10 درمان خانگی مؤثر برای پیوره لثه (بیماری لثه)

10 درمان خانگی مؤثر برای پیوره لثه (بیماری لثه)

05 مرداد 1401

پیوره یک بیماری دندانی ناشی از باکتری است. به عبارت ساده، التهاب لثه است که در درجه‌ی اول غشای اطراف ریشه‌ی دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه پیوره یک مشکل شایع و دردناک است که بسیاری از افراد را آزار می‌دهد، اما درمان‌های خانگی برای پیوره به اندازه کافی آسان و مؤثر برای مقابله با آن هستند. با این حال، اگر پیوره درمان نشود، منجر به نشت چرک و لق شدن دندان می‌شود. خونریزی هنگام مسواک زدن، درد لثه‌ها، بوی بد دهان، درد هنگام غذا خوردن و لثه‌های متورم، قرمز یا فرورفته همگی از علائم کلاسیک پیوره هستند که به عنوان پریودنتیت نیز شناخته می‌شود.
تشکیل پلاک باکتریایی که معمولاً به دلیل بهداشت نامناسب دندان ایجاد می‌شود، علت اصلی پیوره است. عوامل دیگر می‌تواند شامل مسواک زدن نامناسب یا شتابزده، استفاده نادرست از خلال دندان، آسیب‌های لثه درمان نشده، رسوب ذرات غذا و عادات غذایی ناسالم باشد. همه‌ی آن‌ها می‌توانند به شدت بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارند. قند اضافی و سایر وعده‌های غذایی ناسالم می‌تواند منجر به افزایش تعداد میکروب‌ها در دهان و در نتیجه پیوره شود. کمبود برخی ویتامین‌ها یا مواد معدنی نیز ممکن است به عنوان محرک عمل کند. خبر خوب این است که این یک بیماری جزئی است که می‌توانید به راحتی با چند درمان خانگی ساده که در زیر ذکر شده ‌است آن را درمان کنید. به خواندن این مقاله ادامه دهید.


درمان پیوره با داروهای خانگی


1. آب لیمو

آب لیمو

آب لیموی خام ممکن است در درمان پیوره مؤثر باشد. می‌توانید مقداری آب لیمو را روی نوک انگشتان خود بمالید و به آرامی روی لثه‌های خود ماساژ دهید. در ابتدا به شما احساس سوزش دست می‌دهد اما در نهایت خونریزی را متوقف می‌کند. استفاده‌ی منظم قطعا وضعیت لثه و دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد.

2. روغن خردل

روغن خردل

ماساژ لثه با روغن خردل نیز در درمان پیوره مؤثر است. بعد از مسواک زدن می‌توانید مقداری روغن خردل بردارید و کمی نمک به آن اضافه کنید. لثه‌های خود را با این مخلوط با نوک انگشت سبابه ماساژ دهید. در صورت درد بیش از حد در لثه‌ها می‌توانید یک گوش پاک‌کن یا پنبه را به این مخلوط آغشته کنید و به آرامی لثه‌های خود را ماساژ دهید.

3. گواوا

گوارا

گواوا به عنوان منبعی غنی از ویتامین C، یک منبع عالی برای دندان‌های شما محسوب می‌شود. جویدن میوه گواوا نارس که کمی نمک روی آن پاشیده شده‌ است نیز یک درمان خانگی عالی برای پیوره است. همچنین می‌توانید برگ‌های لطیف میوه گواوا را بجوید. این کار دندان‌های شما را سالم نگه می‌دارد و خونریزی لثه را متوقف می‌کند.

4. زاج و پوست انار

زاج و پوست انار

این یک درمان مؤثر برای درمان پیوره است. فقط 500 گرم پوست خشک انار و 10 گرم زاج (فیتکاری)، فلفل سیاه و نمک اپسوم (منیزیم سولفات) احتیاج دارید. این مواد را آسیاب کنید تا پودر و ریز شوند و الک کنید. دندان‌های خود را دو بار در روز با این پودر به طور منظم برای گرفتن نتایج مفید تمیز کنید.

