9 فایده آب کرفس، طرز تهیه و عوارض جانبی آن

9 فایده آب کرفس، طرز تهیه و عوارض جانبی آن

03 مرداد 1401

فواید آب کرفس ممکن است شما را متقاعد کند که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این سبزی مغذی اغلب در سالاد استفاده می‌شود. از طرف دیگر، می‌توانید برگ‌ها و ساقه‌های کرفس را با یک نوشیدنی ترکیب کنید تا از فواید آن بهره ببرید. آب کرفس ارزش غذایی مشابهی با سبزیجات کامل دارد. علاوه‌بر این، حاوی آنتی‌‌اکسیدان‌های قوی، فیبر غذایی، پتاسیم، ویتامین‌های ضروری A، C، K و فولات است.

این مقاله 9 فایده آب کرفس، طرز تهیه و هرگونه عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار می‌دهد. به خواندن ادامه دهید.


آب کرفس چیست؟


کرفس (Apium graveolens L) گیاهی از خانواده Apiaceae است. این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات فنلی و آنتی‌اکسیدانی مورد مطالعه قرار گرفته است. آب کرفس خام تازه سرشار از مواد مغذی و ترکیبات بیوشیمیایی مشابه است.

این یک نوشیدنی آبرسان سبز است که برای رفع تشنگی یا تقویت هضم عالی است. طعم طبیعی آب کرفس شاید جالب نباشد، اما می‌توانید با افزودن مرکبات طعم آن را کمی بهتر کنید. با نوشیدن اول صبح از تمام فواید آب کرفس بهره‌مند شوید و از اول صبح شروعی مغذی و سالم داشته باشید که مملو از ترکیبات مفید است. در ادامه مقاله درباره ارزش غذایی آب کرفس بیشتر بدانید.

آب کرفس حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین‌های C، A، K، فولات و بیش از ده‌ها آنتی‌اکسیدان دیگر است. نسبت به سایر آب میوه‌های سبز کالری بسیار کمتری دارد.

در حالی که بیشتر مردم ممکن است از نوشیدن آب کرفس سود ببرند، برخی ممکن است مجبور باشند از آن دوری کنند. در بخش زیر بدانید که جزو کدام گروه هستید.


چه کسانی نباید آب کرفس بنوشند؟


آب کرفس به طور کلی برای مصرف همگان بی‌خطر است، اما باید از افراد زیر دور نگه داشته شود:

  • بیماران IBS را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کرفس حاوی قندهای قابل تخمیر مانند مانیتول است که ممکن است هنگام هضم باعث مشکلات گوارشی شود.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا (فشار خون) یا کسانی که مراقب مصرف سدیم خود هستند. آب کرفس حاوی مقادیر نسبتاً بالایی سدیم است. بنابراین، مراقب باشید که در آن زیاده روی نکنید.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند، آب کرفس سرشار از ویتامین K است. این ماده مغذی بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارد و ممکن است عملکرد داروهای رقیق کننده خون را مختل کند.

در حالی که این نوشیدنی مغذی ممکن است برای برخی افراد مشکل ایجاد کند، ممکن است برای برخی دیگر بسیار مفید باشد. آب کرفس یبوست را برطرف می‌کند، سموم را دفع کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. فهرست گسترده‌ای از فواید آب کرفس را در بخش زیر بررسی کنید.


فواید نوشیدن آب کرفس چیست؟


فواید آب کرفس برای سلامتی

1. آب کرفس به رفع یبوست کمک می‌کند

آب کرفس به رفع یبوست کمک می‌کند

آب کرفس به دلیل فیبر فراوان موجود در کرفس، ممکن است اختلالات گوارشی مختلف را درمان کند.

فیبر رژیمی برای حرکت در روند گوارش مورد نیاز است و به حرکات روده کمک کرده در نتیجه از یبوست جلوگیری می‌کند.

با اضافه کردن ساقه‌های کرفس به اسموتی وعده‌های غذایی خود، تغییر مثبتی به آن بدهید. مطمئن شوید که فیبر خام را فیلتر نمی‌کنید.

2. آب کرفس سلامت قلب و عروق را ارتقاء می‌دهد

شواهد فراوانی رابطه قوی بین استرس اکسیداتیو و فشار خون بالا را نشان می‌دهد. از بین بردن رادیکال‌های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند فشار خون را کاهش می‌دهد. آب سبزیجات تهیه شده از برگ کرفس، کلم پیچ، سیب، خیار، لیمو و زنجبیل ممکن است برای این منظور ایده‌آل باشد.

