید.

بنابراین، در حالی که به طور دائم موهایتان را رنگ می‌کنید، سایه‌ای نزدیک به رنگ موی اصلی خود انتخاب کنید. این می‌تواند آسیب کمتری نسبت به تیره یا روشن کردن موهای شما فراتر از محدوده‌ی سایه‌های طبیعی آن داشته‌باشد.

آیا رنگ نیمه دائمی به موهای شما آسیب می‌رساند؟

خیر، رنگ نیمه دائمی به اندازه‌ی رنگ موی دائمی مضر نیست زیرا فقط موها را با رنگ می‌پوشاند. عاری از پراکسید و آمونیاک است و رنگدانه‌های طبیعی موهای شما را سفید نمی‌کند.

با این حال، رنگ موی نیمه دائمی معایب خود را دارد. شما فقط می‌توانید رنگ مو را تیره کنید و آن را با رنگ‌های نیمه دائمی روشن نکنید. رنگ پس از چند بار شستشو با شامپو محو می‌شود و نیاز به استفاده مجدد مکرر دارد.

رنگ کردن موهای شما ساختار آن را تغییر می‌دهد، به خصوص اگر از رنگ موی دائمی استفاده می‌کنید. اما آیا وضعیت موهای شما می‌تواند شدت آسیب رنگ مو را تعیین کند؟ اجازه دهید در بخش بعدی بدانیم.


آسیب رنگ مو: وضعیت موهای شما چگونه است؟


آیا رنگ کردن موهای شما به آن آسیب می‌رساند

پس از رنگ کردن، جنس موهای شما تغییر می‌کند. اما وضعیت موهای شما در زمان رنگ کردن نیز تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند.

موهای ضعیف و شکننده (به این معنی است که کوتیکول‌های شما آسیب دیده است) و ممکن است نتوانند رنگ را حفظ کنند. همچنین رنگ کردن موهای ضعیف می‌تواند منجر به شکستگی، ریزش مو، موخوره و شکستگی کوتیکول شود. در حالت ایده‌آل، اگر موهایتان شکننده هستند، رنگ کردن موهایتان را متوقف کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

شما نمی‌توانید هر زمان فقط رنگ مو بزنید. موهای شما باید تمیز و عاری از هرگونه تجمعی باشد تا رنگ به موهای شما بچسبد. بنابراین، برای نتایج مؤثر، موهای خود را 24 تا 48 ساعت قبل از رنگ کردن بشویید.

اگر می‌خواهید موهایتان را رنگ کنید، ابتدا وضعیت آن را آزمایش کنید؛ چقدر سالم یا آسیب دیده است. تأثیر رنگ مو بر روی موهای خود را بدانید و سپس گزینه‌های خود را عاقلانه انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: با 3 روش موهای آسیب دیده‌ را ترمیم کنید

در اینجا چند ترفند برای ترمیم موهای آسیب دیده پس از رنگ کردن آورده شده‌است.

برای ترمیم آسیب رنگ مو چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

از محصولات مرطوب کننده عمیق استفاده کنید.

رنگ مو می‌تواند سطح رطوبت طبیعی موهای شما را کاهش دهد. محصولات مرطوب کننده‌ی عمیق مانند نرم کننده‌ها و ماسک‌های مو را انتخاب کنید که رطوبت طبیعی مو را می‌پوشانند و به مبارزه با آسیب رنگ مو کمک می‌کنند. موهای مرطوب شده بهتر می‌توانند رنگ را حفظ کنند و ماندگاری بیشتری داشته‌ باشند. همچنین، یک درمان اسپا مو هر 15 روز یکبار می‌تواند موهای رنگ شده شما را قوی و سالم نگه‌ دارد.

محصولات ایمن رنگ را انتخاب کنید

محصولات مخصوص موهای رنگ شده از محو شدن رنگ مو جلوگیری کرده و به افزایش عمر آن کمک می‌کند. آن‌ها معمولاً بدون سولفات هستند و رطوبت ضروری را از موهای شما نمی‌گیرند. شامپوها، نرم‌کننده‌ها، سرم‌ها و اسپری‌های مخصوص مو برای انواع رنگ‌ها و رنگ‌های مو در بازار موجود است. برای بهترین نتیجه، یکی را انتخاب کنید که با نوع و رنگ موی شما مطابقت داشته باشد.

به سراغ درمان براقیت مو بروید

درمان‌های براق کننده مو به افزایش طول عمر موهای رنگ شده شما کمک می‌کند. آن‌ها موهای شما را مرطوب و صاف می‌کنند و موخوره را کاهش می‌دهند. این درمان‌ها از تیرگی جلوگیری می‌کند و به موهای رنگ شده‌ی شما درخشندگی می‌بخشد.

اگر در بین جلسات رنگ آمیزی هستید و می‌خواهید ظاهر خود را تازه کنید، درمان‌های براق کننده‌ی مو می‌توانند به کمک شما بیایند.

از محافظ‌های حرارتی استفاده کنید

حالت دهنده‌های حرارتی می‌تواند موهای شما را به شدت خشک کند، به خصوص اگر موهایتان را رنگ کرده باشید. هر بار که ابزار استایل خود را در دست می‌گیرید از محافظ‌های حرارتی استفاده کنید. این کار از هرگونه آسیب حرارتی جلوگیری می‌کند و موهای رنگ شده‌ی شما را نرم و سالم نگه می‌دارد.


نتیجه گیری


رنگ کردن موهایتان ظاهری زیبا و جدیدی به شما می‌دهد. در حالی که رنگ مو به موهای شما آسیب می‌رساند، اگر توصیه‌های بالا را دنبال کنید جای نگرانی نیست. مواد شیمیایی موجود در رنگ موهای شما ممکن است منجر به شکستگی و آسیب مو شود. بنابراین، شما باید با استفاده از ترکیب مناسبی از محصولات مراقبت از مو، با این آسیب‌ها مبارزه کنید. تنها چیزی که نیاز دارید کمی نگهداری و مراقبت بیشتر است و می‌توانید به موهای روان و بی‌عیب و نقص برسید. اطمینان حاصل کنید که زیاده روی در رنگ موهای دائمی خود را محدود کرده و موهای خود را به اندازه کافی تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: 20 راه کاهش ریزش مو در خانه برای مردان و زنان

مطالب مرتبط