5. هویج و اسفناج

هویج و اسفناج

هویج و اسفناج برای بهداشت دهان عالی هستند. می‌توانید سوپ هویج و اسفناج تهیه کنید و به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنید. از طرف دیگر، می‌توانید مقادیر مساوی آب هویج و اسفناج را با هم مخلوط کنید و هر روز این مخلوط را بنوشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

6. روغن کنجد

روغن کنجد

غرغره کردن با روغن کنجد برای درمان پیوره نیز مفید است. دهان خود را با روغن کنجد پر کنید و حدود 10 دقیقه نگه‌دارید. روغن را برای چند ثانیه داخل دهان خود بچرخانید و سپس تف کنید. این کار لثه‌های شما را آرام می‌کند و خونریزی لثه را متوقف می‌کند. این یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای پیوره است که در درمان سایر مشکلات دندانی نیز مؤثر است.

7. روغن کرچک، کافور و عسل

روغن کرچک،کافور و عسل

با مخلوط کردن 200 میلی لیتر روغن کرچک، 100 میلی لیتر عسل و 5 گرم کافور، خمیری تهیه کنید. یک عدد شاخه‌ی چریش را به این خمیر آغشته کنید و این مخلوط را روی دندان‌ها و لثه‌های خود بمالید. برای بهترین نتیجه این کار باید روزانه انجام شود.

8. پوست پرتقال و موز

پوست پرتغال و موز

برای درمان پیوره می‌توانید پوست پرتقال را جدا کرده و روی لثه‌های خود بمالید. انجام این کار دندان‌های شما را به ویتامین C آغشته می‌کند و ممکن است خونریزی را متوقف کند. قسمت فیبری داخلی پوست موز نیز در بهبود لثه‌های در حال عقب نشینی مؤثر است. پوست نخ مانند درونی موز به حفظ سلامت دندان کمک می‌کند. پس حتماً موز را با این پوست نخ مانند بخورید.

9. پوست انجیر هندی

چند تکه پوست انجیر هندی را در ظرفی پر از آب حدود نیم ساعت بجوشانید. اجازه دهید مدتی خنک شود. این آب را صاف کرده و با آن غرغره کنید. این کار در درمان پیوره بسیار مؤثر است.

10. پیاز

پیاز

پیاز به دلیل فعالیت ضد تک یاخته‌ای که دارد ممکن است در درمان پیوره مؤثر باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه پیاز یا دانه پیاز یعنی کلونجی را در دهان خود، زیر دندان خود نگه‌دارید. آن را بگذارید تا بزاق از دهان شما شروع به چکیدن کند. این کار به کاهش التهاب لثه کمک می‌کند.
پیوره یک بیماری دندانی است که با التهاب لثه همراه است. می‌تواند آزاردهنده و دردناک باشد. در حالی که چندین درمان خانگی درد آن را تسکین می‌دهند، می‌توانیم نکات ساده‌ای را دنبال کنیم تا در وهله اول از ابتلا به این وضعیت دردناک جلوگیری کنیم.
پیوره که به عنوان پریودنتیت نیز شناخته می‌شود، یک بیماری التهابی دندانی است که به دلیل تجمع باکتری در امتداد لثه و پوشش غشایی دندان ایجاد می‌شود. بهداشت نامناسب دندان و رژیم غذایی سرشار از قند می‌تواند این عارضه را تحریک کند. درمان پیوره در خانه شامل استفاده از مواد طبیعی و در دسترس مانند گواوا، نمک اپسوم، روغن خردل، پوست انار و غیره است. برای اینکه نتایج قابل توجهی داشته‌ باشید، باید این درمان‌ها را به درستی و چند روز دنبال کنید. در صورت تداوم یا بدتر شدن علائمی مانند خونریزی، درد و بوی بد، باید با ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های پزشکی خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: 6 فواید نخود سبز، تغذیه و عوارض جانبی آن

مطالب مرتبط