برگ‌های کرفس حاوی فلاونوئیدهایی مانند آپیژنین هستند که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. این ترکیبات فنلی بر متابولیسم و تجمع لیپیدها تأثیر می‌گذارد.

کلسترول پایین سرم از فشار خون بالا، تصلب شرایین و سایر بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

3.آب کرفس  دارای خواص ضد التهابی می‌باشد

التهاب می‌تواند به دلیل عوامل متعددی مانند استرس، آلرژی‌ها (حساسیت بیش از حد)، عفونت‌ها و رژیم غذایی نامناسب رخ دهد.

اغلب اوقات، التهاب نتیجه نقص ایمنی است. به عبارت دیگر، زمانی که بدن شما برای محافظت از خود در برابر هر گونه اختلالی ضعیف باشد، ممکن است التهاب نیز اتفاق بیافتد.

گنجاندن غذاهای ضدالتهاب و کم نشاسته در رژیم غذایی کمک زیادی به شما می‌کند. آب کرفس ضد التهاب است. ممکن است به کاهش شدت بیماری‌های التهابی حاد و مزمن مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، برونشیت، آسم، لوپوس، نقرس، بیماری کرون، نشت روده و غیره کمک کند.

این فعالیت به مواد فعال مانند آپیژنین، آپیین و لوتئولین در آب کرفس نسبت داده می‌شود.

4. آب کرفس آسیب و بیماری‌های کبد را کاهش می‌دهد

برگ و ساقه کرفس دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بر روی کبد است. پلی فنول‌ها سموم انباشته شده و رادیکال‌های آزاد را در بدن شما از بین می‌برند. آن‌ها فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی مانند گلوتاتیون ردوکتاز، سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و غیره را در سیستم شما افزایش می‌دهند.

این منجر به کاهش پراکسیداسیون لیپیدی و تجمع در کبد شما می‌شود. مسائلی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، سیروز، و سرطان‌های کبدی را می‌توان به خوبی مدیریت کرد.

5. آب کرفس خواب و سلامت کلی مغز را بهبود می‌بخشد

آب کرفس خواب و سلامت کلی مغز را بهبود می‌بخشد

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند خواب را بهبود بخشند. سبزیجات سرشار از پلی‌فنول‌های غذایی مانند کرفس ممکن است ریتم شبانه روزی و چرخه خواب و بیداری را تعدیل کنند.

آپیژنین موجود در برگ کرفس دارای خواص محافظت کننده عصبی و ضدالتهابی قوی است.

افزودن کرفس به اسموتی صبحانه نه تنها به آن بافت خوبی می‌دهد، بلکه مغز شما را نیز تحریک می‌کند. با کاهش سرعت مرگ نورون‌ها حافظه را تقویت می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها و یون‌های معدنی از سلول‌های مغز شما در برابر استرس‌ محافظت می‌کنند. از این رو، آب کرفس ممکن است انتخاب خوبی برای مدیریت بیماری آلزایمر، از دست دادن حافظه (زوال عقل) و اختلالات عصبی باشد.

6. آب کرفس ه عنوان یک دیورتیک عمل کرده و سلامت کلیه را حفظ می‌کند

آب کرفس حاوی دو ماده معدنی ضروری سدیم و پتاسیم است. این مواد معدنی به عنوان تنظیم کننده مایعات بدن عمل می‌کنند. از این رو، این آب میوه یک ادرارآور عالی است.

تولید ادرار را تسهیل کرده و از عفونت‌های ادراری (عفونت مجاری ادراری) یا مشکلات کلیوی جلوگیری می‌کند. عصاره برگ کرفس می‌تواند مواد معدنی و آب از دست رفته در ادرار را بازیابی کند.

آب کرفس رسوبات نامطلوب کلسیم را در بدن شما از طریق ادرار دفع می‌کند. این فرآیند از سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، تصلب شرایین و غیره جلوگیری می‌کند.

7. آب کرفس باروری را در مردان افزایش می‌دهد

بر طبق نتایج آزمایشاتی که بر موش‌ها انجام شده ارتباط مثبتی بین باروری و مصرف کرفس وجود دارد. طب سنتی از کرفس برای تحریک میل جنسی، محافظت از بیضه‌ها و کمک به تولید اسپرم استفاده می‌کند.

ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کرفس به این جنبه کمک می‌کند. فلاونوئیدها مانند آپیژنین اندام‌های تناسلی مردانه را در برابر استرس شیمیایی سم‌زدایی و محافظت می‌کنند. این به نوبه خود تعداد و زنده ماندن اسپرم را افزایش می‌دهد.

تجویز 100-200 میلی‌گرم بر کیلوگرم عصاره برگ کرفس به موش باعث افزایش اندازه اندام‌های جنسی آن‌ها شد. از این رو، آب کرفس ممکن است باروری را در مردان تقویت کند.

8. آب کرفس تعادل اسید و باز را در بدن شما حفظ می‌کند

رژیم غذایی امروزی بار اسیدی بالایی دارد که هموستاز اسیدی- قلیایی را در بدن شما مختل می‌کند. این عدم تعادل شیمیایی اغلب با اختلالات مزمن کلیه و کیسه صفرا، به ویژه کلسیفیکاسیون (سنگ) در این اندام‌ها مرتبط است.

خوردن سبزیجاتی که قلیایی هستند تا حدی می‌تواند کمک کننده باشد. کرفس باعث تحریک ترشح قلیایی در بدن می‌شود. حاوی یون‌های الکترولیت مهم مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و غیره است.

آب آن اسیدیته را کاهش می‌دهد و سطح pH کلی را تا حدودی کنترل می‌کند. مصرف منظم آن می‌تواند سطح اسید اوریک را که از عوامل کلیدی کلسیفیکاسیون هستند، کنترل کند.

فواید آب کرفس برای پوست

9. آب کرفس به سم زدایی پوست شما کمک می‌کند

آب کرفس یکی از بهترین نوشیدنی‌های سم‌زدایی است که می‌توان درخواست کرد! طراوت بخش و قلیایی است. پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در آب کرفس، گونه‌های فعال اکسیژن را در جریان خون شما از بین می‌برد. مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم تعادل الکترولیت و pH پوست شما را حفظ می‌کنند. وقتی بدن شما عاری از سموم باشد، روی پوست شما منعکس می‌شود.

10. آب کرفس به مقابله با آکنه کمک می‌کند

فولات و ویتامین‌های A و C موجود در آب کرفس ممکن است به مبارزه با عفونت و التهاب کمک کند. محتوای آنتی‌اکسیدانی غنی آن و وجود عوامل ضدالتهابی ممکن است به پاکسازی آکنه، لکه‌ها و جوش‌ها کمک کند.

11. آب کرفس علائم اولیه پیری را به تأخیر می‌اندازد

کرفس مملو از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند آپیژنین، لوتئولین، تانن، ساپونین و کامفرول است. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در به تأخیر انداختن روند پیری دارند و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. این کار سلول‌ها را از مرگ زودرس محافظت می‌کند و همچنین از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری می‌کند.

12. آب کرفس به آبرسانی پوست کمک می‌کند

آب کرفس سرشار از اجزای مغذی و آب است. پوست کدر را احیاء می‌کند و آبرسانی را افزایش می‌دهد. ممکن است متوجه شوید که خطوط ریز و چین و چروک‌ها در صورت کم آبی بزرگتر می‌شوند. بنابراین، هیدراته نگه‌داشتن سلول‌های پوست در طول روز برای حفظ سلامت پوست مهم است.

هنگامی که آب کرفس با ورزش و رژیم غذایی لازم ترکیب شود، ممکن است به رشد مو کمک کند. به طور خلاصه، آب کرفس از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. اکنون اضافه کردن آن به لیست شیک صبحانه ضروری است. در اینجا یک دستور‌العمل سریع برای تهیه آب کرفس آورده شده است.


طرز تهیه آب کرفس در کمتر از 5 دقیقه


طرز تهیه آب کرفس

طرز تهیه آب کرفس

  • ساقه کرفس 1 یا 2 دسته متوسط
  • آب
  • آبمیوه‌گیری یا مخلوط کن با سرعت بالا
  • صافی
  1.  پایه ساقه کرفس را ببرید.
  2. ساقه‌ها را خیلی خوب بشویید.
  3.  به کمک آبمیوه‌گیری کرفس‌ها را آب بگیرید.
  4. آب کرفس تازه سرو کنید.
  5. اگر از مخلوط کن پر سرعت استفاده می‌کنید، ساقه‌های کرفس تمیز شده را به آن اضافه کنید.
  6. به مقدار 4/1 تا 2/1 فنجان آب بریزید و درب مخلوط‌کن را ببندید.
  7. آنقدر هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست آید.
  8. محتویات آب را از طریق یک پارچه موسلین در یک پارچ فیلتر کنید.
  9. پارچه را در انتها فشار دهید تا مایع باقی‌مانده خارج شود.
  10. آب میوه را به صورت تازه بدون یخ سرو کنید.

نکاتی برای خوشمزه کردن آب کرفس

  • می‌توانید سیب سبز، کلم پیچ، نعناع، خیار، آبلیمو و زنجبیل را به همراه کرفس اضافه کنید.
  • همچنین می‌توانید این آب میوه را در یخچال بگذارید و بعدازظهرهای تابستان سرد میل کنید.

بیشتر بخوانید: 24 مورد از مزایای سیب زمینی و انواع دستور پخت آن

اما آیا نوشیدن هر روز این آب کرفس بی‌خطر است؟ آیا آب کرفس می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد؟


عوارض جانبی نوشیدن آب کرفس چیست؟


وقتی به ترکیب عناصر غذایی پرنیاز کرفس نگاه می‌کنید، این آبمیوه یک گنجینه است. اما این ریزمغذی‌ها هستند که می‌توانند باعث تغییرات شوند. ترکیب فیتوشیمیایی ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی خاصی شود.

ممکن است باعث حساسیت به نور شود.

کرفس دارای خواص حساسیت‌زا به نور است. حاوی مواد فعالی به نام پسورالن است که متعلق به خانواده فوروکومارین است. غذاهای غنی از فوروکومارین می‌توانند باعث ایجاد حساسیت به نور شوند. بنابراین، اگر آب کرفس بنوشید یا اغلب آن را بخورید، ممکن است دچار بثورات پوستی و حساسیت به نور شوید.

ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند.

مصرف بیش از حد آب کرفس به کلیه‌های شما آسیب می‌رساند. کرفس، چغندر، کاهو، اسفناج، ریواس و غیره دارای مقادیر بالایی اگزالات غذایی هستند (100 گرم کرفس دارای 190 میلی گرم اگزالات است). مولکول‌های اگزالات با یون‌های کلسیم در بدن شما تعامل می‌کنند تا رسوبات اگزالات کلسیم را به نام سنگ‌ کلیه تشکیل دهند. این سنگ‌ها بر عملکرد کلیه‌ها تأثیر می‌گذارند. کلسیفیکاسیون در کلیه‌ها باعث التهاب می‌شود.

سرطان‌زا

پودر کرفس آماده را در بازارها تهیه می‌کنید. از آن برای تهیه آب و سایر دستورالعمل‌های کرفس استفاده می‌شود. اما، ادعاهایی وجود دارد که این پودر کرفس ممکن است باعث سرطان شود. چنین مواد آماده مصرف دارای نمک بالا، مواد نگهدارنده و ناخالصی‌های شیمیایی غیرضروری هستند.

اما شواهد علمی کافی وجود ندارد که توانایی آن‌ها در ایجاد سرطان را ثابت کند.

بنابراین، بهترین راه حل چیست؟

خوب، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌گویند که رژیم‌های غذایی مبتنی‌بر آب میوه‌ها تبلیغاتی هستند. گفته می‌شود که آب کرفس یک نوشیدنی سم‌زدایی عالی است. اما حقیقت این است که یک کبد سالم تمام سم‌زدایی‌های بدن ما را انجام می‌دهد.

بهترین راه برای دریافت مواد مغذی از سبزیجات این است که آن‌ها را به طور کامل و با فیبر دست نخورده مصرف کنید. اگر بافت و طعم کل سبزیجات را دوست ندارید، آب کرفس یک تغییر خوشایند است.

آب کرفس دارای فواید زیادی برای سلامتی است. با این حال، اگر کرفس تازه در دسترس نیست یا به آن حساسیت دارید، در اینجا چند جایگزین مغذی وجود دارد که می‌توانید به جای آن امتحان کنید.


جایگزین‌های سالم برای آب کرفس


اگر به دنبال یک نوشیدنی آبرسان هستید، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • آب خیار
  • آب آلوئه ورا
  • آب نارگیل
  • آب لیمو

اگر می‌خواهید مقداری مواد مغذی به اسموتی‌ها یا آبمیوه‌های خود اضافه کنید، سعی کنید:

  • آب هویج
  • آووکادو
  • کلم پیچ
  • اسفناج

کلام پایانی:

آب کرفس از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید است زیرا سرشار از مواد مغذی مفید است. این نوشیدنی منبع خوبی از فیبر رژیمی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتونوترینت‌ها است. ممکن است به کاهش یبوست، بهبود خواب و حفظ تعادل اسید و باز در بدن کمک کند. علاوه‌بر این، خواص ضدالتهابی دارد و ممکن است عملکرد کبد و کلیه را تقویت کند. آب کرفس برای مو و پوست شما نیز مفید است. با این حال، زمانی که بیش از حد مصرف شود، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. ممکن است باعث ایجاد بثورات، آسیب به کلیه‌ها و افزایش حساسیت به نور شود. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کرده و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

بیشتر بخوانید: عسل و دارچین: فواید سلامتی و ارزش غذایی

مطالب مرتبط